ZX-9R:n vaihteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jukke

New member
Eli minulla on ZX-9R -94 ja pieni pulma. Kiihdytyksissä kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle niin kuuluu aikas paha ruksahdus. Tämä silloin kun kierroksia ykkösellä on noin 6000 ->. Tänään kiihdytyksessä vaihdetta vaihtaessa meni vapaa päälle jonka jälkeen kakkoselle nostaessa kolmas kerta vasta onnistui. Ja se ääni
bawling.gif
.

Mistähän moinen voisi johtua ja onko muilla samanlaisia kokemuksia? Tiedän, että kawan vaihdelaatikko ovat kovia pitämään pauketta, mutta muuten laatikko pelittää kuin unelma (kop kop) paitsi edellä kuvatulla tavalla.

saman tapaisii oireita on. zx 9 r -97 43 000km.tosin ei aina mut välil rusahtelee nii et hirvittää!! ei kai se ainakaan normaalia oo et vaihe hyppää pois päältä.

Siis selvennykseksi, että vaihde ei itsestään mennyt pois päältä, vaan vaihdettaessa ykköseltä se meni vapaalle..

Välillä tosiaan pelittää ok, mutta silloinkin kuuluu mukava rusahdus.

Juu kyllähän toi kawan laatikko on tosiaan aikasta äänekäs ja jäykkä käyttää, kovissa kiihdytyksissä ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta komoselle vaihtamiset täytyy tehdä huolella, (nimim: Muutaman kerran välivapailla itsensä nolannut...) ja noilla pienillä vaihteilla noi kolaukset on kyllä aikasta kovat mullakin. Aika moista rutinaa pitää toi mun pyörän laatikko, jos sattuu noissa rankemmissa kiihdytyksissä suhaamaan vapaalle ja yrittää siitä sitten saada suurempaa vaihdetta päälle, mutta mun käsityksen mukaan se on kyllä ihan normaalia.

En tiedä että onko tuosta apua, mutta tämmöistä keskustelua on käyty aikaisemmin:

http://moottoripyora.org/cgi-bin....1;t=972

Toivottavasti oli jotain apua...

Oottekos millon vaihtaneet kytkinnesteitä? Mulla alkoi vaihteet rutisemaan niin että hirvitti ja nimenomaan korkeilla kierroksilla (toisaalta kieroksilla pelaten voi pykältää vaikka ilman kytkintä jos homman osaa). Vaihtelin nesteet ja rutinat kaikkosivat (no välillä kolisee mut se on normaalia). Vanhat litkut näytti kyllä puhtailta mutta oli ilmeisesti kaasukuplia seassa voimansiirtoa heikentämässä. Kannattanee kokeilla! Aika helppo ja halpa judanssi... parin vuoden väleinhän ne pitäs muutenkin vaihtaa! Kytkimen tuntuma ei muuttunut juurikaan nesteiden vaihdosta mut rutinoista pääsin...

Oottekos millon vaihtaneet kytkinnesteitä? parin vuoden väleinhän ne pitäs muutenkin vaihtaa! Kytkimen tuntuma ei muuttunut juurikaan nesteiden vaihdosta mut rutinoista pääsin...
No enpä ole vielä vaihtanut kertaakaan, ei mulla käynyt tuo vaihtoehto edes mielessä. Täytyykin tuossa viikonloppuna vaihtaa jarruihin ja kytkimeen nesteet, tais olla samaa nestettä kumpaankin?

Kiitos vinkistä.
bowdown.gif

Joo samaa litkua menee sekä kytkimeen että jarruihin... muista suojata kaikki maali- ja muovipinnat hyvin, että et roiskuttele litkuja ympäriinsä (eivät oikein tykkää moisesta). Ja ennen kun pumppailet kahvaa, muista laittaa säiliön kansi tai "muovilätkä" paikoilleen! Saapi muuten nesteet silmille! Nimimerkillä kokemusta on
biggrin.gif

Helvatta, että voi olla ihmisellä nakkisormet! Jatkuvasti saa editoida!

Toi laatikon toiminta ei ole vika vaan ominaisuus. Toiset asiantuntijat ovat korjanneet toimintaa laittamalla koneeseen "oikeanlaiset" öljyt. Muistaakseni jokin Motulin tyyppi oli juuri se oikea, jolla vaihteisto toimii kuin Buikki. Tarkempaa tyyppiä en heti öljylle muista, mutta jos joku muu muistaa niin kertokoon.

Toi laatikon toiminta ei ole vika vaan ominaisuus. Toiset asiantuntijat ovat korjanneet toimintaa laittamalla koneeseen "oikeanlaiset" öljyt. Muistaakseni jokin Motulin tyyppi oli juuri se oikea, jolla vaihteisto toimii kuin Buikki. Tarkempaa tyyppiä en heti öljylle muista, mutta jos joku muu muistaa niin kertokoon.
Jotkut taas väittää, että Castrol on kawalle parasta... no lienee makukysymys.

Öljyinä minulla on Castrolin GPS ja vaihteet tosiaan muuten pelaavat hyvin. Toisaalta, tänään taas koittaessa meni kakkonen hyvin silmään, ei kuulunut pahaa rusahdustakaan
smile_org.gif

Moron,
Meikäläisen ZX-9R:ssä (vm-99) oli aikaisemmin
ongelmana satunnaisesti välivapaan löytyminen
jostain 2-3-4 välistä, mutta Castrolin GPS:n
vaihtamisen jälkeen moisia ongelmia ei ole ollut
(tai on kerran 3000 kilometrin aikana).

Honda CBR600:ssa taas vastaava Castrol aiheuttaa
ongelmia laatikossa

-makebo

Back