XX-xenon:n euro turne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XX-xenon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

XX-xenon

New member
E: alkuperäinen juttu lähti liikkeelle tuolta ->
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/273688-Ruotsin-läpi-Sveitsiin-ja-Eurooppaan

sitten siellä juttu lähti käsistä ja modet siirsi sen jatkumaan tänne kertomukset osioon...:)

ja tarina jatkuu.....



kymmenkunta päivää aikaa reissuun ja ei oikeastaan vielä minkäänlaista matkakuumetta ilmassa, ei ole tullut mietittyä, mitä pakkaa mukaan jne. kummallista. :blink:

ainoastaan hieman pyörän huoltoa ennen lähtöä. öljyt, renkaat vaihtoon jne.

no, ei kait sinne tartte hirveästi kamaa ottaa, vain välttämätön.

saa nähdä iskeekö ressi sitten viimeisenä iltana ennen reissua.. :grin:
 
Viimeksi muokattu:
21tuntia ja 40minuuttia ja 1802km myöhemmin, on mukava ottaa ajopuku ja kengät jalasta.. etenkin kun ulkona on 20 lämmintä suunnilleen ja takin alla vuori, poolo, paita ja tekninen asu..:grin:

Eipä ollu mitään nautintoa kyllä ajella viime yönä. Koko ajan pilvessä, lämpötila 6-8 astetta. Ja kun en mikään huurus-klubin jäsen ole niin kyllä se tahtoo kylmä puskea päälle ja lisää vaatetta niskaan.. viimeiset 200km tultiin sitten auringossa, niin johan alkoi lämpö nousta kummasti..

Vähän kyllä ihmettelen tuota ruotsalaisten ajotyyliä autoilla, on hyvät tiet ja tasaiset ja satasen alueella mennään järkiään 90 tai alle. Onko se sitten se niiden nollatoleranssi mikä jyllää..?:dunno:

Tiet on kyllä hyvät ajaa, mutta vaikka olis 120 tikkarin nokassa, niin harva sitä kuitenkin ajaa..

Tasaisen tappava välihän tuo on ajella, toki maisemat on erilaiset oman kylän maisemiin verrattuna. Ja pitihän se luulla, et kun tulee etelää kohti niin lämpenee koko ajan ja on niin mukava ajella.. justiinsa.

Hieman ihmetytti tuo ruotsalaisten tyyli tietöissäkin,valot molemmissa päissä kuten meilläkin, mutta sitten on vielä erikseen saattoauto joka sen letkan vetää sinne toiseen päähän.. ei voi ymmärtää, luulisi nyt liikennevalojen logiikan ymmärtävän maalaisenki..

No, aurinko paistaa mukavasti ja lämpöä riittää. Huomenna sitten taas jonnekin suuntaan.. kai tässä jotain vielä keksii. 1300km suunnilleen seuraavaan etappiin. Lyhintä tietä. Vähän kyllä tämän päivän jälkeen tuntuu, että täysillä vaan ekaan sovittuun yöpaikkaan lepäämään..:grin:

pari kuvaa edelliseltä yöltä erään sillan kuppeessa..



 
Viimeksi muokattu:
Alustava suunnitelma voimassa edelleen. Se jälkimmäinen kartta siis.:)

Ei kyllä montaa pyörää ole vastaan tullu. Yks lt tuli eilen vastaan ja kuskilla kypärän naamari auki, mietin olitko sinä mutta tuskin.. käsi nousi kuitenkin.:thumbsup:

Mihin asti sitten olette ehtineet..?

Huomenna pitää miettiä, kuinka pyörii ja missä tai vetääkö viivottimella suoran viivan saksan yli...
 
Alustava suunnitelma voimassa edelleen. Se jälkimmäinen kartta siis.:)

Ei kyllä montaa pyörää ole vastaan tullu. Yks lt tuli eilen vastaan ja kuskilla kypärän naamari auki, mietin olitko sinä mutta tuskin.. käsi nousi kuitenkin.:thumbsup:

Mihin asti sitten olette ehtineet..?

Huomenna pitää miettiä, kuinka pyörii ja missä tai vetääkö viivottimella suoran viivan saksan yli...


Kotonahan tässä tukikohdassa....että ihan perille asti !:thumbup:
..Mut jos tarpeeks alas asti jutaat, ni mää oon sit sielä vastassa....:;):
 
Kotonahan tässä tukikohdassa....että ihan perille asti !:thumbup:
..Mut jos tarpeeks alas asti jutaat, ni mää oon sit sielä vastassa....:;):

Jos siellä paikat on auki niin ajattelin sen vetää. Siinä on se vanha postitie myös. Stelvion jälkeen sitten pohjoiseen, tukikohta varattu muutamaksi yöksi. Jos joku paikka vielä lumessa, niin sitten soveltaa.


En tiedä, mikä on muttei oikein nyt tuo saksa jaksaisi kauheasti kiinnostaa, tuntuu että tiellä vaan on mokoma tuossa välissä.. toki alustavasti syksyllä sitten käymään siellä muuan päivä, tosin koneella..
 
Jos siellä paikat on auki niin ajattelin sen vetää. Siinä on se vanha postitie myös. Stelvion jälkeen sitten pohjoiseen, tukikohta varattu muutamaksi yöksi. Jos joku paikka vielä lumessa, niin sitten soveltaa.


En tiedä, mikä on muttei oikein nyt tuo saksa jaksaisi kauheasti kiinnostaa, tuntuu että tiellä vaan on mokoma tuossa välissä.. toki alustavasti syksyllä sitten käymään siellä muuan päivä, tosin koneella..

Germaanian läpiajon voisi suorittaa keskiyöllä ja jo olisi tilaa !:;):
 
Ja nyt se vasta sen sanoo kun oon jo parit ottanut iltalääkkeeksi..:doh::p

Mut jos nukut 24h niin jaksaa jutailla sitten.......reilumminki !:D

Ja eihä sulla ou hopsu sinne, ko Furka-, Nufenen-, ja Grimsel on vielä kiinni ja toisekseen, ompi
"lowpressuret" nyt monessa paikkaan sielä, että Goret toivottavasti tuli matkaan ?
 
Goret päällä mennään.:thumbup:

Kuulostaa, siltä että kaikki siistit paikat sopivasti kiinni.:grin: pitää sitten muutaman päivän päästä katsoa, netistä mikä auki ja mikä ei.. sen mukaan sitten mennään.
 
Jos kööpenhaminan ohi ajaa etelään niin siellä tulee lautta vastaan sitten ellei aja koldingin kautta. Onkohan tuo kuinka kallis lautta? Tuskin sillä kauan sillä välillä menee ja tuskinpa kovat aallot edes siinä kohdassa.. toki jos jaksaa ja liinaa löytyy...
 
Kolme päivää ja noin 3tkm. Tänään eka oikea tukikohta ja pyörä talliin, maanantaina jatkuu. Jostain syystä tuntuu siltä, että ei huvita koko pyörää nähdä vähään aikaan..:grin:

Eilen malmöstä sillan yli tanskaan, siellä tie ok. Mukavia maisemia, pehmeän näköistä peltoa, tuuli kyllä sielläkin kovasti. Pari hienoa ja isoa siltaa tuli vastaan, kyllä ne näemmä niitä osaa rakentaa.



Rögbystä lautta saksan puolelle, hinta oli jotain 350kr. Kova tuuli oli edelleen ja aallot iski keulaan. Kiinnitysvälineet löytyi paatista valmiina ja olivat siistit. Penkin päältä lattiaan kiinni. Ei jäänyt penkkiin edes jälkiä. Ihme kyllä.



Lauttaa odotellessa siihen ilmestyi tanskalainen kaveri, oli pojan pyörällä menossa mannin saarelle kisaa katsomaan. Oma pyörä oli menny paskaksi kun joku nainen ajanut kylkeen, eikä oikein arvostanut japanialaisia nelipyttyisiä, pari pyttyä kuulemma riittää hyvin ja gessua katsellut seuraavaksi. Siinähän sitä juttua sitten riitti.



sääennustetta saksanpuolelle satamassa, hyvältä näyttää....



itävaltalaisten gessu, samalta lautalta.



Koko eilisen päivän oli sitten taas pilvessä ja noin 10 astetta. Ja sitten alkoi vielä sataa. Jos ei edellinen päivä ollut makeaa, niin ei ollu eilinenkään. Kaiken lisäksi vesi tuli housuista läpi. Ruuhkaa oli koko ajan, 5-10min kunnon vauhtia, sitten taas vartin ruuhka. Välillä kävin yhdessä pienessä kylässä tankkia täyttämässä, jotta olis muutakin tekemistä kun jonossa seisoa. Tankki täyteen. No eipä kelpaa kortti. Eikä visa. Eurotukkua kun näytin niin loppui myyjän kalkatus ja oli tyytyväinen, yhteinen kieli oli löytynyt...

Seitsemän jälkeen illalla päätin luovuttaa, vielä 620km jäljellä, tie ei vedä yhtään ja perse märkänä. Ainahan se vähän märkä on, etenkin jos on nainen, mutta kun en ole, niin ei normaali tilanne. Tankkia täyteen ja samassa paikassa oli myös hotelli. Sinne yöksi, suihku, evästä ja muuan olut huoneeseen. Aamulla sitten varmaan on taas hyvä keli ajaa..

Ja kilin kellit. Eurooppaan tullaan ajamaan että on lämmintä, aurinko paistaa, tytöt vähissä asuissa kylällä.. sitten ku ite olen täällä, tyttöjä ei näy missään, aamulla ikkunan takana joku nainen kusettaa koiraa, tuulipuvun takki päällä. Vettä sataa ja +9 astetta. Ja kova tuuli. Taas. Jeeeee.........

Kamat kasaan ja menoksi. Eipä mene kauan niin taas perse märkänä. Enpähän ajatellut uutta penkkiä hankkiessa, että lämmitin pitäisi olla siihenkin.. olkoon, pannaan uudet housut listalle kun kotiin pääsee joskus.

2-300km meni sateessa, sitten alkoi sade loppua hiljalleen ja lopussa olikin jo +24 ja aurinko. Eli sitten alkoi tulla hiki, kun aamulla sään mukaan laitettu vaatetta päälle. 197 sain nopeutta aikaan yhdessä vaiheessa ja tanko alkoi woblaamaan siihen tyyliin että luovuttaa piti. Varmaan takaboxi aiheutti sen. Keskinopeus oli varmaan lähelle 140-160 aina kun vaan pystyi. Välillä lujempaakin jos mahdollista.

Mielenkiintoinen paikka silti ajaa tuo baana, koko ajan saa katsoa eteen, peilejä ja sivuille. Joku tahtoo aina tulla eteen. Myös se mies jolla oli auton perässä tarra, jossa perheen kuva, vissiin ajatuksena, ettei kukaan aja takana liian lähellä. Eipä sitten itse ajatellut mitään kun yhtäkkiä vetää nopeammin vetävälle kaistalle, vilkkua käyttäen tai ei.. kuvitteli varmaan että se F:llä alkava autonsa on yhtä nopea kuin samaan konserniin kuuluva toinen punainen auto, joka joka alkaa F:llä...

Hengissä selvittiin kuitenkin, vaikka eka kerta olikin. Jos tiivistää hieman, niin oikealla ajaa työläiset eli kuorma-autot jne, keskellä keskiluokka (ja lomalaiset kuten minä) ja sitten vasenta käyttää ne, joilla muka oikeasti on kiire johonkin.. tosin aika paljon olin itsekin siellä vasemmalla..

Rajan yli sveitsin puolelle ilman mitään muodollisuuksia. Viimeiset 60km sitten meni jo vähän nauttien vaikka olikin kuuma. Ja pyörä talliin. En jaksanut edes katsoa, paljonko öljyä jäljellä moottorissa. Kaipa tuo ilmoittaa, jos alkaa loppumaan.

Pyörä talliin, +24 astetta, aurinko paistaa ja perse märkänä. Mikäs tässä lomalla ollessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mainio tilitys! Tää kuuluisi kyllä jo tonne matkakertomuksia-osastolle. On sen verran vankkaa dokumenttia.
 
Kiitoksia tilannetiedotuksesta! Mahtaviin maisemiin on suunta! Seurataan.
 
Eka lepopäivä alkaa olla takana. Pakko kehua tähän väliin että burgdorfer on hyvää olutta!:thumbup: viime reissulla jäin sen makuun ja edelleen maistuu.:)

Jos jotain harmaita ajatuksia jäi vielä eilisen jälkeen, niin sanotaan vaikka että..

Varmaan 80% vastaan tulleista gessuista kulki auton perässä kärryn päällä. Kumma homma. Seuraavaksi eniten taisi olla varaderoja lavetilla.

Yllättäen takana ei ollut yleensä se nopea porche tai muu hintavampi vehje vaan audi tai mondeo.. tuosta kyllä vähän petyin. Kaksi ferraria näin toki, molemmat oli tummia ja tulivat vastaan. Eivät olleet edes kuuluisan punaisia.

Aika moni ajeli matkaenskalla kuten itsekin, seuraavana eniten taisi olla ehkä customeja liikkeellä..?

Etelään menevä kaista veti todella hyvin verrattuna pohjoiseen menevään, jolla olikin yhtäkkiä monen kilometrin jono jostain syystä. Varmaan jossain saksan puolessa välissä vasta tuli ensimmäinen shell, jonka pihassa oli sitten enemmänkin pyöriä kuin vain omani.

Moottoritien laidassa olevien rekkaparkkien määrä myös yllätti, yhdellä paikalla tuntuu olevan äkkiä vähintään toista sataa rekkaa seisomassa ja yleensä samanlainen parkki on molemmilla puolilla tietä.

Vignette tuli ostettua huoltoasemalta ennen sveitsin rajaa, toki varsin pieni mahdollisuus, että joku sitä kysyy mutta jos tarvittaessa sitä löydy, niin sen verran tulee penalttia, että päätin ostaa sen varalta. Tosin sveitsin rajalla ei paikallisia viranomaisia kiinnostanut aihe yhtään, rajan yli pääsi vain kättä heiluttamalla. Tuskin olisi tarvinnut tehdä sitäkään.

Tänään siis tosiaan lepoa ja paikallisella tasolla pyörimistä. Pari päivää vielä lepoa ja maanantaina sitten taas pyörän selkään. Lyhyempi matka tiedossa, jos wasseniin menisi yöksi. Sieltä sitten taas johonkin yöksi, katsotaan miten homma etenee.

Jos tästä lähtisi nauttimaan isäntäperheen kanssa evästä ja siitä se ilta taas lähtee menemään.

Huonot yhteydet toki, kännykän päässä wifillä tässä nyt vähän yrittänyt juttua pientä tehdä.. kirjoitusvirheet pakollisia, ei muodollisia. :)

Mut kassellaanpa taas..
 
Jos pidempään Sveitsissä viihtyy niin silloin se tarra lienee hyvä hankinta, jos sattuu huono päivä pollarille niin voi alkaa vaatimaan rahaa.

Ite en ekalla reissulla ostanut kaverin kanssa kun Livignosta Sveitsin kautta mentiin Itävaltaan - ei näkynyt poliiseja koko reissulla ja rajalla vaan tosiaan käskivät ajaa pois siitä rajalta pällistelemästä. Tänä vuonna en myöskään alkanut sponsoroida, toki yhteensä taisi asvalttia kulua käkikellomaassa huimat 50km.
 
PS. Kiva kuulla etten ole ainoa sormia palelluttamassa etelässä!

PSS. Ne kivat tytöt näytti olevan Rivieralla saakka :p
 
Njoo...

Seuraava lepopäivä meni pikavisiitillä berniin, ei ihmeellistä mitään kummempaa, ruokaostoksia ja muuta normaalia elämään kuuluvaa asiaa, ilta rauhassa.

Eilen käytiin reissu autolla montreux'ssa. Olihan paikka! Siellä rahan näkee ja tuntee.. hienoja hotelleja, kaikki käytävät hoidettu kuntoon, puistot hoidettu, ei roskia missään.. eli vähän toista kuin keskivertokaupungissa suomessa. Parhaillaan oli menossa jokin freddie mercury-päivä tms.. siellähän oli kaverista ihan patsas keskeisellä paikalla.


Yllättäen sieltä löytyi myös pieni puisto joka oli osoitettu mannerheimin muistolle. Paikalla oli myös patsas samasta asiasta. Pitihän siitäkin kuvaa ottaa. Ei voisi uskoa, että sieltä löytyy patsas suomalaiselle, mutta totta se on. Käykäähän tarkistamassa, jos paikalla olette. Kuuma päivä ja hyvä kylmä heineken tuli nautittua... niin ja siellä näkyi jo jotain muutakin, ei tarvinnut sinne rivieralle asti mennä..:;):


muutama räpsy..



kuumalla jäätelö maittaa..


Eilen siis oli todella lämmin päivä, aurinko paistoi, ei juuri ollenkaan tuulta. Juuri sellainen lomapäivä kuten pitäisi ollakin! Hienoo... illalla pakkaushommia valmiiksi ja aamulla varmasti hyvä keli lähteä ajamaan.

Ja kilin kellit! Aamulla, tänään siis, kylmin päivä koko aikana burgdorfissa. Pilvessä ja 14,5 näyttää puimurin mittari. Ja luonnollisesti vähän ripsii vettä. Eli normaali ajokeli mulle. Perkele. Ei auta, pyörä hakemaan tallista. Vähän varoen talliin, taputtaa tankin kylkeä ja kysyä, että miten on aika kulunut pimeässä leväten. Jos nyt vähänkään paremmin lähtee käyntiin taikka muuta epäuskoista..

Elä huoli, hyvin lähti käyntiin, eikä öljyvalokaan pala, vaikka kerettiläiset sanoo että bokseri syö öljyä ku leipää.. kateellisten panettelua sanon minä.

Kamat päälle ja kyytiin, myös martta kyytiin ja matka jatkuu. Tie 23 vie kohti kaakkoa ja järven pohjoispuolelta ajellaan ensin grindewaldille, tuttu paikka kolmen vuoden takaa, tuolloin tosin oli avoaudi alla..

vähän evästä ja matka jatkuu. Jos joku menee sinne hissiaseman ravintolaan, niin sanotaan nyt et salamileipä riittää kyllä hyvin, ei tarvitse ottaa ranskalaisia kaveriksi...

Sieltä sitten matka jatkui kohti furkapassia ja samalla tuli tutkittua myös grimselpass. Molemmissa keli oli ihan ok. Lämmintä noin 8 ja tuuli tietenkin. Milloin se nyt noin korkealla olisi sää ilman tuulta..?

Omasta mielestä ajo sujui ok, martta takana kyllä välillä oli toista mieltä, mitä nyt kypäräpuhelimen äänensävystä saattoi päätellä.. ei tunnu tykkäävän kovin korkeista paikoista..

Maisemat on jylhät, ei voi kieltää. Välillä tuli katsottua ylöspäin ja alkoi tuntua, että alkaa jo päässä huimata.. no, lisää keskittymistä ajon, sillä selvä. Muutamassa paikassa piti pysähtyä ottamaan muuan kuva. Pitää katsoa, jos tähän ketjuun niitä sitten joskus lisää kun rauhassa koneella saa olla... en lupaa vielä, katsotaan..

onpahan nyt pari kuvaa lisätty jälkikäteen..




Liikenne sinänsä sujuu rauhallisesti tuolla ylhäällä, tie ei liian leveä ole mutta sopu sijaa antaa. Ylöspäin mennessä kannattaa vähän katsella ketä tulossa vastaan. Pienempi vaihde parempi kuin liian suuri mutkia kohdatessa. Etenkin kaksi päällä täysillä laukuilla. Massaa siis riittää tällä reissulla.

Mut asiaan..

Kapeahko tie, mutkia, lunta tien laidalla välillä miehen mitalla ja kova tuuli. Niin ja martta. Siinähän sitä haastetta yhdelle päivälle.:)

Perille wasseniin kuitenkin päästiin ilman ongelmia. Kamat hotelliin martan kans ja ajattelin vielä käydä yksin sustenpassin kesyttämässä.

Paljon kevyempää ajaa tuollaista tietä yksin kuin kaksi päälle ja kamat kyydissä! Iloista menoa oli, täytyy myöntää, nopeus oli myös kovempi kuin aikaisemmin. Muutaman kuvan otin siinä samalla. Toistakymmentä kilsaa sain ajettua, niin alkoi (yllättäen) taas tulla vesitippaa visiiriin. Eipä se pari haittaa menoa, mutta kun erään tunnelin läpi menin niin lämpötila putosi reilusta kymmenestä alle viiteen ja aivan sakea rokkasumu iski. Kävi mielessä ajaa loppuun asti, mutta ajattelin että mitäpä iloa siitä olisi kun mitään ei näe.. päätin kerrankin olla järkevä ja kääntyä takaisin. Suotta siellä itseään tappaa, jos ei kerta pakko ole. Katsotaan, jos aamulla olisi parempi keli sustenin valloitukseen.. sen näkee sitten.

Vähän lupaa ehkä vettä huomiseksi. Taas. Ei tunnu tuo kirous millään häviävän. No, alkaa siihen jo tottua hiljalleen.. minkäs teet.

Huomenna uudestaan se susten, sitten huurteen vanha postitie, sen jälkeen pientä kakkosta etelään, kolmetoista ylöspäin, 36 alas ja kohti st. moritzia. Yöpaikka sitten lähellä italian tiranoa.

Siellä yö ja kohti passo de stelviota....

Kassellaanpa taasen.....
 
Viimeksi muokattu:
Vakavasti suosittelen ajamaan Albulapasson. Siinähän se on ihan vieressä.:orgmp2:
Muoks. Muistakaa myös käydä Tiranon kirkossa eli kappelissa. Se on siinä aukion vieressä. Hämmästyttävä paikka, ei uskoisi ulkoapäin katsellessa.:;):
 
Back
Ylös