Ysikasia tankkiin!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gikseri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gikseri

New member
Tampere, Hatanpää 5.12.2005 n. klo 14.45
bensa2.jpg
 
Juu siellähän kävin ja selvis syykin moiseen hinnoitteluun. Oli 95 mittari rikki nii myivätten siksi 98 halvemmalla.
 
ohjekirjan mukaan koneeseen riittää 95:kin. mutta mitä mieltä porukka on? 98 oon ite käyttäny aina... kaveri kyl ajelee busalla 95:lla...
 
Itse käyttäisin 95:sta, jos se kerran ohjekirjan mukaan on sallittua, etkä ole puristuksia nostanut tai laittanut jotain syttypyöriä tms. Tuossa tapauksessa 98 on vaan rahan haaskausta.

Mulla lukee tankin korkissa 98E, mutta technical datasta löytyy tuommoinen lause: "Unleaded premium, octane rumber 98 (RON), can also be operated with minimum octane number 95 (RON) due to automatic knock control." Välillä tulee laitettua 95:sta milloin mistäkin syystä. Joskus kuvittelin, että 98:lla olisi ollut pirteämpi, mutta taisi johtua unohtuneista korvatulpista.

edit: Oho, tuli samaa tarinaa, kun hämeen hitaana kävin köökissä välillä - mutta kahvi on hyvää.
 
Voi se olla nakutustunnisteinen mopo pirteempi 98:lla. Mottia säädetään silloin nakutuksen eikä tehon ehdoilla. Autopuolella noissa on ainakin hienoisia eroja.
 
Ise ajelen 98:lla nykyisin kun ohjekirja tais sitä suositella, laitteessahan on nakutuksen tunnistin tjsp.
 
Voi se olla nakutustunnisteinen mopo pirteempi 98:lla. Mottia säädetään silloin nakutuksen eikä tehon ehdoilla. Autopuolella noissa on ainakin hienoisia eroja.
Tottakai se on pikkasen tehokkaampi, jos motti pystyy hyödyntämään tuon 98:n paremman puristuskestävyyden.

Todella harvoissa pyörissä vaan on nakutuksentunnistinta.
Itseasias ku ajattelee uudelleen niin miten vapari hyödyntää tuota puristuskestävyyttä? Tiedän, että noissa on hienoisia eroja, mut mitä siinä säädetään. Oisko 98:lla vain suurempi energiapitoisuus, ja tehoa tulis vaparissa sitä kautta? Ahdetuissahan noi tunnistimet vaikuttaa ahtopaineisiin.
 
Joku joskus aiemmin väitti että 98 palaa paremmin, että sillä lailla tehokkaampi... mut ero lienee minimaalinen...
 
Mää oon joskus nähnyt kiihdytysauton tehokäyrät 95 ja 100 okt bensalla. Oli muuten hirvee ero. No tietty semmosessa 600hvn autossa varmaan pienikin juttu vaikuttaa paljon.
 
Joku joskus aiemmin väitti että 98 palaa paremmin, että sillä lailla tehokkaampi... mut ero lienee minimaalinen...
Ero on todellakin minimaalinen. 98-oktaaninen gaso vaan vaatii suuremman aktivaatioenergian ja mahdollistaa sitä kautta suuremmat puristukset ennen nakutusta.

Tohon palamisen tehokkuuteen on aika vaikea sanoa juuta tai jaata, bensan energian sisältö homman ratkaisee eikä se ole suoraan verrattavissa oktaanilukuun.

Tai kuten wikipedia asian ilmaisee:
"It should be noted that the power output of an engine also depends on the energy content of its fuel, which bears no simple relationship to the octane rating. A common myth amongst petrol consumers is that adding a higher octane fuel to a vehicle's engine will increase its performance and/or lessen its fuel consumption; this is mostly false—engines perform best when using fuel with the octane rating they were designed for and any increase in performance by using a fuel with a different octant rating is minimal."
 
Joku joskus aiemmin väitti että 98 palaa paremmin, että sillä lailla tehokkaampi... mut ero lienee minimaalinen...
sanoi:
Mää oon joskus nähnyt kiihdytysauton tehokäyrät 95 ja 100 okt bensalla. Oli muuten hirvee ero. No tietty semmosessa 600hvn autossa varmaan pienikin juttu vaikuttaa paljon.
98 palaa itseasiassa pikkasen huonommin.. Eli jos ei nakuta 95:llä niin sitä kannattaa käyttää.

Nakutuksentunnistimet säätää sytkää. 95:llä joudutaan laittamaan pikkasen myöhäsemmälle jos alkaa nakuttaa.

Tuollainen kilpa-auto sit jo oikeesti tarvitsee korkeaoktaanista bensaa. Siinä on sitten puristuksia tai ahtoa niin paljon, että ei se edes toimi kunnolla 95:llä. Eli alkaa nakuttamaan=detonoimaan -> kone menee hyvin äkkiä paskaks.

Edelleen, hyvä perusperiaate on se, että jos ei nakuta, eikä ole nakutuksentunnistínta, niin ei ole mitään syytä käyttää 98:a.

Noniin, alkoihan se tuttu bensa-vääntö  
tounge.gif
 
Noniin, alkoihan se tuttu bensa-vääntö...
No, torpataan se heti alas...
biggrin.gif


Eli Nesteen tutkijalta meilikirjeenvaihdosta pieni klipsaisu:

***lainaus alkaa***
Polttoaineen oktaanivaatimuksessa on noudatettava käyttöohjekirjan tai merkin maahantuojalta saatavaa tietoa.

Moottorin tarvitsemaa korkeamman oktaaniluvun polttoaineen käytöstä ei ole mitään varsinaista hyötyä, esim. tehonlisää.

Lämpöarvo tarkoittaa sitä, kuinka paljon energiaa esim. litrasta polttoainetta on saatavissa täydellisessä palamisessa. Lämpöarvo ei kuulu normaalisti ilmoitettamiimme arvoihin bensiineille, mutta merkittävää eroa ei BE95 ja BE98 välillä ole, koska BE98 ja BE95:n lämpöarvojen hajonta jo eri valmistuserien tai toimittajien, (puhumattakaan talvi- ja kesälaaduista), välillä on niin suuri, ettei voida yksiselitteisesti sanoa, että jomman kumman laadun lämpöarvo olisi korkeampi tai matalampi.
***lainaus loppuu***

Eiköhän se ollut siinä...
kaboom.gif
 
Voi olla tyhmä kymysys.. mut mikä he***** on nakutuksen tunnistin?? onko mun kympissä esim. sellanen?
 
Noniin, alkoihan se tuttu bensa-vääntö...
No, torpataan se heti alas...  
biggrin.gif


Eli Nesteen tutkijalta meilikirjeenvaihdosta pieni klipsaisu:

***lainaus alkaa***
Polttoaineen oktaanivaatimuksessa on noudatettava käyttöohjekirjan tai merkin maahantuojalta saatavaa tietoa.

Moottorin tarvitsemaa korkeamman oktaaniluvun polttoaineen käytöstä ei ole mitään varsinaista hyötyä, esim. tehonlisää.

Lämpöarvo tarkoittaa sitä, kuinka paljon energiaa esim. litrasta polttoainetta on saatavissa täydellisessä palamisessa. Lämpöarvo ei kuulu normaalisti ilmoitettamiimme arvoihin bensiineille, mutta merkittävää eroa ei BE95 ja BE98 välillä ole, koska BE98 ja BE95:n lämpöarvojen hajonta jo eri valmistuserien tai toimittajien, (puhumattakaan talvi- ja kesälaaduista), välillä on niin suuri, ettei voida yksiselitteisesti sanoa, että jomman kumman laadun lämpöarvo olisi korkeampi tai matalampi.
***lainaus loppuu***

Eiköhän se ollut siinä...  
kaboom.gif
Siinä on kaikki mitä tarttee tietää
smile_org.gif
Kiitos, melkeen tuli hiki jo valmiiksi kun ajattelin, että taas "pääsee" jostain vääntämään
tounge.gif
 
Back
Ylös