• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yleispyörä. Mikä sellainen? Helppiä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mkoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mkoo

New member
Alkaa jo näköelimet tilestää tämän netin selauksen takia. Haussa käytännön tietoa näistä pyöristä. Jonkunlainen etukate pitäs olla, kuitenkin täyskatettua en nyt haluaisi.
Yamahan Diversion 900 s olis just kaikin puolin sellainen mitä hakusessa olis, mutta onko se jo liian "matkamainen" (kömpelö, raskas) verrattuna vaikka b1200s:ään? Oikeastaan vain paino mikä mietityttää, keppiveto, muotoilu, mittarit yms olis mieluisat. Euroopan puolelta löytyis Honda CB1000:sta, vissiin jäänyt aika harvinaises?
Hornet 900 olisi varmaankin pätevin omaan käyttöön, ehkä tarvike tuulisuojalla, mutta hinta karkaa liian kovaksi.

Jos ei tartte olla aloittelijan pyörä, niin yleiskäyttöön (kaupunki, mutkatie ja vähän matkailuunkin) on vaikea löytää FZ6-S -mallia parempaa.

Asiallisen, pari vuotta vanhan ja alle kympin ajetun saa liikkeestä alle 7,5 k€.

Tai Suzukin GSR-600  
sport05.gif
 vain lisäpleksi eteen ;)

Mun silmään ottaa aina tuo Suzukin Vx800 naku. olis vääntöä ja hieman erikoinen ja todella huoleton ajaa eikä hintaa ole juuri mitään. Eli TUOSSA on just se mitä tarkoitan.

Nuo naku pyöriin laitetut pleksit on pääosin aivan persiistä. Kaikki naku pyörät joita olen ajanut ja joissa on ollut sellainen ovat olleet parempia ajaa ilma sitä pleksiä. Poikkeuksetta kaikissa on ollut aivan kettumaiset pyörteet juuri väärässä paikassa.
veryangry.gif
Voi toki olla että jollain on hyviäkin kokemuksia niistä, mutta minulla ei ole ja jonkin verran on kuitenkin tullut sellaisilla ajettua. Itse suosittelen suoraan jotain s mallia. Vaikkapa sv1000s suzuki. Tonninen fasu. zxr kawa...

Tonniselle Yamahan Fazerille ääni täältäkin. Ei loppuis tehotkaan heti
smile_org.gif
!

Jos ei tartte olla aloittelijan pyörä, niin yleiskäyttöön (kaupunki, mutkatie ja vähän matkailuunkin) on vaikea löytää FZ6-S -mallia parempaa.
Miksei FZ6:nen olisi sopiva aloittelijan pyöräksi? Noitahan on autokouluillakin...

Itse olen kallistumassa Suzuki SV650 S puoleen - Diversion ei jotenkin vain säväytä yhtään.

Hyvä yleispyörä, mikä se on?

Vastauksia lukiessa voisi päätellä, että se samanlainen kuin vastauksen kirjoittajalla tallissa
wink.gif

Oman kokemukseni mukaan hyvä yleispyörä täyttää yleensä seuraavat tuntomerkit:
- ei ole minkään genren ääriluomus, ts. rataohjus tai monttupyörä.
- on kooltaan lähellä keskikokoista
- on usein valmistajansa mallistossa ollut jo vuosia, ja kaikki pahimmat uutuudet ovat karsiutuneet matkalla

Tästä voi jatkaa...

jeps, hyviä vinkkejä. Eli tuo Bandit S:n näköinen on mieluisin. Se ekan korimallin S on omaan silmään aivan kymppi. 750 Vfr:ääkin tuossa mietin mutta cbr:n jälkeen se on "liian samanlainen" siis kyykyn näköinen. 800:n on kyllä tosi hieno.
Fazer tonni menee hiukka kalliiksi, tosin tuossa on jo mulle liikaakin tehoa
biggrin.gif
, 600:n pollet riittää vieläkin
sport05.gif
Samoin Kawa Zrx olis makea, hinta karkaa.

Miksei FZ6:nen olisi sopiva aloittelijan pyöräksi?
On ja ei ole. Itse aloitin sillä (eli tällä nykyiselläni), ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Mutta en varauksetta suosittele ns. aloittelijan pyöräksi.

Kytkimen lyhyt kiinniottoalue ja kaasun on/off-maisuus suurimpina syinä (tosin -07 mallissa väitetään tuota kaasua parannetun).

Oman kokemukseni perusteella voin suositella oikeastaan kaikkia allekirjoituksessani olevia pyöriä. Asiansa ovat ajaneet kaikki niin suoralla kuin mutkaisellakin tiellä sekä kaupungissa.

Paras yleiskäyttöön ja sopiva jopa radalla piipahtamiseen on bandit. Eli minun tapauksessani bandit 1200s. Kannattaa käydä kokeilemassa uutta tai vähän käytettyä ennen kun samanhintaisen kuussatkun tai muun vinguttimen ostaa.

Itse olen pohtinut tätä samaista asiaa, eli "yleispyörä" pitäisi saada. Listalle on jäänyt oikeastaan 2(3) pyörää: Kawa ER6-F, Suzuki Bandit 650S tai sitten Suzuki Bandit 1250 S.

ER-6F tai 650S riittäisi ihan hyvin mutta nuo isot pojat sanoo että kuuspuolikkaasta loppuu vääntö kun taittaa pitkää matkaa puolisko kyydissä ja pari laukkua matkassa. Miten sitten lienee?
Edellä mainittujen hintapolitiikkakin on aika lompakkoystävällinen.

-TS-

Yamaha FZ1! Loistava pyörä ja todella hyvän näkönen. Ja potkua löytyy. Itse olen katsellut moista, mutta aikuistumista odotellessa pitää tyytyä vielä R1:seen. Toinen heino olis Hondan CB 1300, onko sitten liian massiivinen (?)

CB 1300

FZ1

Itse olen pohtinut tätä samaista asiaa, eli "yleispyörä" pitäisi saada. Listalle on jäänyt oikeastaan 2(3) pyörää: Kawa ER6-F, Suzuki Bandit 650S tai sitten Suzuki Bandit 1250 S.

ER-6F tai 650S riittäisi ihan hyvin mutta nuo isot pojat sanoo että kuuspuolikkaasta loppuu vääntö kun taittaa pitkää matkaa puolisko kyydissä ja pari laukkua matkassa. Miten sitten lienee?

-TS-
kavereille voi haistattaa pitkät. Jos >60hp pyörällä ei saa mammelia kuskattua, niin kuskissa on vikaa ei moottorissa.

nimim. 50 hp + kierroskone + emäntä = 10tkm auvoista matka-ajoa

Mitä taasen tulee uuteen pikkufasuun, niin itse en kyllä varauksettomasti mokomaa suosittelisi. Puhditon alapää yhdistettynä rakettimaiseen yläpäähän ei välttämättä ole se kaikkein ideaalisin vaihtoehto aloittelijalle. Siihen kun vielä lätkii mammelin mukaan niin...

ER, Bandit (ja hornet varauksin) tulee näin ensimmäisenä mieleen noista yleispyöristä.

Osta busa, kikseri tai mikä tahansa Duksu. Ovat kaikki niin viiiitun hyviä, että ei tosikaan. Ja tästä ei sitten kukaan voi olla erimieltä, eihän...
062802jumpie_prv.gif

-TS-
kavereille voi haistattaa pitkät. Jos >60hp pyörällä ei saa mammelia kuskattua, niin kuskissa on vikaa ei moottorissa.

Mitä taasen tulee uuteen pikkufasuun, niin itse en kyllä varauksettomasti mokomaa suosittelisi. Puhditon alapää yhdistettynä rakettimaiseen yläpäähän ei välttämättä ole se kaikkein ideaalisin vaihtoehto aloittelijalle. Siihen kun vielä lätkii mammelin mukaan niin...

ER, Bandit (ja hornet varauksin) tulee näin ensimmäisenä mieleen noista yleispyöristä.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten jotkut puhuvat väännön tai tehojen loppumisesta pitkällä matkalla. Mihin ne häviää? Olettaen, että samojen kavereiden mielestä ne riittävät lyhyelle matkalle.
Omassa pyörässä on samat tehot ja väännöt matkan päässä kuin oli lähdettäessä. Kusiaisissa on varmasti suhteessa enemmän jerkkua kuin yhdessäkään autossa, oli sitten kyseessä alku- tai loppumatka.

Aina tehoa toki saa olla lisää.

-TS-

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten jotkut puhuvat väännön tai tehojen loppumisesta pitkällä matkalla. Mihin ne häviää? Olettaen, että samojen kavereiden mielestä ne riittävät lyhyelle matkalle.
Omassa pyörässä on samat tehot ja väännöt matkan päässä kuin oli lähdettäessä. Kusiaisissa on varmasti suhteessa enemmän jerkkua kuin yhdessäkään autossa, oli sitten kyseessä alku- tai loppumatka.

Erittäin hyvin sanottu!

062802jumpie_prv.gif

-TS-

Erittäin hyvin sanottu!

062802jumpie_prv.gif
Se on pojjaat sitä metaflooraa. Kun raahaa pienellä pyörällä hyvin syötettyä muijjaa ja sen kenkävarastoa paikasta toiseen, niin v*ttuuntumisaste on suoraan verrannollinen matkan pituuteen.

Vakavammin, tokihan reissua voi tehdä täydellä kuormalla varmasti millä tahansa pyörällä, mutta omat vähäiset kokemukset kyllä väittävät, että ei kuutioista ja kantavasta alustasta siinä hommassa ainakaan haittaa ole.

No tietysti kawan zx-9r (-95/-99) On voimaa ja hinta ei kauhea!
062802jumpie_prv.gif

Itellä tietysti -97 kawa 9r...

Back