XJ600 omituiset vaihteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Setämies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Setämies

Born to be Mild
Onko vika käyttäjässä, pyörässä vaiko kenties öljyssä, kun ajoittain XJ600 (1994) hävittää ykkösen ja vapaan? Voi ehkä olla niinkin, että ominaisuus esiintyy yleisemmin silloin, kun kone on kuumana - viimeksi tänään pitkään ruuhkassa jonottamisen jälkeen. Pienin pykälä on silloin siis on kakkonen, mutta toki silläkin pääsee liikkeelle ja valoissa voi puristaa kytkintä... Eli siis kakkoselle menee kiltisti, mutta aina ei siitä alaspäin liiku - ei runnomalla eikä hellästi.

Pienen ajon jälkeen vaihteisto saattaa toimia taas normaalisti. Kakkosesta ylöspäin kaikki toimii aina hyvin.

Onko tuommoinen käytös tämän mallin ominaispiirteitä vai oikea vika? Pitääkö siis huolestua vai tottua?

Ostin pyörän vajaa kuukausi sitten ensipyöräksi, eikä tätä ominaisuutta lukuun ottamatta pyörä ole vaikuttanut mitenkään pommilta, vaikka halpa olikin. Ajettuja kilometrejä voi arvailla (pyörällä ikää 19 vuotta), mutta siistiltä näyttää eikä muita ongelmia ole ollut.

Tapahtuuko tämä silloin, kun kelaat vaihteet suurelta pienelle käyttämättä kytkintä ylhäällä. Esim juuri valoihin pysähtyessä tai jopa jo pysähtyneenä? Kuulostaa siltä, että kolmoselta kakkoselle mentäessä siirtäjä ei palaudu lepoasentoonsa.

Edellisten kanssa samaa mieltä. Lisäksi vilkaisisin öljyn suuntaan koska oma ajatukseni on että kytkimen "raahaaminen", eli että kytkinlevyt avattunakin pikkasen ottavat kiinni, voisi aiheuttaa vaihteiden takkuamista. Ongelman vaihtelevuus esim. koneen lämpötilan mukaan minusta viittaa juuri öljyyn.

Öljyhän se. :orgmp3:

Tuo yksilö on erityisen tarkka sen määrästä tai sitten kaipaa vaihtoa. Öljyä oli min ja max viivan puoleen väliin asti, mutta ei riittänyt. Piti laittaa pari desiä lisää ja jopas homma toimii. Öljyt on vielä edellisen omistajan jäljiltä, joten menee piakkoin vaihtoon ihan kaiken varalta.

Laitanko Delvacia? :grin:

mä ajoin xj:llä vajaa 20t mx 15w40 öljyllä ja sitten super 1400:lla jolla alkoi vaihteet tökkimään kilometrien myötä. Suzuki rf:llä nyt paritonnia takana super 1400:lla ja öljyt vaihtuu sunnuntaina kun kytkin raahaa ja vaihteet ei mene kuumana paikallaan päälle.

jatkampas tähän topikkiin.
Itse ostin kanssa valvolinen (10W50?, empä muista tarkalleen) öljyvä, vaikkei sitä ollut suosituksissa minun Xj600N vm -00 pyörälle.
Nytkun on noin 1,5tkm ajanut kyseisillä öljyillä, ei mene 1 sisään kun pykältää suuresta pieneen. Tänään töistä ajellessa huomasin kun kytkin on "puolessa välissä", eli veto alkaa juuri, alkaa öljysäiliön tienoolta, mihin kytkinvaijeri kiinnittyy, kuulumaan "korinaa/kurlutusta". Voisiko tämäkin johtua öljystä?

Noissa XJ diversioneissa on kyllä kytkimen painelaakereita mennyt, jos jotain vikaa hakemalla pitää noistä löytää. Painelaakeri on sellainen prikan näköinen neulalaakeri, missä laakerirullat on säteittäin kuten pikkulapsen piirtämässä auringon kuvassa. Painelaakeri on halpa, ja helppo vaihtaa itse, tai pajalla tunnin työ (puolituntia). Aina kun painat kytkintä niin kone tavallaan pyörii tuon laakerin varassa. Lataa netistä Haynesin korjausopas niin homma hoituu jos englanti luonistuu.

vaihoimpa tuossa öljyt ja ropun tiivisteen, josta luulin rohinan johtuvan. ei hävinnyt rohina mihinkään ja vielä vähän tökkii vaihteet. Tuli samalla mieleen tuosta tarkastus silmästä, öljy-tasonhan kuuluu olla yläviivalla, missä asennossa pidän pyörää? keskituella olen antanut seistä ja täytin silmän ylälaitaan 10w40 motooxilla.
Voiko ongelma sittekin olla kytkimen sisällä? miten tuo kone käyttäytyy, jos öljyä on liikaa?

Back