• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XX:än mysteeri

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopokuume
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopokuume

ESPOO
Kävin tuossa ruuhkassa seisomassa, niiin kone kävi perkeleen kuumana, täytyy tarkistaa nesteiden määrä.
Mutta varsinainen asia on semmoinen jota aikaisemmin ei vastaan ole tullut, ensiksi mykisty kiekkamittari ja sit nopeusmittari, mutta kun motarille taas selvisin niin lämmöt laski normiin, alkoi taas mittaritkin toimimaan.
Onko yleispätevää syytä.??
 
Ei aiankaan mulla oo mittarit pimenny vaikka kone käy parhaillaan 103 asteisena lurruutellesa kartsalla ja liikennevaliossa. Omani on vm-05
 
hmm.. haiskahtas sähkö proleemalta, akkukin tekee tollasta ku oikariin yrittelee.
 
Mulla mykisty kans mittarista molemmat viisarit (-98 xx) ku ajelin semmosta 100km/h vauhtia ja sitte varmaan jonku 10km jälkeen siitä sammu pyörä risteykseen..no sitä sitte autolla ladattiin ja sehän lähti käymään ja ajoin kotia. Sulakeboksiin vilkasin niin oli se FAN kohdan sulake palanu ja ku katottiin laturilta tulevaa liitintä missä 3 johtoa niin se oli melko musta...tarkistahan iteltäki ettei oo siitä johdot löysällä ja ei jaa virtaa sitte kunnola......toivottavasti vika oli tossa ettei tarvi kissojen ja koirien kanssa...  
nixweiss.gif
 
Ei ollut sulakkeita palanut, ja lataus toimi, noin 13V joutokäynnillä ja 14V kierroksilla. Tuuletin toimi oikein, saattoi olla että tunnin seisominen ruuhkassa ei ole XX:ää varten.
Kävin sulakkeet kyllä läpi varmuudeksi oli siellä hapettumia.
Mutta joka tapauksessa ihme juttu.
 
Mulla oli joskus R1:ssä vastaava juttu.. Akku ei vaan latautunu ajossa ja veti mittarit nolliin ja alkoi sitten pätkimäänkin, kunnes lopulta hyytyi kokonaan.

Vika löytyi jännitteensäätimen tulevasta löysästä laattaliittimesta, ei ollu kunnon kontaktia, joten lataili vähän miten sattuu, kunnes ei ladannu enää ollenkaan. Puristin se liittimen paremmin kiinni niin alkoi pelaamaan normaalisti.
 
Ei ollut sulakkeita palanut, ja lataus toimi, noin 13V joutokäynnillä ja 14V kierroksilla. Tuuletin toimi oikein, saattoi olla että tunnin seisominen ruuhkassa ei ole XX:ää varten.
Kävin sulakkeet kyllä läpi varmuudeksi oli siellä hapettumia.
Mutta joka tapauksessa ihme juttu.
Olisko sittenkin latauksessa jotain häikkää sulla kun olet ruuhkassa ajellu ja joutokäynnillä lataus alle 13v. Kun ittelläni meni jänniteen säädin ja vaihdoin uuden niin lataus on tyhjä käynnilläkin yli 14v tai ainakin tasan 14v.
nixweiss.gif
 
Olisko sittenkin latauksessa jotain häikkää sulla kun olet ruuhkassa ajellu ja joutokäynnillä lataus alle 13v. Kun ittelläni meni jänniteen säädin ja vaihdoin uuden niin lataus on tyhjä käynnilläkin yli 14v tai ainakin tasan 14v.
nixweiss.gif
Ei kai se heitto noin suuri ole yleensä tyhjäkäynnin ja kierrosten kanssa, vai onko? Mulla vanha tonni Äffä antoi tyhjäkäynnillä 14.2V ja 5000rpm 14.3V ja speksit sanoo että 12.6-15.0V välillä oltava.
 
Haynes ilmoittaa 5000 kierroksilla 14.7 V - 15.5 V.
Joutokäynnistä ei puhuta mitään.


Täytyy sit miltein uskoa, että on vetämässä viimeisiä jännitteensäädin.

Mistäs kannattas uusi ostaa?
 
Stormilta ostin tarvikesäätimen Cebariin. Hinta oli alle puolet (93e) orggisosaan verrattuna. Tarvikesäädin on varustettu jäähdytysrivoilla, joita alkuperäisessä ei ollut. Lämpiäminen noi kai yleensä rikkoo.

Stormin kuvastosta:
CBR1100XX Blackbird ’97-98 MCI-RGU-118 99,00
CBR1100XX Blackbird ’99-00 MCI-RGU-114 139,00
CBR1100XX Blackbird ’01-03 MCI-RGU-147 183,50

tuolla on ohjeet miten tasasuuntajan rikkoontumisen voi yleismittarilla todeta: latausongelmien korjausohje
 
No nyt on käyty liittimet ja kaikki läpi, laturi puski pikkusen yli 60V kierroksilla eli jees, hetken  kun laitoin palikat  paikoilleen näytti siltä että kaikki pelaa taas, päättelin että varmasti jossain oli kosketus ongelma, olinhan jo kaikki liittimet öljytty ja avattu moneen kertaan. no vittu katteita ruuvatessa aattelin taas mitata et virtaa tulee ja vitut välillä 12V ja välillä hetken 14V, niin ja akku taas tyhjä.
Pakko kai se hakea säädin Stormilta.

Erityis kiitos Yömaha centterin korjaamopäällikölle, kun opasti kädestä pitäen.
 
Joo, mulla oli kusiaisessa suurinpiirtein samat oireet ja hommasin uuden säätimen niin johan pelittää
062802moto_prv.gif
 
Voi hitto, löytyykö Suomesta liikettä mistä sais säätimen, kenelläkään ei hyllyssä ja Stormilla tietokoneet alhaalla.
Onpas nyt huonoa onnea kerrakseen.
 
Ite ostin viime kesänä semmosesta paikasta kun motoplaza.org

Hinta oli 169€ muistaakseni
 
Jatkan ihmettelyä kun osan saanti kestää viikon, tulipa mieleen mitäs hiton eroa eri vuosimallien jännittemensäätimessä on, kun jenkeissä myydään säädintä joka sopii 900RR 1000RR, 1100, lukee vielä että sopii kaikkiin vuosimalleihin, sit noilla Saksalaisilla sivuilla tuli vastaan että ovat laittaneet XX:ään R1:sen säätimiäkin ilmeisesti sopii miltein heittämällä eli onko tässä kauppiailla taas ryöstön meininki, kun myydään samaa tuotetta monella hinnalla erimalleihin.
 
170e maksoi mullakin, kaks kesää sitten....ja siinä on jäähdytysrivat....lisäsin kuitenkin säätimen perssiiseen lämmönjohdetahnaa, piitahnaa....
 
mulla oli aikanaan vm 99 XX:ssä samantapainen vika. sähköt hävisi ja joskus jopa konekin sammui. hetken päästä tuli sähköt takaisin, tai saattoi vaan olla silmänräpäyksen verran, syyksi osottautui akun maakaapelin rungon puoleinen löysä liitos.
 
Menee ihan ufo hommiksi, viikonlopun mopo seissyt parkkisella liitoset uiden crc moömmössä, nyt näyttäs lataus toimivan ilman mitään ongelmaa, täytyy käydä ajelemassa pien lenkki ja kattoo lataako vieläkin, tasasta 14.5V volttia työnsi akulle vaikka kuinka sammuttelin ja laitoin katteet paikoilleen.
biggrin.gif

Hulluks tulee pian.
 
Ite tuli kans kikkailtua ja ihmeteltyä viikon verran latausongelmien kanssa ja hermothan noiden sähköjuttujen kanssa tuppaa meneen. Totesitko mittaamalla, että vika on regussa? Omassa mopossa yleismittarilla näki heti kättelyssä, että yksi tasasuuntajan laturille menevistä lähdöistä on pskana.
Sullahan voi käydä hyvä munkki ja vika onkin hapettuneissa liittimissä.

sanoi:
Tasasuuntaaja

Tasasuuntaaja kannattaa testata joka tapauksessa. Piuhat pidetään edelleen irti tasasuuntaajasta. Väännetään mittari dioditestiasentoon (yleensä piippitesteriasennossa, merkki on nuolen ja plussan yhdistelmä).
Punainen mittarin piuha laitetaan plus-ulostuloon (punaiseen) tasasuuntaajalta, musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja plussan välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.

Vaihda piuhat, musta mittarin piuha tasasuuntaajan plus-lähtöön (punaiseen), ja punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja plussan välillä. Mittarin pitäisi näyttää noin 0,5 V

Nyt laitetaan musta mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan) tasasuuntaajalta, punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.

Sitten vaihdetaan punainen mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan) tasasuuntaajalta, musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 0,5 V.
Jos dioditestit näyttivät jotain muita arvoja, tasasuuntaaja on rikki.
 
Back
Ylös