• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Visiirin suojaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri_S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lauri_S

New member
Itselleni on osoittautunut kohtalaiseksi ongelmaksi visiirin likaantuminen ajossa. Varsinkin kisastartissa sataa silmille kumimoskaa ja ajaessa kemoralla ampiaisia ja motoparkissa jotain muita pikkusiivekkäitä. Alastarolla oon ajanu yhden kisan 13 viimeistä kierrosta kimalainen vasemman silmän edessä. Meni aivan mössöksi ja piti vielä koittaa ajaa omaa kovaa..

Joku repäistävä visiirisuoja olisi siis kätevä. Käytännössä yksi piisaa hyvin yhteen kisaan ja sen pitäisi irrota haluttaessa helposti jotta ei sen takia ei ajele lepikkoon kun säätää.

Kaipaisin siis kokemuksia (En mutua) tuommoisista. Kypäräni on merkkiä Shoei, mutta voisin kuvitella noiden olevan aika universaaleja kun potat on aika lailla samanmuotoisia keskeään. Kuinka helppo tommoinen on repäistä pois hanskat kädessä ja vauhdissa, jääkö liimasta jälkiä, suuttuuko muut jos moisen viskoo radan varteen ja onko tuo jopa vaarallista ja paheksuttavaa?


-Lauri


P.S. Jos takana tulevan eturengas osuu suoraan päälle niin syrjäyttääkö mahdollisesti kuviollinen vai sliksi rengas sen paremmin pois ettei tule "muoviliirtoa"?
 
Kokemusta on. Motoparkissa lätsähti 2005 sellainen öttiäinen suoraan näkökenttään, että meinasi kisa jäädä siihen.

Sen jälkeen hommasin AGV:n pottaani repäisykalvot. Tulevat kolmen pakkauksessa, eli kaikki kolme kerrallaan päällekäin. Kohta josta repäistään on sellainen n. 2,5-3,5 cm korkea lipake josta saa ihan hyvin kiinni rukkasillakin. Sen verran fiksuja ovat olleet, että vuoroperää oikealla ja vasemmalla ne lipakkeet, ettei kerralla lähde kaikki jos nyt muistaa kummalta puolelta nykäisee ensin.
Sen jälkeen ei ole niin isoja ötököitä tullut ja pidin hieman hankalanakin, joten luovuin käytöstä.

Ei jää liimaisia jälkiä, näkyvyys liki yhtä hyvä kuin uudessa visiirissä, parempi kuin vähän käytetyssä (oletuksella, että asentaa uuteen).

Radalta ne lähtevät ilmavirran mukana aika nopsaan, mutta teoriassa lienee mahdollista, että jos sellainen esim. sadesäällä liiskaantuu radan pintaan jarrupaikassa ja juuri siihen kohtaan sitten seuraava tulee etujarru päällä, niin voi tulla kumpsahdus.

Säännöissä ei liene tällä haavaa kielletty, mutta jos vaikka SM-kisaviikonlopun aikana 250 kuskia heittäisi jokainen 3-6 suojakalvoa radan varteen, niin valistunut veikkaukseni on, että nuo tultaisiin kieltämään.

En usko, että kovinkaan moni Suomessa käyttää noita. Enempi noihin formulahommiin kai suunniteltu joissa tulee kumia, öljyä ja hiiren papanoita visiiriin vähän toiseen tyyliin kuin pyörien kanssa ajaessa. Noiden parin auton perässä ajo-kokemuksen jälkeen voin sanoa, että niistä autoista **skaa tulee kyllä ihan toiseen tyyliin päin näköä kuin mopojen kanssa ajettaessa.

Mulla hyllyssä yksi sarja AGV:n pottaan sopivia. Niihin tulee sellainen ruuvattava tatti visiirin kummallekin puolelle, joihin kalvot sitten kiinnittyvät. "Paljaaltaan" niitä ei voine laittaa.

Jukka
 
Back
Ylös