Zumo550:n kytkentä autocomiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cbftonni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cbftonni

New member
Joo, ongelmia zumon kytkemisessä autocomiin.
Testasin zumoa autocomissa ja oli pienoinen pettymys.
Heti kun laittaa virrat zumoon, alkaa kuulua hurinaa. Ja kun laittaa mopon käyntiin, niin hurina muuttuu sirinäksi.
Ei mukavaa, ärsyttävä ääni.
Hyviä neuvoja kaivattaisiin.
bowdown.gif
 
Välipiuhana on autocomin oma audiojohto ja jatkona (kun jäi 10cm vajaaksi) haman 2.5m jatkojohto.
Puhelinta ei ole käytössä bluutuutin kautta ja siksi en tarvitse kuin pelkän stereojohdon.
Virta on otettu kahvalämppäreitä varten laitetulta releeltä.
 
Tere,

Vika ei ole kummassakaan sähkölaitteessa, ei Zumossa eikä liioin Autocomin järjestelmässä. Ne molemat on huippuluokkaa.

Vika on sinun moottoripyöräsi maadoitusjärjestelmässä. Ne laitteet ottaa eri paikoista maadoituksen, joten pyörän itsensä maadoitusvirrat pääsee sotkemaan niiden väliin pienen hitusellisen häiriöpotentiaalin eli jännitteen. Se jännite pirulainen pääsee näkymään niiden kahden laitteen välisessä johtimessa ns. yhteismuotoisena häiriönä. Se maadoittuessaan korkeaimpedanssiseen Autocomin inputtiin summautuu itse tuotettavaan audiosignaaliin.

Tuo sirinän aiheuttava ääni tulee yleensä suurta virtaa kuluttavasta tai sitä tuottavasta järjestelmästä. Yleensä polttoainepumppu ja laturin tasasuuntaus aiheuttaa moiset pörinät. Ne on taajuudeltaan niin alhaisia taajuuksia, ettei niistä yleensä selviä pelkillä ns. EMC-suodattimilla. Niihin tarvitaan korkeaa yhteismuotoisen kuristimen induktanssia, jotta se puraisisi halutulle pörinätaajuudelle.

Olen tässä yrittämässä saada järjestymään aikaa mitata tämä ongelma erään tämän palstan käyttäjän pyörään. Sen jälkeen osaan kertoa oikeat komponentit, joilla rakentaa itse tai ostaa allekirjoitaneelta ratkaisu asiaan.

Palataan keäämmällä.

->
062802moto_prv.gif
 
Tere,

Vika ei ole kummassakaan sähkölaitteessa, ei Zumossa eikä liioin Autocomin järjestelmässä. Ne molemat on huippuluokkaa.

Vika on sinun moottoripyöräsi maadoitusjärjestelmässä. Ne laitteet ottaa eri paikoista maadoituksen, joten pyörän itsensä maadoitusvirrat pääsee sotkemaan niiden väliin pienen hitusellisen häiriöpotentiaalin eli jännitteen. Se jännite pirulainen pääsee näkymään niiden kahden laitteen välisessä johtimessa ns. yhteismuotoisena häiriönä. Se maadoittuessaan korkeaimpedanssiseen Autocomin inputtiin summautuu itse tuotettavaan audiosignaaliin.

Tuo sirinän aiheuttava ääni tulee yleensä suurta virtaa kuluttavasta tai sitä tuottavasta järjestelmästä. Yleensä polttoainepumppu ja laturin tasasuuntaus aiheuttaa moiset pörinät. Ne on taajuudeltaan niin alhaisia taajuuksia, ettei niistä yleensä selviä pelkillä ns. EMC-suodattimilla. Niihin tarvitaan korkeaa yhteismuotoisen kuristimen induktanssia, jotta se puraisisi halutulle pörinätaajuudelle.

Olen tässä yrittämässä saada järjestymään aikaa mitata tämä ongelma erään tämän palstan käyttäjän pyörään. Sen jälkeen osaan kertoa oikeat komponentit, joilla rakentaa itse tai ostaa allekirjoitaneelta ratkaisu asiaan.

Palataan keäämmällä.

->
062802moto_prv.gif
+1
 
Sirinä loppui, kun siirsin virran ja maan samaan pisteeseen autocomin kanssa (+ takavalolta ja - suoraan rungosta).
Suojasin myös zumon piuhan vetämällä sen päälle antennikaapelin vaippaa (metallisukan) ja maadoittamalla sen.
Miten herkkä sitten zumo on sähkömagneettisille häiriöille, jos sen piuha menee läheltä puolaa tai sen johtoja?
Tämä nyt on vähän ohi aiheen, mutta Pro-Oilerin ketjurasvari ainakin on.
Olen asentanut niitä muutaman kappaleen ja todennut että sen piuha kannattaa ainakin suojata metallisukalla.
Saattaapi tulla muuten häiriöpulsseja ja rajustikin.
Hurina ongelma on kyllä edelleen.
Sen verran sain siitä selville, että hurina on vaimeampaa 1.5m johdolla, kuin 1.5+2.5m johdolla.
Lyhyellä piuhalla jo sen verran vaimeaa, että se häipyy muihin ääniin mopon pyöriessä.
Mutta kun se ei ihan riitä, jos sitä ei vedä suoraan tankin yli ja m....n välistä.
Pitänee jatkaa tänään tutkimista, olis vielä muutama idea.
 
Tulee tässä kohdin mieleen pari perusasiaa:

1. Ota aina lisäämiesi elektronisten lisälaitteiden syötön miinus suoraan akun -navasta (kaikkien).

2. Pyri sijoittamaan laitteiden väliset johdot mahdollisimman etäälle häiriötä tuottavista (virran suuret muutosnopeudet) laitteista kuten moottorin-, sytytys- ja esim. ABS-jarrujen ohjauslaitteet. Ilma on hyvä eriste tässäkin mielessä. Esim. polttoainetankin päältä on hyvä reitti pyörissä, joissa itse tankki on kuorien sisällä.

Näihin kannattaa mielestäni panostaa ensimmäiseksi. Jos edelleenkin on vaikeuksia, esim. ei löydy häiriötöntä reittiä kaapeleille, niin sitten ryhdytään suojaamaan kaapeleita häiriönsuojavaipalla ja/tai kela-kondensaattori suodattimilla.

Suojavaippojen käyttökin on oma tieteenhaaransa, mitä materiaalia käytetään, kuinka kattava peitto, maadoitetaanko yhdestä vai molemmista päistä, mihin maadoitetaan jne. Samaten suodattimien määrittäminen on tapauskohtaista ts. mille taajuuksille viritetään.

Tämä häiriönsuojaus on vähän kuin päänsäryn parantaminen tapauksessa, jossa kaveri lyö päätään betoniseinään. Tietysti voi jatkaa pään lyömistä betoniseinään ja ottaa riittävästi särkylääkettä jotta pärjäilee. Tämän lisäksi on tietysti toinenkin vaihtoehto, lopettaa pään lyöminen ja niinpä voi luopua lääkityksestäkin.

Tuolla maailmalla puhuvat sellaisesta asiasta kuin "Root cause analysis" ts. pitäisi aina ensisijaisesti pyrkiä korjaamaan perussyy eikä paikkaamaan seurauksia.
 
Sirinä loppui, kun siirsin virran ja maan samaan pisteeseen autocomin kanssa (+ takavalolta ja - suoraan rungosta).
Suojasin myös zumon piuhan vetämällä sen päälle antennikaapelin vaippaa (metallisukan) ja maadoittamalla sen.
Miten herkkä sitten zumo on sähkömagneettisille häiriöille, jos sen piuha menee läheltä puolaa tai sen johtoja?
Hjuva hommeli. Arvelinkin se johtuvan siitä asiasta, kuten edellä kerroin.

Tuo mainitsemasi suoja siihen johtimeen, joka tuottaa energian ja siirtää signaalin on hyvä asia. Se on hyvä asia, jos maadoitat sen vain yhdestä pisteestä. Siis siitä samasta pisteestä, kuin missä sinun audiojärjestelmäsi maadoitukset yhtyy. Juuri tuolla tavalla, jos se vaan on mahdollista pystyy tekemään kaiken sähköistyksen, niin ettei yhteismuotoista häiriötä pääse leviämään yksittäiseen järjestelmään pyörässä. Nää audiovehkeet kun osoittaa sen häiriön niin rumalla tavalla sirisemällä.

Periaatteessa akkua ei tarvitse käyttää yksittäisen järjestelmän napana. Se sen takia, että on sähköteknillisesti aivan sama asia missä pisteessä sen maadoituksen tekee, kunhan se yksittäinen järjestelmä maadoituu samaan pisteeseen. Toki akkua käyttämällä saavutetaan se, että yksittäinen järjestelmä ei pysty keräämään niin suurta kapasitiivista häiriöhaavia, jos se maadoituu akun 0:aan. Tuo käyttämäsi sukka päällä estää sen, ettei systeemisi maadoituksen tarvitse olla akun 0:ssa, koska se kerää ulkoiset kapasitiiviset (lue stendiksen aiheuttamat) häiriöt ja estää niiden kuljettamisen signaalijohtimia pitkin.

Jatka samaan malliin kaikkien muidenkin mahdollisten systeemien kanssa.

->
033102beer_1_prv.gif
 
Back
Ylös