• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VTR Firestorm

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kokki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kokki

New member
Mistä tehoa vetariin? Laite on ollu kaikinpuolin mukava (joo.. síis mukava). Ajokausi meni hyvin, ei teknisiä ongelmia. Mutta, mutta... Radalla alkoi kypärän sisällä verisuonet sykkimään, ku porukka suhahteli ohi vaikka itse väänsi kaasua jännetupin tulehdukseen asti. Mutkat menee, mut ne suora vois mennä paljon nopeammin. Ensikaudeksi olis pakko saada lisäpotkua. Onko kokemuksia onnistuneista virityksistä? Mikä pöntöksi, vai koko ränni vaihtoon? Minkälaisia tuloksia/kokemuksia löytyy?

Vai onko edessä SP:n hankinta ensi kesäksi? Eikä sit, kiitos vaan, mitään kehoituksia vaihtaa rivikoneeseen!!!
 
Mistä tehoa vetariin? Laite on ollu kaikinpuolin mukava (joo.. síis mukava). Ajokausi meni hyvin, ei teknisiä ongelmia. Mutta, mutta... Radalla alkoi kypärän sisällä verisuonet sykkimään, ku porukka suhahteli ohi vaikka itse väänsi kaasua jännetupin tulehdukseen asti. Mutkat menee, mut ne suora vois mennä paljon nopeammin. Ensikaudeksi olis pakko saada lisäpotkua. Onko kokemuksia onnistuneista virityksistä? Mikä pöntöksi, vai koko ränni vaihtoon? Minkälaisia tuloksia/kokemuksia löytyy?

Vai onko edessä SP:n hankinta ensi kesäksi? Eikä sit, kiitos vaan, mitään kehoituksia vaihtaa rivikoneeseen!!!
"Kalpa"-nimimerkillä tällä foorumilla kulkeva jamppa on laittanut Mig-merkkiset yläputket, suutinsatsin ja filsun ja penkitetty 127,8 heppaa takakumilta. En muista tarkkaa desimaalia mut 127 jotain. Menee perkeleen hienosti. Vaihda piikkii pienempi eturatas saman tein niin ei pysy etutassu juurikaan maassa. (Taitaa mennä vaan nopeusmittari sekasin)
 
Pakko kysyä... Missä radalla ne pojat suhahtelee ohi???

Mitäs jos menisit vaikka motocorsen ajokurssille ensi kesänä motoparkkiin??? (www.motocorse.fi)

En millään jaksa uskoa, että joku tulee vetarisi ohi suuremman tehon takia! Rattimies kun ajelee tehottomallakin koneella syheröradalla (esim appara) todella kovia aikoja. Sitäpaitsi jos kurvinopeutesi on hidas, myös ulostulonopeutesi ja siitä syystä suoran alussa poijaat millä vaan tulee ohi heittämällä!

sit kun lähdet parantamaan mopoasi, laita ensiksi ALUSTA kuntoon. Oikeanlaiset jouset eteen+(shimmaus ehkä) ja uusi säädettävä takaiskari. Sit kunnon rengastus jne...

Laahaako veturin tapit+putket jo maahan?? jos ei, kurvivauhtisi on hidasta jne...

Kun ajo alkaa sujumaan jouhevasti, vauhtiakin alkaa löytymään!
 
Joo... mikään rr-mestari en tosiaankaan ole, en edes väitä sellaista. Moottoriurheilu kokemusta on kuitenkin kertynyt sen verran et bensanhajun tunnistan, ei kylläkään 2:lla renkaalla. Sen alusta ja ajotaito jutun allekirjoitan täysin. Vertasinkin oman pyörän kulkua, suunnilleen samaa tahtia ajaviin kuskiin. Mutkissa olen ihan tyytyväinen pyöräni ominaisuuksiin (kuskissa on kyllä parantamisen varaa), mut jos meni kierrokset suunnilleen samaa tahtia mutkat ja sit suoralle TULLESSA oli mukavasti edellä menevän imussa, eli en vertaa niihin kuskeihin jotka menivät ohi jo suoran ALUSSA! Sit taas mutkissa kiinni, hikistä hommaa.
Pyöräni vakio, kuskin paino yli 90kg, eli siitä on helpoin tiputtaa painoa, en siis tartte hiilikuitu putkia, eka kertaa asfaltilla tänä kesänä. Siinä lisätietoa.
Mieltä lämmittää kuitenkin suuresti tieto siitä, et vetarillakin pystyy ajamaan kovasti, kiitos tästä.
Jatketaan, uskoni bensan palamiseen ja kahteen sylinteriin ei ole vielä horjunut.
 
Joo-o, ei sitä radalla niillä tehoilla pelata. veturissa taitaa alusta olla se heikoin lenkki vakiokamoista. Kovasti noi guntherit von keskieurooppa suosittelee vakiotakajousitukseen shimmin asentamista, eli sellanen holkki jolla perä tulee piukemmaksi ja samalla nousee hiukan. Mulla on sellasen piirustukset ja asennusohjeet jossain. Tän talven prokkis asentaa sellanen.

Koneesta saa kyllä ihan pirteän kun laittaa laadukasta osaa kiinni ja säädättää. Siitä en sitten tiedä mitä tolle oli saksassa (tuontipyörä) tehty kun näytti jo pelkillä putkilla olevan jonkin verran enemmän tehoa normi veturiin verrattuna. Aika kovat lukemat tuli penkistä, tiedä sitten paljonko siinä tuloksessa on mittavirhettä tms mutta tuskin nyt mitään aivan käsittämättömiä määriä. Pitää joskus penkittää uudelleen niin saa varmuutta vielä lukemiin.

Sanottakoon nyt vielä että itse en ole radalla ajellut, vielä. Ja aika skeptinen olen veturin rataominaisuuksien suhteen.

Edit:
Laitetaan nyt vielä se mun "kokoonpano"
-97 firestorm
K&N filsu
Dynojet
Mig highmount

Wisecot kun vielä laittas...

Kansia käytetty pajalla pikku venttiili-accidentin jälkeen.
 
Niin...Mutta vaihda ny vaan nelariin ni menee vakionakin
biggrin.gif
Pakko oli laittaa... Heeh
 
127 heppaa takapyörältä  
omg.gif
Sehän olis jo yhtä tehokas kun putkilla varustettu VTR SP tai TL R. Tarkoitat Karban/Kalpa varmaan konetehoja?? Tehokkain putket + dynojet + filsu firestorm, josta olen kuullut löytyy UK:sta ja siinä oli jotain 112 hepoa takarenkaalla. Omasta -03:sta on mitattu 125,9 heppaa konetehoa ja paremmin säädettynä saatiin toisella dynolla 109,8 heppaa takarenkaalta. (Devilin putket + dynojet). Sitten jos aletaan kantta muotoilee, kaasareita parantelee ja muuta varsinaista moottorin viritystä niin vois saada hyvästä yksilöstä 120 hp takarenkaalta. Yhdessä toisessa britti veturissa oli Akran kokoputkistot + dynojet + K&N + kansi muotoiltu ja jotain muutakin, niin siinä oli 118 hp takapyörällä.

Vakioilmansuodatin toimii VTR:ssä parhaiten. Jollain K&N:llä voi saada pari heppaa lisää mutta pyörän toimiminen on sitten aika paljon kelistä kiinni. On varmaan jotain yksilöitä, joissa filtterit toimii hyvin mutta tosi moneen veturiin ei käy ollenkaan.
 
Develin putket onkin kiinnostanut pitempään, jos jollakin olis kokemuksia esim ovo full power mallista.
 
127 heppaa takapyörältä  
omg.gif
Sehän olis jo yhtä tehokas kun putkilla varustettu VTR SP tai TL R. Tarkoitat Karban/Kalpa varmaan konetehoja?? Tehokkain putket + dynojet + filsu firestorm, josta olen kuullut löytyy UK:sta ja siinä oli jotain 112 hepoa takarenkaalla. Omasta -03:sta on mitattu 125,9 heppaa konetehoa ja paremmin säädettynä saatiin toisella dynolla 109,8 heppaa takarenkaalta. (Devilin putket + dynojet). Sitten jos aletaan kantta muotoilee, kaasareita parantelee ja muuta varsinaista moottorin viritystä niin vois saada hyvästä yksilöstä 120 hp takarenkaalta. Yhdessä toisessa britti veturissa oli Akran kokoputkistot + dynojet + K&N + kansi muotoiltu ja jotain muutakin, niin siinä oli 118 hp takapyörällä.

Vakioilmansuodatin toimii VTR:ssä parhaiten. Jollain K&N:llä voi saada pari heppaa lisää mutta pyörän toimiminen on sitten aika paljon kelistä kiinni. On varmaan jotain yksilöitä, joissa filtterit toimii hyvin mutta tosi moneen veturiin ei käy ollenkaan.
Joo ihan takapyörältä ne tehot on revitty. Ja mitä itsekin olen vastaavista mopoista nähnyt tuloksia niin aika rajuilta noi tuntuu. Mutta jo aikaisemmin sitä epäilinkin että jonkun verran voi olla virhettä tuloksissa, ens kesänä jos penkittäs toisessa paikassa, kai keskiarvosta sitten saa luotettavampaa näyttöä...

Tosin siitähän mulla ei ole tietoo mitä tohon on edellinen omistaja saksassa tehnyt ja kansiremppa tohon on tehty kesän alussa suomessa.

All in all, reipas peli se vaan on ja nyt onkin alkanut wisecot pyörimään mielessä
thumbs-up.gif
 
97 VTR:ssä on muuten enemmän tehoa kuin 03:ssa jo vakiona, muistelisin. Ei paljon mutta hiukan kuitenkin.
 
Joo 97-00 VTR:ssä ilmoitettu koneteho vakiona 110 hv ja 01-> 106 hv mutta ne on tehtaan ilmoittamia arvoja, eli yleensä vähintään tuo 106 hv:ta löytyy koneelta. Omassani oli täysin vakiona 4tkm ajettuna 117-118 hv konetehoa, eli varsin tehokas yksilö.

Samassa dynossa kävi myös saksasta tuotu 98 VTR, jossa oli hurricin sliparit ja dynojet ja paras kiihdytys antoi tehoiksi 120,2 hv moottorista, että kovin on yksilöitä pyörät. Toinen esimerkki on -97 40tkm ajettu VTR yoshimuran slipareilla + dynojetilla testattuna bikefoxin penkissä ja tulos 104,2 hv takarenkaalta.

Tehohäviöt lisääntyvät moottorin kuluessa eli mitä enemmän kilsoja on kertynyt sitä enemmän vaihteisto ja voimansiirto kuluu. Tämä kuluminen vaikuttaa oleellisesti tehohäviöihin ja esim. kuluneet ketjut + rattaat vaikuttaa myös paljon. Uusissa vähän hioutuneissa ketjuvälitteisissä sporteissa tehohäviö on parhaillaan luokkaa 10% ja paljon ajetuissa kuluneissa mopoissa häviö on jopa 15%. Joka tarkoittaa että takarenkaalla ei ole tehoa yhtä paljon vaikka koneella olisikin.

En tiedä minkälaisia ohjelmia jotkut penkittäjät niissä dynoissa pyörittää kun tuntuu 600:sistakin löytyvän tehoja 20% enemmän kuin vähemmän optimistisissa penkeissä. Esimerkkeinä nämä uudet zx636r kasawikat joista tuntuu kaikista täällä foorumissa löytyvän jotain 115 hv takapyörätehoja?? Ihan hirveitä lukuja 600:siksi kun vakiosta zx636r:stä penkitetty esim. TM:n testissä jotain tuota luokkaa konetehoja. Tehokkain kuussatku jonka printin oon nähnyt on ollut 110 hv:n -01 R6 Yamaha Devilin OVO FP sliparilla + dynojetilla.

Paras esimerkki oli kun eräs hemmo kaupitteli keväällä 600 cebaria jossa sliparilla oli saatu vääntöä 93 Nm takapyörältä eli samaa luokkaa kun VTR:ssä. Tollasen kuussatkun voisin ostaa vaikka heti.

Loppujen lopuksi omasta mielestäni vääntö on paljon tärkeämpi kuin huipputeho, nimenomaan takapyörällä oleva vääntö on se joka mopoa eteenpäin työntää!

VTR:ien tehokäyriä voi käydä ihmettelemässä esim tuolla
http://www.vtr1000.co.uk/dynoday/dynodaygraphs.htm
 
juu, VTR:t sopivia aihioita kustomeihin - niihin alusta rittää ;)
-Kuva-


..ei vaan, mutta jos totta puhutaan ja mietitään, montako
tuntia voisi esim sliparien hinnalla kiertää rataa - voisi
ohittajia olla vähemmän kun niiden sliparien kanssa.
Ja eihän noilla yleisillä ratapäivillä ole edes tarkoitus
ajaa kilpaa (eikä saakaan). Jos otsasuonet kilvanajoa
kaipaavat, kannattaa harkita pyörän vaihtamista kilvettömään 600:een.
 
hieman off topic. Olis tuommonen -97 VTRrä kiikarissa. Minkälainen peli se on? tehoja kuitenkin aika vähän tonniseksi(?). Vääntöä kuitenki ilmeisesti löytyy ihan kivasti. Itsellä nykyään suska gsx 750f jossa kuitenki melkein samat tehot ja tuntuu vähän tehottomalta, niin mitenköhän kannattava ostos noin suorituskyvyn kannalta suzukiin verrattuna?
omg.gif
 
Uh, tästä moposta on jo niin monessa paikassa kirjoiteltu että ei jaksa itse säveltää enää mutta tässä aika asiallinen vastaus copy/pastena kilpailevalta foorumilta, kommenttaattorina geronimo:

"jos sallit, niin ilmaisen mielipiteeni kyseisetä moposta? yleensä mielipiteiden ilmaisijat eri foorumeissa leimataan hulluiksi, mutta koska kysyit kokemusta ko. pyörästä, niin ehkä oma kokemukseni, n. 43 000 km kyseisen pyörämerkin päällä istuneena, sallitaan ilmaista? ostin vtr-1000 firestorm mopon uutena keväällä -97. ajokilometrejä kertyi kuudessa vuodessa tuo mainitsemani 43000. tosin yksi kesä jäi vallan ajamatta. niistä kaikista mopoista mitä mopolla-ajoaikanani olen omistanut, on vtr-1000f parhaimmasta päästä! mitään huolto- tahi korjaustoimenpiteitä ei kuuden vuoden aikana tarvittu! ketjut ja rattaatkin olivat moposta vaihtohetkellä orginellit! keväisin mopo lähti käyntiin nappia painamalla! ei edes akkua ollut talven ajaksi irroitettu! mitään säätö-/viritoimenpiteitä en mopoon tehnyt! ainoa viritys oli uudenuutukaisena tupakinsytyttimen asennus mittaristoon! bensarosvo se syntinen toki on ja vielä 16 l tankki ei ajorupeamista kovin pitkiä tehneet! mutta tankin pienuuden kanssa tulee toki toimeen, kunhan siihen tottuu! ajavathan custom-miehetkin (tytötkin) pitkiä matkoja 12 l tankeillaan! moottori on vtr:n paras puoli! se ravistaa ja repii toki pienillä kierroksilla, mutta vääntää! ja kun varvit nousevat 6000 rpm, niin kuminauhamaisesta kiihtyvyydestä voi nauttia täysin siemauksin!
eihän se laite paras mahdollinen moottoriradalle ole, kuten ei alustakaan, mutta lujaa sillä kuitenkin pystyy ajamaan! väittäisin, että monelle katukuskille rata-ajoon riittävästi sopivan hauska laite! jos toimintavarman, kestävän, nopean ja hyvinajettavan sportin haluat, niin miksei vtr-1000 f olisi juuri haluamasi laite? toki parempiakin on, mutta ominaisuudet hankintahintaan suhteutettuna painavat vaakakupissa paljon?"

Ja sitten vielä omat kommentit, kun sattuu tuollainen -97 tallista löytymään:

Hintaansa nähden oikein hyvä mopo ja nättikin vielä. Pieni tankki ja kuluttaa aika hyvin, kuitenkin matkaa hyvä ajaa ja tehoa/vääntöä löytyy paljon. Suosittelen kunnollista koeajoa, hetki saattaa mennä jotta tottuu twiniin. Tuli ajettua todella paljon erilaista ajoa kesän aikana sekä myöskin sopivissa määrin harjoiteltua "pyörän hallintaa" suljetuilla alueilla, meinaa se eturengas on vaikea pitää alhaalla tämän prätkän kanssa  
tounge.gif
 
Back
Ylös