Tuskin alkavat lukkoliikkessä ihmettelemään tilanetta, kun asiallisesti on liikkeellä. Kuitenkin jos on ottanut jo lukon pois, niin kaippa saisi varastettua pyörän jos haluaisi.
Ota se yläkolmio pois kohtuu helppo homma, ja vaikka poraat ne isommat ruuvinkannat auki lukon pohjasta, parhaiten onnistuu pylväsporakoneessa. Ne pienemmät pitää muistaakseni vain pohjaa paikoillaan, ei tarvitse avata. Ovat sitten tiukassa eikä meinaa oikeen lähteä vaikka hakkasin taltalla niitä. Ovat ainakin mulla ainakin oli ruuvilukitetta laitettu vaikka mustosuojapultteja käyttivät. Niistä kun lähtee oikeassa momentissa kanta pois, eli ovat varmasti tiukassa.
Minulla on metallilevy kulkenut mukana tehtaalta asti, jossa on avaimen jyrsintätiedot. Siis semmoinen ihan pieni 20mm pitkä ja non 7 mm korkea johon on stansattu neljä numeroa. Kannattaa katsella ihan varmuuden vuoksi vaikka jostain omistajan käsikirjan tai vastaavan seasta, jos vaikka löytyisi.
Minun pyörä on vuodelta -99 ja siihen kun tein avaimen niin aihio oli YH35RBR Silcalta, en pysty muistamaan mikä oli Börkeynä, mutta liikkeessä on kääntävät. Aika todennäköistä, että on sama aihio, mutta ei täysin varmaa tietenkään. Helpottaa sitä liikkeen hommaa, kun tietää mistä lähetään veistämään.
Ja jos on alkanut tulemaan vaikeuksia avaimen käännöössä, niin johtuu pohjahaitan kulumisesta. Voit samalla uusia kaikki haitat, jos niiltä vain löytyy. Aika usein poistavat vain pohjahaitan, niin asia hoituu myös sillä.
Kohtuu paljon tulee edullisemmaksi teettää uusi avain kuin hakea uudet lukot, kuitenkin kun niitä lukkopesiä on kolme.
Tsemppiä ja utele jos jotain kysyttävää, vaikka privalla.