• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

WorldSBK 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EkaVekara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

EkaVekara

New member
SBK kausi lähtee alkuun. Mikä kaksikko se tänä vuonna on vahvin? Onko vuosi Tom Sykesin ja Kawasakin vai tuleeko Melandri BMW:llä ja vie mestaruuden? Miten kulkee uusi Ducati? Suzuki on näyttänyt testeissä yllättävän hyvää kulkua, onko kauden yllättäjä ja tappelee palkintopallisijoituksista? Myös mielenkiintoinen pari Chaz Davies ja BMW. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla kun kausi pyörähtää viikonloppuna käyntiin!!!
 
Juu, on varmaan mielenkiintoinen kausi tulossa! Jo viime kaudella näkyi että kärkipyörien suorituskyky on aika tasainen, nyt vielä tuntuu että Camier/Suzuki ja Haslam/Honda on päässyt testeissä hyvään vauhtiin.
Phillip Islandin perusteella on kyllä vaikea antaa vielä koko kaudelle ennustetta kun tässä on noin 1.5kk taukoa ennen seuraavaa kisaa.
Viime alkukaudestahan Checa ajoi hyvin mutta sortui myöhemmin kaatumatautiin, lisäksi Melandri suli täysin siinä vaiheessa kun mestaruutta piti ratkaista.
Sykes toivottavasti jatkaa hyviä suorituksiaan, vaikka olenkin Aprilia-miehiä niin kyllä sitä toivoo että kärkikahinoissa on mahdollisimman suuri joukko eri pyörillä ajavia kuskeja. Tuo väriä kauteen!
Tuulen Nikin pitäisi ajaa stk600-luokkaa joten ehkä tulee niitäkin tuloksia seurattua tarkemmin tällä kaudella.
 
http://www.youtube.com/watch?v=FRgesON02KE . No jos viime kausi oli tasanen et mestaruus ratkes puolen pisteen erolla ni nyt mennää kyll ihan samaa rataa. top 12 sekunnin sisällä et ei enää paljoo tasasempaa voi olla. Saa nähä nyt miten noi testien kaatumiset vaikuttaa kisaan. En nyt muista monta kuskii on kaatunu, mutta kuitenkin monta. Uus asvaltti on ollu kai aika petollinen ainaki testien osalta. Mestaruus taisto tulee ihan varmasti olemaan vähintään yhtä tiukka ku viime kaudella. Varmasti ennakko suosikit Sykes ja Melandri on taistossa mukana. Toisaalta Haslam on ollu nopee hondalla, Laverty ja Guintoli on ollu nopeita. Yksityis talleissaki on paljon potenttiaali tulevalle kaudelle kuten Davide Giugliano ja Fabrizio joka oli nyt kahden ekan harjotuksen jälkeen nopein. Sit Ducatii ei voi koskaan unohtaa Checa ja Badovini molemmat nopeita kuskei. Tälle kaudelle Ducatin etu on varmasti parempi huippunopeus Checan "kaatuilutauti" varmasti loppuu kun ei tarvi aina viedä jarruja ihan loppuun asti aina kun on parempi suoranopeus. Sunnuntaina sen näkee vasta missään on oikeasti, kun pystyy arvioimaan pyörien kisavauhtia. Toisaalta Phillip island on omanlaisensa rata , joka on sopinu hyvin Ducateille toisaalta myös Apriallekin. V4 vääntää hyvin pitkissä mutkissa ja suoralla Aprilia on omaa luokkaansa(parhaillaan 320 km/h). Supersporteissakin on mielenkiintoista seurattavaa. Uusia merkkejä kuten MV Agusta ja yamahan paluu "tehdas" konseptilla. Phillip island on viime vuosina tarjonnut yhdet kauden parhaista kisoista. Pieni tilasto tärppi loppuun. Jokaisena vuonna 2005 kaudesta eteenpäi (paitsi 2010) kuski joka on voittanut Phillip islandilla on myös voittanut mestaruuden.
 
Phillip Island - FIM Superbike World Championship - Superpole 3

1. Carlos Checa (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'30.234
2. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'30.429
3. Michel Fabrizio (Red Devils Roma) Aprilia RSV4 Factory 1'30.581
4. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'30.615
5. Marco Melandri (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'30.615
6. Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'30.683
7. Leon Camier (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'30.991
8. Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'30.998
9. Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'31.742
10. Davide Giugliano (Althea Racing) Aprilia RSV4 Factory 1'31.283
11. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'31.576
12. Chaz Davies (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'31.870
13. Max Neukirchner (MR-Racing) Ducati Panigale 1199 1'32.010
14. Jamie Stauffer (Team Honda Racing) Honda CBR1000RR 1'32.353
15. Ivan Clementi (HTM Racing) BMW S1000 RR 1'32.773
16. Glen Allerton (Next Gen Motorsports) BMW S1000 RR 1'32.352
17. Jules Cluzel (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'32.402
18. Alexander Lundh (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'32.487
19. Ayrton Badovini (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'32.540
20. Federico Sandi (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'32.898
21. Vittorio Iannuzzo (Grillini Dentalmatic SBK) BMW S1000 RR 1'33.082
 
Checalla näytti Ducati toimivan yhdellä nopealla ainakin hyvin. Miten mahtaa olla kisamatkalla? Kestääkö rengas uuden Ducatin alla. Eikö uusi ZX10R ja S1000RR törmänneet aluksi rengas ongelmiin?
Toivottavasti Suzuki saisi kisassa vauhdin kohdalleen ja Kawasaki löisi Sykesin voimin kiilaa kärjessä Italialaismerkkien väliin. Toki tärkeintä, että kisassa olisi hyvää kilvanajoa tarjolla!
 
Olipa hienoa dominointia Aprilialta :WAZAAP: Checa kolaroi pahan näköisesti Melandrin kanssa, jäi jarru myöhäseksi ja Melandrin perään osuma.
 
Olipa hienoa dominointia Aprilialta :WAZAAP: Checa kolaroi pahan näköisesti Melandrin kanssa, jäi jarru myöhäseksi ja Melandrin perään osuma.

Aprilia oli kyllä masentavan ylivoimainen ainakin tälläisellä nopealla flow-radalla. Mielenkiintoista nähdä miten voimasuhteet asettuu kun siirrytään vanhalle mantereelle kisaamaan. Harmittava kyllä tuo Checan kolari, ei ollu monesta sentistä kiinni, että ois saanu väistettyä.
 
Aprilia oli kyllä masentavan ylivoimainen ainakin tälläisellä nopealla flow-radalla. Mielenkiintoista nähdä miten voimasuhteet asettuu kun siirrytään vanhalle mantereelle kisaamaan. Harmittava kyllä tuo Checan kolari, ei ollu monesta sentistä kiinni, että ois saanu väistettyä.
Checa kolautti päänsä niin että taju lähti, sairaalakeikkahan siitä tuli, mutta muuten äijä kunnossa..(ei luita murtunut)
Toinenkin tehdas dukaattikuski ulkona lähdöistä, joku vamma oli hänelläkin....
Tais olla huonoin aloitus ducateille pitkään aikaan, kun ei ollu kun yks lähtöviivalla..(max n.):sad3:
 
Guintolin voitto oli kyllä mukava yllätys näin kauden alkuun, varmaan tuo lisää uskoa omiin kykyihin uuden pyörän sarvissa.

Supersportissakin oli kyllä hyvää vääntöä ja mukavana yllätyksenä uusia nimiä, hollantilaisen Michael Van Der Markin kolmostila oli mukavaa seurattavaa.
MV Agustojen alku oli hyvä, taisi tekniikka vaan pettää, harmi...
 
Checa löi päänsä siinä alastulossa, napsahti takaraivo kuin ruoskan kärki maahan. Vietti yön sairaalassa ja on jo kotimatkalla.

Phillip Island on usein ollut Ducatille hyvä rata. Nyt tosin otos heidän kohdaltaan jäi pieneksi kun on vain 3 pyörää, joista Badovini missasi kaikki lähdöt loukkaantumisen takia, Checa kaatui ekan ja missasi toisen ja Neukirchner ajeli heikoimmilla sijoilla. Mutta olihan Checa paalulla ja nopein testeissä jne. Mutta Aprilia teki paljon töitä testiviikolla renkaiden kanssa ja kisamatkalla. Lisäksi uudet 17 tuuman renkaat oli Aprilialle lähes ongelmattomat. Eikä Aprilia niin ylivoimainen ollut, ekassa lähdössä paras BMW ja paras Kawasaki jäi 5,7sek, toisessa 1,3 ja 11,5sek. MotoGP:ssä ois hehkutettu tiukkaa kisaa:right: Mutta parasta tuossa on, että Aprilialla on vauhtia myös yksityistiimiläisillä.

Menikö toiselta MV Agustalta takarengas siinä lopussa? Katsoin että olisi ollut rengas tyhjänä ja siksi keskeytti. Pyörissä kyllä hyvä soundtrack ja ilmeisesti kaikkea potentiaalia ei ole vielä edes otettu käyttöön. Joku MV:n mekaanikko sanoi, että moottori vielä suurelta osin vakio...
 
Viimeksi muokattu:
Ei ylivoimainen, mutta on kiva nähdä että kaikilla Aprilioilla pystyy näköjään kärjen vauhtiin.
Tuo Checa/Melandri kolari ehkä antoi liiankin hyvän kuvan Aprilian suorituskyvystä, lisäksi sekä Melandri että Sykes olivat vähän puolikuntoisia.
Melandri kisan jälkeen sanoikin että olka töytyy nyt tauon aikana saada kondikseen.
Suoranopeuksissa ei Italia/Saksa linjalla tuntunut olevan kovin suuria eroja, Aprilialla näytti uudet 17" kumit ehkä toimivan vielä tällä hetkellä paremmin.
Tässä on nyt 1.5kk tauko kun Intian kisa siirrettiin syksylle, pääsevät kolhuiset kaverit vähän paikkailemaan itseään niin saadaan taas Aragoniin täys rähinä päälle.
Näähän ei paljoa vakioyöriä muistuta mutta kyllähän se lämmittää kun "oma" pyörä pelaa noin hienosti:)
 
Saattaa aprilian menetykseen laajalla rintamalla olla taustalla Biaggin lähtö tehdastiimistä. Nyt kun ei tarvi enää pantata parhaita osia ja pyöriä Maxille kaikilla kuskeilla on samat mahdollisuudet menestyä. Voin melkeen olla varma että viime kausina Biaggilla oli paras aprilia käsissään. Toisaalta jos viime kauden tuloksia kattelee Max oli ihan ylivoimaisen nopee phillip islandilla.
 
http://www.crash.net/world+superbik...ion_marks_remain_over_2013_wsbk_calendar.html ja kuka idiootti meni myymään superbiket Dornalle. Dorna on kyllä hieno yhtiö. Melkeen osaa tehdä kisakalenterin ja sillee.... mun puolesta jos espanjan talous haluttas pelastaa ni valtio vois ottaa dornan omistukseensa ja myydä sen pois jolleki järkevälle toimijalle ja pitää ne rahat mitä ne dornasta saa. Odotan vaa innolla et mitä "säästö" toimenpiteitä ne ehdottaa ens kaudelle.
 
Back
Ylös