ZX6R -06 Etujarru nypyttää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

maz

New member
Morjens!

Elikkä ZX6R vuosimallia 2006 etujarru nypyttää, eli pienissä vauhdeissa (alle 70) etujarrulla jarrutaessa tökkii edestakas. Olen tästä koittanut ettiä kaikenlaista informaatiota ja yleisin syy taitaapi olla nuo jarrulevyn niitit, ne on nyt kahteen kertaan huolella puhistettu brake cleanerilla + paineilmalla ja pyörittelemällä, mutta tuo nypytys ei tee loppuaan. Hieman ehkä on helpottunut mutta kyllä se vielä ihan selkeästi on mukana jarruttaessa.
  Kysyisinkin ensinnä noista niiteistä, onko muilla ninjan omistajilla kuin löysät nuo niitit alkuperäislevyissä ? Mulla saa laittaa pultin läpi ja mutterin kirrata päähän ja sitte pyöritellä räikällä, ei mitään toivoa että sormin pyörisi.
   Toinen mahdollinen syy etupään nypytykseen on joidenkin mukaan ohjauslaakeri, elikkä pyörällä on ajettu hieman reilu 20 000km, joten en uskois niiden laakerien vielä hajoilevan ? Mutta
kun nytkyttää etujarru pohjassa edestakas tangosta, niin kuuluu semmonen lievä kolahdus joka kerta, en osaa sanoa mistä se tulee mutta tuli tietenkin ekana mieleen että ois sillä ohjauslaakerilla jotain asiaa.
  Olis hyvä kuulla tosiaan muidenkin kawaomistajien kokemuksia, jos nyt ylipäätään niitä on kyseisestä aiheesta.

-maz
 
Mulla ei ole ratkaisua tuohon nypytykseen mutta itse kanssa ihmettelin kolahtelua omassa pyörässä, eli eteen-taakse runkuttaessa etujarru pohjassa.

Nostin etupään ilmaan ja kokeilin kaikki mahdolliset laakerivälykset sun muut, sitten huomasin että "kelluvien" jarrulevyjen ulommainen levy liikkuu suhteessa siihen sisempään levyyn n. millin verran ja siitä klonksutus jarru pohjassa.
 
Mulla ei ole ratkaisua tuohon nypytykseen mutta itse kanssa ihmettelin kolahtelua omassa pyörässä, eli eteen-taakse runkuttaessa etujarru pohjassa.

Nostin etupään ilmaan ja kokeilin kaikki mahdolliset laakerivälykset sun muut, sitten huomasin että "kelluvien" jarrulevyjen ulommainen levy liikkuu suhteessa siihen sisempään levyyn n. millin verran ja siitä klonksutus jarru pohjassa.
Kävin tossa vielä testaamassa niin se kyllä klonksuttaa ihan ilman jarruakin :/ Onko jotain vinkkejä miten ois helpoin saada tuo etupää ilmaan ? Ei viittis mitään pukkia ainakaan vielä ostaa kun niin kallita ovat, kyllä tuolta tallista löytyy semmone etupäänostin joka nostaa niistä iskareiden koloista, mutta eikös laakereita testaillessa pitäis saada juurikin jostain muusta kuin iskareista ?
 
Motonetista ostin etupäänostimen joka nostaa emäputkesta, taisi olla 50 euron luokkaa joten ei se talous siihen hintaan kaadu
wink.gif
 
Mulla ei ole ratkaisua tuohon nypytykseen mutta itse kanssa ihmettelin kolahtelua omassa pyörässä, eli eteen-taakse runkuttaessa etujarru pohjassa.

Nostin etupään ilmaan ja kokeilin kaikki mahdolliset laakerivälykset sun muut, sitten huomasin että "kelluvien" jarrulevyjen ulommainen levy liikkuu suhteessa siihen sisempään levyyn n. millin verran ja siitä klonksutus jarru pohjassa.
Kävin tossa vielä testaamassa niin se kyllä klonksuttaa ihan ilman jarruakin :/ Onko jotain vinkkejä miten ois helpoin saada tuo etupää ilmaan ? Ei viittis mitään pukkia ainakaan vielä ostaa kun niin kallita ovat, kyllä tuolta tallista löytyy semmone etupäänostin joka nostaa niistä iskareiden koloista, mutta eikös laakereita testaillessa pitäis saada juurikin jostain muusta kuin iskareista ?
Hyvä vinkki kaverilta samaan ongelmaan. Ei tarvitse pukkia.

Pyydä kaveri apuun:

Pyörä sivutuelle --> kaveri painaa kyynärpäällä takapenkkiä ja vetää toisella kädellä stongasta pyörän "takakulmaa" kohti, jolloin keula nousee ilmaan ja paino siirtyy sivujalalle ja takarenkaalle. Näin olet vapa pyörittelemään ohjausta ja toteat väljän ohjauslaakerin helposti.
thumbs-up.gif


Ja kyllä se ohjauslaakeri voi mennä nopeastikin, kun saa kosteutta yms. Ostin pyörän kesäkuun alussa ja ekat 5tkm ei mitään oireilua. Yhtäkkiä alkoi pieni "nitinä/naksahdus" voimakkaissa jarrutuksissa, sen jälkeen nitinää voimakkaissa kiihdytyksissä, sen jälkeen terävissä töyssyissä. Kaikki nämä varmaan yhden 1000km aikana, sitä ennen ei mitään.

Vaikka kuinka paljon paikaltaan rynkytteli, niin ei mitään väljää, kunnes nostin ylös ja selkeä pykälä ohjauksessa sekä haraa vastaan.
 
Mielestäni 6R:n (toisinaan myös kympin) keula kolahtelee/naksahtaa aina keulaa pumpatessa.
Eiköhän tuo kuulu asiaan.

Jarrun nypytys saattaa johtua kuluneesta eturenkaasta.
On mahdollista että jarrulevy on kierona mutta se lienee epätodennäköistä.
 
Kiitoksia nopeista vastauksista, pitää katsoa jos tuon etupään nostimen ostais, eihän tuo 50€ nyt taloutta kaada. Tosiaan kiva tietää että tuo lievä kolahdus on mahdollisesti ihan ominaisuus eikä välttämättä vika.
Eturenkaassa en uskoisi vian olevan sillä se ei ole kuin ~3000km vanha, jarrupalatkaan nyt ei hirvittävän vanhat ole, pitää huomenna vähän tuota satulaa ottaa irti ja katella onko sinne jotain ylimääräistä töhnää kertyny. Vihoviimeisenä olisin noita levyjä vaihtamassa kun ne eivät halpoja ole, mutta jos nyt joutuu niin onko jotain hyvää tarvikelevyä joka sopisi / toimisi paremmin kuin alkuperäinen taikka olisi muuten vaan vähän halvempi kuin alk. peräinen levyke, tuppaa ne tarvikeosat yleensä olemaan melkeinpä parempia ja halvempia.

-maz
 
Mites ku sulla on se keula ilmassa, ja pyörittelet rengasta, niin laahaako etujarrut tasasesti?
 
Mites ku sulla on se keula ilmassa, ja pyörittelet rengasta, niin laahaako etujarrut tasasesti?
Kävin tossa nyt testaamassa ja kyllähän nuo laahaa aika rajusti, kun pistää hieman voimalla pyörimään niin hyvä että puolta kierrosta pyörähtää, ehkä vähän päälle. Onko jotain syytä tälle laahaukselle, tai lähinnä vinkkiä miten saisi laahausta vähemmäksi ?

Irrotin myös nuo satulat ja putsailin hammasharjalla ja astianpesuaineella, huomasin että nuo männät ei todellakaan tule ulos samaanaikaan vaikka kuinka koitin puhistaa, pitääköhän nuo irrottaa ja vaikka crc:llä öljytä ja sitten brake cleanerilla putsailla öljystä pois ? Vai onko jotai muita vinkkejä.
Tosiaan tuo nypytys vähän lieventy, vielä tulee mukaan alle 40 vauhdissa, ei niin häiritsevä mutta kyllä se tuntuu.

E: Ja tuo kolahdus, ylös ja alas liikkeessä kuuluu semmonen lievä naksahdus, voi olla että iskaritkin ääntää tai jokin muu, en epäilis tuota ohjauslaakeria.
 
Mites ku sulla on se keula ilmassa, ja pyörittelet rengasta, niin laahaako etujarrut tasasesti?
Kävin tossa nyt testaamassa ja kyllähän nuo laahaa aika rajusti, kun pistää hieman voimalla pyörimään niin hyvä että puolta kierrosta pyörähtää, ehkä vähän päälle. Onko jotain syytä tälle laahaukselle, tai lähinnä vinkkiä miten saisi laahausta vähemmäksi ?

Irrotin myös nuo satulat ja putsailin hammasharjalla ja astianpesuaineella, huomasin että nuo männät ei todellakaan tule ulos samaanaikaan vaikka kuinka koitin puhistaa, pitääköhän nuo irrottaa ja vaikka crc:llä öljytä ja sitten brake cleanerilla putsailla öljystä pois ? Vai onko jotai muita vinkkejä.

E: Ja tuo kolahdus, ylös ja alas liikkeessä kuuluu semmonen lievä naksahdus, voi olla että iskaritkin ääntää tai jokin muu, en epäilis tuota ohjauslaakeria.
Kyllähän niitten jarrujen pitää aina hieman laahata, mut mahollisimman vähän.
Ja se laahaaminen/ siitä johtuva ääni pitää olla tasainen/ se kertoo sen ett jarrulevyt on suorat.
Jos sulla on satulat irti, niin voit tehä myös silleen, ett pistät esim jonkun leveekärkisen meisselin kohtisuoraan jarrulevyn pintaan kiinni, ja tuet meisselin varren kiinni/vasten etuputkee, ja sit pyöräytät eturengasta, ja jos se meisselin kärki laahaa tasasesti jarrulevyn pintaa niin se jarrulevy on suora.
Jos taasen meisselin kärki laahaa jarrulevyn pintaa vain osan matkaa, niin jarrulevy on tod näk kiero.
Ja joku 0,5mm kierous riittää jo siihen ett jarrut nypyttää.

Et vitussa laita mitään crctä sinne, vaan esim jarrunesteellä ja hammasharjalla peset ne puhtaaksi, ja sit vedellä huuhtelet sen jarrunesteen pois.
Hammasharja ja astianpesuaine on myös ok.
Kaikkein paras on jos purat ne kokonaan, putsaat, ja kasaat. Niissä ei ole muita liikkuvia osia kuin ne männät, ts erittäin yksinkertaset purkaa ja kasata. Ne kolme torxipulttia auki, niin se on siinä.
http://www.ip.fi/~scuuba/org/front_brakes/
Ainoa vittumainen asia on saada ne männät ulos. Mut se onnistuu helposti paineilmapistoolilla. Muista pistää joku pyyhe eteen, ettei se mäntä ammu itseään vauhilla sielt jonnekkin otsaan/silmään/lamppuun. Banjopultin reijän voi tukkii vaikka 10mm pultilla, jos ei sorminäppäryys muuten riitä.


Jos se tosiaan on semmonen metallinen naksahtava ääni, niin se tod näk johtuu siitä että kun painaa keulan tarpeeks alas, ja päästää sen tulemaan vapaasti ylös, niin se ääni tulee siitä kun vaimentimen mäntä ottaa top-out jouseen kiinni, eli siis ihan normaali ääni/toiminta.
Sen voi viel helpommin testata silleen, ett ottaa etupampun kokonaan irti, vaimennukset täysin auki, ja sit painaa/"pompottaa" lattiaa vasten sitä etupamppua koko painollaan.
Vaatii ehkä noin 40-50kg:n voiman millä sitä painaa kasaan, ett saa sen männän "irti" siitä top-out jousesta, jotta sit takaisin tullessaan se saa sen äänen aikaseks.
 
No tosta laahausäänestä, se on kyllä omasta mielestä aivan tasapaksua, ei tuu mitään pomppuja tai vastaavia.
Kuten sanoin, tuo nypytys on putsauksesta hieman rauhottunu, mutta en tosiaankaan saanut nyt näin "pintapuhistuksella" noita mäntiä juurikaan paremmin liikkumaan ja vieläkin lievästi nypyttää, pitänee ottaa noi satulat kunnolla irti ja auki sitten ku alkaa tuo ajokausi lähestyä loppuaan.
Niin tosiaan ihan jonkun laadun DOT4 jarruneste kelpanee tohon puhistukseen, ettei tartte sitä laadukkainta ostaa kun ei mitään halvimpia ole
smile_org.gif

Onko tosi että tuo jarruneste noin hyvin puree tohon likaan, noissa sun laittamissa kuvissas alussa mustat ja lopussa kiilsi ku uudet.
Mietitytti nuo tiivisteet, tarvitseeko niitä vaihtaa uusiin tai toisinsanoen kannattaako ? Kuinka paljon nuo tiivisteet maksaa, ei varmaankaan monesta eurosta puhuta ?
Ja pitänee tyhjentää jarrujärjestelmä kokonaan kun nuita banjopulttejakin alkaa irroittelemaan, vai onko niissä jonkusortin venttiili/lukitus ? Eipä tuo sinänsä iso homma ole ilmailla jarruja jos sen pimeinä talvi-iltoina tekee
biggrin.gif


Kiitokset hyvistä vastauksista!
 
Mietitytti nuo tiivisteet, tarvitseeko niitä vaihtaa uusiin tai toisinsanoen kannattaako ? Kuinka paljon nuo tiivisteet maksaa, ei varmaankaan monesta eurosta puhuta ?


Kiitokset hyvistä vastauksista!
Voit kuule yllättyä siitä hinnasta... Omaan 9R:ään tiivistesarja alkup. jotain 140-150€....tarvikkeena n. 70-80€ ... paketillinen mustia kumirinkuloita..
biggrin.gif
Ihanan kallista.
kaboom.gif
 
pitänee ottaa noi satulat kunnolla irti ja auki sitten ku alkaa tuo ajokausi lähestyä loppuaan.

Niin tosiaan ihan jonkun laadun DOT4 jarruneste kelpanee tohon puhistukseen, ettei tartte sitä laadukkainta ostaa kun ei mitään halvimpia ole
smile_org.gif


Onko tosi että tuo jarruneste noin hyvin puree tohon likaan, noissa sun laittamissa kuvissas alussa mustat ja lopussa kiilsi ku uudet.

Mietitytti nuo tiivisteet, tarvitseeko niitä vaihtaa uusiin tai toisinsanoen kannattaako?

Kuinka paljon nuo tiivisteet maksaa, ei varmaankaan monesta eurosta puhuta ?

Ja pitänee tyhjentää jarrujärjestelmä kokonaan kun nuita banjopulttejakin alkaa irroittelemaan, vai onko niissä jonkusortin venttiili/lukitus ?

Eipä tuo sinänsä iso homma ole ilmailla jarruja jos sen pimeinä talvi-iltoina tekee
biggrin.gif
Ja viel sellanen vinkki ett ku otat niit mäntiä irti paineilmalla, niin tee se hyvin tuuletetussa paikassa tai vaikka ulkona. Ne jarrunesteen jämät tahtoo aerosolisoitua. Ts levitä sumuna.

Motonetistä saa jarrunestettä 5e/litra, ja sitä ei kannata heittää pesutouhujen jälkeen pois, vaan takas samaan purkkiin. Eli sil voi pestä monta kertaa.
Ja jos oikein kunnon myrkkyy haluut, niin osta samasta mestasta
http://kauppa.motonet.fi/images/app/6/big/607113.jpg
sillä lähtee ihan kaikki, ja heti.

En mä tiedä onko se hyvä vai huono pesuaine, mut puhasta sillä on tullu ja helposti. Yleensä oon tehny silleen ett jarrut paloiks ja kippoon, valellu nesteellä, harjannu enimmät pois, valellu lisää nestettä ja jättäny yöks siihen. Ja seuraavana päivänä putsaus ja kasaus.

Huoltomanuska 05-06:
http://www.ip.fi/~scuuba/mopopdf/
kehoittaa vaihtamaan tiivisteet 4 vuoden tai 48tkm välein.
Itse olen mennyt sillä periaatteella, että jos tiivisteet on täysin ehjät, ja jarrut toimii ja ei vuoda, niin en ole vaihtanut.

Tiivisteet on kalliit, esim tuolta näyttää olevan koko setti 109e + kulut:
http://www.cornwallkawasaki.co.uk/shop....&id=439
Jos sitä hintaa ihmettelee, niin kannattaa miettiä sitä tiivisteen vaikutusta. Eli sitä että jos se pettää, niin jarrut pettää. Jarrupaine on kuitenkin kymmeniä/satoja baareja, joten en mä kyl mitää kinkkishittii sinne väliin heittäis jos säästö on sen pari kybää.

Banjopultit on ihan vaan pultit.

Ilmaus kannattaa ehdottomasti tehdä tuolla tavalla:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/ilmaus/
Toi letku on kastelujärjestelmäletkua bauhaussista, ota vaikka nippa mukaan ett saat sopivan paksusta. Maksaa sen pari euroo metri tjsp.
 
Tiivisteilläpä onkin hintaa, mutta kyllähän se tietenkin tarvii olla laatutavaraa. Eipä nuo nytten päällisin puolin mitään vuotanut joten en ala ainakaan ihan vielä vaihtelemaan.
Kattelin tuota sun ilmausjärjestelmää, eli vissiinki oot ihan "normityylillä" ilmaillu, mutta järjestelmästä poistuvat nesteet menee takas jarrunestesäiliöön, vaikuttaa ihan järkevältä menetelmältä kun kuitenki puhdasta jarrunestettä kierrätetään.
Mites minä sain laskettua noide tiivisteiden hinnaks vajaan 50 dollaria ? Laskin siis nuo kaksi tiivisterinkulaa x4, vieläkö siellä on muitakin tiivisteitä ?
 
Kattelin tuota sun ilmausjärjestelmää, eli vissiinki oot ihan "normityylillä" ilmaillu, mutta järjestelmästä poistuvat nesteet menee takas jarrunestesäiliöön, vaikuttaa ihan järkevältä menetelmältä kun kuitenki puhdasta jarrunestettä kierrätetään.

Mites minä sain laskettua noide tiivisteiden hinnaks vajaan 50 dollaria ?Laskin siis nuo kaksi tiivisterinkulaa x4, vieläkö siellä on muitakin tiivisteitä ?
Sinänsä ei normaali; tuossa ei avata-suljeta nippaa, vaan ainoastaan pumpataan jarrukahvaa.
Nippaa kannattaa avata just sen verran ett neste liikkuu.
Idea on nimenomaan siinä ettei tarvi sitä saatanan nippa auki-kiinni X miljoona -rumbaa.

Sul on 8 mäntää, eli tarvit 8 tiivistettä ja 8 pölytiivistettä = se satku.
Ja satuloiden välis on pikkutiivisteet, eli niitä kaks.
 
Kattelin tuota sun ilmausjärjestelmää, eli vissiinki oot ihan "normityylillä" ilmaillu, mutta järjestelmästä poistuvat nesteet menee takas jarrunestesäiliöön, vaikuttaa ihan järkevältä menetelmältä kun kuitenki puhdasta jarrunestettä kierrätetään.

Mites minä sain laskettua noide tiivisteiden hinnaks vajaan 50 dollaria ?Laskin siis nuo kaksi tiivisterinkulaa x4, vieläkö siellä on muitakin tiivisteitä ?
Sinänsä ei normaali; tuossa ei avata-suljeta nippaa, vaan ainoastaan pumpataan jarrukahvaa.
Nippaa kannattaa avata just sen verran ett neste liikkuu.
Idea on nimenomaan siinä ettei tarvi sitä saatanan nippa auki-kiinni X miljoona -rumbaa.

Sul on 8 mäntää, eli tarvit 8 tiivistettä ja 8 pölytiivistettä = se satku.
Ja satuloiden välis on pikkutiivisteet, eli niitä kaks.
Mietinki että varmaan voi tehdä jotenkin tuollain ettei tarvi niitä nippoja aukoa kokoajan, kiitokset vinkistä.
Ja tosiaan mun virhe tuo tiivisteiden laskeminen, laskin tosiaan vain yhden satulan tiivisteet.
 
Hommasin viikko sitten tämmösen lelun ja huomasin saman kovemmassa vauhdissa ku alkaa jarruttaa etusella ni nypytys on selkeästi huomattavissa. Pompottaa aika ikävästi. Hiljasessa vauhdissa ei pompota.
Paikallaa ku etujarru pohjassa ravistelee ni en huomaa kyl mitää välystä.

Veikkasin ite kieroja etujarrulevyjä, mut meneekö noita kieroo pyörissä kuinka usein ?
 
Hommasin viikko sitten tämmösen lelun ja huomasin saman kovemmassa vauhdissa ku alkaa jarruttaa etusella ni nypytys on selkeästi huomattavissa. Pompottaa aika ikävästi. Hiljasessa vauhdissa ei pompota.
Paikallaa ku etujarru pohjassa ravistelee ni en huomaa kyl mitää välystä.

Veikkasin ite kieroja etujarrulevyjä, mut meneekö noita kieroo pyörissä kuinka usein ?
Itsellä tekee välillä ihan samaa, mutta syynä on kelluvat satulat, tai lähinnä se että ne ei kellu. Menkääpä oikein kunnolla vähän heiluttelemaan niitä kaksin käsin ja raportoikaa oliko vaikutusta, itsellä auttaa
smile_org.gif
 
Back
Ylös