• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Zephyr 750 öljyt häviää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ammukka83
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ammukka83

New member
Juu eli tulipa ostettua tuollainen vehje, ja tietysti tietämättömyyttäni en osannut tiukata myyjältä pyörän mahdollisia vikoja tarpeeksi paljon....
withstupid.gif

eli nyt olen seuraillut öljyn määrää silmän kautta ja kylmänä ei öljyn pinta nouse kuin low-viivaan asti,lämpösenä on siellä high-viivalla...öljyä on lisätty siihen viime viikolla,ja lisäyksen jälkeen pinta oli kylmänäkin high-viivalla eli kysymys kuuluu: syökö tuo pyörä oikeesti noin paljon öljyä vai minne se oikein häviää??

Öljyt aattelin siihen vaihtaa,(jos osaan, vinkkejä
confused_orig.gif
?) kun en oikein luota myyjän puheisiin edellisestä vaihdosta...

Kyseisestä pyörästä ei oo kokemusta mut,

häviääkö se öljy vai onko vaan laajenemisesta kyse?

Öljyn lämpöhän kuitenkin vaihtelee kylmästa, esim 0-20C (ulkoilman lämpötila) ainakin samoihin kuin veden lämpö vesijäähyissä ) eli kokoluokkaa 100C jopa reilusti yli.

Siitä syömisestä  - seuraa öljyn määrää, vaikka öljynvaihdon jälkeen. Varmista että alusta on about tasainen eikä kovin kallellaan ja pyörä on samassa asennosa (pystyssä) ja että mittaus tapahtuu vastaavassa lämmössä - joko kylmänä tai ajon jälkeen lämpimänä (tai molemmissa).
Noi pyörissä käytettävät mittaus systeemit, ikkunat ja tikut, kun on yleensä koneen kyljessä ja joko etu tai takapäässä niin ne on varsin herkkiä asennolle, varsinkin sivuttaiselle kallistelulle.
Kannatta kokeilla kallistella niin näkee kuin herkkä tuo on tuolle kallistelulle.

...voihan se tietysti olla että mä hysterisoin ja liiottelen asiaa,ku tää on mun eka pyörä mut en haluis jäädä sillä tien päälle..
lookaround_orig.gif

pitää varmaan vaihtaa ne öljyt ku ne näyttääkin jo melko mustilta ja seurailla sitä tilannetta.

mut sit tosta öljynvaihdosta tosiaan et osaako sen tehdä itse vai vienkö jonnekin huoltoon? haluaisin kyllä ite oppia tuollaiset perusjutut tekemään...
smile_org.gif

Joo kannatta ehottomasti ite tehä ja ihan sen remonttikalijanki takia
tounge.gif

Hyvähän se on oppia tekemään perushuollot, nii eijole aina sormisuussa kun tarttis tehä jotain.

033102beer_1_prv.gif
remonttikaljat kuulostaa aina hyvältä...oon mie nuorena tyttönä mopon remppaa tehny mut siitä on jo kauheen kauan aikaa eikä tuo Zepukan kone taida ihan samanlainen olla ku Tunturissa.. ;) pitää varmaan investoida tuohon opukseen ja toivoa että lontoon kielen taito riittää viel lukemiseenkin..
blush.gif

Juu, kun muistaa ettei ne oo ku koneita. Ruuveja ja muttereita, ainakin perus hommat.

Momenttiavain tai pari on hyvä hankinta, jos epäillyttää miten tiukalle pitää vääntää.

Ja tarkkana vaan et pistää kaiken takas samalla lailla kun ottanu irti. (pohjatulppa ja suodatin ennen kuin öljyt "nimim ei koskaan ennen ja nyt taas..")
ja jos ei oo just sopivaa työkalua, käy ostamassa mielummin kuin koettaa väärällä- tulee halvemmaksi.

Tohon löytyy netistä ilmaista huoltomanuaalia haulla 'zephyr 550 750 service manual'. Sama kirja kattaa siis zr500 ja zr750 mallit.

Mopon pitää olla aika vaakatasossa sekä pituus- että sivusuunnassa kun kurkkii siihen tarkistusikkunaan. Muutoin saattaa öljynpinta näyttää ihan omiaan.

Tuliko pyörän mukana käyttöohjekirjaa? Mulla on 1100:n ja sen käyttöohjeessa neuvotaan kuvien kans miten öljyn-ja suodattimen vaihto tehdään. Suodattimen vaihdossa tosiaan kannattaa olla tarkkana että laittaa kaikki hilut samalla lailla takas. Suosittelisin että eka kerralla olis kaverina joku "ammattilainen".

Eipä tullut ohjekirjaa,edellinenkään omistaja ei ollut saanut sitä ostaessaan pyörän. Mut nou hätä, noiden edellisten kirjoittajien linkkien kautta sain ladattua manuaalin itselleni,kiitos paljon vaan linkkien laittajille!

bowdown.gif

Joillakin kawan moteilla on tapana "jemmata" tota öljyä eli taso vaihtelee tärkeintä on että öljynpinta on ylä ja alarajan välissä... Itse tsekkaan aina öljyntason silmästä ennen ajoonlähtöä, pyörä seisoo talissa aina samassa paikassa ja saman lämpöisenä. Öljynpinta viivojen välissä riittää mulle.

Back