• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Zrx1200r sähköissä vikaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

dunkku

New member
Noniin, ensimmäiset ongelmat ilmaantu nyt.
Mopo menee huomenna huoltoon, mutta ajattelin kysästä täältä että onko kellään vastaavaa ilmennyt heidän Rexeissä.

Oireet alkoivat näin.
Muutama viikko sitten ihmeellistä nykinää ajaessa. Ihan kuin kytkin luistaisi itsestään tai sitten meinais tukehtua. No ajattelin että on vaan joku skeida mennyt läpi kun ei useesti tehnyt sitä.

Eilen ajo Haminaan. Kaikki meni suht koht normaalisti, taas muutaman kerran sama ihme "nykinä".
crazy.gif
On muuten harvinaisen vittumainen kun on vauhtia 120kmh ja yht äkkiä tuntuu kun pistäis kytkimen pohjaan ja vapauttaus.

Päästiin kumminkin perille, mutta sitten vasta ongelmat alko. Piti siirtää pyörää, mutta kappas -> virrat päälle -> starttia, niin virret meneekin pois eikä tule enää takas. Soitto bikeworldiin ja sieltä neuvottiin että pitäis tarkistella akun napoja yms. No silleen sain sitten virrat päälle ja pyörän muutaman yrityksen jälkeen käyntiin.

No tossa paluumatkalla huomasin kun tein ohituksia, että sillon nykinää ilmeni kun laitto vilkun päälle.
eek.gif
eek.gif

Mahtaakohan tuolla nykinällä ja sähköillä olla mitään yhteyttä?

Sori ehkä epäselvä selitys, mutta toivottavasti saitte selvää.

withstupid.gif

Hmm. Kuulostaisi siltä, kuin akku olisi aivan tyhjä. Starttimoottori ei ilmeisesti pyörinyt? Toimiiko laturi, kun kone käy? Oireet vilkun käytön yhteydessä viittaisivat siihen, että ei toimi. Latausjännitteen mittaus kertoo totuuden. Vika voikin sitten olla akussa, laturissa tai jossain siinä matkan varrella. Mutta joku oikea asiantuntija saa jatkaa tästä aiheesta...
blush.gif

Minä olen kokenut vastaavia oireita kaksi kertaa: ensimmäisen kerran Itävallassa, kun laturin roottori päätti hajota säpäleiksi keskellä alppisolaa. Tilanteen korjasi uuden laturin hakeminen purkaamosta. Ja toisen kerran kun kahvanlämmittimet jäivät päälle yöksi... Silloin tilanteen korjasi rivakka mäkistartti. (Ensimmäinen kerta oli siis edellisellä pyörälläni, jälkimmäinen nykyisellä eli ZRX:llä.)

Mulla nyt tuli mieleen se, että jos ZRX:ään on rakennettu jotakin lisälaitteita, kuten hälytintä yms.... silloin mahdollinen sähkövika todennäköisesti tai oikeastaan suurella todennäköisyydellä löytyy sieltä suunnasta. Ja jos starttinappula ei puhu mitään, niin sähköissä on jotakin... kyllä -06:n akku on vielä täyttä tavaraa ellei se sitten tilapäisesti ole jonkun pätkäajon jäljiltä tyhjä.

Itselläni oli just -06 silloin tällöin juuri tuota hyytymisen tai kytkimen luistamisen tunnetta kun tankissa oli jäljellä joku kolmasosa. Siis kun varatankille oli enää muutama kymmentä kilometriä. Lisää bensaa ja se oli sillä hoidettu. Jos tankki on ollut irti niin silloin voi aina joku alipaineletku irrota. Ekan kerran 6tkm huollossa se pitäisi irrottaa tulppien takia. Mahtaako olla jo niin ajettu?

Rexi on ikivanha keksintö
talktohand.gif
ja vika kyllä löytyy sellaisesta paikasta mitä on muutettu tai ronkittu.

Päästiin kumminkin perille, mutta sitten vasta ongelmat alko. Piti siirtää pyörää, mutta kappas -> virrat päälle -> starttia, niin virret meneekin pois eikä tule enää takas.

ER-5 teki samaa (lukuunottamatta tota vilkkuhommaa) kun seisontajalan suojakytkin oli täynnä ketjuöljyä. Oireet loppu kun kytkimen putsasi kunnolla. Yleensä vain tullessa päälle startti pyöri hienosti, mutta kone ei käynnistynyt, joskus tuntu kuin tappokytkin olisi päällä (eli edes startti ei pyörinyt). Ja ajon aikana saattoi poistaa aivan lyhyeksi hetkeksi kipinät joka aiheutti tuon hyytyy - taas mennään efektin.

Henkimaailman juttuja siis...
biggrin.gif

Mulla tulee ekana mieleen viallinen akku, joka lyö sisäisesti oikariin aina välillä hävittäen samalla myös sytkävirran. Miten startti normaalisti jaksaa pyörittää esim ajovalot päällä? Vaihtoehtoja tässä on tietenkin lukuisia eikä ongelma varmasti näin ratkea, vaan se pitää selvittää tutkimalla johdonmukaisesti virtapiirit oireiden perusteella, niinkuin entinen potilaskin. Joku maadoitus tai oikariongelma se voisi olla. Kerrohan kun selviää!

Sulla on melko varmaan huono kosketus jossain liittimessä joko plussa tai maadoituspuolella, tarkista ensin akkujohdot sekä akun päässä ja toisessa päässä.

zzr1100, jossa on suht samanlainen kone kuin rexissä, pätkiskeli mulla kerran juurikin sivujalan tapin jumiuduttua liasta. vedin tapin ulos ja katkaisin rälläkällä. taas toimii. tosin jos haluat sivutuen edelleen stoppaavan alhaalla ollessaan vaihde päällä, niin putsaa vain katkaisija.

Termos vaan kaikille ja kiitos vinkeistä.
Vein tänään pyörän korjaamolle, koska en itse niistä juuri mitään ymmärrä. Katsotaan mitä sanovat siellä.

Mitään en ole pyörälle tehnyt, kun sillä oli ajettu "vaan" 6000km kun ostin sen ja nyt mittarissa on noin 8500km. Kuudentonnin huolto tehtiin liikkeessä kun sen sain keväällä.

mutta jatketaas sitten tähän ketjuun,mulla on jo kaksi kertaa
tehnyt temput,kun olen kiihdyttänyt (rajoittimelle) tietysti ruvennut
röpöttelemään,mutta tullut ns: blak out eli kone sammuu siihen paikkaan ja vaihteilla alaspäin kelaamalla pysyy vaivoin käynnissä
kumpanakaan kertana ei ole kokonaan sammunut,ja kaasusta ei tapahdu mitään,jääkö (voiko) tuo rajoitin jotenkin junturiin vai mikä moista aiheuttaa,molemilla kerroilla vedetty 3:sella tappiin ja vaihdettu 4:selle jolloin tuo ilmiö tulee.

Kolmosvaihteella rajoitinta vasten... krhm... eiköhän se ollut sitten oikeastaan ihan hyvä juttu, että kone pätkii siinä vaiheessa...
wink.gif
cool.gif

[Rexi on ikivanha keksintö  
talktohand.gif
ja vika kyllä löytyy sellaisesta paikasta mitä on muutettu tai ronkittu. ]

tuossa on se tiivistetty neuvo,eli jos jotain purkanut tai korjannut
sieltä sen "vian" yleensä löytää.

mutta jatketaas sitten tähän ketjuun,mulla on jo kaksi kertaa
tehnyt temput,kun olen kiihdyttänyt (rajoittimelle) tietysti ruvennut
röpöttelemään,mutta tullut ns: blak out eli kone sammuu siihen paikkaan ja vaihteilla alaspäin kelaamalla pysyy vaivoin käynnissä
kumpanakaan kertana ei ole kokonaan sammunut,ja kaasusta ei tapahdu mitään,jääkö (voiko) tuo rajoitin jotenkin junturiin vai mikä moista aiheuttaa,molemilla kerroilla vedetty 3:sella tappiin ja vaihdettu 4:selle jolloin tuo ilmiö tulee.
Ootko Jari muistanut säätää sen kaasuläpän asentotunnistimen kohilleen?
Väärin näyttävä tunnistin voi ton aiheuttaa?
Esim. jos kierrokset on rajottimella ja tunnistin tunnistaa ettei kaasu ole vielä auki.
Tietohan tosta tunnistimenta menee sinne syttyboxiin myös.

Akun navoissa oli kuulemma vikaa.
No hyvä teitää nyt, niin varmaan saa itsekkin korjattua seuraavalla kerralla.

Oli vaan hyvä heittä huoltoon kun on vielä takuuta jäljellä... jos ois ollut jotain isompaa.

Nyt toimii taas, ja tuntuu että lähtiskin paremmin!
omg.gif

Back