• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XX:n ahtaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopokuume
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopokuume

ESPOO
Juu olen talven aikana suunnittelemassa Hontan piristämistä ahtimella, onko joku muu täällä kyseistä operaatiota tehnyt, lähinnä kiinnostaa toi ruiskutuksen tuomat säätö ongelmat, olenko hakusessa jos kuvittelen että riittää voimakomentajan hankkiminen ruiskun säätöä ajatellen, kaiken muun aattelin väkertää itse. Ilmeisesti ilman komentajaa säätöjä ei saa kohilleen olen itselleni antanut ymmärtää.
Kovasti noita busseja on turbotettu, mutta vähempi löytyy netistä XX:n turbottamisesta.

Osta tatech niin ei tarvi miettiä muuta ku että lyöt kylkeen ahtimen ja rupeet itte säätään läppärillä.

tatech

vai xx turbottaa, ox aikasempaa kokemusta turbo hommeleista?

jos ei ole niin kannattaa lueskella pari kirjaa ja selatta nettiä joskos sieltä löytys vinkkiä ahtamis hommista

suosittelen kyllä valmiin paketin ostoa jos vaan sellasen jostain löydät
hinnat voi kuulostaa aikas kovilta mutta jos ei omaa aikasempaa kokemusta ahtamisesta niin aikaa palaa ja oppirahoja myös

eiku tsemppiä projektiin kertoile sit miten edistyy

Juu olen talven aikana suunnittelemassa Hontan piristämistä ahtimella,
Jaahas...sulla on sitten tavoitteena saada Olarinkadulla 250km/h rikki..
biggrin.gif
biggrin.gif

vai xx turbottaa, ox aikasempaa kokemusta turbo hommeleista?

jos ei ole niin kannattaa lueskella pari kirjaa ja selatta nettiä joskos sieltä löytys vinkkiä ahtamis hommista

suosittelen kyllä valmiin paketin ostoa jos vaan sellasen jostain löydät
hinnat voi kuulostaa aikas kovilta mutta jos ei omaa aikasempaa kokemusta ahtamisesta niin aikaa palaa ja oppirahoja myös

eiku tsemppiä projektiin kertoile sit miten edistyy
No aikaisemmat kokemukset on yli 10 vuoden takaa ja auto puolelta, lähinnä tässä olis talveks tekemistä ja sehän on pitkä.

Kysyppäs bomber foorumilta. Paljon enemmän asiantuntioita turbotukseen liittyen kuin täällä näyttäis olevan.

jos aikoo tatechin hommata ni kannattaa soitella tatulle itselleen ja kysellä sopivaa pakettia..
asiallinen kaveri muutenkin..
muutaman oluen otettuaan tulee bläkkäriinkin suunniteltua sellanen paketti että oksat pois..
tounge.gif

jos aikoo tatechin hommata ni kannattaa soitella tatulle itselleen ja kysellä sopivaa pakettia..
asiallinen kaveri muutenkin..
muutaman oluen otettuaan tulee bläkkäriinkin suunniteltua sellanen paketti että oksat pois..
tounge.gif
Jaa, tunnetko tatun ihan henk koht? Oon meinaan ite tehny tohon tatech:n winkkarisoftaa suurelta osin. Asiallinen sälli kyllä
buttrock.gif

Mielenkiinnolla odottelen raportteja kokemuksista, alkaa vanha sohva jo tuntua liian pehmeeltä. Ei vaan, vavistuksella ajattelen miltä mahtaisi moinen versio tuntua,nykyinen lievästi avarrettu ja tiuhemmin välitettykin on jo melko eläväinen, mutta en Hondaa luotettavampaa turboprojekitia äkkiseltään keksi, paitsi tietenkin Suzukin wanhat, legendaariset ilma/öljy-jäähdytteiset.

Juu olen talven aikana suunnittelemassa Hontan piristämistä ahtimella,
Jaahas...sulla on sitten tavoitteena saada Olarinkadulla 250km/h rikki..
biggrin.gif
biggrin.gif
Se olis päälimmäisenä mieles.  
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
Jaahas. Ilmoitin aikeistasi jo poliisille. Tulevat varmaan kohta pidättämään Sinut.
Oonkin ihmetelly noita virka-asuisia immeisiä tuolla pihalla, pasi ja muutama rynnäkkökkin vilahti. Itse aattelin että ovat naapuria hakemassa.
biggrin.gif
biggrin.gif

Alkaa vaan näyttää todennäköisemmältä projekti talveksi, ahdin taitaa tulla jo tällä viikolla ja sopiva paikka osien valmistamiseen on löydetty.

eikös se tärkein ole saada ahdin rittävän korkealle, niin öljyn onnistuu palata sieltä takaisin moottoriin.

Kyllä kai sen komentajan tarvii, kuin ei vapariakaan saa säätöihin ilman.

se on sitten eriasia minkämerkkisen ruiskuboxin tai ruiskuboxin huijaimen ostaa.

matalapuristemännät, tai nostolevy kannen alle. Ajotuksen menee nokasta nostolevyllä. jne jne.

se turbo on se halvin osa siinä projektissa.

bomber lehdessä oli juttusarja cbr900rr:n turbottamisesta ja toinen juttu gsx-r1100 projektista johon tuli turbo. Ne on ihan hyvää luettavaa.

JakeT

eikös se tärkein ole saada ahdin rittävän korkealle, niin öljyn onnistuu palata sieltä takaisin moottoriin.

se on sitten eriasia minkämerkkisen ruiskuboxin tai ruiskuboxin huijaimen ostaa.

matalapuristemännät, tai nostolevy kannen alle. Ajotuksen menee nokasta nostolevyllä. jne jne.

bomber lehdessä oli juttusarja cbr900rr:n turbottamisesta ja toinen juttu gsx-r1100 projektista johon tuli turbo. Ne on ihan hyvää luettavaa.

JakeT
Osaatko heittää missä bomber lehdessä nuo turbo aiheet oli, josko koettas etsiä käsiin.
Onko pahvin laitto pakollinen alle 1barin paineille, kun tarkoitus ei kumminkaan mitään rakettia tehdä, lähinnä omaksi iloksi ja muiden kiusaksi, tuota asiaa olen pohtinut kun olen lueskellut, osa ehdottomasti että tarvii osa taas ettei välttis kaipaa pienillä paineilla. Kansipahvin osto sisänsä ei tietty ole ongelma niitähän saa hyllytavarana, tai itse tekemällä, mutta lähinnä tarviiko oikesti, koska jos paineita meinaa kovasti nostaa niin pitäs varmaan miettiä laakeroinnit ja venttiilien kesto.

JakeT
Osaatko heittää missä bomber lehdessä nuo turbo aiheet oli, josko koettas etsiä käsiin.
Onko pahvin laitto pakollinen alle 1barin paineille, kun tarkoitus ei kumminkaan mitään rakettia tehdä, lähinnä omaksi iloksi ja muiden kiusaksi, tuota asiaa olen pohtinut kun olen lueskellut, osa ehdottomasti että tarvii osa taas ettei välttis kaipaa pienillä paineilla. Kansipahvin osto sisänsä ei tietty ole ongelma niitähän saa hyllytavarana, tai itse tekemällä, mutta lähinnä tarviiko oikesti, koska jos paineita meinaa kovasti nostaa niin pitäs varmaan miettiä laakeroinnit ja venttiilien kesto.
"Pienillä" paineilla? On aika suhteellista mikä on pieni paine!! Kyllä sitä puristussuhdetta täytyy alkaa laskemaan jos mennään yli 0,2-0,3 bar...! Muuten rupeaa esiintymään ilmiötä nimeltään "lämpödetonaatio", joka todennäköisesti rikkoo männät hämmästyttävän nopeasti!! Nimimerkillä:Kokemusta on...!!!

JakeT
"Pienillä" paineilla? On aika suhteellista mikä on pieni paine!! Kyllä sitä puristussuhdetta täytyy alkaa laskemaan jos mennään yli 0,2-0,3 bar...! Muuten rupeaa esiintymään ilmiötä nimeltään "lämpödetonaatio", joka todennäköisesti rikkoo männät hämmästyttävän nopeasti!!  Nimimerkillä:Kokemusta on...!!!
Tämä selvensi asiaa paljon, kiitos, eli paksumpi pahvi on välttämättömyys. Katselleut noita niin näyttäisi tuo 1.7mm kupari olevan yleinen paksuus pahvina.

moottoripyörän puristussuhde on melko korkea vakiona, vedetty juuri siihen mikä menee mukavasti ilman nakutusta, joten siitä jos paine nousee, niin raja on todella lähellä ja nopeasti.

Puristussuhteen laskusta on taas paljon positiivista, koska männänpäällä on enemmän tilaa, nin sinne mahtuu turbo työntämään enemmän soppaa.

tuo välilevyn tekeminen on raakapeli raksalla veto, koska squish ratiot(paljealueet palotilan reunoilla menevät pilalle). Jos puristussuhteen saisi pudotettua ja silti säilytettyä paljealueet, niin tulee paras puristuskestävyys ja paras teho pienimmillä paineilla. Turbossakin on se hauska, että jos esim 1.5 barilla saa jonkun tehon, niin systeemiä parantamalla voidaan päästä samaan tehoon jo 0.7 barilla, jolloin kestävyys on tietysti parempi.

Katupyörän nokka-akselit on myös tehty korkeille kierroksille, turbopyörä taas siirtää tehoa matalille kierroksille, jolloin edullisempaa olisi löysemmät nokat tai nokka-akselien ajoituksen muuttaminen rauhallisemmaksi. Muutenkin on suositeltavaa pudottaa kierrosnopeusmaksimi huomattavasti alemmas kun ajaa turbolla.

tämmöisiä olen lukenut.

ne lehtien numerot jakaantuvat useiden numeroiden ylitse, pitää katsella, jos jotain infoa löytyisi.

bomber forumilla on pitkiä keskusteluja näistä.

suurin ongelma on noin uudessa pyörässä pakokaasumittaus,pyörä on lähes mahdoton saada kilpiin turbon kanssa. Siksi turboaihioksi kannattaa ostaa gsx-r1100 jostain 89-90 akselilta.

mitä sitä hyvää birdiä rikkomaan.

JakeT.

Back