• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VT750 C2:n pakoputken avaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shadow2000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Shadow2000

New member
Tervehdys !

Löysin linkin Jenkkilän pojilta, miten vähän saada lisää pörinää Shadow:n ääniin ja ilmeisesti lisää tehoakin.

Kyselisin vaan, että onko kellään täällä kokemuksia aiheeseen liittyen ja mitä sillä itse asiassa saavutetaan ?

Äkkiseltään en Shadowin osalta löytänyt ns. käytännön kokemuksista kommentteja.

http://www.sa750.com/exhaust/exhaust.htm

Samat jenkkien tarinat on tullut moneen kertaan luettua, ja olisin varmaan jotain niistä tehnytkin, jos en olisi halvalla sattunut löytämään Laser:in putkia.

Kyllähän ne jenkit kovasti kehuvat tekemisiään. Jos käyt lukemassa tuon SA750 sivuston keskustelupalstaa niin löydät lisää kommentteja.

No mulla on "tee-se-itse" putkista kyseisen pyörän osalta huonoja ja oikein huonoja kokemuksia. Eli onneton ostin aikoinaan valmiiksi avarretulla putkella pilatun VT:n. Oli korjattavana noin kuukauden.

Suosittelisin melkein valmiin/laadukkaan putken ostamista, suutinsarjaa ja penkissä säädättämistä unohtamatta. Kyseisen sivuston kotikonstit (air box-/exhaust mod jne...) tuovat varmaan lisää ääntä ja pauketta, tehosta ja väännöstä en sitten tiedä, ellei hommaa tee asian osaava. Team Customin puolella on enemmän asiaan vihkiytyneitä ja osaavaa väkeä, kysele salasanaa ko. foorumin ylläpitäjältä.

Kiitoksia vinkistä. Tutkailen asiaa team customin puolelta, jos saan sinne tunnukset.
biggrin.gif

Aikoinaan tuli tehtyä jonkunnäköistä viritelmää omaan putkeen, mutta tehon kasvusta siinä tuskin voi puhua. Yksinkertaisesti poraat putken alaosaan kolme reikää tasaisin välein joista sitten poraat "ylöspäin" kammioiden välissä sijaitsevien putkien läpi. Sen jälkeen hitsataan ne kolme reikää vaimentimen pohjassa umpeen (muuten äänestä tulee räkivä).

Pelkästään tuosta operaatiosta syntyy enemmän matalaa mörinää, koska ääni kiertää paremmin vaimentimen sisällä. Lujemmat äänet saa sitten poraamalla vaimentimen perässä sijaitsevien reikien läpi väliseiniin reikiä omantunnon mukaan. Takimmaisen laipan poraamista kannattaa kuitenkin välttää, koska äänet saattaa muuttua taas aika ikäviksi (en itse kokeillut, mutta kuullut)

Ostin pyörän viime kesänä ja sitä tässä vuoden päivät ihmetelleenä, tekisi mieli piristää sitä... Kait se taitaa olla viisainta panostaa uusiin putkiin ja suutinsarjaan kuten tuossa aiemmin mainittiin.

On sitten ensi talvelle jotain tekemistä, kun herättelee pyörää ärjymmäksi ensi keväälle.

sanoi:
Kait se taitaa olla viisainta panostaa uusiin putkiin ja suutinsarjaan kuten tuossa aiemmin mainittiin.

Suutinsarjasta en tiedä kun ei ole
confused_orig.gif
mutta Laserin putket, sytytyksen aikaistaminen ja pienempi takahammasratas ovat muuttaneet kovasti omaa pyörääni parempaan suuntaan
062802moto_prv.gif

cool.gif
Haa, Mulleppa teki yks siansa osaava "pakoputkimaakari" siihen .ORGgis-putkeen aivan loistavat avaukset.
062802jumpie_prv.gif
Sekä ääni että vääntö kasvoivat ja kaiikki on kohallaan . Jos kiinnostaa nähä ja kuulla, mun härveli liikkuu Hesan ja Hyvinkään väliä joka päivä.
033102bebe_1_prv.gif
inlove.gif
sport05.gif

Kokeilin ensin pienempiä reikiä, mutta lopulta tein muistaakseni äänenvaimentimen sisälaippoihin 2 kpl n. 10 mm ja takaosaan 4 n. 13 mm:n reikää. Tuli alavääntöä enemmän, mutta ääni oli "räkivää", enkä oikein pitänyt siitä. Lisäksi 4 v vanhaan pönttöön oli jo ehtinyt tulla ruostereikä sinne vaimentimen alle, joten päätin tilata Vance & Hinesin Cruzerit (31461). Oli pakko, kun kuuntelin netissä niiden höpinää.
biggrin.gif
Lisäksi hommasin Factoryn suutinsarjan. Äänet tuntuvat olevan kohdillaan ja vääntökin ihan ok. Muutenkin pyörän käyttäytyminen tuntui paranevan. Seuraavaksi hommataan pienempi takaratas (39 voisi olla kokeiltavan arvoinen) ja talvella tehdään ehkä tuo 4:n asteen sytytysennakon modis  
biggrin.gif

T:Pelzi

PS. Jos joku haluaa ostaa tuon alkuperäisen, niin ostotarjouiksia voi esittää. Eiköhän sen reiän saa paikattua...

sanoi:
Seuraavaksi hommataan pienempi takaratas (39 voisi olla kokeiltavan arvoinen) ja talvella tehdään ehkä tuo 4:n asteen sytytysennakon modis

Takahammasrattaan laittoa ei voi kun suositella. Itselläni on 38 ja hyvin liikahtaa, välissä on käynyt mielessä että olis voinut olla kyllä 37 parempi, kun pääasiassa on matka-ajoa
062802moto_prv.gif

älkää hyvät ihmiset tärvelkö alkuperäisiä putkia.oletteko koskaan kysyneet mitä orkkis putket mihin vaan pyörään maksavat ,minä olen ja voin kertoa että monta kertaa enemmän kun tarvikeputket,kaikki eivät pidä kovista äänistä itse kuulun tähän joukkoon,jos sitä tehoa haluaa lisää silloin kannattaa jo ostaessa miettiä mitä tarvitsee,tiedä kyllä että ei asia näin yksinkertainen ole.
veryangry.gif

Noh, ei tästä Shadowsta mitään tehocustomia ole tarkoitus tehdäkkään.  
biggrin.gif

Kuten tossa jo aiemmin mainitsinkin, niin uudet putket ja suuttimet talven projektiksi niin eiköhän se ensi kesä aukene taas uusin kujein ...

Kiitoksia kaikille kommenteista.

älkää hyvät ihmiset tärvelkö alkuperäisiä putkia.oletteko koskaan kysyneet mitä orkkis putket mihin vaan pyörään maksavat ,minä olen ja voin kertoa että monta kertaa enemmän kun tarvikeputket.
Ei niistä alkuperäisistä häiritsevän kovia saa millään (ellei poista kaikkia sisuksia). Hintaa noilla putkilla toki on, mutta oletko katsonut paljon alkuperäiset maksaa käytettynä?

älkää hyvät ihmiset tärvelkö alkuperäisiä putkia.oletteko koskaan kysyneet mitä orkkis putket mihin vaan pyörään maksavat ,minä olen ja voin kertoa että monta kertaa enemmän kun tarvikeputket.
Ei niistä alkuperäisistä häiritsevän kovia saa millään (ellei poista kaikkia sisuksia). Hintaa noilla putkilla toki on, mutta oletko katsonut paljon alkuperäiset maksaa käytettynä?
en tarkoittanutkaan että alkup.putkia vaan esim.laaserin putket joista on sisälmykset poistettu niin johan mylvii
ainakin minun vn15 pyörässä sadoviin ehkä löytyy käytetyt putket mutta entäs vn15:taseen ei kyllä varmaan löydy tiedän että kohta joku vastaa että täältä löytyy
jos näin kävisi olen valmis ostamaan putket sillä todennäköisesti kysymyksessä on B-mallin putket
ja itse tarvitsen A-mallin putket että terviisiä vaan
033102beer_1_prv.gif

Back