Xenon muunnossarjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crassus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Crassus

New member
Onkos täällä porukka päivitellyt tyypillisiä halogeenejä umpioineen Xenoneiksi? Näitähän on monenlaisia sarjoja olemassa, mutta ainoa oikea(tm) tapa lienee sellainen, jossa normaalin halogeeneille tehdyn umpion sisään on tultava projektori. Näin valokuvio on järkevä eikä tehosta katoa hajavalona iso osa vastaantulijoiden silmiin.

Esim halvimmasta päästä tähän tapaan:
http://www.dx.com/p/merdia-2-motorc...-w-ballast-dual-angel-eye-269865#.Uzwtnle9I_Y

Onko näistä kokemusta? Se onkin sitten oma juttunsa mahtaako nuo mahtua esim oman pyörän umpion sisään.

Tarvetta ajaa yksinkertaisesti parempi näkyvyys kirkkaina kesäpäivinä. Jotkin DRL-viritykset voisi mennä, mutta ei viitsisi niitä alkaa pyörään virittelemään kun niille ei löydy fiksua paikkaa.

Itse askartelin projektorin umpion sisään meneenä talvena. Lopputulos ok mutta valoteho pienoinen pettymys. Valokuvio on terävä eikä häikäise vastaantulijoita kuten aikaisemmin paikallaan ollut 55w Xenon H7.
Ja noiden Kiinanlinssilamppujen Xenon-polttimot ei ole standardimalleja joten varapolttimoiden saatavuus on DX.comin / Ebayn varassa.

http://loitomeri.ww4.us/filetemp/valo.jpg

Jos haluat laillisen ja tehokkaan (Bi-) Xenonin niin taitaa ainut oikea ratkaisu olla oheinen Hella.

http://www.myhellalights.com/index.php/default/auxiliary-lamps/modules/90mm-xenon-headlamp-modules/90mm-bi-xenon/

Tosin silloin joutuu umpiota modamaan hieman enemmän jottaa saa sattumaan.

Helpoin tapa lisätä valotehoa Xenonilla (tosin ei niin laillinen) on vaihtaa poltin 55W H7R Xenon jossa mustattu osat joka häikäisee vastaantulijaa tai Zoom -toiminnolla oleva poltin. Tosin sitä ei taida olla saatavilla muuta kun 35 Wattisena.

H7R Xenon
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20H7R%2055W%22/SubProducts/%22Polttimo%20H7R%2050W%206000K%22

Xenon Focus Eye
http://www.xenonkungen.com/fi/xenon/xenon-polttimot/focuseye-xenonpolttimot.html

Tosin jos haet vain parempaa näkyvyyttä muille tiellä liikkujille niin DRL on ehkä parempi ratkaisu.

Kuis tollasen retrofitin laillisuus? Olisi meinaa aika mielenkiintoinen ja löytyi videokin omaan pärjään.

Helpoin tapa lisätä valotehoa Xenonilla (tosin ei niin laillinen) on vaihtaa poltin 55W H7R Xenon jossa mustattu osat joka häikäisee vastaantulijaa tai Zoom -toiminnolla oleva poltin. Tosin sitä ei taida olla saatavilla muuta kun 35 Wattisena.

H7R Xenon
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20H7R%2055W%22/SubProducts/%22Polttimo%20H7R%2050W%206000K%22
Mulla oli VFR:ssä tuplana nämä H7R:t ja nyt F800GS:ssä yksi. Valaisee hyvin, eivätkä vastaantulijat vilkuttele valojaan, joten tuskin ainakaan kovasti häikäisevät.

Itse tilasin juuri kiinanpojalta h4 xenon sarjan, slim ballasteilla ja kaikkea. 25€ kotiin kannettuna. Koitetaan miten häikäisee, ei välttämättä edes kovin pahasti. Autoissa ainakin vaihtelee tod. Paljon umpion mukaan.

Itse tilasin juuri kiinanpojalta h4 xenon sarjan, slim ballasteilla ja kaikkea. 25€ kotiin kannettuna. Koitetaan miten häikäisee, ei välttämättä edes kovin pahasti. Autoissa ainakin vaihtelee tod. Paljon umpion mukaan.
Samoin tein minäkin, kiinapojalta Fasuun xenonit, H1 & H4 Dual ja slim -ballastit (onpahan helpompi jemmata tuon snadin etukatteen syövereihin.

Katsotaan kun saan sarjat hyppysiin ja asennettua.

Cobran 35 wattiset tuli lyhyelle sekä pitkälle. Slimballastit olis saanu olla vielä vähän pienemmät, ei olis menny niin tiukille sovittelussa. Komiat on ja kaverin kanssa tehtiin vertailu että ajoin halogeeneilla vastaan ja asennuksen jälkeen xenoneilla. Ei ollu hajavaloa, ainakaan niin paljon että olis sokaistunu ja ajanu rotkoon.

Ja on ne vaan hyvän näköset. Parkeiksi vaihdoin vielä koverat led-polttimot, on kirkkaat ja sopii Cobrien rinnalle paremmin kuin keltaset hehkut. Suosittelen :thumbup:

Askartelin omaan Banskuun xeenonin lähivaloille, kun sellanen sopiva löyty kaappeja siivotessa...
Kuka on ajanu toisen lähdön bandiitilla, pimeässä, tietää kuinka tuskanen tunnelmatuikku se halogeeni on sielä linssiumpiossa.

Töx-Pox-ja pari nipparia...

20140322_195412_zpsb705f1bf.jpg

HB4, 35W, 4300K

Vaikka onkin laikukas valokuvio, sentään edes jotain näkee...
Hajavalo on erittäin vähäistä, sitä testattiin ja ihmeteltiin, ja valokuvion raja on aika terävä.
Päivällä ton vekottimen havaisee jo kohtalaisesti.

Nää lopputulokset sitte riippuu polttimon laadusta, tuurista, kuun ja maan asennosta, käytetystä asennuspurkasta jne...

Akan autoon asentelin piilteemasta hajetun xenonsarjan, linssiumpioon, ja epähuomiossa katsastin niillä sen. Katsuri vaan katteli valoja ja minä pokerinaamalla olin siinä... Sitte hymähti, kohautti olkiaan ja "löi leiman lappuun"...

Halusin itelleni vähän parempaa näkyvyyttä ja päätin päivittää alkuperäisen H4:sen lediin... Ihmettelin vaan ebaystä löytyviin ledeihin kuuluvaa ballastiikkaboksia, niiden kun ei pitäisi tarvita mitään korkeajännitteitä.
Sitten löytyi vihdoin tämmöinen, jossa erillistä boksia ei ole... Kun en niin hirveesti kaivannut mitään lisäroinaa pyörään tungettavaksi!

H4 led.JPG

Yllättävän hyvin näkyy, eikä niin hirveesti häikäse. Tulee niin harvoin ajeltua pimeällä, että valokuvio on mulle toisarvoinen seikka. Vaikka täytyy joku ilta käydä sekin tsekkaamassa...
Saa nähdä miten käy kestävyyden kanssa, onko samaa luokkaa kuin kiinanxenoneissa...
Jos ees yhden kesän kestää, ni oon ihan semityytyväinen..:peukutpystyyn:

Mites nuo led/cree viritykset. Pärjääkö nuo edes halogeeneille? Väri varmasti on kylmempi, mutta onko valoa käytännössä edes samaa määrää kuin perus Nighbreakereissä jne.

Itse laittelin 2012 talvella itselleni juurikin tuolta retrofitlabista ostetun bi-xenon projektorisarjan, asentaminen oli helppoa ja yksinkertaista. Vaikein/haastavin paikka oli aikalailla saada tuo umpio auki uunin avulla sillä piti saada tiivisteet sulaksi. Itse olen ollut ainakin tyytyväinen valotehoon ja siihen, että nykyään palaa molemman puolen valot ja pitkät vaihtuu silmänräpäyksessä.

Ohessa jokunen kuva
http://aijaa.com/JKUv7J

Mites nuo led/cree viritykset. Pärjääkö nuo edes halogeeneille? Väri varmasti on kylmempi, mutta onko valoa käytännössä edes samaa määrää kuin perus Nighbreakereissä jne.
Tuskin. Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä sen verran hankalaa, että ei välttämättä toteudu näissä halpisviritelmissä.

Normaalin 55W halogeenipolttimon valomäärä taitaa olla vähän päälle 1000lm. Paremman pään teholedeissä valotehokkuus on luokkaa 70-100lm/W. Eli halogeenin kanssa tasoihin pääseminen vaatisi 10-15W tehoista lediviritystä. Halogeenipolttimon kantaan asennettavassa viritelmässä tulee tuolla teholla jo jonkinlaisia ongelmia jäähdytyksen kanssa, saattaa hyvinkin vaatia tuuletinta toimiakseen jne. Ja tuokin on optimitapaus hyvillä komponenteilla ja kunnollisella suunnittelulla, jollain keskivertoledeillä valotehokkuus voi olla vaan puolet noista lukemista. Lisäksi vielä ledien kanssa tulee helposti ongelmaa valokuvion kanssa. Halogeeni- ja xenonpolttimot kun ovat pistemäisiä ympärisäteileviä valonlähteitä ja umpiot on suunniteltu sen mukaan. Ledit taas lähettävät enemmän suunnattua valoa, mitä sitten voi yrittää kompensoida ripottelemalla useampia ledejä eri suuntiin osoittamaan.

Tämä siis ihan pelkän valotehon kannalta. Liikenteessä tuollainen ledivalo saattaa kyllä erottua hyvinkin vaikka valotehoa olisi niukemminkin. Kirkkaampi/kylmempi värilämpötila auttaa tässä ja huonosta valokuviosta voi olla jopa apua tässä suhteessa.

Tommonen juttu osui interwebistä silmiin:

Osram jossa on ledejä 8kpl, vastaisi kirkkaudeltaan 50W halogeenipolttimoa => 850 lumens

"Standard H7:
55w, 1500 lumens, 500 hours

H7 ultra "Plus+50" (any brand):
55w, 1580 lumens, 225 hours

H7 Xtreme "Plus+80" (Philips) or "Plus+90" (Osram):
55w, 1620 lumens, 200 hours

H7 rallye+65 (Osram only):
65w, 2100 lumens, 500 hours, obvious choice."

Halusin itelleni vähän parempaa näkyvyyttä ja päätin päivittää alkuperäisen H4:sen lediin... Ihmettelin vaan ebaystä löytyviin ledeihin kuuluvaa ballastiikkaboksia, niiden kun ei pitäisi tarvita mitään korkeajännitteitä.
Olen Semmoisessa käsityksessä että ledille myös 12 volttia on liikaa, jolloin tarvitaan elektroniikkaa pitämään sähkö oikeanlaisena. Tuo sitten aiheuttaa lämpöä ja lopulta rikkoo ledin tms. Ajattelisi alustavasti että ulkopuolinen potilka vois olla pArempi toin lämmön takia verrattuna integroituun. Ajattelisin näin, en tiedä...

Kyllähän nyky ledeillä saadaan jo kivasti valoa aikaiseksi. Ongelmaksi monesti tulee sen tarvima jäähdytys.. Jäähdytys elementit saattavat olla sen verran suuri kokoisia jottei niitä saa järkevästi piiloon.

Tai sitten valmistaja jättänyt kustannusten vuoksi elementit liian pieniksi jolloin juuri tulee ongelmaksi ledien elinikä.. (ulkomaiselle myyjälle ihan sama)

Myöskin virtapiikit esim autoissa tuhoavat todella hyvin ledit!

Joskus lamppujen tehoksi on ilmoitettu 60W joka on käytännössä 5w x 12 lediä.

Viimeksi muokattu:
Back