Wankel-pyörät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Onko kenelläkään täällä Moottoripyöräorgin pyöräheeboista Wankelpyörää, kuten Suzuki RE5 tai Nortonin F1? Kiinnostaisi nähdä kuvia ja kuulla tarinaa sitä, minkälaisia nämä pelit käytännössä ovat?

Eipä ole omakohtaisia kokemuksia. Joskus oon törmänny. Kiertää perlkeleesti ja soppa maistuu..

Nyt täytyy tunnustaa että toi wankkeli tekniikka on jäänyt mun kohdalla vähän vähemmälle huomiolle,tiedän että joitain autoja -90 luvun alussa kulki wankkeli koneella(mazda). mutta mikä se wankkel idea on? siis peruskoneessa mäntien tahdit ym tuttuja. mutta wankkel?
withstupid.gif

wankel... eikös se oo kiertomäntä moottori....sitten se Boxer taisi olla vastaiskumoottori ja eikös sellanenkin moottori ole kun vastamäntämoottori....<--- siirtyy kuuklettamaan...

Mutta wankel moottoripyörä, kuulostaa aika vinkerältä.....

Kyllähän toi wankel on saatu vissiin aika toimivaksi nykyään, ainakin mitä oon Mazda RX-8 juttuja lukenut ja litratehotkin on aika hyvät.

Turbollahan noi wankkelit pääsee oikeuksiinsa, netissä oli joskus RX-7 turbo video, ihan julmia tehoja. Onkohan jollakin se tallessa?

Jostakin netistä löytyy Nortonin sound clip, ja aika formulalta se kuulostaa. Voisipa sanoa, että se on nelitahti jossa on 2t:n luonne. Ei siis sitä putuput, luppo-työtahteja...
Toi oliskin hyvä idea(?), vähemmän putputusta--> jaetaan kampiakselin kierros useammalle männälle=tähtimoottori
omg.gif

Mobilistissa 6/2004 on tarinaa Suomessa rekisteröidystä Wankel-Nortonista.

Laajennetaanko aihetta sen verran, että onkos täällä muunlaistenkaan Wankel-moottoreiden omistajia? Wankelia koskevissa jutuissa usein mainitaan, että on valmistettu paikallismoottoreita, perämoottoreita, ruohonleikkureita ym. Wankel-moottorilla, mutta enpä ole missään sellaisiin törmännyt. Kuulopuheita olen kuullut, että Wankel-moottorisia perämoottoreita ainakin olisi maahan tuotu, ehkä Tohatsu-merkkisiä. Lennokin Wankel-moottoreita myös valmistetaan edelleen, netistä niitä löytyy myynnissä.

Ensimmäisen kerran olen Wankel-moottoroidun laitteen nähnyt, kun isän kanssa pikkupoikana käytiin autoliikkeessä NSU Ro80:n esittelyssä. Tämän muistan, kun minulla on tallessa silloin saatu Audi-NSU-lippalakki.

Juu Saksan ihmemaassa näin jossain auto/moottoripyörä museossa moisen virityksen...  
062802jumpie_prv.gif
Tais olla 70-luvun keksintöjä, ei nyt ihan kauheesti lämmittänyt  
cool.gif

Nyt täytyy tunnustaa että toi wankkeli tekniikka on jäänyt mun kohdalla vähän vähemmälle huomiolle,tiedän että joitain autoja -90 luvun alussa kulki wankkeli koneella(mazda). mutta mikä se wankkel idea on? siis peruskoneessa mäntien tahdit ym tuttuja. mutta wankkel?
withstupid.gif
Noh, luepa vaikka tämä:

Wankel Engine (Wikipedia)

Eli tuon voisi varmaan kiteyttää niin että sylinteri liikkuu ja mäntää ei ole. Tiiviys on se ongelma mikä tekee huollosta helvettiä mutta noi Kiertää ja jos tuota tekniikkaa ei ole erikseen huomioitu laskukaavoissa, niin tehot litratilavuuteen nähde on jotain muuta.

Ja noiden äänet on todella jotain aivan muuta. Noi RX-7:t ja -8:t antaa esimakua, mutta niissä vähän hillitään sitä, mitä noi parhaiten osaa, eli kiertää älyttömästi, varmaan päästö- ja kestävyyssyistä... Siitä Mazdan '91 Le Mans -voitosta joskus näin jonkun dokumentin, ja niistä koneista lähti aivan uskomaton ujellus, jäi lähinnä mieleen että se pitää joskus päästä kuulemaan paikan päältä, autenttisena. Kuitenkin kertaluokkaa hillittömämpi kuin joku 15krpm kierrätys mitä rivinelosesta lähtee.

Eli tuon voisi varmaan kiteyttää niin että sylinteri liikkuu ja mäntää ei ole. Tiiviys on se ongelma mikä tekee huollosta helvettiä mutta noi Kiertää ja jos tuota tekniikkaa ei ole erikseen huomioitu laskukaavoissa, niin tehot litratilavuuteen nähde on jotain muuta.
Ei se kyllä mun mielestä ihan noin ole. Ennemminkin mäntä kiertää kampuraa soikeassa sylinterissä.

Jostakin netistä löytyy Nortonin sound clip, ja aika formulalta se kuulostaa. Voisipa sanoa, että se on nelitahti jossa on 2t:n luonne. Ei siis sitä putuput, luppo-työtahteja...
Toi oliskin hyvä idea(?), vähemmän putputusta--> jaetaan kampiakselin kierros useammalle männälle=tähtimoottori
omg.gif

Näistä saa kai jotain käsitystä (viritetyn)wankelin äänistä:

http://www.raywalk.com/bo/Wankel/2%20Rx7
Lisää videoita:

http://www.raywalk.com/bo/Wankel/

withstupid.gif
melko selkeesti mielestäni selitetty vehkeen toimintatapa TÄÄLLÄ

edit: ja tarkennuksena samalta sivustolta yksinkertainen animaatio TÄÄLLÄ

Back