• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XX tekniikkakysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja schwarz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

schwarz

New member
Uutena xx:n omistajana kiinnitin pariin asiaan huomiota. Kone resonoi (sirisee) hieman 3500 - 4000 kohdalla. Voisiko äänilähde olla jakoketju? Huollosta sanoivat ketjun olevan vaihtokuntoinen vasta n. 90 tkm kohdalla. Pyörällä ajettu 57 tkm.

edit:
(noniin, eilen kysytty samaa asiaa
smile_org.gif
eli lienee ketju joka ääntää)

Toinen mielenkiintoinen juttu on stongat, jotka ovat hieman kierossa. Pyörää ei ole tod. näk. kolaroitu kun jälkiä ei ole missään, mutta siihen on vaihdettu tangon laakerit. Tuntuisi että ne ovat jääneet kieroon asennusvaiheessa. Muistan lukeneeni kun joku joskus neuvoi kuinka sen sai oikaistua pumppaalla etupäätä. Nyt en vain löydä sitä mistään. Kertokaa jos tiedätte tarkemmin.

Ei välttämättä ketju, vaan ketjun kiristin on tattis. Helppo ja vaivaton vaihtaa jopa itse.

Kiitos vinkistä! Jos sen vaihtamalla pääsisi vielä sen 30tkm eteenpäin, ettei tarvitsisi heti kauden alussa alkaa räjäyttämään jakopäätä. Niitä ei vissiin ole kuin se yksi koneen takapuolella?

Kannattaa kiristin vaihtaa ehdottomasti. Ei maksa kun 60 eeroa ja vaihto kestää noin 20min. Ei katkaise ajokautta
wink.gif

Kannattaa ostaa se kiristin asennussarjana, siinä tulee mukana tiiviste, prikat ja ruuvit ja tietysti se kiristin. Irto osina tulee vähän kalliimmaksi. Itellä sama vaiva ja hävisi kir. vaihdolla. Tosin xx.n käynnissä on vähän sirisevä sointi aina vetopäällä, vähän samanlainen kuin 900RR.

Tietämättä tarkemmin teknistä osaamistasi, neuvoisin kuitenkin viemään pyörän huoltoon, jossa ketju ja ketjunkiristimen vaihto tehdään.

Kommenttisi vinossa olevista tangon laakereista jotka oikenevat etupäätä pumppaamalla- viittaavat ehkä ennestään hieman vieraaseen maaperään tekniikan saralla.

Samoin kysymys jakopään lukumääristä pyörässäsi viittaa ehkä vieraaseen alueeseen.

Vie pyörä huoltoon vain ammattilaiselle, mikäli asiat eivät ole vielä itsellä tiedossa. Asioihin tutustuu kyllä aikaa myöden, ja sitten on helpompi lähteä itse tekemään noita huoltoja ja korjauksia.

Tietämättä tarkemmin teknistä osaamistasi, neuvoisin kuitenkin viemään pyörän huoltoon, jossa ketju ja ketjunkiristimen vaihto tehdään.

Kommenttisi vinossa olevista tangon laakereista jotka oikenevat etupäätä pumppaamalla- viittaavat ehkä ennestään hieman vieraaseen maaperään tekniikan saralla.

Samoin kysymys jakopään lukumääristä pyörässäsi viittaa ehkä vieraaseen alueeseen.

Vie pyörä huoltoon vain ammattilaiselle, mikäli asiat eivät ole vielä itsellä tiedossa. Asioihin tutustuu kyllä aikaa myöden, ja sitten on helpompi lähteä itse tekemään noita huoltoja ja korjauksia.
Kyllä tekniikka sikäli on tuttua, että olen entinen automekaanikko (en entinen kai siksi että olin niin huono:) ). Tämä kaunistus on vain aivan uusi tapaus ja tässä vanhetessa on viisastunut ainakin sen verran että neuvojakin voi kysyä menettämättä kasvojaan ;) Kaikkea ei enää tarvitse purkaa heti osiin.

Kiristimien lulumääräkysymys oli todellakin tyhmä, tässä on vain jäänyt tuo oman autoni tekniikka päälle, jossa on kaksi ketjua
smile_org.gif
Piruakos se pyörä kahdella ketjulla tekisi.

Tuo pumppausmenetelmä etuhaarukalle oli ihan järkeenkäypä tapaus, jossa putket asettuu omalle paikalleen. Muistaisin vain kuka sitä selosti ja missä.

Kyllä tekniikka sikäli on tuttua, että olen entinen automekaanikko (en entinen kai siksi että olin niin huono:) ). Tämä kaunistus on vain aivan uusi tapaus ja tässä vanhetessa on viisastunut ainakin sen verran että neuvojakin voi kysyä menettämättä kasvojaan ;) Kaikkea ei enää tarvitse purkaa heti osiin.

Kiristimien lulumääräkysymys oli todellakin tyhmä, tässä on vain jäänyt tuo oman autoni tekniikka päälle, jossa on kaksi ketjua
smile_org.gif
Piruakos se pyörä kahdella ketjulla tekisi.

Tuo pumppausmenetelmä etuhaarukalle oli ihan järkeenkäypä tapaus, jossa putket asettuu omalle paikalleen. Muistaisin vain kuka sitä selosti ja missä.
Mutta nuo (ohjaus)tangon laakerit? Mitä hittoja ne ovat?
Ohjaustanko/clip on:it ovat kiinni yläkolmiossa tai teleskoopeissa. Siinä välissä ei taatusti ole mitään laakerointeja. Tarkoittanetko emäputken laakerointia?
Ja ei yleensä mitään laakereja aseteta oikeaan asentoon teleskooppeja pumppaamalla.

Emäputken laakerit ovat vaihdettu, mutta ei tietenkään niitä aseteta sillä, vaan kolmiot ja teleskoopit keskenään. Termit ovat hieman ruosteessa. Tästä on puolenkymmentä vuotta kun edellisen pyörän myin pois ja nyt kun ostin taas uuden, niin sitä on niin tohkeisssaan, ettei kaikki sanatkaan tule mieleen. Tämä nyt tosin menee jo offtopicin puolelle.

MP-Maailman Käytetyn Aprilia-piikin koeajossa taidettiin selostaa tämä "pumppaustekniikka".

confused_orig.gif

Ilmeisesti tarkoitatte molemmat ohjauspään laakerereita.  
tounge.gif
Ohjauspään laakerit  
tounge.gif

Kyllä me puhuimme edelleen emäputken laakeroinnista.
Niin, ohjauspää.

http://www.storm-motor.fi/product_info.php?products_id=5804
Juu, nuo ohjauslaakerit ovat osa emäputkea/sen laakerointia.

Voi tietty kutsua emäputkea myös ohjauspääksi. Tai etupääksi...

Ittellä on CBR1000F vm99 ja ajettu 46tkm. Viimeksi huollossa saoivat, että jakopää hieman antaa ääntä kylmänä, mutta totesivat, että vielä ei ole syytä asialle mitään tehdä. Minulla on vähän sama tunne, että noin 4000 rpm kohdalla tulee värinää, joskin se on vähäistä. Olis mukava kuulla mielipiteitä muilta 1000F kuskeilta.

Olis mukava kuulla mielipiteitä muilta 1000F kuskeilta.
Täysin normaaliahan tuo on 1000F:issä. Itselläni -98, ajettu 70tkm ja pitää kylmäkäynnistettäessä hetken ääntä, mutta loppuu lämpinänä. Ja huollossa sanottiin ihan samalla tavalla.
Ei siitä kannata huolestua, mutta ajoissa ne (kiristin ja ketju) silti kannattaa uusia.

Viime kesän kuuntelin siritystä,siihen kyllästyneenä vaihdoin nyt kesällä kiristäjän ja siihen loppui sirinät(xx,50000km.).Ei kuulemma pääse jako hyppäämään,on sen verran ahdas tila ketjulla,eli ei vaaraa sen suhteen,mut ei sitä sirinää jaksa kuunnella.

Joo, seuraavassa huolossa kiristin menee uusiin. Muuten oletko ollut tyytyväinen 1000F hanintaan?

Back