Xjr:n putkille tarvetta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Foto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Foto

New member
Notta omaan 1200 XJR:ään meinasin hommata/ rakentaa hieman paremmin hengittävät töötit tuossa kevättalvella.

Vaihtoehtojahan löytyy. Akrapovic olisi varmasti tehonhaussa paras, mutta törkeen hintanen (n1100eur). Hyviä edullisempia sliparivaihtoehtoja löytyy myös. Lisäksi kaikkien mielestä esim. Akra ei sovi tyyliin.

Mielestäni Xjr:n kromiset tuplaputket ovat tyylikkäät ja sopivat pyörän henkeen. Osittain tästä syystä päädyin tilaamaan Saksalaiselta pajalta "rakennussarjan", jolla Xjr:n omista putkista tehdään paremmin hönkäävät (ja tietty muhkeampi soundiset..
tounge.gif
).
Lisäksi Xjr:ssä kollektori ahdistanee hieman, joten se tehdään uusiksi "itse".
Ystäväni tekee työkseen pakoputkistoja autoihin, joten uskon em. hommat luonnistuvan ok.

Sitten kysymys muille Xjr: omistajille:
Olisiko kysyntää vastaavalle konstruktiolle omaan mopoosi?

Ajatuksena olisi kohtuu korvausta vastaan valmistaa moisia paketteja tänne kotoSuomeen.

Voitais vaikka myydä kolmea eri pakettia:

1. Pelkkä vaimentimien muutossarja ja/tai kollektori
2. Pöntöt meille ja muutettuna takaisin
3. Pyörä meille ja muutettuna + asennettuna takaisin.

Hyllyssä mulla on suutinsarja ja suodatin. Kunhan saadaan putki alle, niin vien sit säätöihin. Näätte sitten käyrätkin, että toimiiko vaiko eikö.

Onko kukaan kiinnostunut?
 
Periaatteessa joo paitti että kaveri lupas tehä mulle kokonaan uuet putket... alkuperäset ois kyllä kivat saaha jos rupeevat syynään noita... taitaa maksaa vaan mansikoita.
Se "saksanviritys" on kyllä simppeli tehä eikä vaadi suuria ponnisteluja harmi vaan ku oon rutannu omasta pyörästä molemmat putket...
 
vois kiinnostaa toi muutossarja , olis kiva tietää
mitä se pitää sisällään ja tietysti mitä mahtaa kustantaa
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
<"saksanviritys" on kyllä simppeli tehä<
Joo ei se pönttöjen muutos älyttömän vaativa ole. Mutta esim. meikäläisen kaltainen tumpelo ei itse sitä lähtisi tekemään, kun ei ole osaamista, aikaa, innostusta eikä välineitä eli mielellään hieman maksan hyvästä jäljestä ja toimivasta ratkaisusta. Uskon kaltaisiani olevan muitakin.
Lisäksi kollektorin tekeminen vaatiikin sitten jo hieman enemmän osaamista.

<mitä se pitää sisällään ja tietysti mitä mahtaa kustantaa<
Laitan infoa tänne sitten keväällä (hope), jahka palikat on saatu väsättyä omaan pyörään ja toimivuus testattu ja todennettu dynossa.

Nyt kiinnostaapi juurikin, että onko tästä alkuunkaan kiinnostuneita muut kuin minä.
withstupid.gif
 
Notta omaan 1200 XJR:ään meinasin hommata/ rakentaa hieman paremmin hengittävät töötit tuossa kevättalvella.

Vaihtoehtojahan löytyy. Akrapovic olisi varmasti tehonhaussa paras, mutta törkeen hintanen (n1100eur). Hyviä edullisempia sliparivaihtoehtoja löytyy myös. Lisäksi kaikkien mielestä esim. Akra ei sovi tyyliin.

Mielestäni Xjr:n kromiset tuplaputket ovat tyylikkäät ja sopivat pyörän henkeen.
Sitten kysymys muille Xjr: omistajille:

1. Pelkkä vaimentimien muutossarja ja/tai kollektori

Onko kukaan kiinnostunut?
062802moto_prv.gif
Siintä olen samaa mieltä että alkuperäiset on parhaan näköiset. Anteeksi maalaisuuteni mutta mitä tarkoittaa kollektori?
nixweiss.gif
Vaimentimen muutos tarkoittaa kai sitä viimeisen huilun pois ottoa ja tilalle se isompireikäinen ulostuloputki?
 
Siintä olen samaa mieltä että alkuperäiset on parhaan näköiset. Anteeksi maalaisuuteni mutta mitä tarkoittaa kollektori?
nixweiss.gif
Vaimentimen muutos tarkoittaa kai sitä viimeisen huilun pois ottoa ja tilalle se isompireikäinen ulostuloputki?
Kollektorilla tarkoitan sitä kappaletta joka "kerää" alkukäyrät yhteen ja jakaa edelleen vaimentimille.

Täytyy kattoa minkälainen paketti tuolta Saksan maalta tuloo. Ne on viisaat miehet sen miettinyt, en tiedä mitä XJR:n putkien rakenne sisältä on. Tod.näk. muutos on nimenomaan just sen ulostulopillin tilalle paremmin hönkäävä päätykappale.

Kattotaan.
 
Siittä alkup. vaimentimen muutoksesta Düse on tainnu myydä sen Meissnerille: http://www.mm-he.de/

Siitä parannus etiäppäin ois kollektori putkesta tehtynnä 4-2-1-2 ilman alkuperäisiä konkeloita, hyvä jos joku viittii hitsata semmossen tai tehrä jigin aluperäistä hyväksi käytellen...rosterista varmaan kantsii tehdä...kui pali maksais moinen khollektori?

Ai, niin, Supertrappit sopii siihen myäääs. Siis tyyliin. Mun mielestä.
 
Siitä parannus etiäppäin ois kollektori putkesta tehtynnä 4-2-1-2 ilman alkuperäisiä konkeloita, hyvä jos joku viittii hitsata semmossen tai tehrä jigin aluperäistä hyväksi käytellen...rosterista varmaan kantsii tehdä...kui pali maksais moinen khollektori?
Olisko mahdoton ajatus tehdä kollektori tyyliin 4-2-2? Puoleltaan 2 käyrää vaan yhteen ja suoraan pöntölle. Eli ei vetäis niitä yhteen. Tossa tietty pitäis tietää, vetääkö yhteen sylinterit 1-2 ja 3-4 vai 1-3 ja 2-4?

Mahoton sanoa kollektorin hintaa vielä..

Onko XJR:n putkista räjäytyskuvaa jossain? Että tietäs, mikä niiden vaimentimien rakenne on.
 
Se onkin vaikee sanoo...sytkä menis 1-2-4-3 (jostain luin), että menettääkös paljon jos laittaa 4-2-2, todennäkösesti kannattas tehdä kuiteskin se yhdistävä kammiontapainen. Ite ku tekee niin ei siitä kuitenkaan voi mitään Akrapovitsuunia tulla, siis virtausten kannalta. Tai ainahan tuuri voi käydä.
cool.gif
 
Olikos kellään noista xjr pönttöjen rakenteesta/räjäytyskuvista tietoa?

Nimittäin taisi mennä pönttöjen muutos omalle suunnittelulle, kun Saksan pojat oli nostanut hintoja 3-kertaiseksi.  
veryangry.gif

Hinta vähän joo pompsahti.
 
062802moto_prv.gif
 Osittainen, ton mukaan minä tein ton loppupään muutoksen äänet parani hieman tehoista ei vielä tietoa?

edit. linkki unohtui   http://www.havaccnt.demon.co.uk/Pauls/XJR/ExhaustMod/Instructions.html
Tuopa näytti oikein fiksulta ja peräti yksinkertaiselta ratkaisulta.

Tuli sitten hieman mietittävää. Ajattelin ensin, että irrotetaan kokonaan se päätylaippa ja tehdään uusi laippa putkineen päivineen. Mutta mitenhän olis sen laipan paikalleen hitsaamisen kanssa, saattais kromipinta putken toisella puolella kärsiä..

No, jos tohon tekee sen 32mm reiän niin siitä pitäis saada se alkuperäinen ohut pilli poies. Mutta eikös se ohut putki ole sieltä juurestakin (pöntön puolivälissä) jollain kiinni. Millä helkutilla sen saa 32mm reiän kautta pistettyä juuresta poikki??

BTW, Onkos sulla kuvaa, miten onnistui sulla ja vieläkö pyörä toimii..?  
wink.gif
 
Siitä parannus etiäppäin ois kollektori putkesta tehtynnä 4-2-1-2 ilman alkuperäisiä konkeloita,

Oliko sulla tohon joku peruste, että nimenomaan 4-2-1-2?
Alkuperäinenhän toki on tuota muotoa ja kerää kaikki samaan kummallisen (turkkilaisen vankilan pienoismallin) muotoiseen tilaan, josta jakaa edelleen kahdelle vaimentimelle.

Tuonne Huolto-Kaksikolle Jämsään soittelin ja kyselin neuvoa, kun tuntuvat olevan aika päteviä setiä.
No sieltä katteli kirjasta Yammun sytytysjärjestyksen ja neuvoi siitä, että periaatteessa riittää kun vetää 1-2 yhteen ja samoin 3-4. Eli periaatteessa y-haaralla puoleltaan ja siitä molemmat puolet suoraan pöntöille, ei tarviisi tuoda yhteen kaikkia välttämättä.

Onko jollain kommenttia tähän?
 
Jos jollakulla on ylimääräisenä tai jäämässä ylimääräiseksi tuo kollektoriboksi ja hennoo sen rälläköidä halki niin voisi valaista meitä muita XJR-kuskeja/rakentelijoita sen rakenteesta.

Kiinnostaa, että mitä se on syönyt.
 
Niin ja minua kiinnostaa tuo rosterikollektorin hommaaminen jos se vaan lähtee järkihinnalla...

Mitään suurta businessta tästä tuskin saa, joten toiveet alhaisesta hinnasta elävät ainakin meikäläisen mielessä
tounge.gif
 
062802moto_prv.gif
 Osittainen, ton mukaan minä tein ton loppupään muutoksen äänet parani hieman tehoista ei vielä tietoa?

edit. linkki unohtui   http://www.havaccnt.demon.co.uk/Pauls/XJR/ExhaustMod/Instructions.html
Tuopa näytti oikein fiksulta ja peräti yksinkertaiselta ratkaisulta.

Tuli sitten hieman mietittävää. Ajattelin ensin, että irrotetaan kokonaan se päätylaippa ja tehdään uusi laippa putkineen päivineen. Mutta mitenhän olis sen laipan paikalleen hitsaamisen kanssa, saattais kromipinta putken toisella puolella kärsiä..

No, jos tohon tekee sen 32mm reiän niin siitä pitäis saada se alkuperäinen ohut pilli poies. Mutta eikös se ohut putki ole sieltä juurestakin (pöntön puolivälissä) jollain kiinni. Millä helkutilla sen saa 32mm reiän kautta pistettyä juuresta poikki??

BTW, Onkos sulla kuvaa, miten onnistui sulla ja vieläkö pyörä toimii..?  
wink.gif
062802moto_prv.gif
Siis se alkuperäinen pilli lähtee irti kun kun survaiset esin lenoxin reikäsahalla takimmaisen laipan puhki ja napautat vasaralla siihen pillin päähän niin se irtoaa sieltä seuraavasta laipasta, tulee pihdeillä vetämällä ulos. Täytyypä ottaa kuva.
 
Jos jollakulla on ylimääräisenä tai jäämässä ylimääräiseksi tuo kollektoriboksi ja hennoo sen rälläköidä halki niin voisi valaista meitä muita XJR-kuskeja/rakentelijoita sen rakenteesta.

Kiinnostaa, että mitä se on syönyt.

Mulla se kollektori irti on ja kyllä sinne hyvällä valolla näkee sisäänkin. Sinne ne kaikki alkukäyrät tulee samaan tilaan jossa muistaakseni on muutama puolittaisen väliseinän tapainen pituussuunnassa. Ei sen ihmeempää. Semmonen peltilaatikko puristettuna kasaan.

En tiedä kuinka tarkkaa tietoa ja mihin tarviisit. Mutta ei siellä näyttäisi ainakaan virtauksia olevan kovin hyvin ajateltu..
 
Hyvältä näyttää nuo putket. Jätit näemmä toisen niistä "suojapaloista" siitä päästä poies. Tai sit sulla on ollu erilainen kun mulla.

Off-topiccia:
Sattuu mulla olemaan myös tuo vanteiden kiillotusrojekti loppusuoralla. Teitkö gummit paikallaan?
Itselläni onnistui muuten hyvin, mutta aivan vanteen reuna eli se viimenen parin millin levyinen (vanteen keskustasta ulospäin) reuna siinä kumin vieressä on jäänyt laikukkaaksi eli osa maalista on lähtenyt ja osa ei. Olin siinä vähän varovainen sen maalinpoistotöhnän kanssa, ettei kumeille käy köpelösti. Onko sulla sekin lähteny nätisti? Mietin, että olisko se niin pieni kauneusvirhe, että tokko sitä kukaan huomaa.
 
Back
Ylös