Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa lähettää Nesteelle kysymys, että mitä eroja tuossa lentobensiinissa ja tavallisessa pumppubensassa on oktaaniluvun lisäksi. Saa ainakin varmaa tietoa aineiden koostumuksesta.Mieluummin tuota oikeaa kopteribensaa ihan sen tähden että kone ei tuhoutuisi ainakaan sen tähden.Tokihan löytyy löysemmät palotilatkin nykysääntöihin (kisabesalle) mutta mieluummin kireillä kansilla kuitenkin herättelisin vanhusta tänä kesänä hiukan.
Kyseessä 2T 250.
Vieläkin lukee nimi ja VIHTI FINLAND selkäpuolella.Poliisit löytää paremmin jos satun vahingossa ajamaan karkuun.Se on 100 oktaanista tuo lekobensa. Satalälläriksikin kutsutaan (AVGAS 100 LL). 100 on oktaaniluku ja LL tarkoittaa Low Lead, eli siinä on lyijyä, mutta se on matalalyijyistä. Suomesta ei minun tietääkseni enää muuta ole saatavilla. Kohta ei ehkä enää tuotakaan.
Missä päin Finlandiaa vaikutat? Paikallinen ilmailukerho voisi tosiaan ehkä sulle tilkan myydä jos heillä sitä pousarissa on. Se kun on kerhon omaa bensaa eikä öljy-yhtiön. Hinta lienee tällä hetkellä siinä parin euron kieppeillä/litra. Googlella löytyy tai sitten
Ilmailuliiton jäsenyhdityksiä
Kiitos tiedosta.Soita Sarlin Race Teamille. Niillä ei kait ole hyllytavarana 110 oktaanista, mutta niiden kauppaamalta Pantalta kyllä moista löytyy, joten ehkä sitä voisi saadakin
Kyllä nuo kikat kaikki tietää mutta haen kuitenkin taatusti toimivaa tavaraa mihin alunperinkin on faktaa ihan tehtaalta asti.Luulisin että asia on jo hanskassa ja kone laulaa kesällä jossain.Ei toi sun 2t lyijyä kaipaa ja saman homman voit tehdä lisäämällä, vaikkapa 98-bensan joukkoon tolueenia 10%. Tuolta löydät vähän lisää tietoa ja näyttää siellä olevan myös paikat, josta tavaraa voi tilata.
Mikäli sit taas haluat lisää tehoa ja aiot nostaa oktaanilukua alkoholin avulla, muista lisätä kakkua moolilaskujen osoittaman määrän verran. Puhtaalla etanolilla polttoainetta pitää syöttää about 2x bensaan verrattuna. Muuten menee laihalle ja kone kilkkaa. Ruotissa myydään E85 bensaa (85% etanolia, 15% bensaa), jonka oktaaniluku on 106. Kakkua vaan lisää ja kyllä laulaa!
Juu,ei ole mulla kerosiini konetta moottorina.Joskus on kyllä koekäytetty silläkin toimivaa tuossa pihalla ja Vihdissä Kirkkojärvellä parikin kertaa.Ilmailutiedotus
Tuossa vielä tietoa lyijybensan käytöstä. Se tosin koskee lentomoottoreita, mutta tuota kun lukee niin tulee mieleen, että kilpurissa kannattaisi ehkä sittenkin käyttää kilpabensaa eikä avgasia.
Enpä uskalla kokeilla riskeerata.Kyse on kuitenkin aikasen arvokkaasta motista johon varaosien saanti on melkoisen vaikeaa.Luultavasti bensa homma jo hoituu.Onhan siinä vielä sitä sun tätä muutakin mutta kesään on vielä aikaa.Pahin ongelma tulee saada itseni edes joihinkin mittoihin ettei tarvitse seisten ajaa.Muistuttasin, että toi oktaaniluku on aina ilmoitettu verrattuna johonkin standardiin. MON ja RON luvut ovat eri asia ja sitten vielä ilmailussa on oma standardinsa..
Toi 100LL on siis 100/140 oktaanista ja tuo oktaaniluku on laihalla ja rikkaalla seoksella mitattu. Muistaakseni tuo on RON-arvona jotain ~120.. Ei jaksa kaivaa vanhoja oppikirjoja tai googlettaa enempää. Mutta siis lekossa mäntämoottori työtää ohutta ilmaa n. 2barin ahtopaineella, ja jatkuvasti käytetään 75% tehoa, niin voi olettaa, että aika tiukkaa tavaraa tuo avgas 100LL on..
Olettaisin, että joku 110okt/ron kisabensa toimisi ihan yhtä hyvin kun avgas, mutta ilmeisesti kone on tehty/viritetty toimimaan avgassilla? Uhkarohkea rotan syö?![]()
- T -