Yhden päivän saldo...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mosse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mosse

New member
Näitä viestejä on täällä liikaakin, mutta nyt on kyllä pakko vähän avautua.

Elikkäs, olin eilen vähän ajelemassa ja jännittäviä tilanteita kertyi seuraavasti.

1. Aamulla työmatkalla. Kaupungissa kadun varteen oli parkeerattu paku. Juuri, kun olin ohittamassa sitä, sen takaa ryntäsi sen kuljettaja tarkoituksenaan nousta autoon. Prkle! Urpo ei katsonut yhtään, tuleeko sieltä autoja tai mitään, ryntäsi vaan tielle. Ei muuta, kuin paniikkijarrutus takanakki lukossa ja valmistautuminen törmäykseen. Tilaa ei ollut väistää, kun sivulla oli auto. No, pyörä pysähtyi siihen 10 cm päähän siitä idiootista.

2. Matka kotiin. Ajelin kotiinpäin 50 alueella ja edestäni kääntyi paku oikealle. Samalta risteävältä tieltä (kolmion takaa) oli tulossa auto, jonka tarkoituksena oli ajaa suoraan mun ajaman tien yli. Katsoin jo siinä vaiheessa, kun se paku kääntyi, että ei v*ttu varmaan nähny mua toi epävarman oloinen autokuski, vaikka olin sellaisessa paikassa, että olisi kyllä pitänyt nähdä. No, aloin siinä jo jarruttamaan ja sieltähän se ruosteensyömä p**ska putkahti, suoraan eteen. Akka pisti paniikkijarrutuksen ja pysähtyi poikittain suoraan keskelle ajorataa. Mulla ei ollut mikään kiire jarruttaa, kun olin ennakoinut tilanteen, mutta tahallani pysähdyin siihen 10 cm:n päähän sen ovesta. Ilme sillä oli kyllä näkemisen arvoinen, taitaa muistaa tilanteen vähän aikaa.

3. Ajelemassa maantiellä. Nopeutta n. 100 ja vastaan tulevasta autojonosta joku noppacorolla lähtee ohittamaan. Rivakka ohjausliike ja olen pientareen puolella, ei mitään paniikkia kuitenkaan. Ällistyneenä katson, kun teiniviiksinen k*sipää rämplää autossa radiotaan katsomatta lainkaan eteensä. Ei v*ttu varmaan huomannu mua ollenkaan! Siinä vähän kiehahti.

4. Toinen tapaus maantiellä. Ajelin mukavaa mutkaista ja mäkistä pikkutietä. Varmuuden vuoksi ajelin koko ajan oman kaista keskellä tai sen oikeassa urassa. No, juuri paikassa missä näkyvyys oli mäen ja mutkan takia huonoin, vastaan tulee taxi helvetin lujaa. Se näytti siltä, kuin olisi ollut ilmassa siinä nyppylä päällä, ainakin jouset oli aivan äärimmilleen venytettynä ulospäin. Ikävän tilanteesta teki se, että sen suharin auton vasemmat renkaat oli mun kaistan keskilinjan kohdalla ja reagointiaikaa ei ollut edes hätäpierun vertaa. No kylmästi ohjaus (tällä kertaa paniikkisellainen) oman kaistan oikeaa laitaa kohti ja sormet ristiin, että ehtii alta pois. Onneksi ehdin juuri ja juuri, mutta oli kyllä vaarallisin tilanne missä olen ikinä ollu. Jo kolmannen kerran saman päivän aikana mietin sen singon lisäämistä pyörän varustukseen...

Nämä kaikki siis yhden päivän aikana!! Widdu!!

Onko tällä tarinalla opetus, en tiedä - tulipahan avauduttua. No, ehkä ainakin se, että mopoilijan on käyttäydyttävä liikenteessä siten, että olettaa olevansa näkymätön. Silloin ennakoi tilanteet paremmin ja siksi saattaa saada sen ylimääräisen sekunnin reagointiaikaa, joka taas saataa olla ratkaiseva elämän ja kuoleman välillä.

P.S. Niin ja tuli vielä mieleen ne peurat tuolla maantiellä loikkimassa, jotka ei kyllä aiheuttanu mitään vaaratilannetta, mutta hidastamaan joutui ihan reippaasti.

Että tällästä tällä kertaa....

No, ehkä ainakin se, että mopoilijan on käyttäydyttävä liikenteessä siten, että olettaa olevansa näkymätön. Silloin ennakoi tilanteet paremmin ja siksi saattaa saada sen ylimääräisen sekunnin reagointiaikaa, joka taas saataa olla ratkaiseva elämän ja kuoleman välillä.
Naulan kantaan!! Pitää muistaa olevansa aina heikoilla törmäystilanteessa ja ajaa sen mukaisesti.

Huh-huh... Oli tosiaan onnea matkassa. Kyllä nää tarinat pistää miettimään koko harrastuksen mielekkyyttä, eipä silti, kyllä se nirri voi mennä kotonakin. Kun tuosta todennäköisyyksiä rupeaa laskemaan niin hiljaseksi vetää. Ei huvittas tietosesti järjestää monttubileitä kotiväelle.

sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif

No olipas sulla ohjelmaa
mad.gif

Ite noudatan kaikkien kotiloiden kanssa semmoista sääntöä, et ne yrittää tappaa mut
sad_orig.gif
ja varovaisuus sen mukaan ainakin risteyksissä.
smile_org.gif

Jep, kannattaa ajella sillä mentaliteetilla ettei kukaan sua kuitenkaan näe...

Tällaista tämä liikenne nykypäivänä on: ajamisen nautinto on muuttumassa pelkäksi ennakoimiseksi ja vaaran välttelemiseksi. Jos jossain tuon päivän tilanteissasi olisi nopeus ollut rajoitus +30 km/h niin taito ja tuuri olisi saattanut loppua. Niin ikävää kuin se on, vauhdin laskeminen lisää motoristin turvallisuutta eniten...  
sad_orig.gif

Kyllä tossa _ihan_ riittävästi on ohjelmaa yhdelle päivälle, jopa koko kesäksi...
Puistattaa ajatellakin miten olisi käynyt vähemmällä taidolla (ja ehkä tuurillakin, kohta 4).

Jälleen kerran tullaan siihen että omilla toimilla ja ennakoinnilla voidaan pelastaa paljon, eli että pelkkä liikennesääntöjen noudattaminen ei yksinkertaisesti riitä.

Ainahan kaikkee sattuu jos jotain tekee. jos ei tee mitään niin voihan sitä vaikka talo romahtaa.

->turvallista matkaa<-

Itse ajan liikenteessä kuin jokainen auto olisi "vihollinen", siis mahdollinen päälleajaja. Aika pitkälle pystyy valmistautumaan mahdollisiin "päälleajoyrityksiin". Pari hankalaa tilannetta, johon itse ei voi oikein vaikuttaa, risteyksissä peräänajajat ja maantiellä vastakkaisesta suunnasta menosuunnassaan vasemmalle kääntyjät.
sad_orig.gif

Joo kyllä aina ku edellä on joku kolmion takaa kääntymässä tulee jalka ja käsi laitettua valmiiks jarruille ja vähän kaasua höllättyä ku ei siihen vaan voi luottaa että ne siellä odottais.

sanoi:
2. Matka kotiin. Ajelin kotiinpäin 50 alueella ja edestäni kääntyi paku oikealle. Samalta risteävältä tieltä (kolmion takaa) oli tulossa auto, jonka tarkoituksena oli ajaa suoraan mun ajaman tien yli. Katsoin jo siinä vaiheessa, kun se paku kääntyi, että ei v*ttu varmaan nähny mua toiepävarman oloinen autokuski, vaikka olin sellaisessa paikassa, että olisi kyllä pitäny nähdä. No, aloin siinä jo jarruttamaan ja sieltähän se ruosteensyömä p**ska putkahti, suoraan eteen. Akka pisti paniikkijarrutuksen ja pysähtyi poikittain suoraan keskelle ajorataa. Mulla ei ollut mikään kiire jarruttaa, kun olin ennakoinut tilanteen, mutta tahallani pysähdyin siihen 10 cm:n päähän sen akan ovesta. Ilme sillä oli kyllä näkemisen arvoinen, taitaa muistaa tilanteen vähän aikaa.

Kuulosti tosi tutulta. Samanlaisessa tilanteessa romuttui 1400 Intikkani viime syksynä. Siitä oppineena olen "näkymättömänä" varovaisempi kuin ennen ja OLETAN sen auton sieltä kuitenkin tulevan.

Hyviä esimerkkejä, thanks. Ajelkaa ihmisiksi !!!

Viime viikonloppuna avopuolisoni kanssa ajelemassa cebarilla ja kokemusta ei vielä hirveästi ole.

Suora tie vauhtia noin 65 km/h vasemmalta kolmion takaa tulee punainen 440 volovo joka ensin hidastaa ja pysähtyy, sitten kun olen 20 metrin päässä päättäkin torvi lähteä ajamaan eteeni.
mad.gif

Saan väistettyä oikealle reunalle mutta ei jää jalkakäytävän reunus kuin muutaman sentin päähän renskaista.
omg.gif

Ja näkyvyys oli suorastaan erinomainen mutta kuskina teiniamis jolta tollasta voikin odottaa, ja vieressä istuu pissaliisa
tounge.gif

Niin ja sitten vajaa 200 metriä eteenpäin tuosta tilanteesta mäennyppylän päällee, vauhtia 60 km/h niin eteen pomppaa kaksi nuorta hirven vasaa
omg.gif
.

Täysjarrutus ja pyörä pysähtyy muutamien metrien päähän toisesta vasasta. Heti perään iskee PANIIKKI! Se hemmetin AMIS on siellä takana ja kohta tietenkin tulee satasta perään
omg.gif
ku ei mäen takaa ehkä näe tilannetta!

Noh onneksi se olikin tehnyt ilmeisesti U-käännöksen nolostuneena kun volovoa ei perässä näykään
tounge.gif

Että sellasta täällä Vaasassa.

Juu - yllättävän paljon liikenteessä on suhareita, jotka ajelee
aivan kuin olisivat siellä yksinään. Niitä ei kiinosta h*von v*tun
vertaa se mitä muut tekevät vai onko muita missään tai
ollenkaan. Sehän se ihmetyttää, että kuinkakohan kauan ne sillä
tyylillä pysyvät tai luulevat pysyvänsä hengissä.
*huh*
crazy.gif

Tänään aamulla töihin mennessä (siis tänne tullessa) taksibussi
tuli kolmion takaa. Tajusi, että jumma lavita, nyt tulee suoraan
motoristin eteen, käänsi äkkijyrkästi tien oikeaan reunaan siten,
että puolet autosta oli penkan soralla. Pölisi oikein komeasti. Ei
hiljentänyt yhtään. Sitten, ikäänkuin virhettään häveten,
KAAHASI renkaat vinkuen pitkin ja poikin usealla kaistalla, kuin
pakoon yrittäen. Sitä varmaan hävetti aivan s**tanasti - ihan
oikein sille. Mulla ei ollut kummempaa hätää, kun arvasin, että
tuleehan se sieltä ja pystyin ennakoimaan ihan hyvin. Mutta
tämmöistä tää on - ei tässä mitään uutta ollut. Jos enemmän
ajelee, niin vähän väliähän näitä sattuu. Tarkkana vaan pitää
olla. Joskus, kun itte on nukuksissa, niin sitten on asiat hieman
huonommin.

Suhareita on muutamaa tyyppiä:

*röyhkeitä minä-minä-tyyppejä, jotka kiilailevat ja härskeilevät
eivätkä edes häpeä tekosiaan vaan kuvittelevat olevansa
oikeassa koko ajan. Nää on niitä pahimman sortin paskiaisia.

*tavallisia minä-minä-tyyppejä, jotka kumminkin ymmärtävät
hävetä, kun mokaavat.

*niitä, jotka vahingossa tekevät virheen ja jotka ymmärtävät
ottaa opikseen ja yrittävät oikeasti parantaa tapansa ja skarpata
enemmän.

* ja niitä, jotka eivät koskaan tee virheitä, kuten minä ja mun
kaikki kaverit.
tounge.gif

..., että tämmöstä tänään ...
wink.gif

Jos joutuu vaarallisiin tilanteisiin tai yleensäkin tilanteisiin kovinkin usein, kannattaa miettiä jo mikä oli näille tapahtumille yhteinen tekijä vai oliko niitä peräti useampia. Ja sitten myöhemmin koettaa tunnistaa ne. Sitä taidetaan sanoa oppimiseksi.

mopoilua eri muodoissa jo vuodesta miekka ja kilpi.......isäni ohjeilla
pidä kaikkia muita hulluina ja ku**päinä liikenteessä, niin voit selvitä
moottoripyörällä hengissä......

Yllä olevasta pois suljettakoon muut motoristit
wink.gif

Kenties suurin viisaus ongelmien välttämiseen on ajatusmalli ¨näkymättömästä kuskista mopoilemassa¨ eli ajaa kuin ei olisikaan siinä missä on!
Toinen varsin suuri viisaus on noudattaa nopeusrajoituksia edes kohtuulisesti ja tarkistaa oma ajotapa, varsinkin, jos joku on aina kääntymässä eteen. Syynä saattaakin olla oma ylinopeus! Sillä sivutieltä tulevan on aina vaikea arvioda lähestyvän mopon nopeutta, eikä se kokonsa puolesta aiheuta samanlaista pelkoreaktiota kuin vaikka rekka, jolloin tulevaa katsookin tarkemmin, samoin pienempi mopo näyttää olevan kauempana kuin rekka.
Kolmas viisaus on tunnistaa läheltäpiti-tilanteet ja tallentaa ne omalle¨kovalevylle¨ joka laitetaan aina pyörimään samalla kun painetaan start-nappia, sitäkin voi sanoa oppimiseksi.

Todella tapahtumarikas päivä!!! Mutta onnea ja taitoa on kuitenkin ollut tarpeeksi ja kunnialla selvitty tilanteista. Kyllä meidän täytyy nähtävästi oppia ennakoimaan tapahtumat kunnolla ja varautua kaikkeen! Ei tässä muuta kuin onnekkaita kilometrejä kaikille tasapuolisesti!
062802moto_prv.gif

Eihän teillä ole naru tai vaihtoehtoisesti hermo liian kireällä siellä liikenteessä - liikenneruuhkat ja jouluostokset on sellaisia paikkoja jossa kannattaa pysyä rauhallisena ja kohteliaana vaikka vain ajan kuluksi ja kuumakallejen harmiksi
tounge.gif

Tässä alkaa jo hieman pelottamaan, kun mitään vaarallista ei ole koskaan sattunut kohdalle millään ajoneuvolla. Jos kyseessä on sama juttu kuin maanjäristysalueilla, missä jatkuva hiljaisuus on pahan merkki, niin eipä hyvältä näytä. Pitäisi vissiin väsätä testamentti.

Back