Yleinen nopeusrajoitus saattaa laskea

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rolcen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rolcen

New member
Yleinen nopeusrajoitus saattaa laskea
Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee yleisen nopeusrajoituksen laskemista 70 kilometriin tunnissa. Samalla moottoriteiden nopeusrajoitus saattaa nousta 130 kilometriin tunnissa. Perjantain Aamulehden mukaan mahdolliset muutokset liittyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen (sd.) mukaan päätöksiä ei ole tehty, mutta asiaa tutkitaan.

Nykyään yleinen nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa ja moottoriteillä saa huristella korkeintaan 120 kilometrin tuntivauhtia.

Tanskassa moottoriteiden ylin sallittu nopeus nostettiin 130 kilometriin tunnissa ja samalla valvontaa lisättiin. Liikenneministeriö selvittääkin, minkälaisia kokemuksia Tanskassa on muutoksesta saatu.

Aamulehden mukaan nopeusrajoituksen nostaminen tietäisi kameravalvonnan tuloa myös moottoriteille.

Ministeriön suunnitelmat koskevat vain yleis- ja kesänopeuksia. Talvirajoitukset muuttuivat Konginkankaan turman jälkeen.

veryangry.gif


Edit: linkki unohtui =)
 
Niin justiinsa, autojen ja pyörien ominaisuudet vain paranevat vuosi vuodelta ja nopeusrajoitukset laskevat...
confused_orig.gif
 
Aamulla kyllä verenpaine nousi muutaman pykälän, kun vilkaisin aamulehden etusivua..  
sad_orig.gif


Miten tavallinen kansalainen voisi vaikuttaa asiaan, ettei kaikkia "liikenneturvallisuuteen" liittyviä idiottimaisuuksia lähdettäisi käytännössä toteuttamaan? Kenties pieni sähköpostikampanja liikenneturvallisuusuudistuksia vastaan saattaisi herättää myös liikenneministeriön virkamiehet todellisuuteen..

Ajavatkohan näitä ehdotuksia laativat ihmiset ollenkaan autoilla / mp:llä, kun lähes kuukausittain keksivät uusia idioottimaisuuksia.. kyllä pistää vihaksi taas kerran  
veryangry.gif
 
Liikenneturvallisuuteen tällä ei ole mitään vaikutusta, mutta valtion sakkotuloja saadaan korotettua reilusti, mikä lienee tämän(kin) homman perimmäinen tarkoitus.

Mutta onhan se varmaan koomista katsella tuolla maanteillä miltä se näyttää kun isot pojat kiloisten muoviluotiensa kanssa jäävät jalkoihin kun venäläiset rekat painelevat kahta puolta ohitse.
tounge.gif
 
Aika harvassa taitaa nykyään olla ne tienpätkät, joilla ei ole erikseen nopeusrajoituskylttiä vaan tukeudutaan "yleisrajoitukseen". Ja jos niitä jostain löytyy, niin eipä siellä paljon nopeusvalvontaa näe. Ko. tienpätkät kun ovat yleensä ns. skutsissa.
 
ei vaikuta minun elämään pätkääkään, ajan olosuhteiden sallimaa nopeutta,eikä mitään sakkoja ole koskaan tullu. (kop,kop. toiv.ei tulekkaan)
062802moto_prv.gif
 
Pistetään tähän vielä muistutukseksi linkki,josta kansanedustajien yhteystiedot saa.
napu,napu =)
Eli jos löytyy vähän aktiivisuutta ja perusteltua näkemystä asiasta,niin voi vaikka asiallisella meilillä informoida edustajia.
Pelkästään meileillä ei asiaan voi vaikuttaa,kuten lexkarpela osoitti,mutta toivottavasti se herättää edustajien mielenkiinnon ottaa asioista selvää ennen lain hyväksymistä.
033102ass_1_prv.gif
 
Miksiköhän moottoriteille ei tarvita kameravalvontaa 120- rajoituksella, mutta jos tulee 130-rajoitus niin sitten tarvitaan?
Mikä hiton virkamieslogiikka tuossa on?
eek.gif

Ja mikä järki on tasapäistää kaikki 80-rajotteiset tiet 70-rajotteiseksi?
baaa.gif
withstupid.gif
 
No tuo 130 motarilla on kesäkeleillä ihan asiallinen homma... tuota 70:ä ei taida olla muualla kuin svenssoneilla ja ålandilaisilla tommosen yleisenä rajoituksena käytössä...
 
Hyysärisosialisteja ei pidä ikinä päästää hääräämään liikenneasioiden ja liikenteestä kannettavien verojen kanssa.

Sitä saa mitä tilaa.
 
Suomessa taitaa olla ainoana maailmassa liikenneministeri, jolla ei itsellään ole ajokorttia (oikeasti).
nixweiss.gif
033102ass_1_prv.gif
 
Viisaita ovat nämä meidän päättäjämme...Miten hitossa me onnistummekin aina valitsemaan itsellemme moisia edustajia.
Jätin äänestämättä pressa-vaaleissa ja taidan jättää tästä lähtien muissakin vaaleissa, ja pitäydyn vain vaaleissa (naisissa.)
kaboom.gif
 
Kyllä tuo muutos parantaisi liikenneturvallisuutta, ja halvalla. Sehän tässä "ongelma" onkin. Jos ja kun yleisnopeus aikanaan pudotetaan 60:een, niin taas liikenneturvallisuus paranee, ja halvalla. Kun laitetaan vastakkain selvät tilastomuutokset kuolleista ja loukkaantuneista vs. matka-ajat minuutteina tai ajamisen hauskuus, ei esitys yleisrajoitusten nostamisesta voi koskaan voittaa.

Älkää kysykö, en tiedä.
 
Pistetään tähän vielä muistutukseksi linkki,josta kansanedustajien yhteystiedot saa.
napu,napu =)
Eli jos löytyy vähän aktiivisuutta ja perusteltua näkemystä asiasta,niin voi vaikka asiallisella meilillä informoida edustajia.
Pelkästään meileillä ei asiaan voi vaikuttaa,kuten lexkarpela osoitti,mutta toivottavasti se herättää edustajien mielenkiinnon ottaa asioista selvää ennen lain hyväksymistä.
033102ass_1_prv.gif
Tässä nämä leikkaa/liimaa -muodossa. Taitavat olla vielä pääasiassa ajan tasalla:

EDIT: poistettu sähköposti osoitteet. Moottoripyora.org vastustaa spammamista ja siksi sivustolla ei julkaista sähköpostilistoja joita voi väärin käyttää.
 
tanskassa tehtiin vastaava veto jokin aika sitten ja siellä tilastot ovat kaunistuneet kumman paljon...sakkojen tilastoista en sitten tiedä et pajonko valtio niillä on netonnut...

onneksi tota yleisrajoitusta ei ole käytössä ainakaan nykysellään kovinkaan paljon...

sinällään toi ei mun ajonopeuteeni vaikuta millän tavalla...kaasu on aina samassa aennossa kun ollaan pois taajamasta...

nopeusrajoitushan on suositus....eikö olekkin??on on..

tästähän repii kuljetusyrittäjät kyllä peliverkkarinsa jos joutuvat samalla laskemaan kuljetuskaluston nopeuttakin....epäilen..

ymmärrätäisin ton jos tää maa ois täynnä moottoriteitä...mut ku tääl ei oo muuta kuin huonossa kunnossa olevaa kantatietä..
 
Niin. Ongelmanahan on se, että suuren osan kuolonkolareista ja pahoista onnettomuuksista aiheuttavat sellaiset kuskit, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä liikenteessä. Ajoneuvon varastaneet, kännissä ajelevat, huumetokkuraiset kuskit sekä muut vastuuntunnottomat vanhukset, kaahaavat keski-ikäiset ja asennevammaiset alaikäiset eivät kuulu muiden keskelle.

Kun noita ryhmiä ei kuitenkaan saa millään laeilla tai rajoituksilla kuriin (mitä haittaa sakot tai ajokielto, kun ei ole rahaa eikä korttia?!) niin valtio ei keksi muuta kuin tiukentaa tavallisiin tienkäyttäjiin kohdistuvia rajoituksia.
Saadaanhan silläkin lailla muutaman prosentin lasku vahinkotilastoihin, ja taas voidaan tutkia niitä ja perustella seuraavat uudet rajoitukset!
sad_orig.gif



Ainoa järkevä toimintatapa on jokaisen ottaa yhteyttä kansanedustajaansa, ministeriin tai muihin päättäjiin ja KERTOA heille mielipiteensä, mielellään perustellusti.
omg.gif
 
Back
Ylös