Z750, diy - huoltoa ja remonttia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Monikos on jo tehnyt öljynvaihtoja isompia huoltotoimenpiteitä itse?
Tähän ketjuun voisi keräillä kysymyksiä ja kommentteja huoltamisesta ja korjaamisesta. Vaikka eihän zetaa korjata tartte, ellei sitten ole itseaiheutettuja vaurioita...
Lisäpalikoille ja niiden asentelullehan on jo oma ketju: Z750, lisäpalikat ja vermeet.
Se on jo aika pitkä ketju niin pistin uuden tälle aiheelle.

Itsellä meinasi mennä hermot eka kerran jo tulppia irroitettaessa. Ne coilit (sytyspuolat?) on niin pitkät etteivät ne meinaa mahtua tulemaan ulos. Varsinkin kolmospytyn kanssa oli ongelmia... Termari ja vesiletkut on just siinä rungon pienessä kolossa mistä se pitäisi saada vedettyä ulos.
Sitten piti vielä irroittaa venttiilikoppa. Ajatelin säätää/tarkistaa venttiilit jo nyt, ettei joudu kesken kesän siihen homaan jos kilometrit tulee täyteen... Sen kopan pois saaminen ilman, että irroittaa ylävesiletkua on aikamoista pujottelua. Kaverin avustuksella sekin tosin onnistui kun oli ylimääräisiä käsiä apuna.

Ja motivaatiokin vanhan mopon rassaamiseen on vähän heikonlainen kun yksi uusi mopotinkin on tuloillaan...
biggrin.gif
 
Jaahas... Tuli eilen mitattua sitten noi välykset (onneksi) ja säätöön taitaa mennä. Kaikki pakoventtiilit alle minimin, 0.18-0,20 (rajat muistaakseni 0,22-0,31). Ja kilometrit ei ole vielä edes täynnä...
mad.gif
Ihmetyttää, että kaikki 8 pakovenaa on noin tasaisesti alle rajan. Oliskohan säädöt tehtaalta oleeet jo vähän pienellään? Kannattaa varmaan muidenkin vilkuilla noita välyksiä, ainakin jos olette yli 12tkm ajaneet.

Imupuolella kaikki oli ihan hyvin 0,18-0,19, paitsi yksi oli alarajalla (0,15). Joutuu perhana kai sitten imunokankin ottamaan sitten irti ja säätämään ainakin ton yhden.
Mitenhän noi pakovenat kannattaisi säätää? Jos kaikkiin laittaisi 0,10mm lisää lisää niin ne olisi lähellä ylärajaa?
Kannattaisiko imupuolen välyksetkin samalla säätää lähemmäs ylärajaa? Ei tarttis sitten ihan heti olla uudestaan säätämässä.

Ja sitten kysymys: Säätöpalat ilmeisesti on kupin alla. Lähteekö ne kupit ylös ihan vaan nostamalla kun nokka on pois? Ei kai Zetassa tartte mitään erikoistyökaluja?
Huoltomanaalissakaan ei tainnut olla tarkkoja ohjeita miten se säätö suoritetaan? Vain ohjeet välysten mittaamiseen ja sitten venttiilien purku/kasaukseen.
 
Olet lukenut ihan väärin sitä pyörän mukana tulevaa ohjekirjaa
biggrin.gif
Tankata saa itse, mutta kaikki muut remontit : "Ota yhteyttä valtuutettuun Kawasaki huoltoon"
062802jumpie_prv.gif
 
Säätöpalat ilmeisesti on kupin alla. Lähteekö ne kupit ylös ihan vaan nostamalla kun nokka on pois?
Säätöpalat on kupin alla, siltä ainakin näyttää manuaalin kuvan perusteella. Uusissa koneissahan on nykyisin joissain tapauksissa säätö järjestetty niin että kuppeja saa eri paksuisia. Tässä koneessa vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan palasäätö. Kuppi nousee pois kun nokka on irti. Välissä oleva öljy voi joskus "liimata" kupin yllättävän tiukkaankin mutta kyllä ne sieltä tulee. Säätö tehdään niin että mittaat joka venttiilistä tarkan välyksen ja kirjaat sen ylös. Sen jälkeen nokka pois ,kupit ylös (PIDÄ JÄRJESTYS!), ja yksi kerrallaan (ettet sotke niitä) säätöpalat pois, mikrometrillä mittaat palan paksuuden, kirjaat sen ylös. Sen jälkeen katsot mittaamasi välysarvon ja paljonko sitä pitää muuttaa. Jos venttiili oli vaikka 0.05mm tiukka valitset 0.05mm
ohuemman säätöpalan. Thats it. Vena venalta sama homma.
Kun nokan joutuu irroittamaan tarkoittaa se sitä että säädössä on syytä olla huolellinen ettei tartte moneen kertaan nenää irroitella ja välyksiä tarkastaa/rukkailla. Ainoa ongelma hommassa on se että olisi hyvä olla säätöpaloja jonkinmoinen valikoima...helpottaisi huomattavasti. Tai, sitten mittaat mitä tarvitset, käyt ostamassa oikeat palat ja laitat paikalleen ja toivot että mittasit oikein=)   Ja vielä yksi juttu...käytettyjä paloja ei saisi uudestaan käyttää, valmistajat eivät ainakaan sitä suosittele. Monet sitä ovat toki tehneet ilman sen ihmeempiä seurauksia...joten jos sulla käy oikea amerikan munkki niin pakovenojen säätöpalat on eri paksuisia ja pystyt vaihtamaan niitä ristiin...mutta...epäilen kun kaikki on samoissa arvoissa ja noin vähän ajettu kiuas.
Ei muuta kun jumppaamaan!  
smile_org.gif
 
Jees... Tolla tasolla homma olikin tiedossa. Halusin vaan varmistella että ne kupit ja palat saa pois sieltä ihan normaalisti...
Nyt vaan on Kawan rassaus laitettu hetkeksi jäihin... Syy löytyy tästä.
 
Se on ihan kilvetön, harrastepeliksi hommattu. Se ei ole uusi vaan vähän ajettu -04, jossa sopivasti tuli kahdet vanteet mukana. Jäärata-ajelua tarkoitus ajella sekä kesällä jos kävis karting-radala smotoa pöristelemässä. Minnekään viivalle on ihan turha meikäläisen nopeudella lähteä...
 
zpete:

Heitäppä arvio kauan tulppien vaihto kaikkineen kestää? Itsellä kiireellisellä aikataululla tuo pitää ensi viikon aikana tehdä joten pitäisi tietää jotain aika-arviota... Jotain tuossa kirjoititkin hermojen menemisestä joten pitikö loppupeleissä purkaa mitään ylimääräistä?
 
zpete:

Heitäppä arvio kauan tulppien vaihto kaikkineen kestää? Itsellä kiireellisellä aikataululla tuo pitää ensi viikon aikana tehdä joten pitäisi tietää jotain aika-arviota... Jotain tuossa kirjoititkin hermojen menemisestä joten pitikö loppupeleissä purkaa mitään ylimääräistä?
Ei se varmaan paha homma ole, jos tietää mitä tekee. Itsellä meni vaan moni kohta vähän turraamiseksi, ei tullut mieleenkään etukäteen että tulpat ei mahtuisi ulos sieltä ihan noin vain... Kyllä seuraavankin kerran saa tunnin varata ainakin, ettei tule kiire.
Tankki irti, sitten suosiolla irti se termari siitä runkoputkista ja kaikki piuhat siitä ympäriltä. Sen jälkeen sitä termaria voi vääntää sivuun sen mitä letkut antaa periksi, tämä siksi että 2. ja 3. puola pitää vetää ylös juri siitä kohdalta.
 
Moro!

Oon pikkusen newbie näitten pyörien korjauksissa ja kaikenlaisissa tuunauksissa, mutta halu oppia on kova.

Onko noitten rattaiden vaihto ihan älyttömän vaikeeta hommaa? Oon ymmärtäny muista topiceista että eturatas on hankala, pitääkö paikkansa?

mitenkäs se nyt meni noitten rattaiden kaa, edessä pienentää ja takana kasvattaa, ni mitä ominaisuuksia tulee lisää.

Kiitos jos joku jaksaa vastata
withstupid.gif
 
Tulpat vaihdettu, oli muuten melko hermoja raastavaa. 1&4 meni heittämällä, 2&3 vastusti! Varsinkin kun se alkuperäinen avain oli mulla rikki joten ei aluksi sitä ollut käytettävissä. Sen kun sai sitten lainaan niin homma oli edes jollain lailla mielekästä. Tunnin tohon taitaa tosiaan silti jatkossa saada varata.
 
biggrin.gif
en siis ole täys poropeukalo jos muidenkaan mielestä homma ei pelkästään vasemmalla kädelllä hoidu  
biggrin.gif


Marshal: lyhemmät välitykset saat isontamalla takaratasta tai pienentämällä eturatasta --> Kiihtyy paremmin, huiput ei laske käytännössä hirveästi. Suosittelen... Kokeile eka vaikka 14-piikkistä eturatasta. Välitysten pidentäminen tapahtuu päinvastoin, mutta en suosittele Zetaan.
Eturatas tartte vähän voimaa irroitakseen. Muista irroittaa se lukituslevy mutterin alta ensin. Ja aina vaihde vapaalla! tai muuten voi vaihdelaatikko kärsiä.
 
biggrin.gif
en siis ole täys poropeukalo jos muidenkaan mielestä homma ei pelkästään vasemmalla kädelllä hoidu
biggrin.gif


Marshal: lyhemmät välitykset saat isontamalla takaratasta tai pienentämällä eturatasta --> Kiihtyy paremmin, huiput ei laske käytännössä hirveästi. Suosittelen... Kokeile eka vaikka 14-piikkistä eturatasta. Välitysten pidentäminen tapahtuu päinvastoin, mutta en suosittele Zetaan.
Eturatas tartte vähän voimaa irroitakseen. Muista irroittaa se lukituslevy mutterin alta ensin. Ja aina vaihde vapaalla! tai muuten voi vaihdelaatikko kärsiä.
hieman off topic .. kuuluis warmaan tonne Z yleiseen keskusteluun mutta en malta olla wastaamatta..

jep ja kaweri awuksi seisomaan takajarrupedaalin päällä TÄYSILLÄ!!! se ratas on aikas piukassa edessä, tarwii kunnollisen noin 80cm warrella
smile_org.gif
olewan momenttiawaimen ja siihen päälle miehen pomppimaan.. kiristysmomenttikin taitaa olla 125Nm...takaratas onkin iisi piisi... waihtaa.

14 eteen & 46 taakse menee vakioketjuilla jopa...
 
Ookke, kiitoksia.
Huomenna tosiaan meen sitte pikku zetan tilaamaan ja sitte vaan odottelua. Oon ihan tuskassa lukenu näitä keskusteluja ja täytyy sanoa, että kyllä tällaselle aika uudelle harrastajalle näistä on todella paljon hyötyä
bowdown.gif


Aluks mun pyörään tulee minivilku/kilpiteline ja Mivvin carbon slipari. Heittävät BW:ssä samalla ku kasaavat fillarin, ni kiinni. Varmaan sitte ku toi on ajettu sisään, alan enemmän laittelee pyörää, joten tyhmiä kysymyksiä on luvassa kourakaupalla
withstupid.gif


Onnex tääl on tää sävy todella asiallinen ja neuvova, joten eiköhän ne taidot mulllaki ala lisääntyy ku pääsee vaan räplää.

...ja edelleen, palvotaan nyt sitä aurinkoa
bowdown.gif
 
Niin sen verran noista rattaista vielä, että kellään tietoa vaikuttaako takuuseen? Se iän ikuinen kysymys joka muutoksen kohdalla...
crazy.gif
 
Mulla on toi rattaitten vaihto edessä ja tarkoitus se myös tällä viikolla tehdä. Speedohealerin tilasin myös joten kysymys kuuluu että mihin toi tarkalleen ottaen asennetaan ja miten sitä säädetään? Varmaanhan tossa ohjeet tulee mukana mutta kiinnostaisi tietää edes jotain etukäteen kun joutuu nyt kaikki vähän kiireellä tekemään muuton takia.
 
Menee kyllä täysin off topiciksi, mutta täytyy jatkaa hieman marshalin offtopicceilua ja todeta että tästä foorumista on kyllä tosipaljon apua newbielle. Kun ite hommasin Zetani tossa tammikuussa, luin täältä kaikki mahdolliset Zeta keskustelut ja olin huomattavasti paljon viisaampi kuin ennen foorumiin tutustumista. Ja täällä saa lähes aina asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia
biggrin.gif
 
Mulla on toi rattaitten vaihto edessä ja tarkoitus se myös tällä viikolla tehdä. Speedohealerin tilasin myös joten kysymys kuuluu että mihin toi tarkalleen ottaen asennetaan ja miten sitä säädetään? Varmaanhan tossa ohjeet tulee mukana mutta kiinnostaisi tietää edes jotain etukäteen kun joutuu nyt kaikki vähän kiireellä tekemään muuton takia.
Asennusohjeet Z750
Käyttöohjeet (.pdf)
 
Oho, en olisi arvannut että se asennetaan tonne heti anturin jälkeen... Nimittäin tuosta nuo pihat menee muistaakseni suoraan ECU:lle. Eli siis ECU:akin huijataan luulemaan nopeus toiseksi, eikä vain mittaristoa.
Toinen tapa korjata nopeussignaalia on laittaa palikka ECU:n ja mittariston väliin (en tiedä voiko Speedohealeria laittaa näin ja onko sillä edes mitään merkitystä...)
 
Back
Ylös