• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yx 600 sammuilee välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhaeino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juhaeino

New member
Yx 600 sammuilee välillä

Moro.

Mulla tuommonen yamaha yx600 radian. Jossa sama kone ja kaasarit kun xjssä.

Tehnyt nyt parikertaa niin että sammunut ikäänkuin bensa loppuisi. Alkaa rötäämään ja kun kytkimen painaa pohjaa ni sammuu. Jos ajaa sivuun ja sammuttaa ku röpötys alkaa oottaa hetken ni toimii..

Tänää yöllä töist tulles sammu stop risteyksee. Ei meinannu käynnistyy mut primary asennol ku käytti bensahanaa ni taas heräs. Mistä ettii vikaa. Kaasarin neulat. Bensahana?
 
Kaasarin neulat, tuskin?? Kaasarin neulaventtiilit ehkä, jos ne jotenkin jumittelis kiinni/auki, pri asento hanassa viittais johonkin bensahanan ongelmaan, eli jo se hana on automaattisesti alipaineella avautuva (alipaineletku imukaulasta/kurkusta) niin olisko siellä jotain ilma vuotoa

Kokeile ajaa hana pri-asennossa jolloin hanasta tulee koko ajan bensaa, jos toimii niin sitten kai hanassa vika. Älä sitten unohda pri asentoon, jos neulaventtiilit tai neulaventtiilin istukan o-rengas vuotaa niin on kaikki paikat aamulla bensassa..
 
Joo on siin se alipainesysteemi. Pri asennolla ajaessa vaan saa liikaa bensaa. Parikertaa joo sammunu mystisest. Tuntuu niiku bensa loppus jo puolestankis tai jtn
 
Joo on siin se alipainesysteemi. Pri asennolla ajaessa vaan saa liikaa bensaa. Parikertaa joo sammunu mystisest. Tuntuu niiku bensa loppus jo puolestankis tai jtn

Jos pri asennossa saa liikaa bensaa niin sitten vikaa on siinä neulaventtiilissä ja/tai kohossa joka päästää bensan pinnan liian ylös. Samalla lailla se hana päästää bensaa läpi alipaineella toimiesssaan, se hana ei osallistu mitenkään bensan annosteluun kunhan vaan virtaa tarpeksi.

Hana voi olla tukossa, irti takista ja purku atomeiksi ja sitten putsaus ja kasaus nyt ensiksi. Sen jälkeen selvitystä bensan pinnan tasosta ja sitten mietitään jatkotoimia.

Vika voi olla myös tulpissa, puolissa tms osissa. Tai sitten luistin kalvoissa on reikä, se kun tekee myös tullaisia epämääräisiä ongelmia, mulla oli xs1100:ssa ja kulutti ihan älyttömästi matka-ajossa, kovassa vauhdissa ihan normaalisti.
 
Kaverin 900 XJ:ssä, lie jokin 90-luvun malli, on hieman samantyyppinen juttu. Kun tulee tankille ja jos sammuttaa ja on ajettu pitkä rupeama niin ei sitten käynnisty. Pitää odottaa noin 10-15 minuttia niin lähtee kuin ei mitään ongelmia olisi ollutkaan. Sitä on pähkäilty ja silloin epäilimme,että jotain tapahtuu koneen bensiinin saannille, liekö jokin bensan höyrystymis-juttuja. Erikoisemmin ei bensa kuitenkaan haise niin että sen tunnistaisaisi.Tässä tapauksessa pitää siis ajaa pitkä tovi,jotta kone lämpenee kunnolla, eikä se ajon aikana sammuile. Jos antaa koneen käydä tankatessa niin ei sammu vaan matkaa voi jatkaa, mutta jos saamutat pitää työntää ruutuun ja mennä samalla kahville tappamaan aikaa.
 
Kaverilla oli TRX:ssä sellainen vika että jälkeenpäin vaihdettu bensahanan imuletku meni mutkakohdasta tukkoon kun tuli tarpeeksi lämmintä jolloin hana meni kiinni. Korjaus kääntämällä se imuletkun yhde oikeaan asentoon ja uusi alipaineletku.
 
Oletko kokeillut vai luuletko että saa? Jos neulaventtiilit toimii niin ei pitäisi saada liikaa.

No siis mie oon luullu et se pri asento on semmoi et ei sitä saa käyttää ajaes vaan ainoastaavku kaasari ollu kuivana seisonnan jälkee ym ongelmatapauksis. Edellist omistajaa edellii oli ajanu sil ja oli kuulema vieny paljo bensaa. Tää kenelt ostin sano et ei sil pri asennol saa ajaa.

Joo mul on käyny niin et on sammunu niiku bensa loppus ja sit on saanu oottaa et käynnistyy taas
 
No siis mie oon luullu et se pri asento on semmoi et ei sitä saa käyttää ajaes vaan ainoastaavku kaasari ollu kuivana seisonnan jälkee ym ongelmatapauksis. Edellist omistajaa edellii oli ajanu sil ja oli kuulema vieny paljo bensaa. Tää kenelt ostin sano et ei sil pri asennol saa ajaa.

Joo mul on käyny niin et on sammunu niiku bensa loppus ja sit on saanu oottaa et käynnistyy taas

Luulo ei ole tiedon väärti tässäkään tapauksessa. Se pri asento ei olse suositeltu koska jos neulaventtiili pettää niin bensat on tallin lattialla. Mitään muuta vaikutusta sillä ei ole kunnossa olevassa pyörässä.

Voi hyvin olla että neulaventtiili tai koho ei ole ihan kunnossa, mahdollinen korjaussarja siihen neulaventtiiliin ja sitten bensan pinnan tarkistus. Kun bensan pinta on oikealla korkeudella niin vasta sitten aletaan hakemaan suutinta ja luistin neulan kohtaa. Muuten tulee sutta ja sekundaa.
 
Voi hyvin olla että neulaventtiili tai koho ei ole ihan kunnossa, mahdollinen korjaussarja siihen neulaventtiiliin ja sitten bensan pinnan tarkistus. Kun bensan pinta on oikealla korkeudella niin vasta sitten aletaan hakemaan suutinta ja luistin neulan kohtaa. Muuten tulee sutta ja sekundaa.

Juuri näin, bensan pinnalla ei voi pelata, se on joko oikein tai väärin. Säädöt tehdään tyhjäkäyntisuuttimella ja seosruuvilla 0-1/3 kaasulla, neulalla ja suutinputkella 1/3-2/3 kaasulla ja pääsuuttimella loput.
 
Ei tietty haittaa ruuvata irti myös mahdolliset ilmasuuttimet ja putsata ne hyvin. Löytyvät tyypillisesti siitä kaasarin "ilmanottoaukon" reunasta mihin ilmanputsari tulee kiinni. Noista menee kanavat usein esim. neulaputkelle ja tyhjäkäyntisuutinpiiriin ja niiden tarkoitus ymmärtääkseni on saada bensa pisaroitumaan paremmin ja sitäkautta parantaa/mahdollistaa käynti.
 
Xj-750:ssa oli vika tci-boksissa. Kun boksi lämpeni, vanhat konkat ja muut huonosti juotetut palikat hyytysivät. Virrat pois, hetki huokailua, ja käyntiin. Ei kiva, kun sammui rampilla. Tämä on nyt se wcs mutta mahdollinen ja jopa todennäköinen vanhan elektroniikan kohdalla. Bensapuolella tarvis varmaan olla kyseessä selvä p***ka, jossain röörissä.

Edit: ja juu, vanhoissa xj-900:ssa on suurinpiirtein samansorttista ransistoria ja kondensaattoria. Ne ei parane vanhetessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti voi olla niinkin helppo tapaus että bensaletku menee mutkalle lämmön vaikutuksesta.
Omassa pelissä tuli ainakin moinen vastaan, älä osta ainakaan biltsun kangaspäällysteistä bensaletkua kun tuntuu olevan lämmön myötä liian notkeaa tavaraa.
 
Niin joo, jos tankki on ollut pois, tuokin on mahdollista. Aikoinaan Savossa merkkihuollossa osasivat tuonkin. Toki fillari piiputti sitten saman tien. Kannattaa kokeilla, riittääkö pelkkä virrat on/of uuteen käynnistykseen. Ilman enempiä bensahanojen kanssa räpläämisiä. Vianhakumielessä.

Edit:erona avaajan kysymykseen toki on se, että kertomani xj-750 sammui lennosta ihan vaan milloin sitä huvitti, lämpimillä keleillä erityisesti. Sitten eräs hyvä ihminen Vesilahdelta piirsi sen tci-boksin ja vaihtoi smädät hörsendaattorit uusiin ja parempiin. Kone kiitti ja alkoi toimia jälleen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo, jos tankki on ollut pois, tuokin on mahdollista. Aikoinaan Savossa merkkihuollossa osasivat tuonkin. Toki fillari piiputti sitten saman tien.

Entä jos piiputtaa vasta sitten kun ottaa enempi tavaraa?
150 kilsaa ajoa ilman ongelmaa mutta hiukan kovemmalla nopeudella kohon kupit tyhjiksi, minkä myötä röpötys ja sammuminen.
 
En osaa vastata. Jos ei bensa haise, kun sammuu, lienee kyse bensapuolen ongelmasta. Jos haisee, sitten mitä?
 
Back
Ylös