• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha XV 250

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zemial
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zemial

New member
Tuollainen pikkuruinen virago olisi kiikarissa tuolle kauniimmalle osapuolelle kesäpeliksi.

Millaisia kokemuksia näistä on? Riittääkö näissä kulku kevyelle kuskille maantiellä? Tämä olisi siis ensimmäinen pyörä ja tarve ei olisi päästä moottoritielle tai autojen ohitse - ainoastaan ajelemaan kauniilla pyörällä.

Ketjuvetohan tuossa on vähän ikävä, ei ole yhtä helppo hoidolleen kuin tuo 535, mutta onko tämä ideankin tasolla jo katastrofi?
 
Se on juuri omiaan tuohon hommaan. Aloittelu vehkeeksi just sopiva. Ei sillä rekasta tahdo ohi päästä, mutta jos ei ole tarvekaan niin silloin passaa. Kuskin pituus jos pysyy alle 170 senttiä niin silloin ajoasentokin on rento. Tekniikka toimii ja siinä ei ole ongelmia. Ketjuillahan ne suurin osa pyöristä on vaikka itsekin kuulun käyttöpyörän kohdalla kardaanin kannattajiin ainakin vielä toistaiseksi
biggrin.gif
 
Kiitos, tämä lohdutti ja päätös alkaa selkeytyä, nyt vaan hyvää yksilöä etsimään.
 
Kotopuolen kaverilla on juurikin tuollainen. On vaan luopumassa siitä ajoajan puutteen vuoksi (käsittämätöntä!!!) Oikein nätti ja rauhallinen menopeli, ja varmasti oikein passeli peli. Ketjuveto ei nyt luulisi olevan kynnyskysymys..
 
Opetin vaimon ajelemaan tollasella ja kyllä ajettiin jopa 2 päällä.
Kevyt ja ihan kelpopeli, mut ruokahalu kasvaa äkkiä...
 
Ei muutakun 535 virago vaan hakuun. Meille ostettiin vaimokkeelle tollanen 535 viimekesänä. Emäntä mallia 165cm pitkä ja köykänen, niin pärjää sillä vallan hyvin.

Ja onhan tolla kiva ittekkin ajella välillä kyykyn jälkeen. Ja luulis löytävän helpommin. No sullahan kyllä tais olla jo se pienenpi kiikarissa.

Ei muuta kun kojeajelulle molemmilla jos mahollista.
 
Kaverilla on tuommoinen 535 ja sillä olen ajellut kyllä itse vähän. Se on kyllä hyvä pyörä ja olisi varmaan tuolle emännällekkin riittävä ja kevyt, mutta.. mutta.. en tiedä, saa nähdä mihin koeajolenkit vievät. Tuo 250 olisi vaan vähän turvallisempi ratkaisu ja niitä saa todella edullisesti. Liekö vakuutuksetkin halvemmat.

On muuten mahdottoman hankala arvioida tuollaisia pyöriä sen jälkeen kun on ajanut muutaman vuoden tuollaisilla isoilla kyykyillä ja nakuilla. Kierrosherkän rivinelosen jälkeen kaikki 2-sylinteriset tuntuvat niin erilaisilta.
 
Akalle tuollaisen ostin ja kyllä minä sillä 120 saan helposti mittariin. Kelpo vehje.
 
Meille tuli emännälle 2000 mallin 535. Talven mittaan sitä vähän rakenneltiin vähemmän 80-lukulaisen näköiseksi. Eilen ajoin ekan lenkin (mammalla ei vielä pyöräkorttia). Yllättävän hyvin vetelee ja taittuu mutkiinkin paremmin kuin moni kruiseri. 150 kelasi mittariin helposti ja olisi mennyt kovempaakin. Liikenteen mukana kerkeää paremmin kuin hyvin tuollakin. 120 menee köykäisen tuntuisesti ylämäetkin.

250 saattaa olla hiukan mopo turhan äkkiä. Viiskolmevitosia on suomi pullollaan, eli valinnanvaraa löytyy.
 
Kannattaa unohtaa se 250 ja 535 ostaa suoraan. Se 535 on kanssa aika tukkonen menijä, mutta täystehosena sillä yksin ajaa mielellään. Nim. kokemusta on. Ja ainakin 535 on aika kestävä, joten voi ostaa vanhemmankin ja ei maksa maltaita.
 
Olen ajanut molemmilla ja kyllä 535 on suositeltavampi hankinta. Käytettynä hintaero on varmasti alle tonni ja 535:n kardaani säästää monilta vaivoilta. Harvemmin naiset viitsivät ketjuja putsata ja rasvata, jos perheessä on miesmekaanikko, eli sinun hommiksi jäisi sekin homma. Uskon myös, että naiset osaavat arvostaa rasvaroiskeetonta vaihtoehtoa. Lisäksi tuo 535 on paljon helpompi myydä eteenpäin jos vaimoke alkaa kinuta vieläkin isompaa pyörää.
 
Tuossa tuommoista yhtä 250 mallia käytiin katsomassa - ihastus oli välitön ja olisi varmaan jo kaupat tehtykin, mutta kyseinen pyörä oli varattu ja ostaja melko varma.

Itse jäin kyllä vaan miettimään tätä ja saattaapi olla, että päädymme kuitenkin siihen isompaan malliin - tai sitten vieläkin isompaan eli 650 savageen. Sellainenkin menisi varmaan, jos vaan saisi tangon tuotua tarpeeksi lähelle kuskia ja vaihdettua suoraan melko lyhyeen malliin.
 
Mulla 550 LTD ja tuntuu riittävän vääntö, kiihtyvyys ja nopeus. Sopivan ketterä käännellä ja istuma-asento on hyvä. Näkee joka suuntaan hyvin niinku customeista yleensä. Mulla oli kanssa hakusessa aikanaan 535 virago ja savage, mut kawassa oli (ja on) sitä jotakin ...
nixweiss.gif
inlove.gif


edit: Ohjaustankoja saa kaupasta ihan millasia vaan. Ja suosittelen perus custom pleksiä niin pysyy ötökät ainoastaan buutsien pohjissa. Voi huoletta ajella avopotalla reiskat silmillä.
 
Tuossa tuommoista yhtä 250 mallia käytiin katsomassa - ihastus oli välitön ja olisi varmaan jo kaupat tehtykin, mutta kyseinen pyörä oli varattu ja ostaja melko varma.

Itse jäin kyllä vaan miettimään tätä ja saattaapi olla, että päädymme kuitenkin siihen isompaan malliin - tai sitten vieläkin isompaan eli 650 savageen. Sellainenkin menisi varmaan, jos vaan saisi tangon tuotua tarpeeksi lähelle kuskia ja vaihdettua suoraan melko lyhyeen malliin.
Savage se vasta mopo onkin. Onkohan kakskytjotakin hepoa vakiona, eli ehkä 250 viragon luokkaa.
 
Suosittelen ihan "lämpöisesti" sitä 250,,,nimimerkillä "kokemusta on",,,,itse opettelin 125 viragolla joka oli tehty 250 runkoon,,,,ajokokemuksia oli nolla kun aloitin,,en edes mopoa ollut koskaan ajanut,,,ajelin sillä viime kesänä yli neljätuhatta kilsaa ,,,ja hyvin kerkesin,,,kokoontumisajoissakin kävin,,,=)))),,,nyt sitten "harjoittelen" 535,,,,,,näin naisena sanon,että niissä jo painoa on sen verran enemmän,että kevyemmällä on mukavempi harjoitella,,,,,=))))),,,,kyllä sitä kerkee sit myöhemmin opetella isommallakin ajelemaan,,

sport05.gif
 
Harmillista vaan kun kaikki punaiset ja kauniit pyörät tuntuvan olevan niin haluttua tavaraa, että ei auta paljoa soitella jos ilmoitus on tuntia pidempään ollut esillä
smile_org.gif
.

Hurjana vaihtoehtona on noussut esiin myös vaihtoehto tuliterästä kiinalaisesta 250cc pyörästä harjoittelupyöränä - Qinggi.fi foorumeilla on tullut jo jonkin verran lueskeltua juttua niistä ja eivät nuo nyt niin kauhean järkyttävän huonoilta kuulosta. Omat korjauskohteensa siinä on yli 10v vanhassa japanilaisessakin jo.
 
Heipä hei. Harjoittelupyörässä tuskin kannattaa maksimaalisesti panostaa siihen kauneuteen, kun se on nurin kumminkin. Jos ei ajossa, niin parkkiksella sitten. Halpa ja teknisesti asiallinen rauta ensin alle, ja kun ne pakolliset kippaukset on tehty, niin sitten uutta ja kiiltävää alle.

Ps. Kaikki tuntemani motoristit ovat kaataneet ensimmäisen pyöränsä parkkiksella vähintään kerran, eli todennäköisyys on suuri.
 
Moi!

Ostettiin mammalle tuommoinen 250 virago. Päädyttiin siihen, kun ajoasento oli alta 160 senttiselle parempi ja se oli selkeästi paremman näköinen kuin 535. Mamma ei tykännyt, kun 535ssa ei ole kunnon runkoa, jotenkin custompyörä näyttää orvolta ilman sitä. 250 näyttää pidemmältä kuin "töpö" 535, joka on jonkinverran korkeampi.

Tänään mentiin kaksi päällä 120km/h. Minä painan 96 kg, mamma alta 50 kg, joten suhteellisen hyvin kulki. Vitosella ei jaksa kaksi päällä vastatuuleen yli 105 km/h, mutta nelosella kiihtyy vastaiseenkin 115 km/h. Yllättävän vakaa ajaa kahdestaan, ihan yllätyin pyörän tasosta - kiva ajella, varsinkin kaupungissa.

Itsellekin pitäisi löytää pyörä alle, käytiin katsomassa viraabelilla tänään 300 km:n päässä olevaa pyörää - ymmärsin siinä, että ei pyörän Suomessa välttämättä tarvitse olla isolohko, pienemmälläkin pärjää. Kulutus oli muuten todella maltillinen, en tarkemmin mitannut, mutta epäilen sen pyörivän noin neljän litran nurkilla. Pyörää pystyy huoltamaan itse, vaikkakin huoltotarve taitaa olla aika vähäinen.
 
Ja vielä jatkoa.. pyörän kaatamisesta - Virago 250seen saa kaatumaraudat kätevästi vaikka tekemällä itse - 535:seen en keksi hyvää paikkaa niiden kiinnitykseen, kun se on vajaarunkoinen.

Pyörä on muutenkin painopisteeltään hyvä vähäväkisemmälle, kun tuo reilusti alle 50kg avokkikin sitä pystyy kallistelemaan ja nostamaan tarvittaessa vaikka maasta ylös.
 
Tässä on kyllä kova vääntö nyt meillä käynnissä kiinapyörän ja viragon välillä... saa nähdä kumpaan päädytään
 
Back
Ylös