• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

zx12r teletapille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tossunalla
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tossunalla

New member
Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että 600 satku zetori on nähty ja silmät on alkanu vilkuilla zx12r:ää. Onkohan kellään kokemuksia sopiiko mopotin 170 senttiselle ruipelolle?

Tarkotus olis naaraan kanssakin selviytyä reissussa mut suurin osa kuiteski semmosta perusajelua. Joteski se on vaan nin pe*k**een asiallisen näkönen mopotin ja varmasti riittää ominaisuudet kakspäällä ajeluunkin - vai kuinka?

Tuo 600 satanenkin on muuten ihan jees, mutta kakspäällä tuntuu vähä pieneltä ja jousituskin käy hepposeks - tosin voi kyllä johtua siitä et 70 tonnia on jo mittarissa..

Mutta jos joku kertos meneekö pienempikokosella tankillinen ilman taukoja vai rupeeko paikat puutumaan. Ja kuin kakspäällä pitempi reissu onnistuu..
withstupid.gif

Ite olen ~174cm ja vaimon kanssa ollaan "tusinapyörällä" ajeltu tuhansia kilometrejä parin kesän aikana. Kylmiltään pystyy ajeleen n. 150km puutumatta, mutta harjoitus auttaa tässäkin asiassa.

Eipä sillä ainakaan jää jalkoihin.. Pyörä on muutenkin aivan mahtava : Paras pyörä mikä mulla on koskaan ollut
sport05.gif

Aika moni lyhyempi henkilö on omia pyöriänsä madaltanut (ja jotkut pitemmät muuten vaan). Lienee aika iisi homma.

2 päällä ajo sujuu hyvin ja molemmilla on hyvät oltavat.
Kyllä sillä tankillisen jaksaa ajaa sekä yksin & kaksin. Tosin tankillisella pääsee vain about 250 km.  
062802moto_prv.gif

olen persjalakanen ja senkin takia madaltanut tusinakawioa koiranluut vaihtamalla ja keulaa pudottamalla. jos mulla olisi normaalinmittaiset jalat, niin olisin 190 cm pitkä, nyt vain 174 suurinpiirtein. jalat ovat myös voimanostajanpaksut ja täten 12r:n väljä ajoasento ei ala ahdistamaan pitemmillä taipaleilla, toisinkuin monissa gixereissä olen koeajettuani huomannut, niillä ajaessa ei veri kierrä ollenkaan polven alapuolelle, alkaa jalkateriä ja varpaita palelemaan, sekä katoaa vaihdejalasta tunto, samoin takajarrujalasta, tämä koskee myös busaa, yhtä tiukanoloinen polvikulma siinäkin. 12r on tehty miehille jotka ovat miehenkokoisia tai ainakin paksut jalat. myös keskijalaka voi olla ja on paksu. siis kuskilla. myös helibaarsit on tehneet kawasta matkapyörämäisemmän ajaa, niillä tosin ohjaustuntuma muuttui pikkuisen ohuemmaksi, ei ole enää niin tarkka käänteissään.

Itse asiassa pienempi koko, on parempi ajaessa. On enempi tilaa "vääntyillä" ja hakea ajoasentoa.

Toinen juttu onkin se kun pelaat sen mopos kanssa pysähdyksissä, ylämäkeen peruutus ei meinaa onnistua millään, kun varpaat yltää nippanappa maahan.

Ite oon saman mittanen ja laskin mopoa n20mm pärjää vähän paremmin.

12r :ssä on aika korkea istumakorkeus vakiona ja haulla 12r madallus löydät tarvitsemasi tiedot.

Kaikki jotka ovat olleet kyydissa ovat sanoneet 30min jälkeen että "ei kiitos enää". Ei ole mukava kahdelle

Kaikki jotka ovat olleet kyydissa ovat sanoneet 30min jälkeen että "ei kiitos enää". Ei ole mukava kahdelle
Jaa ei vai ? Muija istu 5000 tkm viimme kesän reissulla kyydis ja uhkasi lähteä tänäkin kesänä mukaan . Ennemminkin kuskin paikka ahdas jos yli 180 cm
062802moto_prv.gif
Mutta ihan hyvin sen tankillisen istuu tyhjäksi ainaki baanalla.

Olipa positiivinen yllätys, kuinka hyvä tusinakawa oli reissussa. Kuskille aivan unelma ajaa 2 päällä. Penkki riittävän leveä, ei puutunu perse tankkausväleillä. Polvikulma 180:lle niin hyvä, kun ny tommosessa voi olla. Kyytiläinen tykkäsi myös olostaan, eikä valituksia kuulunut ja kilsoja tuli paaaljon. Tommosella vääntävällä pyörällä on kiva ajaa, ku ei tarvi juuri kepittää ohitellessa. Ruisku pelittää, myös ohuessa ilmassa vuoristossa loistavasti.

Toi jaksaminen on aina harjottelukysymys. Jos auton ratista hyppää suoraan mopon selkään ja sit reissuun, niin puutuu varmasti molemmilla alta aikayksikön. Mut ku ennen reissua cruisailee kyytiläisen kanssa vähintään 500km, niin ei ongelmia.

Taitaa olla. Kuski että kyytiläinen 190+
Edit: voi myös olla että kynnys valittaa on pieni kun ei huonommasta/muusta ole kokemusta

Mulla kyytiläinen huomattavasti lyhyempi, joten voi olla että valitus on ollut kuitenkin aiheellista
confused_orig.gif

Kiitoksia kommenteista!

Tulikin aika monenlaisia,mutta sehän kuuluu asiaan. Mitä nyt tuosta päättelin niin istuinkorkeus voi tuottaa ongelmia mutta ilmeisesi mopon madaltaminen ei ole kovin vaikeaa eikä kallista. Silloinhan istuinkorkeus ei ole mikään ongelma..
062802moto_prv.gif

Kyllä se on käytävä koeajamassa ja jos vie kielen mennessään niin ei tarttee miettiä mihin säästää talven aikana
buttrock.gif

Ainut mikä noissa vehkeissä kismittää on vakuutuksen hinta - on meinaan puolet enemmän kun tuossa kuussatkussa. On tietenkin varmaan muutkin käyttökulut isommat? Mitenhän muuten tuo koneen luotettavuus ja ylaeensäkkin onkohan noissa ollu tyyppivikoja tms. Tuo zetori on ainaki ollu pomminvarma laite vaikka mittarissa 70 tkm. Tuossa 12 r:ssä on kuiteski tuo viritysaste aika korkee - eli onkohan sadantonnin mylly jos huoltaa ja ajaa silleen niinku "nätisti"? Tottakai aina voi sattua vaikka mitä mutta jotkut vaan hajoo jo keskimäärin aikasemmin kun toiset..

Tuossa 12 r:ssä on kuiteski tuo viritysaste aika korkee
No eipä se viritysaste nyt niin korkee oo, kun vertaat muihin kokoluokkiin sporteissa. Taitaapa olla 12Rssä matalampi, jos vaikka laskeskelet 600sien 1000sten vastaavia. 600sissa lienee kaikkein korkein viritysaste.

Jostain bongasin juttua että joku tyyppi ajellu 10Rllä 100tkm ilman onkelmia koneen kanssa, että eiköhän se 12Rkin kestä. Ja varsinkin kun huoltaa asiallisesti, ja tarpeeks usein.

Jostain bongasin juttua että joku tyyppi ajellu 10Rllä 100tkm ilman onkelmia koneen kanssa, että eiköhän se 12Rkin kestä. Ja varsinkin kun huoltaa asiallisesti, ja tarpeeks usein.
Saksalaislehti PS aikoinaan mainitsi, että 12R oli ensimmäinen Kawa, joka oli läpäissyt heidän 50tkm kestotestin laukeamatta.
omg.gif

Saksalaislehti PS aikoinaan mainitsi, että 12R oli ensimmäinen Kawa, joka oli läpäissyt heidän 50tkm kestotestin laukeamatta.
omg.gif
Tää ei ollu testi, vaan muistaakseni joku jenkki-äijä ken oli kympillä matkaa taittanu (ainakin siihen mennessä, en lukenu tarkkaan) n. 100tonnia. Netistä jostain bongasin sen jutun, ja kunhan ei olis ollu linkki siihen turinaan tuolla 10R-osiossa.

Hyvin se käy myös lyhyelle kuskille itse 170. Aluksi tuntui vähän korkealta.1100 zetorin jälkeen
baaa.gif

Entinen pyörä oli 12r -00. 170cm:ä minäkin, mutta hyvin yletty. Moottorin "luonne" oli (tai on) parasta mitä olen ajanut. Toki maku asia mutta minä tykkäsin. Ekalla koeajolla kannattaa ottaa ihan iisisti.
smile_org.gif

Back