ZRX-puolan kytkennät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kawamän_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kawamän_

New member
Moro kaikille! (Riittääköhän tän laatikon tila, paljon tähän voi kirjoittaa.)
Jäi tuo Jarin syttyboksin hajoaminen vaivaamaan, ja yritin selvittää mistä se johtui.
Hänellä vasemman puolan sähköjohdot olivat siten, että vasen piuha oli punainen virtapiuha ja oikea musta boksilta tuleva ns. maadoituspiuha. Oikea puola oli kuten kytkentäkaaviossakin, punainen oikealla ja vihreä vasemmalla.(Eli katsotaan puolia penkillä istuen.)
Kuitenkin kumpikin puola pitäisi olla kytkentäkaavion mukaan samoin kytketty= oikealla punainen ja vasen syttyboksiin menevä piuha.
No, itsellä oli juuri pyörä huollossa maanantaina, mm. kaasarin sykronoinnin takia jolloin puolat on todennäköisesti irrotettu.
Joten, aamulla ensimmäiseksi tankki pois, ja väärinpäinhän ne oli.
Soittoja ZRX-omistajille mitenkä heillä.
Qwertillä olivat oikein päin.
Eppu lupasi kahvit jos tulen käymään, siis sinne vaikka taas osui sadekuuro kohdalle. Olivat väärinpäin! Käännettiin ne oikein päin!
Kaikki nämä pyörät ovat olleet 12000 km huollossa, eikö siellä tiedosteta asiaa!
Kun itse tutkin kytkentäkaaviota asialla on todella väliä, kumminpäin piuhat ovat.
Ompa se nolo homma jos tuon takia paukkuu boksit muutaman kuukauden kuluttua.
Kattokaa omastanne, ja pistäkää tänne kummin päin ovat.
Asiasta saa toki olla eri mieltäkin, jos osaa sen perustella .....ja hyvin!
smile_org.gif
 
aion heti arken ottaa yhteyttä vaikka Sumekoon,ja varmistaa tuon
asian että mihin on luottaminen,manuaaliin vaiko huotoliikkeisiin,
sillä tähän asiaan on tultava pikainen selvyys,mulle on tullut jo
tähän mennessä maksamaan tuo "virhe" 620€ joten toivottavasi
tuota tehtaalta tulossa olevaa boxia ei kukaan tule tarvitsemaan,
mutta jos näin surkeesti käy,sellanen kyllä löytyy kunhan vain tulee
maahan.

jos on näin että mullakin oli johdot väärin laitettu viime syksyn huollossa,alkaa aika "vääntäminen" noista korvauksista,taitaa kyllä
olla turhaa koska aikaa on mennyt näin paljon,mutta ainahan voi
kyllä neuvotella.

kannataiskohan tarkastaa kaikki kawat,sillä luulisin että tuo
puola on samallainen useassa pyörässä,mutta jollei olisi ollut
minulla manuskaa käytössä,olisin ilman muuta käyttänyt
omaa logiikkaa ja laittanut punasen piuhan siihen "värilliseen"
abikoon kiinni.
 
no niin,soitto Sumekolle tuotti sellaisen vastauksen (kun sitä-
kolme kertaa kysyin) että voiko sytkäboksi sanoa sopimuksen
irti jos puolan johdot väärässä järjestyksessä,vastaus oli että
EI voi.

olen itse kysynyt autosähkäriltä(ja näyttänyt kytkentä kaavion)
ja ainakaan tämä henkilö ei sulkenut pois mahdollisuuta että
väärin kytkentä voisi tuon aiheuttaa,mutta tämä sillä edelletyksellä
että haluaa (myöhemmin)ajan kanssa käydä läpi koko sähköjärjestelmän.

Sumekon kanta oli tämä kuitenkin sillä edelletyksellä että
kaikki muut komponentit (sähköjärjestelmä) ovat kunnossa,mutta
eiköhän ole kaikkien kawasakien omistajien syytä tarkasta
puolan kytkennät,siis kenellä on sellaisessa "operaatiossa"
että puolat on joutunut irroittamaan.

tähän minun "ongelmaan" on löytynyt niin monta mielipidettä
huonosta "tuurista" aina tuohon "vika" kytkentään että
en itse enää tiedä mihin uskoa,olenkin aina sanonut etä
kyllä pyörän vikojen kanssa aina tulee toimeen kun ei tule
mitään vikaa "sähköihin" sillä silloin yleensä menee aika monelta
sormi suuhun,ja tämä pätee näköjään edelleen.

tuo "väärin kytkentä" on todella helppoa sillä puolat ovat
samallaiset napaisuudeltaa,riippumatta siitä kummalla puolella
ovat,eli ei ole ns: peilikuva,erona tietysti tulpan johtojen pituus.

se missä huollot on tehty ei ainakaan ole syynä näihin (kolmeen)
tapaukseen,sillä' 2 on tehty samassa paikkaa ja yksi eri firmassa,
joten uskoisin että löytyy näitä kytkentöjä enemmänkin.
 
Niin, toisiokäämiin menee normaalisti n.12V virta ja kun on piuhat väärinpäin, sinne menee n.300 V.
Minä ainaskin ymmärsin näin kytkentäkaaviosta .
Mitä se sitten aiheuttaa?
 
Back
Ylös