Visiirit puhtaiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hako1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hako1

New member
Konttasin sitten eilen elämäni ensimmäisen kerran katupyörällä. Vauhtia noin nolla ja vaurioilta vältyttiin paria naarmua lukuunottamatta.

Syy oli kohtuullisen typerä eli peilistä löytyy. Olin putsannut visiirin hyvin ulkopuolelta, mutta sisäpuolelle kertyvä, harmaannuttava kerros oli vain hätäisesti pyyhkäisty ilman riittävää neste-/ainepuolta.

Ajoin T-risteykseen kolmion puolelta, katsoin oikealle ja vasemmalle, ei tule - läksin liikkeelle kaartamaan vasemmalle kun huomasin että vasemmalta tulee kuitenkin auto. Pyörä oli jo kantillaan, kun tälläsin kahvat pohjaan niin aivan ei kerennyt vasen jalka maahan vaan pyörä oli kyljellään.

Eipä siinä mitään, auto himmaili joten näytin peukut ja tempaisin pyörän pystyyn etteivät suotta huolehdi. Pienen tarkastuksen jälkeen matka jatkui vailla ongelmia.

Syy siihen etten huomannut autoa vaikka katsoin kypärääkin kääntäen suoraan kohti, oli se että takaviistosta tuleva aurinko "maskasi" visiirin sisäpinnan heijastuksella. Kokeilin monta kertaa, ja joka kerta sama juttu, hailean vaalea seinä. Aivot vaan eivät tajunneet sitä kun katsoin normaalisti, näytti ihan "maisemalta".

Tarinan opetus? Vaikka itiäiset kertyvätkin ulkopuolelle, kannattaa samalla souvilla vedellä sisäpuoli puhtaaksi.

Turvallisia kilometrejä!

Onneksi ukko säilyi ehjänä.
Pienistä se on joskus kiinni.. itse käytän tummennettua ja höyryyntymisenestolla varustettua visiiriä (AGV), Arain kypärässä  pinlock-kalvo sisällä, näiden kummankaan kanssa häikäisy tai höyryyntyminen ei ole ollut ongelma, kunhan välillä putsailee sisäpinnat isommista töhkistä. Toki olosuhteita voi tulla äärimmäisiäkin ja joskus esim. rankkasateen yllättäessä toivoo, että olisi kirkas visiiri mukana, mutta suosittelen kyllä kaikille (en tiedä millainen kypärä ja visiiri sinulla oli) noita höyryyntymisenestolla varustettuja visiirejä, paljon mukavampi ajella kun ei tarvitse tihrustaa

(en tiedä millainen kypärä ja visiiri sinulla oli)
Aivan totta, kyseessä siis Shoein tummennettu visiiri. Vetää iloisesti huuruun sisältä kun ajelee. Kirkkaassa on pinlock, ja sitä koitan märillä / pimeillä keleillä käyttää.

Hiukan minua mietityttää pinlockin kanssa että siinä on heijastavia pintoja useampia. Ajan rillit päässä, jolloin ennen silmää on kuusi rajapintaa pinlockillisen visiirin kanssa. Täytyykin testailla kun aurinko on taas matalalla.

Vertailun vuoksi enskahommissa jos on tuplalinssi laseissa, ei pysty millään ajamaan rillien kanssa vaan on aina laitettava piilolinssit. Se nyt joka tapauksessa on fiksua siinä lajissa.

Täytyy vielä sanoa että silmälasit olivat eilen kuten yleensäkin niukunaukupuhtaat. Sen olen oppinut jo penskana ettei läpinäkyvyydestä tingitä, lasien kanssa kun olen elänyt jo pitkään. Heijastus tuli nimenomaan visiiristä.

[Hiukan minua mietityttää pinlockin kanssa että siinä on heijastavia pintoja useampia. Ajan rillit päässä, jolloin ennen silmää on kuusi rajapintaa pinlockillisen visiirin kanssa. Täytyykin testailla kun aurinko on taas matalalla.

Mulla on käytössä kirkas visiiri, pinlock ja silmälasit/aurinkolasit voimakkuuksilla. Ei ole ollut ongelmia tai heijastuksia.

On siinä paljon heijastumia pinlockin kanssa, esmes jarruvalot heittää jännät hajaheijasteet pinlockin kanssa.

Iteltä löytyy richan luumu missä on sellaiset pika klipsut millä visiiri on kiinni ja oon ottanu tavaksi joka kerta ennen ajoon lähtöä pesaista saippua vedellä visiiri juuri tämän takia.

Hyvä että ukko säilyi ehjänä ja ei pahempia traumoja tullut.

Back