• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XB mittariston johdot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ylisuuta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ylisuuta

New member
Mistähän saisi kaivettua XB9SX mittaristosta mitä minkäkin värinen johto tekee? Tarkoitus olisi laittaa hieman toisenlainen mittaristo pyörään. Huoltomanuaalistakaan en oikein infoa löytäny...
 
Uskoisin että vastaus löytyy tehtaan serviiziomanuaalista, siinä on liitteenä sähkökaavio.
 
Kah niimpä löytyikin lopussa olevasta appendixesta.

Jos joku joskus haluaa vaihtaa mittaria niin tässä sama tieto helpommin luettavassa muodossa:

Red=Battery
Yellow=Neutral
Violet=Left turn
Brown=Right turn
White= High beam
Black/Yellow=Engine check
Green/Yellow=Oil Pressure
Orange/White=Ignition
Black/Yellow=Ground
Pink=Tach in
Yellow/Red=Low fuel warning
White=WSS IN (Speed sensor)
 
Paitsi että koson mittarin kanssa ei ainakaan pinkki tach in johto saanut kiekkaviisaria värähtämään. Toinen ihmetyksen aihe on valkoinen nopeusmittarin aturin johto, kun kosossa johtoja menee 3kpl... testaamalla kait tuo selviää.
 
Siinä samassa opuksessa lukee, millaista signaalia ne pyörän omat anturit tuottavat / mitä signaalia pyörän omat mittarit käyttävät.

Lukeeko sitten sen Koson ohjeissa minkälaista signaalia se tarvitsee?
 
Kosossa on tosi nihkeästi mitään tietoa mitä vaatii. Ohjekirjan mukaan johdon voi vaikka kiepauttaa tulpanjohdon ympärille joten ilmisesti jotain pulssia sinne pitäisi saada. Kytkin buelin pinkin johdon koson RPM in johtoon ja mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Voisiko mahdollisesti olla niin kummasti että buelissa kiekkamittari säätyisi jännittellä? Ohjekirjasta en löytänyt muuta tietoa kun että ECM:lta tulee tacho out ja orkkis mittariin tulee tacho in.
 
Enpä kyllä tiedä Buellin kierrosluvun signaalista... Tuossa minun RK:n Service Manualissa, muistaakseni mittareiden testausta ja korjausta käsittelevässä kohdassa oli sanottu, mikä taajuus vastaa mitäkin kierroslukua. Muistelisin, että siinä on ihan suoraan yksi pulssi/kierros eli esim. 60 hz = 3600 rpm.

Ainakin sillä signaalilla sain suoraan toimimaan kiekkamittarin. Vaan eipä tämä nyt sinua auta...

Niin, jos johdon voi laittaa tulpanjohdon ympärille, niin silloinhan toimii juuri tuolla signaalilla (edellyttäen, että single fire). Voisikohan siinä mittarissa olla liikaa suodatusta tms.? Jotenkin tuntuu, että tuollaisesta induktiolenkistä ja ECM:ltä saatavan signaalin laadussa voisi olla eroa...
 
no sä voit kokeilla mitä rupeaa näyttämään kun sen piuhan kietoo tulpanjohdon ympärille. ja ilmesesti mittarin asetuksista pääsee sit säätelemään millälailla kipinä tulkitaan kierroksiksi (ts. ottaa huomioon 2/4-tahtisuutta, single / dual fire tms)

mut oma kokemus yhestä vastaavasta mittarista ainakin toistaseksi ollu, että näin mittari ei ensinnäkään näytä tasaista lukemaa vaan pomppii ja toisekseen lukemat eivät oo oikeella tasolla vaikka mitä säätöjä selais valikoista.
 
Yes! kiekkamittariongelma ratkaistu. Mittarissa oli jostain syystä asetuksissa tehtaalta laitettu silleen että kiekkamittari ymmärtää pätkivää virtapiuhaa, eli negatiivista pulssia. Nyt pelittää mittari ok.


Sit vielä nopeusmittari toimimaan ja jotenki saada toi bensamittari näyttään järkevästi kun bulussa ei ilmeisesti vakiomittarissa ole kun valo...

Kiitos vaan vinkeistä kaikille...
 
Back
Ylös