ZX12R jousituksen säädöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulpio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hulpio

was "tmkankaa"
Hellou,
tulipa hommattua vihdoin omien vaatimattomien unelmien mukainen ajopeli. Aikalailla uutta vastaava vm. 2000 ZX12R. Pienen koeajolenkin jälkeen totesin voimapuolen olevan jotakuinkin järjestyksessä mutta miten jousitus? Ohjekirjan mukaan vakiosäädöt on tehty jonkun riisinpoimijan 68kg painon mukaan. Itsellä painoa kuitenkin n. 90kg, haen säätöjä kotimaan nopeaan matkaajoon ja varovaiseen mutkatiehupailuun. Mitäs asiantuntijat näillä parametreilla laittais? Vanhan Hondan jälkeenhän tuo tietty tuntui taivaalliselta ajaa mutta silti...
Mika
 
Voe ristus kaikki maailman ohjeet ja neuvot olisivatkin noin hyviä. Putos jakeluun ihan laakista. Onko loppuihin säätöihin jotain yhtä hunajaa kuin tämä?
Suurkiitokset!

... pääsee säätämään oman ohella yhden uuden FJR:n, ikäneito Banditin jne..
 
Tuo sun paino ei paljoa vaikuta ohjekirjan antamiin arvoihin vaikka ne oliskin 68 kiloiselle. Ite painan ~90 varusteet päällä ja muistaakseni yhden kliksun muutin etupään vaimennuksia ohjekirjan antamista arvoista. Takapään esijännitys toki muuttui vähän enemmän.

Oikeasti jos tahtoo jousituksen puolesta hienoa kyytiä, pitää vaihtaa jokin aftermarket kalusto pyörän alle. Vaatii toki helposti sellasen 500e panostuksen, mutta väitän olevan sen arvoista. Itsellä takana WP:n pamppu ja eteen tarkotus hankkia saman sarjan tai Öhlinsin jouset niin saa etupäänkin samalle tasolle. Tuo WP on kyllä tähän astisista ollut ehdottomasti paras sijoitus hyvään kyytiin
smile_org.gif
 
Voe ristus kaikki maailman ohjeet ja neuvot olisivatkin noin hyviä. Putos jakeluun ihan laakista. Onko loppuihin säätöihin jotain yhtä hunajaa kuin tämä?
Suurkiitokset!

... pääsee säätämään oman ohella yhden uuden FJR:n, ikäneito Banditin jne..
Dave Moss on kyllä panostanut noihin opetusvideoihin.
bowdown.gif

Katseleppas juutuubista lisää Mossin videoita, sieltä kyllä löytyy juttua myös muista säädöistä.
 
Oikeasti jos tahtoo jousituksen puolesta hienoa kyytiä, pitää vaihtaa jokin aftermarket kalusto pyörän alle. Vaatii toki helposti sellasen 500e panostuksen, mutta väitän olevan sen arvoista. Itsellä takana WP:n pamppu ja eteen tarkotus hankkia saman sarjan tai Öhlinsin jouset niin saa etupäänkin samalle tasolle. Tuo WP on kyllä tähän astisista ollut ehdottomasti paras sijoitus hyvään kyytiin  
smile_org.gif
Kuten murinakin jo tossa sanoi, niin ei tarvi vaihtaa aftermarkettia alle; shimmailu riittää.
Ja suurin ero takapään toiminnassa tulee siitä että takana on kuskille sopiva jousi. Siinä miettimisessä voi käyttää apuna noita painaumia, ja omaa persdynoo, eli fiilistä.
Kuten itse sanot keulan osalta, niin pelkkä jousen vaihto riittää hyvin pitkälle. Ja voi sitä keulaakin shimmata.
 
Nojoo käytännön kokemusta tuosta shimmailusta ei kyllä ole. Jousethan siellä sen pääjutun tekee, huomattu on, mutta ite elän ainakin vielä kuvitelmassa että se mukavuus kyytiin tulee noista menovaimennuksen nopeista säädöistä. Orkkiksissa ei ole kuin tavallaan se yks hidas(?) säätö. Tuolla nopeella menovaimennuksella tuntuu saavan eroa selvästi siihen miten kovasti pikku epätasaisuudet potkii perseelle. Mitään avaruustekniikkaahan nuo iskarit ei tosiaan ole...

Shimmittelyn hinta ja jousenvaihto yhteensä luokkaa 150-200e?
 
Nojoo käytännön kokemusta tuosta shimmailusta ei kyllä ole. Jousethan siellä sen pääjutun tekee, huomattu on, mutta ite elän ainakin vielä kuvitelmassa että se mukavuus kyytiin tulee noista menovaimennuksen nopeista säädöistä. Orkkiksissa ei ole kuin tavallaan se yks hidas(?) säätö. Tuolla nopeella menovaimennuksella tuntuu saavan eroa selvästi siihen miten kovasti pikku epätasaisuudet potkii perseelle. Mitään avaruustekniikkaahan nuo iskarit ei tosiaan ole...

Shimmittelyn hinta ja jousenvaihto yhteensä luokkaa 150-200e?
Hinta tota luokkaa joo/ saa huollon siinä samassa.

Shimmailussa pystytään erikseen simmailemaan nopea ja hidas vaimennus.
Mutta tosiaan säätö on yleensä vain se yksi ruuvi menolle ja yksi paluulle.

Hifist; shimmailussa on se etu että sillä pystytään muuttamaan sitä vaimennuskäyrän muotoa. Kun taasen säätökliksuilla pystytään vain säätämään sitä vaimennuksen voimakkuutta, eli siirtämään käyrää ylös tai alaspäin.
 
Mitäs nuo painumat (sag;it) sitten tossa pitäis olla? edessä joku 25-30 mm kuskin kanssa? Entäs takana?

Tänään vois kattella kun pitää vaihtaa ketjut ja takarengas, ja tuossahan pitää irrottaa se takahaarukkakin jos ei ketjuja mene katkaisemaan.
 
Tuo on tavallaan vaikee määrittää, oikeella jousella ite ainakin laittanu suunnilleen 1/3 max joustomatkasta ja en osaa ainakaan huonoksi ohjeeksi tuota sanoa, mutta sitten jos jousi on esim liian jäykkä ei voi käyttää tuota koko joustomatkaa laskemiseen. Liian jäykkä jousi kun ei siis "anna käyttää" koko joustomatkaa.
 
Tää oli loistava ketju... Tiedän mitä mä teen tänä iltana... Eikös ole hyvä tapa aloittaa kesäloma
062802moto_prv.gif
 
Mitäs nuo painumat (sag;it) sitten tossa pitäis olla? edessä joku 25-30 mm kuskin kanssa? Entäs takana?

Tänään vois kattella kun pitää vaihtaa ketjut ja takarengas, ja tuossahan pitää irrottaa se takahaarukkakin jos ei ketjuja mene katkaisemaan.
Riippuu toki hieman missä ajaa ja millasesta tykkää, mutta ilmeisesti hyvä nyrkkisääntö on ~32mm - 38mm.
 
Mitäs nuo painumat (sag;it) sitten tossa pitäis olla? edessä joku 25-30 mm kuskin kanssa? Entäs takana?
Painauma kuskin kanssa nyrkkisääntö on 1/3-osa kokonaisjoustosta sekä edessä, että takana.

Ei oo mitään tiettyä mitä ne pitäis olla, mutta suuntaa antavia painaumia kuskin kanssa, jos keulan kokonaisliikerata on 120mm:
"Pehmee katu" 50mm
"Pehmee rata" 40mm
"Kova rata" 30mm
Eli noita voi sinänsä säätää ihan kuskin oman fiiliksen mukaan, ett millasella keulalla tykkää ajaa.

Takana sitten taasen kokonaisliikerata on hyvin usein 140mm, joten jos sen kanssa suoraa parittaa nuo keulan lukemat, niin millimetrilukemat ois 58-47-35.
Tosin ajogeometrisistä seikoista johtuen perä on yleensä hiukan kireämmällä kuin keula, eli milleissä esim 48-36-25.

Tärkeintä on se että keula ja perä on "pari" eli toimivat samanaikaisesti, eli ettei jompikumpi ole liian löysä tai liian kireä toiseen verrattuna.
Eriparipäädyt huomaa siitä kun ajaa pompusta ja mopo joko "loikkaa" tai "potkaisee". Eli mopo keinuu eteen-taakse-suunnassa.

Jos ei esijännityksen säädöllä saa mielestään alustaa tarpeeksi kireäksi tai löysäksi, niin sitten kannattaa vaihtaa jousi/jouset.

Tuossa on step-by-step tapa miten mitata nuo painaumat (ja jouset siinä samalla) ja säätää:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....;st=346
 
ei ole vielä tullut säädettyä edes painaumia kun toiminut kun junan vessa  näin 80 kiloselle,ainoo mitä huomasin niin mootorijarrussa sain perän vähän pompottaan mitähän tolle vois tehdä  
nixweiss.gif
 
Lähteekö ketään foorumin Tusinalaista Joensuun nopeusajoihin ens lauantaina eli 9.7.11? Itellä olis tarkoitus sinne ajella...
062802moto_prv.gif
 
Tuo sun paino ei paljoa vaikuta ohjekirjan antamiin arvoihin vaikka ne oliskin 68 kiloiselle. Ite painan ~90 varusteet päällä ja muistaakseni yhden kliksun muutin etupään vaimennuksia ohjekirjan antamista arvoista. Takapään esijännitys toki muuttui vähän enemmän.

Oikeasti jos tahtoo jousituksen puolesta hienoa kyytiä, pitää vaihtaa jokin aftermarket kalusto pyörän alle. Vaatii toki helposti sellasen 500e panostuksen, mutta väitän olevan sen arvoista. Itsellä takana WP:n pamppu ja eteen tarkotus hankkia saman sarjan tai Öhlinsin jouset niin saa etupäänkin samalle tasolle. Tuo WP on kyllä tähän astisista ollut ehdottomasti paras sijoitus hyvään kyytiin  
smile_org.gif
onko noissa Öhlinsseissa tai WP:n paremmissa takapampuissa mahdollisuus helposti säätää pyörän takapään korkeutta esim.vartille tai lentokentälle vai onko nuo koiranluut ainoa keino laskea perää?
 
On ja ei. Vähän saa laskettua pelkällä esijännityksen säädöllä, mutta ei sillä hirveen montaa senttiä voi tiputtaa. Ei oikein oo muuta kunnollista mahdollisuutta ku koiranluut. Iskaria pystyy kyllä kans lyhentää, mutta vaatii iskarin irrotuksen eli vähintään saman verran jumppaa kun koiranluiden siirtäminen reiästä toiseen vaatii.

Tilasin just itelle semmoset ruuvisäätöiset koiranluut, lienee kaikkein nopein keino ja voi vaikka paikan päällä yhdellä avaimella ruuvailla jopon oikeaan korkeuteen.
 
On ja ei. Vähän saa laskettua pelkällä esijännityksen säädöllä, mutta ei sillä hirveen montaa senttiä voi tiputtaa. Ei oikein oo muuta kunnollista mahdollisuutta ku koiranluut. Iskaria pystyy kyllä kans lyhentää, mutta vaatii iskarin irrotuksen eli vähintään saman verran jumppaa kun koiranluiden siirtäminen reiästä toiseen vaatii.

Tilasin just itelle semmoset ruuvisäätöiset koiranluut, lienee kaikkein nopein keino ja voi vaikka paikan päällä yhdellä avaimella ruuvailla jopon oikeaan korkeuteen.
mistä tilasit,tuliko mukaan säädettävä jalka ?
 
eBay

Oli noilla muistaaksnei niitä jalallisiakin settejä, mut en ottanu sellasta. Eilen tullu tulliin noi mutta en ehtiny vielä hakee.
 
Back
Ylös