• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XJ 900:n syttypyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MaximX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MaximX

New member
Heihei. (Pyörä tosin on XJ 700 Maxim X, muutta nuo syttypyörät ovat samanlaiset/kaltaiset.)

Per**le kun ei pyörä toimi. On laiska ja röpöttää ja paukkuu. Ei tosin kolise. Kävin Bike Worldissa mittauttamassa seokset ja on niin perkeleen rikkaalla. Syssyllä oli vielä kunnossa. Talvella vaihdoin puolat ja säädin venttiilit. Ajoitusmerkit on kohdallaan eli nokka-akseleiden luulisi olevan kohdallaan. Eli ajoitusmerkit löytyy nokka-akseleista ja syttypyörästä. Tästä sitten pääsee kysymykseen että voiko syttypyörän asentoa muuttaa, jos vaikka tahtoo sytytystä aikaisemmaksi? Tällöinhän ajastusmerkit eivät enää pidä paikkaansa ja nokka akseli heittää.

Pyörä nääs oli viime kesänä Reimannilla Salossa säädettävänä ja jotenkin on nyt tullut semmonen olo että mies olisi säätänyt sytytystä eli kääntänyt syttypyörää unohtaen mainita asiasta.

Onko tämä siis mahdollista, vai onko syttypyörässä jonkunlaiset kiilat tai vast. jotka estävät em. toimituksen.

Hain yläkuolokohdan ihan manuaalisestikin meisseliä hyäksikäyttäen, mutta se yk-on tällä tekniikalla testattuna jokseenkin häilyvä.

Toinen asia. Voiko seoksen rikkaus johtua bensan tasosta kaasareissa. Ts. liian korkealla. Kun en vielä tajunnut niitä tarkastaa. Siis neulat saattavat olla jumeksissa talven jäjiltä tai vast. Muuten kaasari on putsattu. Ja tulpat vaihdettu. Ja uutta penssiiniä laitettu.
 
omg.gif
900:n syttypyörässä ei näytä olevan mitään säätöä. kampiakselin päässä on tappi johon pyörässä oleva kolo menee. eikä ohjekirja edes anna mitään ajoituksensäätö mahdollisuutta/arvoja, vaan mainitaan että jos ennakoissa on jotain vikaa niin joku osa on viallinen .

heräsi vaan kysymys (kun tutkin sähkökaaviota) ettei vaan ole mennyt puolien herätevirtajohdot ristiin. näyttää menevän kahdella erillisellä johdolla. tällöin sytyttää tasan väärässä pytyssä väärään aikaan. (tai tulpanjohdot ristissä, tuskin)

itselläni neulaventtiilit vuotivat ja kaasarit tulvivat (kaikki) niin tuli lammikko lattialle...
nixweiss.gif
 
Käytännössä nuo johdot on vaikea saada ristiin. Liittimet on eri väriset joten kytkennän näkee helposti. Tarkastan kuitenkin tuonkin.

Huomenissa availen taas pyörää ja katsotaan mitä löytyy. Saattaahan olla että huoltohemmo on viilaillut tms tuota syttypyörää. Aika epätodennäköistä tosin.

No, toivottavasti viikonlopun jälkeen pääsis
062802moto_prv.gif
toimivalla pyörällä.
 
omg.gif
varmuuden vuoksi tarkasta myös sytytysjohdot, että menee vasemmasta puolasta 1 ja 3 oikeasta 2 ja 4.
toivottavasti vika löytyy ja pääset ajelemaan
biggrin.gif
 
Pyörä nääs oli viime kesänä Reimannilla Salossa säädettävänä ja jotenkin on nyt tullut semmonen olo että mies olisi säätänyt sytytystä eli kääntänyt syttypyörää unohtaen mainita asiasta.
Tota jos syksyllä toimi ja kesällä oli tuolla laitettavana, niin epäilenpä että ei siinä laitossa mitään vikaa ollut. Ei meinaan olis kyllä syksylläkään toiminut. Ei muuta kuin kaikki neljä kaasutinta auki ja puhdistukseen ja säädöt kohdalleen, uudet tulpat niin eiköhän rupee toimimaan. Eihän ryyppy jää päälle?
Eihän venttiilit kanna ?
 
Noniin. Juu oli syttypyörä kohdillansa. Mutta edellisellä kaasarinpurkukerralla jäi huomaamatta pieni reikä kaasarin nro. 3 kalvossa. Noh vaihdoin sen, sekä otin irti ja putsasin kaikki osat mitä kaasareista irti lähtee ja nyt kulkee hyvin välillä 3500-7500 rpm. Mutta sen ulkopuolella ei edelleenkään jaksa. Täytyypi mennä suutinkauppaan ostamaan vähän pienempää suutinta. Mielenkiintoiseksi asian tosiaan tekee se että tän hetkiset suuttimet on vakiot ja niillä pyörä käy todella rikkaalla. Ja lisäksi on KN:n (puhdas) ilimansuodatin jotenka hö?

Kattellaan miten käy.
 
Ei sen kyllä pitäisi vakiosuuttimilla noin vain rikkaalle mennä. Tarkasta ennen suuttimien vaihtoa luistin neulojen asento ja bensapinnan korkeus, kuin myös seosruuvien asento. Itselläni oli aikoinaan XJ 750, jossa lienee samat Hitachi kaasuttimet, kuin Maximissakin, enkä saanut sitä koskaan käymään kunnolla. Sittemmin kuulin, että ko. kaasuttimien luistien kalvoilla on taipumus kovettua, vaikka muuten olisivatkin ehjät. Onneksi en kuitenkaan vaihtanut niitä, koska kaveri, jolle sen sitten vammaisena myin sai sen käymään kunnolla tulpanjohtojen vaihdolla ja kaasarien säädöllä.
 
Ei sen kyllä pitäisi vakiosuuttimilla noin vain rikkaalle mennä. Tarkasta ennen suuttimien vaihtoa luistin neulojen asento ja bensapinnan korkeus, kuin myös seosruuvien asento. Itselläni oli aikoinaan XJ 750, jossa lienee samat Hitachi kaasuttimet, kuin Maximissakin, enkä saanut sitä koskaan käymään kunnolla. Sittemmin kuulin, että ko. kaasuttimien luistien kalvoilla on taipumus kovettua, vaikka muuten olisivatkin ehjät. Onneksi en kuitenkaan vaihtanut niitä, koska kaveri, jolle sen sitten vammaisena myin sai sen käymään kunnolla tulpanjohtojen vaihdolla ja kaasarien säädöllä.
Tarkastettu, tarkastettu, ruuvattu lähes kiinni. X:ssä on Mikunin kaasarit. Ja on siis uudet puolat ja johdot.
 
Bensan korkeudetko oli ok? Oletko tarkistanut ettei ole ylimääräisiä ilmavuotoja?
 
No mutta eihän kalvojen kovettuminen mikään paha ole. Kauppaan ja sieltä uudet kalvot ja kaasarien kannet auki, vanhat veks ja uudet paikoilleen. Mutta tarkistele ensin kuitenkin niitä ylimääräisiä ilmavuotoja kaasarien kumikurkuista. Käytä apuna vaikka starttipilottia, sitä kun suihkattaa reiän kohdalle koneen käydessä ni jopahan huomaat vuotokohdan korvallasi...
 
Jos käy rikkaalla, koitapa laskea luistin neuloja pykälällä. Vaihdoin omaan mopooni täksi kevääksi k&n:n ja nyt viiden säätökerran ja uusien tulppien jälkeen käynti alkaa vasta pikkuhiljaa tyydyttää. Ovat joskus niin kovin herkkiä. Lisäksi kannattaa toki laskea kaasarit vielä kerran tyhjiksi - itselläni ainakin löytyi vielä perusteellisen puhdistuksenkin jäljiltä kuitenkin roskia ja hieman vettä kaasareista. Ne luistitha ovat sikakalliita, että niitä ei kannata varmuuden vuoksi vaihdella. Kun löydät vian, kerropa, lisätieto on aina tarpeen.
 
Kalvot ovat aika nöyrät, joten en usko että niistä homma kiikastaa. Vaihdoin ne nääs juuri vähän uudempiin (omistan toisen kaasarisatsin, joka on kalifornia-mallista). Kokeilin pienempiä suuttiimia elikä pistin #100:set vakioiden #105 tilalle. Ei mitään vaikutusta. Neulat eivät ole säädettävät (paitsi jos lisää prikkoja, eli pystyy vain nostamaan). Kuiteskin toimii parhaiten noiden neulojen alueella. Eli juuri tuo 3500-7500rpm.

Tässä taitaa enää olla jäljellä venttiilit/nokka-akselit tai sähkövika. Nokasta kyselin täällä.

Ja vielä: puristukset mittasin ja ne on kohdillaan. Täytyy vielä kaivaa jostain kaasariensynkkaustyökalu, jossa olisi mittarit, jotta näkee paljonko imee. Jos imee liian vähän niin silloin nokka saatta olla pielessä.
 
Kalvot ovat aika nöyrät, joten en usko että niistä homma kiikastaa. Vaihdoin ne nääs juuri vähän uudempiin (omistan toisen kaasarisatsin, joka on kalifornia-mallista).
Et kai vaan laittanut luistien mukana siinä kiinni olleita neuloja paikoilleen. Saattaa hyvinkin käydä rikkaalla niillä toisilla neuloilla jos et vaihtanut myös suutinputkia, ne kun on varmaan kuluneet samalla tavalla niiden alkuperäisten neulojen kera.
 
Et kai vaan laittanut luistien mukana siinä kiinni olleita neuloja paikoilleen. Saattaa hyvinkin käydä rikkaalla niillä toisilla neuloilla jos et vaihtanut myös suutinputkia, ne kun on varmaan kuluneet samalla tavalla niiden alkuperäisten neulojen kera.
Itse asiassa vaihdoin kaikki mitä irti lähti. Eli nuo suutinputket myös. Varakaasarit on pyörästä joka on tuotu belgiasta ja kaikki osat ovat kiiltäviä ym. verrattuna taas niihin mitä mulla oli paikassa. Kaikki oli vaaleanruskeita. Mitäköhän perkelettä ne suomessa oikeen laittaa bensan joukkoon??

Nyt tässä vaiheessa voi miettiä että miksen vaan vaihtanut koko kaasarisatsia, niin ei olisi tarvinnut ruuvata osia irti ja takaisin. Ja vastaus on se että nuissa kalifornian kaasareissa on pari ylimääräistä reikää joista menee letkut johonkin goddamn häkäpönttöön. Muuten toki samanlaiset.

Kävin mittaamassa tuon ohivirtauksen (vai mikä nyt oli) mutta se puoli on kunnossa. Eli kaasarit synkassa ja imee ihan tarpeeksi. Eli nokan ajoitukset näinollen pitäisi olla kunnossa.

Pilottia suihkuttelin. Kurkut on ehjät. Pari ilmaboksiin menevää kumia ei ole kohdillaan joten siellä on pari vuotokohtaa. Luulisi tosin että siitä seuraisi että seos on laihempi, ei rikkaampi. No en kuitenkaan usko että vuoto aiheuttaisi nuo käyntiongelmat. Nääs viime kesänä kolme noista kumista plumpsahti ajossa pois paikaltaan (kiitos Reimanin, joka unohti kiristää klemmarit) ja ainoa mistä asian huomasi oli ääni (booo). Käyntiin ja vetoon ei vaikuttanut mitenkään.

Vittu.
 
Noh per**le. Vika löytyi. TCI-unitin (eli onkos sen maanläheisempi nimi sitten syttyboksi) vaihdoin ja johan lähti.
062802jumpie_prv.gif


Ja nyt kun pyörä toimii niin huomaa miten uudet puolat vaikuttaa. Käymään lähtee laakista, kosteus/sade/märkä ei haittaa. Miinuspuoli on se että rajotin ei toimi. No, nyt pääsee sitten yli kahtasataa (hetken aikaa).
buttrock.gif
 
Olipas sulla siinä homma! Kaikki näköjään vaikuttaa kaikkeen. Miksi se on aina se viimeinen tarkastettava kohde, josta vika löytyy?!?!
 
Olipas sulla siinä homma! Kaikki näköjään vaikuttaa kaikkeen. Miksi se on aina se viimeinen tarkastettava kohde, josta vika löytyy?!?!
Niinpä.

No tulipahan sieltä löydettyä pari kohtaa mitka olisi myöhemmin kuiteskin tarvinnu reerata. Esim. tuo yhren kaasarin kalvo.

Perjantaina kun sain mopottimen kuntoon, niin lauantaina illalla oli jotenkin orpo olo kun ei tarvinnut rassata mitään... Täytyykohän kaivaa vanha RD tallin nurkasta ja nysvätä sen kanssa...

Anyway, kiitos kaikille vinkeistä ym.
bowdown.gif
 
Back
Ylös