• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Zero sähkömoottoripyörät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika91
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mika91

MotOrg ry
Zero sähkömoottoripyörät

Minkähänlainen homma saada Suomeen kilpiin? EU alueella niitä kuitenkin myydään. Olis halpoja työmatkoja jos ostohintaa ei laske.
 
Noiden myyntiä nihkeyttää verotus. En nyt stetsonista pysty tarkkaan repäisemään, mutta yllättävän kovat verot taisi sähköpyörillä olla.

Mutta periaatteessa homma menee niin, että verot maksuun ja kilpiin, ei pitäisi olla mitään jumppaa.
 
Eikös vanhan pyörän voi muuttaa sähkökäyttöiseksi melkein järkevällä työmäärällä? Tehot eivät nouse, eikä juuri painokaan ja valmiita muutossarjojakin on myynnissä.
Jos oikein alkaa toimintamatka ahdistamaan, niin laita peräkärryyn joku helvetin meluisa ja savuava aggregaatti. Kun se on irrallaan/helposti irroitettavissa ajoneuvosta, säilyy mopo vihreänä ja nollapäästöisenä, vaikka savuvana perässä seuraisikin. Saa ajella vielä verottomalla polttoöljylläkin jos on dieselaggregaatti. Sitä en tosin osaa ihan varmaksi sanoa, saako ajon aikana ladata akkua vain pitääkö aina pysähtyä.
 
Eikös vanhan pyörän voi muuttaa sähkökäyttöiseksi melkein järkevällä työmäärällä? Tehot eivät nouse, eikä juuri painokaan ja valmiita muutossarjojakin on myynnissä.
Jos oikein alkaa toimintamatka ahdistamaan, niin laita peräkärryyn joku helvetin meluisa ja savuava aggregaatti. Kun se on irrallaan/helposti irroitettavissa ajoneuvosta, säilyy mopo vihreänä ja nollapäästöisenä, vaikka savuvana perässä seuraisikin. Saa ajella vielä verottomalla polttoöljylläkin jos on dieselaggregaatti. Sitä en tosin osaa ihan varmaksi sanoa, saako ajon aikana ladata akkua vain pitääkö aina pysähtyä.


Ajoneuvoverolain mukaan käyttövoimavero (ent. dieselvero) ei koske moottoripyöriä. Lain 11 §:ssä todetaan, että käyttövoimaveroa peritään luokkiin M ja N kuuluvilta ajoneuvoilta.

Saakohan moottoripyörällä ajaa sitten löpöllä ?
Army mallista KLR 650 mallia tekivät dieselversioina aikoinaan.
http://www.gizmag.com/go/4272/
 
Kiinnostava laite. Sillä voisi ajaa salaa kun naapurit ei kuule. Entäs KTM:n Freeride sähköversiona?
 
Tuo sähkökäyttöiseksi muuttaminen voisi olla kanssa mielenkiintoinen vaihtoehto :P Sit joku 50cc mopon kone lataamaan akkua jos tarvii kauemmas mennä :D No ei vaan mutta ei taida kotikonstein saada aikaan sähköpyörää joka kiihtyy kuin sporttipyörät. Pistin kuitenkin uteliaisuuttani kakspyörään kyselyä :)
 
Kyselin tätä jossain sähköautofoorumilla. Ei kuulemma saa ladata ajossa.

Jos lataa akkua ajon aikana muuten kuin jarruenergian talteenotolla, on kyseessä hybridi eikä puhdas sähköajoneuvo. Sitä en osaa sanoa kuinka verotus siinä kohtaa muuttuu jos muuttuu.
 
Jos lataa akkua ajon aikana muuten kuin jarruenergian talteenotolla, on kyseessä hybridi eikä puhdas sähköajoneuvo. Sitä en osaa sanoa kuinka verotus siinä kohtaa muuttuu jos muuttuu.

Varmaan ainakin päästövaatimukset pitäisi silloin täyttyä.
 
Käyttövoimaveroa ei tosiaan L-luokan ajoneuvoista peritä, mutta löpöllä et silti saa ajaa koska se ei ole liikennepolttoaine. Sama koskee mm. nestekaasua (LPG) :jpstyle:
Pakko korjata virheellistä tietoa. Nestekaasua käytetään liikennepolttoaineena, tosin Suomen verottaja on niin viisas että on lyönyt sen verran raskaat verot nestekaasuautoille ettei se kannata taloudellisesti edes dieseliin verrattuna. Erityisen viisas verottajan päätös on saasteiden kannalta, kaasuautostahan tulee putkesta pääsääntöisesti sellaista supermyrkkyä kuin vettä ja vesihöyryä.
 
Pakko korjata virheellistä tietoa. Nestekaasua käytetään liikennepolttoaineena, tosin Suomen verottaja on niin viisas että on lyönyt sen verran raskaat verot nestekaasuautoille ettei se kannata taloudellisesti edes dieseliin verrattuna. Erityisen viisas verottajan päätös on saasteiden kannalta, kaasuautostahan tulee putkesta pääsääntöisesti sellaista supermyrkkyä kuin vettä ja vesihöyryä.

Eihän liikenteen verotuksella ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa vaikka sen varjolla noita veroja läiskitäänkin koko ajan lisää.
 
Pakko korjata virheellistä tietoa.

No juu, jäi mainitsematta että tällöin tulee maksaa erillinen polttoainemaksu, joka L-luokan ajoneuvosta on 100e/pv :grin:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoainemaksun_maksaminen

Mutta huomattavaa on että esim. kuorkkia saisi ajaa LPG:llä :blink:
Lisäksi polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot. Lisäksi polttoainemaksusta on vapautettu ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa, moottorireet sekä traktorit, joita käytetään turvetyömaalla. Myös ajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta, ovat vapaita polttoainemaksusta.
 
Olin Marraskuussa-13 yhteydessä kakspyörään, ja kertoivat, että vaikka eivät virallisesti maahantuoja enää olekkaan, niin kyllä he Zeroja saavat hankittua.

SR-versio lisä-akulla ja CHAdeMO-pikalaturilla varustettuna olisi hyvä paketti, kun suomeen noita lataus-asemia ollaan rakentelemassa...
 
Yhdysvaltalainen Brammo on kehittänyt maailman nopeimman sarjavalmisteisen sähkömoottoripyörän ja alkanut tuoda sitä Eurooppaan. Se on saatavilla myös Suomessa.

Kyseessä on Brammon lippulaivamalli Empulse R. Siinä on 54 hevosvoiman moottori, joka kiihdyttää laitteen nollasta sataseen neljässä sekunnissa ja antaa huippunopeudeksi 180 kilometriä tunnissa. Tuollaiset tunnusluvut tekevät Empulse R:stä markkinoiden nopeimman sähkökäyttöisen moottoripyörän.

Akun latausaika on kolme tuntia. Täyden latauksen sanotaan piisaavan maltillisella kaasunkäytöllä 150 kilometriin ajeluun. Räväkämmässä ajossa toimintamatka lyhenee sadan kilometrin pintaan. ...

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/brammon+huippunopea+sahkopratka+saapui+suomeen/201405679242
 
Back
Ylös