Tässä pitkä sepustus SP:stä ja jotain omia kokemuksia:
Ostin SP-1:sen viime vuonna loppukesästä ja nyt on takana n. 13000 km. Suomestahan ei noita pyöriä paljoa löydä, johtuen ainakin osittain kovasta hinnasta. SP on maksanut aina n. 20 000 mummon markkaa enemmän kuin vastaavat tonniset kilpailijat ja lisäksi pyörä on profiloitunut hieman enemmän rata käyttöön kuin joka päiväiseen kruisailuun. Jos lontoon kieli taittuu niin SP1/RC51 saitteja löytyy useita esim.
www.rc51.com ja
www.rc51.org (ehkä paras mutta foorumi on maksullinen).
Hirveästi ei ole vertailukohtaa koska edellinen ja samalla ainoa toinen pyörä mitä olen omistanut oli Kawa ZX9R -98. Kawaan verrattuna SP on kuitenkin selkeästi parempi ajettava (ketterämpi, vakaampi, parempi alusta). Vaikka SP painaakin hieman Kawaa enemmän ei se kuitenkaan käytännössä siltä tuntunut vaan ennemminkin päin vastoin. Hyppäys rivikoneesta V-2:seen oli kuitenkin melkoinen. Onhan moottori hieman tehottomampi kuin Kawassa mutta ero tuntui paljon suuremmalta mitä se todellisuudessa olikaan. Lisäksi vielä vakiona aivan liian pitkät välitykset. Muutin yhden piikin sekä edestä, että takaa - paljon parempi. Kyllähän SP:stä tehoa saa tulemaan, tosin ei aivan halvalla. Omaan pyörään on vaihdettu Yoshimuran kokoputkiston, PC2, kannet portattu. Tehoa sai lisää näillä pikku modifikaatioilla 20hp takarenkaalta. Nyt alkaa pyörä olemaan tehon puolesta sellainen kuin pitääkin. Vääntö/teho lisääntyi kokoputkiston vaihdosta huolimatta koko kierrosalueella. Nyt korostuu se V-koneen hyvä puoli eli vääntö alhaalta alkaen. Ei tarvitse enää kierrättää kuin rivikonetta ja pyörä tuntuu selkeästi Kawaa tehokkaammalta erityisesti ala-/keskialueella.
Kawa oli aikanaan kokenut myös perusparannukset eli kokoputkisto ja suuttimet ja huipputeho oli molemmissa melko sama.
Tekniikaltaan SP:n pitäisi olla kestävä. Muistaakseni jossain -00 malleissa oli jotain vuotoja polttoainetankissa mutta ei kai mitään suurempaa. Yksi SP:n ominaisuus on melkoisen kuumana käynti (munankeitin
) Tuntuu olevan jonkin moinen ongelma erityisesti Suomea lämpimimmissä maissa. Lämpö ongelma kiusaa muistaakseni erityisesti SP2:sia.
Polttoainettahan tvinit yleensä haukkavat vähän enemmän kuin rivikoneet. Oma pyörä kuluttaa tasaisessa maantieajossa n. 6-6,5 l/100km. Kaupunki ajossa n.8 l/100km. Melko perso tuntuu olevan renkaille
. Metzeler M1:set kesti n. 4500 km ilman mitään renkaan polttamisia ja nyt alla olevat Pirellit (Super Corsa) kestävät n.5000 km.
Jos Sp tuntuu kömpelöltä niin sitä saa parannettua laittamalla taakse 180 renkaan alkuperäisen 190:sen tilalle ja nostamalla takapäätä muutaman millin. Ehkä ikävin ominaisuus pyörässä varsinkin vakioboxilla on kaasun on/off-ilmiö. Ajosta tahtoo tulla nykivää erityisesti kaupunki pyörityksissä. PC2/3:llä sitä saa kuitenkin huomattavasti parannettua. Radalla saa olla varovainen kun avaa kaasua kaarteissa takarenkaan pidon kanssa. Osittain se on tottumis kysymys mutta vaivaa kuitenkin vieläkin. SP2:ssa ongelmaa saatiin kaiketi paremmaksi. SP2:ssa parannettiin pyörää vähän sieltä täältä. En ole itse ajanut pyörää mutta tehontuotto tuli siis pehmeämmäksi, jousitusta parannettiin hieman, muutama lisäheppa, vanteet hieman kevyemmiksi yms. Ainakin omasta mielestä SP2:ssa mentiin taakse päin värin sunteen eli se törkeä valkoinen
. No, makuasia mutta itse olen sitä mieltä, että punainen on ainoa oikea väri ko.pyörälle. Tkayn viestissä oleva pyörähän on jenkki versio eli RC51.
Ajoasento on melkoisen kyykky. Ei paras kaupungissa mutta maantiellä ei ongelmaa. Kate matala ja kapea. Saa toki tarvike pleksejä mutta ei sittenkään Kawan veroinen. Pisin lenkki tänä kesänä oli kun lähdettiin ajamaan n. klo 10.00 aamulla ja tultiin perillä n. klo 21.00 illalla. Välissä oli muutamat ruoka/kahvipaussit mutta hengissä päästiin perille eikä seuraavana päivänä mitään hirveetä jomotusta. Kuskin penkki on melko kova, joka aiheuttaa pientä puutumista eikä nyt se matkustajan paikkakaan niitä parhaita ole!
Jos pyörällä haluaa herättää huomiota niin se kyllä onnistuu helposti varsinkin nyt kun on kisaputket paikoillaan. Ääni on yksi pyörän parhaita omonaisuuksia. Yksi missä SP päihittää, ainakin omasta mielestä, R1:set,Bladet,GSX:ät yms. on se vaikeasti määriteltävä asia kuin pyörän luonne. Sitä Sp:stä löytyy vaikka tehossa tai ketteryydessä hieman häviääkin. Se on vaan jokaisen itse koettava ennen kuin sen huomaa.
Ainakin itse olen ollut pääsääntöisesti tyytyväinen pyörään mutta totta kai se riippuu paljon siitä millaiseen käyttöön se tulee.
Ei muuta kuin pyörä vaihtoon ja SP alle