• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha Xjr 1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KB2000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

KB2000

New member
Morot! Tuli hommattua ensinmäinen iso pyörä. Tässä talven aikana ja tulevaisuudessa näpertelen ja korjaan mieleiseksi.

Ihan ensinmäinen huomio kiinnittyi turhan koviin ääniin. Putket on muuten alkuperäiset mutta tyhjennetty sisältä.
Toka huomio oli verrattain turhan löysä keula.
Kolmas että etujarrukahva menee todella syvälle ja ottaa todella alhaalta.

Näihin nyt täytyy ekana alkaa paneutumaan.

wY8aUPa_resize_78.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Moi ja onnittelut varmasti hyvästä hankinnasta ja projektista.

Äänet hoituu putket vaihtamalla. Omassa Äksjiiärrässä sama homma kuin sinulla eli keula on todella löysä ja etujarru pehmeä.

Näitä ajattelin yrittää korjata etujouset vaihtamalla (esim. Öhlins, Wirth Federn tai Wilbers) sekä nyt alkuun jarrunesteet vaihtamalla. Kytkinneste oli omassa ostaessa niin valmista, että vähän aikaa ajettua, ei vaihteet enää halunneet vaihtua. Jarruneste tod. näk. samaa luokkaa.

Jos ei jarrunesteen vaihto auta, niin sitten HEL:in letkut nykyisten tilalle. Pehmeät tai pehmeiksi menevät jarruletkut on kuulemma xjr:n ominaisuus eli sikäli vaihtamalla kunnon letkuihin, pääsee varmasti parempaan lopputulokseen.
 
Aloinkin tuossa tekemään jotain noille koville äänille. Porasin popniitit auki äänenvaimentajan päästä ja hitsasin reikä putkea siihen.
Nyt pitäisi löytää sopivaa vaimennus villaa siihen, motonetin vaimennus villalla yritin, mutta siitä ei kyllä tullut mitään, kun se oli kuin hattaraa. Alkoi sen verran mennä ihon alle tuo villan kanssa leikkiminen että aloin miettimään slipon vaimentimia tähän 
Mietin että kestäisköhän kivivillakouru moisessa käytössä?
IMG_01122019_002649_(1080_x_1080_pixel).jpg
 

Liitetiedostot

  • 20191125_121808_resize_33.jpg
    20191125_121808_resize_33.jpg
    67,4 KB · Katselut: 88
Viimeksi muokattu:
Pienenä väliprojektina vaihtelin jarrunesteet sekä kytkin nesteet.
Kuvasta voi arvailla aukesko jarrupääsylinterin 20191013_142818_resize_38.jpgkannen ruuvit suosiolla.
No ei auennut 藍 Vaikka kuinka liottelin crcllä, ja iskumeisselin kanssa koetin varovasti naputella ja nitkuttaa, niin sisempi ruuvi katkes. Porailu hommiksi meni.
Onneksi löyty m4 kierretappi ja motonetistä ruuvit.

Siinä tuoksinnassa tuli alkuperäiseen kanteen rumat jäljet ruuvimeisselistä niin tilasin suosiolla ebaysta uudet kannet. Nyt meni rosteri ruuvit kuparitahnan kanssa sinne niin ei tarvii toisten tapella.20191127_032343.jpg

Jarru muuttui hieman paremmaksi, mutta ei se vieläkään mikään paras ole. Katsotaan siirytäänkö teräspunosletkuihin.
 
Ihan vinkkinä erittäin tärkeä asia, kun tuusataan rätkän jarruja.

Säiliön kannen ilmakanava.
Onhan se yhteys varmasti auki, kun kuvasta päätellen kansi on vaihtunut tarvikeosaan?

Front_brake_m-c_seal_replace_11.jpg
 
Ihan vinkkinä erittäin tärkeä asia, kun tuusataan rätkän jarruja.

Säiliön kannen ilmakanava.
Onhan se yhteys varmasti auki, kun kuvasta päätellen kansi on vaihtunut tarvikeosaan?

Front_brake_m-c_seal_replace_11.jpg

Se on vielä niin että tuo ilmakanava menee sen haitarikumin yläpuolelle joten nestettä ei tuosta pitäisi tulla vaan ilmatilan muutos tehdään sillä kumin liikkeellä
 
Ihan vinkkinä erittäin tärkeä asia, kun tuusataan rätkän jarruja.

Säiliön kannen ilmakanava.
Onhan se yhteys varmasti auki, kun kuvasta päätellen kansi on vaihtunut tarvikeosaan?

Front_brake_m-c_seal_replace_11.jpg


Kyllä siellä samanlaiset kolot oli kun alkuperäisessäkin kannessa ;)
IMG_01122019_001748_(1080_x_1080_pixel).jpg
 

Liitetiedostot

  • 20191127_122657_resize_44.jpg
    20191127_122657_resize_44.jpg
    63,1 KB · Katselut: 66
Viimeksi muokattu:
monesti jos pystyy menemään siihen mihin valmistajakin meni seuraavissa vuosimalleissa niin se toimii. Eli ne yamahan monoblock jarrupuristimet jos sopisi kiinnikkeisiin. en tiedä sopiiko, mutta ne on ihan hyvät.
 
monesti jos pystyy menemään siihen mihin valmistajakin meni seuraavissa vuosimalleissa niin se toimii. Eli ne yamahan monoblock jarrupuristimet jos sopisi kiinnikkeisiin. en tiedä sopiiko, mutta ne on ihan hyvät.

Mitä käytännön hyötyä noilla saavutetaan?
 
R1/R6 sinikorkkiset jarrusatulat käyvät paikoilleen. Niiden kanssa levyt ovat vähän pienemmät, joten jarrupalat (jos jätät satuloiden mukana tulleet paikoilleen) ottavat vähän huonosti ensimmäiset jarrutukset.

Jarruteho on parempi monoblockeilla, kaveriksi vielä teräspunosletkut, niin hyvä tulee.
 
Yksi juttu mikä ottaa omaan silmään on laturin kuori mikä on muuttunut ruskeaksi. Tiedätekö lähteekö tuo kuori ihan pultit aukomalla vai leviääkö koko paketti kuin jokisen eväät?

20191013_143933_resize_58.jpg
 
Näyttää ihan tavalliselta laturilta, roottori laakeroitu kuoreen, eli leviää jos purat. Ei se tosin kovin monimutkainen ole koota.
Ruskean värin syy taitaa näkyä kuvassa yläpuolella. Kohokammion tiiviste vuotaa, tipeksii bensaa laturin päälle ja haihtumisjäte/siihen tarttunut pöly sottaa.
 
ne monobloc jarrut ovat nimensä mukaisesti yhdestä palasta, joten eivät jousta niinkuin nuo perinteiset jotka on pulteilla kasassa. vaikka eivät ole mitkään radiaalit, niin aikanaan ja jopa yhä monobloc jarru on ihan käyttökelpoisen hyvä. samoin kun teräspunosletku vähentää joustoa, niin myös jarrupuristimen jäykkyys vähentää sitä.
 
Näyttää ihan tavalliselta laturilta, roottori laakeroitu kuoreen, eli leviää jos purat. Ei se tosin kovin monimutkainen ole koota.
Ruskean värin syy taitaa näkyä kuvassa yläpuolella. Kohokammion tiiviste vuotaa, tipeksii bensaa laturin päälle ja haihtumisjäte/siihen tarttunut pöly sottaa.

Joo sitä oonkin kattonut, että on kohokammion tiivisteet vaihtokunnossa. Pitäs purkaa ja ultraääni pestä kaasuttimet. Hirvittää vaan saanko tuota enään toimimaan noin hyvin kun menen purkamaan nuo :D
 
Vihdoin oli aikaa purkaa keula ja alkaa tekemään sille jotain. Tilasin wilberin zero friction jouset ja keulan "korjaus sarjan" olihan stefatkin vaihtokunnossa.
IMG_01122019_001615_(1080_x_1080_pixel).jpg


Vähän jännitti saanko tätä edellisen omistajan tuhoamaa korkkia auki 20191031_141243_resize_74.jpg
6 kulmanen hylsy ja yläkolmion löysäys ja aukeshan se.

Edittiä sen verran että vaihdoin kuvan pienennys ohjelmaa mikä ei kääntele kuvia niin että saatte niska vaurioita :grin:
 

Liitetiedostot

  • 20191105_132054_resize_25.jpg
    20191105_132054_resize_25.jpg
    82,4 KB · Katselut: 79
Viimeksi muokattu:
Aloinkin tuossa tekemään jotain noille koville äänille. Porasin popniitit auki äänenvaimentajan päästä ja hitsasin reikä putkea siihen.
Nyt pitäisi löytää sopivaa vaimennus villaa siihen, motonetin vaimennus villalla yritin, mutta siitä ei kyllä tullut mitään, kun se oli kuin hattaraa. Alkoi sen verran mennä ihon alle tuo villan kanssa leikkiminen että aloin miettimään slipon vaimentimia tähän 
Mietin että kestäisköhän kivivillakouru moisessa käytössä?
katso liitettä 19845


Tämä ongelma ratkesi tosiaan kun kiedoin pakosarja käärettä reikäputken ympärille, ja niittaisin päädyt takaisin pönttöihin. Moottorin äänet hiljeni aika paljonkin, keväällä näkee hiljenikö äänet tarpeeksi :;):
 
Vihdoin oli aikaa purkaa keula ja alkaa tekemään sille jotain. Tilasin wilberin zero friction jouset ja keulan "korjaus sarjan" olihan stefatkin vaihtokunnossa.
Mistä tilasit ja mitä tuli maksamaan? Mulla edessä sama ennen kevättä, tosin luulen selviäväni jousilla ja öljyllä.

Öhlins vähän kiinnostaisi, mutta Wilbers on varmasti hyvä.
 
Mistä tilasit ja mitä tuli maksamaan? Mulla edessä sama ennen kevättä, tosin luulen selviäväni jousilla ja öljyllä.

Öhlins vähän kiinnostaisi, mutta Wilbers on varmasti hyvä.
saksasta nuo tilasin. https://www.ebay.com/itm/G1330-Wilb...YAMAHA-XJR-1200-Bj-95-xx-/113707887868?_ul=FI

150e maksoi. Ei oo iso homma vaihtaa samalla kerralla puslat ja stefat, eikä nekään ollut kun 30euroa kaikki.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Back
Ylös