• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XJ 900 diversion jakopäänketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja malliti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitetaan kannen alle prikka.

Eikun kai sen joutuu vaihtamaan, jos kiristin on kiristämisensä loppuun suorittanut.

Jos kilometrit on jo 100 tonnin huitteilla niin kannattaa ketju vaihtaa, omassa pikkufasussa oli ketju jo aika huonossa kunnossa kun se tuli vaihdettua noilla kilometreillä.

Siinä ei ole hydraulinenkiristin.

Yleensä jakoketjun kiristin on sellainen jousikuormitteinen räikkätappi, eli jousi painaa tappia ketjun laahainta vasten mikä pitää ketjun kireällä. Räikkä estää kiristimen tulon ulos "löysälle päin". Kun ketju kuluu ja pitenee niin jousi painaa itsestään räikkää pidemälle aina sen yhden kliksun verran.

Jos kilometrit on jo 100 tonnin huitteilla niin kannattaa ketju vaihtaa, omassa pikkufasussa oli ketju jo aika huonossa kunnossa kun se tuli vaihdettua noilla kilometreillä.

Tossa mun Diversionissa on huoltokirjan mukaan vaihdettu 50 tonnin kieppeillä, nyt mittarissa karvan alle 80.

Tossa mun Diversionissa on huoltokirjan mukaan vaihdettu 50 tonnin kieppeillä, nyt mittarissa karvan alle 80.

Mulla on ollut tuo Diversion 900 uudesta lähtien. Alkuperäinen nokkaketju on vielä käytössä, jos eivät ole huollossa salaa vaihtaneet. Kilometrejä vähän yli 125 tuhatta.

Mulla on ollut tuo Diversion 900 uudesta lähtien. Alkuperäinen nokkaketju on vielä käytössä, jos eivät ole huollossa salaa vaihtaneet. Kilometrejä vähän yli 125 tuhatta.
Minulla 143tkm. ei vielä vaihdettu kun ei ole tarve. Mutta sen voi kiristää ku vanhassa Ladassa ja Suskan Banditissa kun vaa tietäs miten. Seuraavan vastaajan pitäis tietää eikä luulevansa tietää.
Ps. Se 600:sen kone on ihan eri ku 900:nen

Re: XJ 900 diversion jakopäänketju

Päästä räikkää käsipelissä yks naksu kireemmälle. Eipä paljon vaihtoehtoja ole, jos jousi ei enää jaksa. Kotelosta ruuveja hissukseen auki kunnes naksahtaa ja sit takaisin kiinni.

Minulla 143tkm. ei vielä vaihdettu kun ei ole tarve. Mutta sen voi kiristää ku vanhassa Ladassa ja Suskan Banditissa kun vaa tietäs miten. Seuraavan vastaajan pitäis tietää eikä luulevansa tietää.
Ps. Se 600:sen kone on ihan eri ku 900:nen

Onhan se eri kone kuin fasussa mutta kiristimen toiminta on samanlaista niissäkin,on minulla ollut myös pikkudiversion ja xj 900:n.
Kyllä siitä kiristimestä loppuu jossain välissä säätövara kun ketju venyy riittävästi,myös laahaimetkin kuluvat ajan myötä.

Vastaus tuli miten sitä saa kiristettyä lisää jo aiemmin, mistä asia selvisi ettei ole tarvetta vaihtaa itse ketjua?

Ei tarvitse vastata, enään tähän haen tiedon jostain muualta.

Niin, täällä on jo sanottu miten se kiristetään, eli automaattisen kiristäjän saa kiristämään enemmän sen kahta kiinnityspulttiä löysäämällä varovasti kunnes kuulet kiristimen räikän napsahduksen ja sitten kiristät ne pulttit takaisin. Kiristin lienee 99,999% todennäköisyydellä kahden keskimmäisen sylinterin välissä kaasareiden alla.

Back