tab
New member
Elikkä kaverin XJ 600 röpöttää kasvavassa määrin. Röpötys ilmenee pikkukierroksilla ja normaaliajossa. Isommilla kierroksilla röpötys lakkaa ja kone kiertää normaalisti. Kasvavassa määrin sinänsä että röpötys ei ole jatkuvaa mutta esiintyy yhä useammin.
Vika ilmeni tuossa muutama päivä sitten, talviteloilta otettuna kone kävi normaalisti.
Talven jälkeen vaihdettu öljyt ja bensat.
Tulpat on tsekattu, kaikki olivat kuivia ja näyttivät palaneen oikean- ja samanvärisiksi.
Pyörähän on ilmajäähdytteinen perustekniikkaa sisältävä laite.
Tässä foorumia lueskeltuani päädyin seuraaviin tarkastuksiin:
1. Kipinä.
1.1 Tsekataan kipinä kaikista tulpista
1.2 vaihdellaan tulpat vuorotellen toimivaan (ei ole kuin 1 varatulppa) jotta varmistutaan toiminnasta
1.3 Tulpanjohdot ja -hatut. Mittaillaan resistanssit kaikista, putsataan ja kuivaillaan jos tarvista
1.4 röpötyksen alkaessa napataan vuorotellen tulpista piuha irti jotta saadaan selville ongelmapytty
1.5 ladataan akku täyteen jotta varmistutaan jännitteen/virran riittävyydestä kipinän synnyttämiseen. vaihtoehtoisesti käytetään akkulaturi kytkettynä. Samalla mittaillaan latausjännite.
1.6 tarkistetaan sytkäpuolen liitokset kosteuden varalta
2. Bensansyöttö/seos
2.1 tsekataan alipainehanan toiminta/käyntimuutokset hanan eri asennoissa
2.2 tsekataan ilmanputsari
2.3 starttipilottia kumikurkkujen ympärille ilmavuotojen paljastamiseksi
2.4 valutetaan kaasarit ja bensaletkut tyhjiksi
2.5 kaasareiden nestepinnan tason tarkistus ottamalla tyhjennysruuvi irti ja laittamalla reikään kirkas bensaletku.
2.6 tsekataan että kaikki kaasuläpät ovat samassa asennossa eikä ryyppy jää kanittamaan päälle
2.7 puhdistetaan kaasarit ja puhalletaan suuttimet paineilmalla
Olenko unohtanut jotakin noista perustarkistuksista ja kannattaako vielä jotakin katsastaa ennen kuin menettää hermonsa ja ratkeaa ryyppäämään? (kaveri siis)
Edit.
Vika paikallistettu nelospyttyyn, puolasta siis tuskin on kiinni kun muut toimivat normaalisti?
Tulppa pitänee vaihtaa ja mittailla tulpanhattu + johto.
Bensaa kaasariin saakka tulee, avasin tyhjennysruuvia ja bensaa tuli ulos.
Vika ilmeni tuossa muutama päivä sitten, talviteloilta otettuna kone kävi normaalisti.
Talven jälkeen vaihdettu öljyt ja bensat.
Tulpat on tsekattu, kaikki olivat kuivia ja näyttivät palaneen oikean- ja samanvärisiksi.
Pyörähän on ilmajäähdytteinen perustekniikkaa sisältävä laite.
Tässä foorumia lueskeltuani päädyin seuraaviin tarkastuksiin:
1. Kipinä.
1.1 Tsekataan kipinä kaikista tulpista
1.2 vaihdellaan tulpat vuorotellen toimivaan (ei ole kuin 1 varatulppa) jotta varmistutaan toiminnasta
1.3 Tulpanjohdot ja -hatut. Mittaillaan resistanssit kaikista, putsataan ja kuivaillaan jos tarvista
1.4 röpötyksen alkaessa napataan vuorotellen tulpista piuha irti jotta saadaan selville ongelmapytty
1.5 ladataan akku täyteen jotta varmistutaan jännitteen/virran riittävyydestä kipinän synnyttämiseen. vaihtoehtoisesti käytetään akkulaturi kytkettynä. Samalla mittaillaan latausjännite.
1.6 tarkistetaan sytkäpuolen liitokset kosteuden varalta
2. Bensansyöttö/seos
2.1 tsekataan alipainehanan toiminta/käyntimuutokset hanan eri asennoissa
2.2 tsekataan ilmanputsari
2.3 starttipilottia kumikurkkujen ympärille ilmavuotojen paljastamiseksi
2.4 valutetaan kaasarit ja bensaletkut tyhjiksi
2.5 kaasareiden nestepinnan tason tarkistus ottamalla tyhjennysruuvi irti ja laittamalla reikään kirkas bensaletku.
2.6 tsekataan että kaikki kaasuläpät ovat samassa asennossa eikä ryyppy jää kanittamaan päälle
2.7 puhdistetaan kaasarit ja puhalletaan suuttimet paineilmalla
Olenko unohtanut jotakin noista perustarkistuksista ja kannattaako vielä jotakin katsastaa ennen kuin menettää hermonsa ja ratkeaa ryyppäämään? (kaveri siis)
Edit.
Vika paikallistettu nelospyttyyn, puolasta siis tuskin on kiinni kun muut toimivat normaalisti?
Tulppa pitänee vaihtaa ja mittailla tulpanhattu + johto.
Bensaa kaasariin saakka tulee, avasin tyhjennysruuvia ja bensaa tuli ulos.