Z750 radalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tähän mennessä 'kesää' on varmaan useampikin Z-kuski ehtinyt käymään radalla kurvailemassa. Itse ehdin muutaman kerran käymään ajoharjoittelutapahtumassa, kerran Alastarolla ja muutaman kerran Motoparkissa.

Mitään kunnon ajanottoa ei ole ollut, koska tapahtumat on olleet luonteeltaan ajoharjoittelua. Motoparkissa on kuitenkin tullut vähän vilkuiltua kellosta kierrosaikoja ja oma nopeus tuntuu vakintuneen tuonne 1.50 pintaan, alle sen en montaa kierrosta ole ajanut.
Minkäslaisia aikoja muut ovat päässeet, ja millainen on ollut tuntuma pyörään kovaa ajaettaessa? Tiedän kyllä, että se on enemmän kuskista kiinni kuin pyörästä, mutta olis kiva tietää jos joku on ajanut Z:lla esim. 1.40 niin voisi vielä yrittää puristaa itsestäänkin pikkaisen lisää vauhtia.
Viime kerroilta jäi vähän sellainen tuntuma, että pyörän pehmeä alusta alkaa tehdä menosta vähän vaarallista kun olen yrittänyt puskeä vielä vähän kovempaa: takarengas alkaa pompottaa/luistaa alta mutkissa, keula yrittää voblata jarrutuksissa, etujarrut menee lukoon(keula pohjaa?) jne...
 
Hauska pelihän tuo on ollut radallakin, ei sitä ihan jalkoihin enää radallakaan jää vaikkei kuski ihan mikään Valentino olekaan!
062802moto_prv.gif

Suurimmat puutteet olen myös huomannut jarrutuksissa, jolloin tosiaan etuiskari painuu melkoisen lyttyyn ja herkästi tuo takajarru hyppyyttelee, mutta useimmissa tapauksissa näistä sitä onkin tullut liian kovaa mutkiin.
crazy.gif
 
Suunnilleen samat tuntemukset. Ehkä tuntuu kuitenkin jotenkin "korkealta" rataolosuhteissa, pitäisikö painopiste olla sittenkin hieman alempanana. Rata-ajo voi olla hauskaa hommaa myös nakulla, ainakin näin on zetalla
062802jumpie_prv.gif
 
'Two' lehden October 2004 numerossa on reilu parikytsivunen kaikenkattava testi 'The Battle for Middle Earth: We put seven of the best naked middleweights through our toughest test ever...'

Testatut pyörät:
Ducati Monster 620S
Honda Hornet 600
Kawasaki Z750
Suzuki SV650
Triumph Speed Four
Yamaha FZ6
Yamaha XT660X

Testin 'On the track' osiossa zeta nappasi 4/5 tähteä ja sitä kommentoitiin mm. seuraavasti: "Brilliant motor and very good handling."

Testin kaikki osiot:
Track 4/5
Road 5/5
Town 4/5
Value 4/5
Performance 5/5
OVERALL 5/5

Loppukommenttina: "Overall the Kawasaki has to win the test. It offers the best of all worlds. It handles the track well, is great on the road and can commute through the traffic with the best..."
 
Joo samaa huomasin että perä pompottaa mutta kokeneemmat sano ettei kuulu edes pahemmin takajarrua käyttää niin katos sekin ongelma.

Keula on lussu mutta aika vähän se tuntui haittaavan, ehkä kiihdytyksissä toivoisi ettei mopo niiailisi niin paljoa ja sitten taas jarrutuksissa taitaa keula olla aika kovilla. Woblaamiseen en ole törmännyt. Edes high speed wheelieissä.

Jarrut ainakin on ihan riittävät ja hyvin kestää ratarääkkiäkin. Hiukan tosiaan korkean oloinen zeta on ja crossistonga ei ainakaan helpota tota ajoasentoa yhtään
tounge.gif


Moottoristahan löytyy aika kivasti paukkuja.

Mut omalta kohdalta kuulin lähinnä kommenttia "aika p*rkeleen hyvin toi pikkuzeta vaan kulkee". Olivat olleet skeptisiä halpismallin kulusta...

Kovasti pidän pyörästä kun se on niin mahtavan allround, eli joka paikassa sopiva laite. Räppäilyä, rataa, mutkapätkää ja reissua.

Kesän suurin opetus oli; kunnon renkaat alle. Siis oikeasti kunnon renkaat eikä mitään kompromisseja.

Ei ole ainakaan mitään vaihtokuumetta iskenyt päälle, mitä nyt KTM superduke vois himottaa, niin olen pientä listaa tehnyt millä talven aikana parannella mopedia.

- PC tai techlusion
- K&N
- teräspunosletkut
- keulaan joko puslat tai jäykemmät jouset ja sitten voi samalla säätää perää
- kaatumatapit
 
Woblaamiseen en ole törmännyt. Edes high speed wheelieissä.
.....
Mut omalta kohdalta kuulin lähinnä kommenttia "aika p*rkeleen hyvin toi pikkuzeta vaan kulkee". Olivat olleet skeptisiä halpismallin kulusta...
....
Kovasti pidän pyörästä kun se on niin mahtavan allround, eli joka paikassa sopiva laite. Räppäilyä, rataa, mutkapätkää ja reissua.
.......
Kesän suurin opetus oli; kunnon renkaat alle. Siis oikeasti kunnon renkaat eikä mitään kompromisseja.

Joo pyörä on tosi hyvä all-round, enkä itsekään ole sitä pois vaihtamassa. Talven aikana laitan jäykemmät jouset eteen, mitään holkkiviritystä en ole edes ajatellut, koska ymmärsin että ei se siihen jousituksen pohjaamiseen juurikaan auta.

Voblauksella tarkoitin sitä, että tanko on kevyesti vispannut edestakaisin kovimissa jarrutuksissa, ilmeisesti rengas on siinä vaiheessa jo lukkiutumisrajoilla. Paremmin en osaa tuota sanoa, mikään ratakettu kun en ole. Mulla on muuten myös krossistonga ja perää on korotettu koiranluilla 3cm koska alakate ottaa muuten rataan kiinni (about samalla kallistuskulmalla kuin jalkatapitkin)

Mutta tohon kommenttiin että "aika p*rkeleen hyvin toi pikkuzeta vaan kulkee" niin kaikki on suhteellista... Siksi haluaisinkin tietää että millaisia aikoja se tarkoittaa.

Ja mitä Kalpa tarkoitat kunnollisilla ei-kompromissi renkailla? Rennsport?
 
Ongelma tollasessa Zetorissa on lähinnä maavara. Jos haluaa ajaa oikein reippaasti, kaikki osuu maahan. Ei kyllä millään alastaron 1.40+ vauhdilla, mutta jos sen alle niin kyllä sitten alkaa osumaan.

Pakoputki kapeammaksi, säädettävä takaiskari, esmes Wilbers tms, ja keulaan uudet jouset niin avot! Pyörä paranee todella! Etenkin tuo takaiskari on suositeltava ostos tollaseen!
 
Woblaamiseen en ole törmännyt. Edes high speed wheelieissä.
.....
Mut omalta kohdalta kuulin lähinnä kommenttia "aika p*rkeleen hyvin toi pikkuzeta vaan kulkee". Olivat olleet skeptisiä halpismallin kulusta...
....
Kovasti pidän pyörästä kun se on niin mahtavan allround, eli joka paikassa sopiva laite. Räppäilyä, rataa, mutkapätkää ja reissua.
.......
Kesän suurin opetus oli; kunnon renkaat alle. Siis oikeasti kunnon renkaat eikä mitään kompromisseja.

Joo pyörä on tosi hyvä all-round, enkä itsekään ole sitä pois vaihtamassa. Talven aikana laitan jäykemmät jouset eteen, mitään holkkiviritystä en ole edes ajatellut, koska ymmärsin että ei se siihen jousituksen pohjaamiseen juurikaan auta.

Voblauksella tarkoitin sitä, että tanko on kevyesti vispannut edestakaisin kovimissa jarrutuksissa, ilmeisesti rengas on siinä vaiheessa jo lukkiutumisrajoilla. Paremmin en osaa tuota sanoa, mikään ratakettu kun en ole. Mulla on muuten myös krossistonga ja perää on korotettu koiranluilla 3cm koska alakate ottaa muuten rataan kiinni (about samalla kallistuskulmalla kuin jalkatapitkin)

Mutta tohon kommenttiin että "aika p*rkeleen hyvin toi pikkuzeta vaan kulkee" niin kaikki on suhteellista... Siksi haluaisinkin tietää että millaisia aikoja se tarkoittaa.

Ja mitä Kalpa tarkoitat kunnollisilla ei-kompromissi renkailla? Rennsport?
Luultavasti muuten tuo "rauhattomuus" jarrutuksissa tulee juuri siitä, että perää on nostettu -> ohjauskulma muuttuu jarrutuksessa vielä jyrkemmäksi kuin vakiossa -> jarrukäytös voi olla juuri tuollaista vispaamista mitä kuvailit.
 
ohjausiskari voisi auttaa siihen rauhattomuuteen. Vaikka Öhlins tai vastaava hyvälaatuinen sellainen.

Koiranluiden muutos muuttaa pyörän jousitusgeometriaa, parempi olisi hankkia säädettävä tarvikeiskari, se rauhoittaa pyörää kummasti!
 
Jeez. Zetaa tuli pari kertaa vilautettua radallakin kesän aikana, ja muutaman kierroksen sai jopa ajaa kuivalla kelillä...

Pössis oli aika erilainen verrattuna vanhaan kuutos-Kawaani, mutta erittäin mukava kuitenkin. Zeta taittui mukavasti mutkaan, ja tuntui olevan koko ajan kivasti näpeissä eli ns feedbäkki oli tunnokas ja muutenkin peli käyttäytyi kohtuullisen johdonmukaisesti. Huomasin myös, että takanakki tahtoo hieman pomppia kovemmissa jarrutuksissa samaan aikaan alaspäin vaihdettaessa, ja keula painuu jonninverran liikaa...

Kierrosaikoja en kellottanut, koska ei niissä tainnut olla mitään kellotettavaa...
blush.gif
 
kokeneemmat sano ettei kuulu edes pahemmin takajarrua käyttää niin katos sekin ongelma.

niin olen pientä listaa tehnyt millä talven aikana parannella mopedia.

- PC tai techlusion
- K&N
- teräspunosletkut
- keulaan joko puslat tai jäykemmät jouset ja sitten voi samalla säätää perää
- kaatumatapit
Juu ei kannata käyttää tuota takajarrua kauheesti. Omassa kutosessa takapää pomppi jarruissa aikasta rajusti mut se rauhottus kun kiristi jousen jännitystä ja siirsi peppua jarruttaessa takapenkin reunaan.

Noista kilkkeistä mitä tohon pistäisin jos omistaisin Z750:

-Renkaat (supercorsa/rennsport kesäks ja "talveks" diablo/diablo corsa)
-Teräspunosjarruletkut
-Jäykemmät etujouset
-Kaatumatapit
-PC/Tech. (lähinnä ajettavuuden parantamiseen, ei niinkään tehon lisäyksen vuoksi)
-Takaiskari Ööläri/Wp/Willbergs
ja tossa järjestyksessä.

Tosta K&N/BMC en olis niinkään varma koska muistaakseni Ztan ilmaboxi on ns suljettua mallia, eli ei oo pakkoilmansyöttöä. Joskus omistin VTR1000F:n joka oli Siukolan Ekillä kansityö/suuttimet/putki+säädöt hoidossa ja Eki jutteli et tollasella suljetulla ilmaboxilla varustettu vempele on pirun vaikee saada säätöihin jos pistää vapaavirtasuodattimen paikalle. VTR:ssä se jopa huononsi tehokäyrää.

Kivasti se jenssode sitä kawaansa vie....... sen mitä kerkee katella ku 5:tä kierrosta sitä varvaa alastarolla!!!  
tounge.gif


P.s. gummit unohtus..
 
Kivasti se jenssode sitä kawaansa vie....... sen mitä kerkee katella ku 5:tä kierrosta sitä varvaa alastarolla!!!  
tounge.gif
Niin, mutta siis Jyrihän tuon jo tuossa selittikin;
"Ongelma tollasessa Zetorissa on lähinnä maavara. Jos haluaa ajaa oikein reippaasti, kaikki osuu maahan" ...eli tottakai jään kun vilkut raapii maata mutkissa!
tounge.gif


Ei maar, tartteepa soppamiehen antaa testasta mopotintani ensi kerralla rata-tsembaloissa niin eiköhän ala selviämään tuon pelin suorituskyky!
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös