• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Z750 vai Z1000 (-08)?

DenDödaVinkeln

New member
Aloittelevana motoristina kaipaan vähän kokemuksia ja vinkkejä kokeneemmilta lajitovereilta.
bowdown.gif

Haussa ensimmäinen oma pyörä ja zetat olleet lähinnä mietinnässä. Lähteäkkö pikkusella liikkeelle, vai suoraan tonniseen? Kuinka pian pikkuseen mahdollisesti "kyllästyy" ja tulee tarve vaihtaa isompaan? Etc...

- Ajokokemusta ainoastaan nakuista -> tuntuvat omalta
- Pyörä lähinnä kaupunkifiilistelyyn ja mutkateille, matka-ajo todennäköisesti hyvin vähäistä
- Ikää ja järkeä(?) kertynyt ihan riittävästi, joten temppuilut yms. toiminta ei enää ajankohtaista
- Kuutioiden määrä ei sinällään kasvata pippeliä, joten pienemmälläkin zetalla kehtaa näyttäytyä paikallisen nakkikiskan nurkalla -> vaa'assa painaa siis enemmän pyörän toimivuus yms. tekijät
sport05.gif

Tänks!

Jos vain kukkarossa riittää paalua (ja hatussa jäitä), niin eikun vain kilon pötkö alle. Muuten se vaihtokuume iskee ennenkuin kerkeää kissaa sanoa, nimim. kokemusta on. Mutta kannattanee muistaa, että alussa on ihan oikeasti syytä ottaa rauhallisesti ja opetella tuntemaan, miten se mopo käyttäytyy, ennenkuin alkaa leikkiä sankaria.

Mietin samaa asiaa 1½v sitten mp messujen aikaan -07 mallien kohdalla ja tulin siihen tulokseen että tonni samantien... eikä ole kaduttanut yhtään. Mukava peli kaupunkipyöritykseen ja ei tarvi mieletöntä vauhtia kelata mutkapätkillekkään
smile_org.gif
Kannattaa käydä koeajolla.

Minusta 750 ja 1000cc hintaero on kohtuuttoman suuri n4000e siihen mitä sillä saa. Tosin jälleenmyyntiarvo on varmaan 1000cc parempi mut jos sillä 4000e saa radiaalijarrut+tuplaputkiston+20hv niin minusta on kohta kallista varsinkin jos on aloitteva motoristi!

Itellä z750-08 ja mietin noita samoja asioita helmikuussa ja totesin et 750 saa piisaata ja on ainakin toistaiseksi piisannutkin.
En ole tosin tonnista ajanut, mutta hyvä/hieno valinta sekin jos sattuu rahkeet riittämään!

Tietenkin jokainen taaplaa tyyliillään, joten se on ihan jokaisen oma asia millä vehkeellä ajelee!

T Jukka

Minusta 750 ja 1000cc hintaero on kohtuuttoman suuri n4000e siihen mitä sillä saa. Tosin jälleenmyyntiarvo on varmaan 1000cc parempi mut jos sillä 4000e saa radiaalijarrut+tuplaputkiston+20hv niin minusta on kohta kallista varsinkin jos on aloitteva motoristi!

Itellä z750-08 ja mietin noita samoja asioita helmikuussa ja totesin et 750 saa piisaata ja on ainakin toistaiseksi piisannutkin.
En ole tosin tonnista ajanut, mutta hyvä/hieno valinta sekin jos sattuu rahkeet riittämään!

Tietenkin jokainen taaplaa tyyliillään, joten se on ihan jokaisen oma asia millä vehkeellä ajelee!

T Jukka
yritäpä lisätä kyseiset varusteet sekä 20hp 4000 eurolla pikku zetaan niin olet aika guru. ja onhan niissä paljon muitakin eroja. mutta asiaan itse hommasin pienemmnn pärrän ensin ja samana vuotena vaihdoin jo isompaan, ei ollut aikaisempi kylläkään z750 mutta silloin päätin ettei tälläiselle jössikälle tule enään koskaan alle kilosta mopoa.ja olen sitä mieltä että aloittelevan motoristin kannattaa aloittaa riittävän isosta pyörästä niin jää kaikki turhanpäiväinen repiminen jota joutuu liian pienellä pyörällä tekemään jotta pysyy joukon mukana.

T Jukka
yritäpä lisätä kyseiset varusteet sekä 20hp 4000 eurolla pikku zetaan niin olet aika guru. ja onhan niissä paljon muitakin eroja. mutta asiaan itse hommasin pienemmnn pärrän ensin ja samana vuotena vaihdoin jo isompaan, ei ollut aikaisempi kylläkään z750 mutta silloin päätin ettei tälläiselle jössikälle tule enään koskaan alle kilosta mopoa.ja olen sitä mieltä että aloittelevan motoristin kannattaa aloittaa riittävän isosta pyörästä niin jää kaikki turhanpäiväinen repiminen jota joutuu liian pienellä pyörällä tekemään jotta pysyy joukon mukana.

Toki myönnän ettei niitä kuutioita ole koskaan tarpeeksi, mutta mistään en ole myöhästynyt kun olen ajellut "vain" 750cc.

Ja uskon/tiedän, ettei siihen seiskapuokkiin saa 4000e kyseisiä vermeitä, mutta kuinka moni niitä oikeasti tarvii onkin sit eri juttu?

Kaikkihan on suhteellista mikä toiselle riittää  voi toiselle olla ihan mopo.

Ei toki tarkoitus ollut mollata tonnista, jos joku sellaisen mielikuvan viestistäni sai. Hienoja pelejä toki molemmat.

Esitin vain oman mielipiteeni kyseiseen asiaan ja tulen varmasti itsekkin siirtymään z1000 tulevaisuudessa.

No kadullahan tuo on ihan sama kumman ostaa, tuo 750 kulkee ihan tarpeeksi liikenteen seassa pysymiseen. Kiihtyvyys ainakin siinä vanhassa ja kevyemmässä/tehokkaammassa mallissa oli sitä luokkaa että sillä jätätti vanhempia tonnisiakin kyykkyjä. Olikohan 3.6s 0-100 vai mitä se oli, samoin huippunopeutena se 240 oli ihan riittävä useimpiin ajotilanteisiin kadulla, harvoin tuli tilanteita että yli sen olisi pitänyt päästä. Tokihan tuo suorituskyky aina välillä loppui kesken kun kaverit veti ohitse lähemmäs 300 kulkevilla peleillään, mutta mitä haet oikeasti? Pyörää mutkapätkälle ja kaupunkiin normi ajoon? Tuolla neljällä tonnilla ostaa pirun hyvät ajovarusteet ja pyörään putken, commanderin ja hilut mitä siihen kuitenkin pitää hankkia.

Vanhassa mallissa suurin minua ärsyttänyt asia oli erittäin huono etupään jousitus, se oli kuin jostain vanhasta 350 cb:stä kopioitu kökkö. Uudemmassa mallissa sekin olisi korjattu. Toki 750 ja 1000 erona on vielä nykyäänkin tuo takahaarukka, mutta ei se peltiputki nyt niin huonoa materiaalia siinä 750:ssä ole - sen takaiskarinkin kun saa aika helposti vaihdettua vanhasta 6r:stä/9r:stä.

Tokihan tuo suorituskyky aina välillä loppui kesken kun kaverit veti ohitse lähemmäs 300 kulkevilla peleillään, mutta mitä haet oikeasti? Pyörää mutkapätkälle ja kaupunkiin normi ajoon? Tuolla neljällä tonnilla ostaa pirun hyvät ajovarusteet ja pyörään putken, commanderin ja hilut mitä siihen kuitenkin pitää hankkia.

Niinkuin jo kirjoitin haen pyörää lähinnä kaupunkifiilistelyyn ja mutkateille. Voisin heittää, että vähintään 90% ajosta tulee olemaan tuota kaupunkiajoa. Minkäänlainen kikkailu, skabailu tai muiden kyykyttäminen ei ole mielessä. Lähinnä juurikin askarruttaa tuo seikka, että onko tonninen todella niin paljon parempi, mukavampi ajaa etc., että siihen kannattaa ensipyörän ostajan panostaa se 4 tonttua enemmän?? No, nämä ovat enemmän tai vähemmän makuasioita ja riippuvat tietysti myös pinkan paksuudesta...

Itse pähkin aikoinaan samaa...4000e oli niin paljon rahaa, että päädyin 750-malliin. 2 vuotta päristelty enkä ole vaihtamassa mihinkään.

Mutta käy koeajolla, sillä selviää paljon.

Osta 750 jos hyvän pikku pyörän haluut halvalla. Jos tonnista haluat ni osta triumph speet triple
wink.gif

Itellä toi pikku zeta on eka pyörä ja hauska sil on ollu ajella. Tosin ei se mikää ratapeli oo mut kyllä sillä katseet saa kääntymää. Eikä ulkosesti eroo paskaakaa isoveljestään. Tehoputki siihe ni äänetki on saatanan räyheet. Ja vaikkei radiaalijarrut ookkaa ni kyllä noi tehokkaat silti on.

Itse kanssa samaa pähkäilin keväällä ja litraiseen päädyin, enkä ole katunut. Mitä olen 750 testaillut niin onhan ne aivan eri pyöriä vaikka ulkonäkö melko sama onkin. Vääntöä löytyy tautisesti enemmin, ja alustakin huomattavasti jämympi. Kyllä siinä rahoille saa ihan kivasti vastinetta kun kilosen ottaa.

Tunteella, ei järjellä!
buttrock.gif

ps. mulla saattaisi olla -08 1000z 4000km myynnissä, jos kiinnostaa...

Mä kävin sitten hakee bränikän pikku-zetan maanantaina liikkeestä.  
sport05.gif
Tulin siihen tulokseen, että eiköhän se näin alkuun riitä. Sille neljälle tontulle löytyy paaaaljon muitakin kohteita...  
033102beer_1_prv.gif

Itse kanssa samaa pähkäilin keväällä ja litraiseen päädyin, enkä ole katunut. Mitä olen 750 testaillut niin onhan ne aivan eri pyöriä vaikka ulkonäkö melko sama onkin. Vääntöä löytyy tautisesti enemmin, ja alustakin huomattavasti jämympi. Kyllä siinä rahoille saa ihan kivasti vastinetta kun kilosen ottaa.

Tunteella, ei järjellä!
buttrock.gif

Heh.. tuli vähä ristiriitane tunne tästä tekstistä kyl.

Itse kanssa samaa pähkäilin keväällä ja litraiseen päädyin, enkä ole katunut.

ja sitte

033102bebe_1_prv.gif

Jep, kesälomat pidetty ja työt alkanu, joten pyörän joutaa hukkaamaan, ens vuonna sitten uutta alle.
062802moto_prv.gif

Back