Jess,
taas yksi ZRexeri lisää! Löytyyhän meitä ainakin kolome!
Ostin omani aika tarkkaan 14 kuukautta ja 31 tuhatta kilometriä sitten. On varttikatteellista S-mallia ja vm. 2001. (Ässämalli on muuten ZRexeistä ainoa missä on kunnon ajovalot...stereona!) Omaan ostopäätökseeni vaikutti mm. seuraavat argumentit: putkirunko, kaasarikone, stereoperä - eli ei tietokoneita, alumiiniprofiileja, ABS:iä tai mitään muutakaan sälää. 100% pure Motorcycle!
Käyttökokemuksia:
Hyvä MOOTTORIpyörä, kerta kaikkiaan. MOOTTOORI on yksinkertaisesti mahtava. Vääntää ja huutaa. Äänistä ei erityisemmin kiksejä saa, mutta sitä varten onkin keksitty Z900..! Sitäpaitsi katalysaattorin hylkääminen on kuitenkin ehkä himpun verran typerää.
Jousituksen kanssa saa tosiaan säädellä, mutta jo mainitusta zrxoa.org:ista löytämieni ohjeiden avulla löysin itselleni yksi ja kaksi päällä sopivat säädöt. Ohjeita todellakin tarvittiin, sillä säätömahdollisuuksia ja yhdistelmiä on PALJON. Runkoa pidän hyvänä, ehkä siksi että paras vertailukohtani on Z1000 vm. '84...
ZRX1200S kelpaa erinomaisesti matkapyöräksi Five Starin telineillä ja Givin laukuilla. Elokuussa kävin Nordkapissa ja Lofooteilla kaksi päällä. Lapin sorateillä tuli ajoittain (tuskan-)hiki otsalle, vaikka kyytiläinen käveli... Ai niin, toimintasäde on lastattuna ENINTÄÄN n. 350 km, joten erämaassa kannattaa tankata aina kun mahdollista. Ajoasento on "retro" (joidenkin mielestä koko pyörä) ja rexerillä (ainakin varttikatteen kanssa) painelee mukavasti - väsymättä - pitkään. Itselleni sopiva matkavauhti motarilla on 140.
Renkaita kuluu tavallisen ahkerasti. En saanut takarenkaita kestämään kuin sellaiset 7 - 10tkm, eturenkaat kaksinverroin pidempään. Ei mitään edullisia kilometrejä. Hurja vääntö ja taipumukseni moottorijarruttaa eivät ainakaan pidennä takarenkaan elinikää.
Etujarrulevyt täristävät kylmänä. Huhtikuun koleina aamuina haitta oli jopa harmittava. Mittautin ne takuun vielä ollessa voimassa, mutta kieroutta ei ollut sallittua enempää. Ongelma pienenikin sitten kesäkuumilla ja poistuu kovemmassa ajossa ensimmäisen jarrutuksen jälkeen. Jarrupalojen vaihto auttoi myös. Muuten jarrut ovat aivan mahtavat (jälleen vrt. Z1000...)
Mittarivaloja on palanut jo tusinan verran. Pyöräni taitaa joko ladata liian korkealla jännitteellä tai sitten mittaristo tärisee liikaa. Polttimot eivät kuitenkaan tunnu kestävän.
Varoitus: seisontatuki on HUONO. Keula alamäkeen parkeerattu pyörä kaatuu - varmasti. (Vaihteen ollessa vapaalla.) Takarengas tyhjänä pyörä kaatuu oikealle kyljelleen - ihan yhtä varmasti. Ai että mistäkö tiedän?
Niin, ja kyllä sen ylös saa kun vaan tosissaan punnertaa.
Highly recommended: tilasin korjaamokäsikirjan jenkkilästä osoitteesta repairmanuals.com. Visa vingahti (48$), tuli perille viikossa ja on ERITTÄIN informatiivinen kirja. Täynnä räjäytyskuvia, valokuvia, kaavioita yms. Mitään muuta korjausopasta (Clymeriä, Haynesiä jne.) ei taida ZRX:lle ollakaan...? Suosittelen lämpimästi!
Mitä muuta? Akkamaiset kahvanlämmittimet ajattelin laittaa, itselläni kun tuppaa tuo ajokausi venymään molemmista päistä. Toissaviikolla maalasin pyöräni mattamustaksi - omassa ja oman pyörän ulkonäössä on AINA parantamisen varaa... (Tämä rottapyöräasia on juuri niitä juttuja että jos niitä ei itse ymmärrä niin niitä on HELVETIN vaikea selittää...
)
Sanalla sanoen: TYKKÄÄN!
Z-kevättä (huokaus) odotellen.