zzr 1400 mahdolliset tyyppiviat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juice67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juice67

New member
Olen vaihtamassa pyörääni ja kiinnostaa lähinnä kawa zzr 1400 tai hayabusa 08. Kyselisinkin tässä kawamiesten kokemuksia 1400 zetorista, busan tunnen ennestään sellaisen omistaneena.
 
Haulla löytyy, on tästä juttua ollut. Ei ole varsinaisia tyyppivikoja kuulunut, takaisinkutsuja on pari ollut ja niillä on ne vähät kasausvirheet hoideltu mitä on ollut.
 
Haulla löytyy, on tästä juttua ollut. Ei ole varsinaisia tyyppivikoja kuulunut, takaisinkutsuja on pari ollut ja niillä on ne vähät kasausvirheet hoideltu mitä on ollut.
Olen kyllä haulla hakenutkin, mutta en oikein löytänyt muuta juttua, kuin jostain öljyä vuotavasta venttiilikopan tiivisteestä. Siksi ajattelinkin kysellä, että onko jotain ilmaantunut, vai onko tuo zetori sitten yksinkertaisesti vaan hyvä pyörä?

Myyjän puheiden mukaan siinä kawassa on venttiilien tarkistusväli nykyään 48tkm. Mitä mä muistelisin, niin just toi venttiiliasia oli joskus muinoin kawoissa sellainen pieni kompastuskivi.

Enpä nyt sitten tiedä mitä tekis. Pyörä on kyllä siisti ja mielestäni hienomman näköinen ku busa. Harmittaa vaan kun ei pääse testaamaan minkälainen se on ajaa.
 
Tässäpä linkki, ainakin jossain vaiheessa on ainakin runkojen kanssa ollut ongelmia.

Topicista varmaan selviää onko probleemaa ollut enemmänkin
vai onko kyse vain yksittäistapauksista.
Eiköhän sekin asia kuitenkin ole jo korjattu, ainakin uusissa
malleissa.

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=86540
 
Haulla löytyy, on tästä juttua ollut. Ei ole varsinaisia tyyppivikoja kuulunut, takaisinkutsuja on pari ollut ja niillä on ne vähät kasausvirheet hoideltu mitä on ollut.
Olen kyllä haulla hakenutkin, mutta en oikein löytänyt muuta juttua, kuin jostain öljyä vuotavasta venttiilikopan tiivisteestä. Siksi ajattelinkin kysellä, että onko jotain ilmaantunut, vai onko tuo zetori sitten yksinkertaisesti vaan hyvä pyörä?

Myyjän puheiden mukaan siinä kawassa on venttiilien tarkistusväli nykyään 48tkm. Mitä mä muistelisin, niin just toi venttiiliasia oli joskus muinoin kawoissa sellainen pieni kompastuskivi.

Enpä nyt sitten tiedä mitä tekis. Pyörä on kyllä siisti ja mielestäni hienomman näköinen ku busa. Harmittaa vaan kun ei pääse testaamaan minkälainen se on ajaa.
No kumpi tahansa niin ei kait pieleen voi mennä.
Jos kerran tykkää ZZR:n ulkonäöstä enemmän niin fiiliksen mukaan menisin tuossa.
 
Lomautetulla on taas liikaa aikaa ;)
Eli laitanpa tähän tyyppivikoja, mistä olen kuullut tai itse todennut. Ja sekaan vielä omia havaintoja ja mutua
smile_org.gif


1. Rungot pettää jossain yksilöissä.
Ei mielestäni täysin selvää, onko kyse liian suurelle momentille kiristetystä pultista, paskasta metalliseoksesta rungossa vai jostain näiden yhdistelmästä.
Tuloksena toisinaan tämmönen pyörän tahaton madallus:

runkomurtuma1.jpg


runkomurtuma2.jpg


2. Venttiilinkansi vuotaa/tihuttaa öljyä jossain yksilöissä.
Voipi korjaantua öljyn vaihdolla puolisynteettiseen.

kansivuotaa.jpg


3. 06-07 malleissa muovinen ilmansuodattimen kansi voi päästää roskaa suodattimen ohi. Uudemmissa alumiinia.

ilmansuokansi.jpg


4. Toisioläpät rajoittaa vähän liiaksikin tehoa alapäässä (alle 6000 kierroksilla), koskee erityisesti 06-07 malleja. 08 läppiä säädetty aukeamaan enemmän jo aikaisemmin.
Joutuu polkemaan ohituksiin pienempää jatkuvasti. Ei vielä ekana kesänä häirinnyt minua, mutta katsotaan tulevaisuudessa.
Nehän voi halutessaan ottaa veks -> joutunee hankkimaan poverkommanderin ja lataamaan pyörään toisenlaisen ruiskukartan.

toisiolapat1.jpg


toisiolapat2.jpg


Päivitellään jahka uutta ilmaantuu.

Joo nythän minä muistinkin:

5. Nokkaketju rallattaa mukavan kuuluvasti kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Käy kuitenkin parin minuutin jälkeen todella siististi ja tasaisesti, kun antaa vähän kaasua. Jotkut kuitenkin asentavat manuaalisen kiristimen.

alkuperäinen:
nokketkir1.jpg

manuaalinen:
nokketkir2.jpg
 
Lomautetulla on taas liikaa aikaa ;)
Eli laitanpa tähän tyyppivikoja, mistä olen kuullut tai itse todennut. Ja sekaan vielä omia havaintoja ja mutua
smile_org.gif
Moi

Kiitti vaivannäöstä. Asiallista tietoa vieläpä kuvien kera. Tuo runkoasia pistää hieman mietityttää, tosin tuo yksilö, mistä olen kaupoilla ollut, on kyllä tarkistettu asianmukaisesti silloin uudelleen kutsussa.
 
Moi,

Vain muutaman yksilön (vm 96-97) kohdalla on pultti kiristetty liian tiukkaan momenttiin, josta on ollut seuraksena, jopa rungon murtuma. Jos murtumaa esiintyy, niin pyörä laitetaan tuhansiin paloihin ja runko vaihdetaan uuteen. Kokemusta on
sad_orig.gif


Tapauksia joissa runko on murtunut on maailmalla käsittääkseni hyvin vähän. Mutta liian tiukan momentin omaavia tosin taisi tarkistuksissa löytyä enemmänkin. Vuosimallien 2007 -> kohdalla tarkistukset tehty jo pääasiassa tehtaalta lähtiessä, joten ongelma taisi kohdistua enemmän vuoden 96 ja 97 alkuvuoden malleihin.
 
Vain muutaman yksilön (vm 96-97) kohdalla...
joten ongelma taisi kohdistua enemmän vuoden 96 ja 97 alkuvuoden malleihin.
Joo 90-luku oli aika pimeää aikaa ;)

En halua maalata piruja seinälle, mutta liekkö kuinka monessa tarkastuksessa katsottu todella tarkkaan ne kriittiset kohdat. Meinaan jos tuollainen murtuma kuin allaolevassa kuvassa on, niin ei se kuran ja paskan alta voi millään näkyä:

runkomurtuma3.jpg

runkomurtuma4.jpg



Sillä vaan, kun itse seisoin vieressä viime kesänä, kun huollossa tuo tarkistus omaan pyörään tehtiin. Momentin tarkistus 2 miehen voimin ja pari hätäistä vilkaisua lampun kanssa alustaan. En itse löytäisi ainakaan suht piilossa olevaa murtumakohtaa niillä eväin.

No onneksi itse kävin suurennuslasin kanssa pyörän läpi viime kuussa noilta kohdin, eikä pitäisi ainakaan vielä olla murtunut.
 
Vain muutaman yksilön (vm 96-97) kohdalla...
joten ongelma taisi kohdistua enemmän vuoden 96 ja 97 alkuvuoden malleihin.
Joo 90-luku oli aika pimeää aikaa ;)

En halua maalata piruja seinälle, mutta liekkö kuinka monessa tarkastuksessa katsottu todella tarkkaan ne kriittiset kohdat. Meinaan jos tuollainen murtuma kuin allaolevassa kuvassa on, niin ei se kuran ja paskan alta voi millään näkyä:

runkomurtuma3.jpg

runkomurtuma4.jpg



Sillä vaan, kun itse seisoin vieressä viime kesänä, kun huollossa tuo tarkistus omaan pyörään tehtiin. Momentin tarkistus 2 miehen voimin ja pari hätäistä vilkaisua lampun kanssa alustaan. En itse löytäisi ainakaan suht piilossa olevaa murtumakohtaa niillä eväin.

No onneksi itse kävin suurennuslasin kanssa pyörän läpi viime kuussa noilta kohdin, eikä pitäisi ainakaan vielä olla murtunut.
No hittolainen näppisvirhe, 90- luku oli kieltämättä vielä aika synkkää aikaa
tounge.gif


Muutaman huoltohepun kanssa tuosta keskustelin ja totesivat, että jos monentti on tarkistuksessa liian tiukalla lähtee pyörä tarkempaan syyniin. Sitä en tiedä kuinka eri liikkeet sen tekevät, mutta tarkistavalla huoltoliikkeellä on melkoinen vastuu jos murtumaa esiintyy tarkistuksen jälkeen ja sattuisi käymään köpelösti. Esim omalla kohdallani, pyörä jäi välittömästi ajokieltoon eikä sillä saanut ajaa enään metriäkään. Tässä tapauksessa siis löytyi murtuma.
 
Jep, jospa tuo olisi kyse vain muutamasta huono-onnisesta pyörästä. Erittäin pahalta näyttäisi kynttiläketjut tämän asian johdosta.
 
Jep, jospa tuo olisi kyse vain muutamasta huono-onnisesta pyörästä. Erittäin pahalta näyttäisi kynttiläketjut tämän asian johdosta.

Todellakin, kynttiläketjuja ei tällaisen asian takia tarvita, eikä muutenkaan.

Sitä piti vielä kysyä, että mitä tuollainen zetori kuluttaa polttoainetta keskimäärin ns. normaalissa ajossa? Entä miten putkien vaihto, commander ja gpro vaikuttaa siihen asiaan?

Onko tietoa mitä uusi busa hörppää menovettä? (siis taas kerran ns. normaaliajossa)

Nämä asiat kiinnostaa, koska bensan hinta on mitä on ja kesäksi nousee taas ihan varmasti. Ei viitsisi reissun päällä parinsadan kilsan välein tankata. Tällä mun nykyisellä mopolla pääsee n. 400km tankillisella.
 
näyttäis olevan tuossa ORG:in kulutus tilastossa keskikulutus 6,85l
pitänee aika hyvin paikkaansa.
en osaa sanoa paljonko nuo putki commanderi ja gipro vaikuttaa kulutukseen mutta ainakin niillä kulkupuoli paranee tuntuvasti.
 
sanoisin keskikulutukseksi vakiopelillä tommosen7-7,5 ltr/100km.
Nätillä matkaajolla olen päässyt 6,5 paikkeille.Se kuinka hapettaa,lisää hieman kulutusta.
slipareitten ja kommarin jälkeen kulutus tuntui hieman nousseen noin litralla-kaksi..tosin varsinaista matkaajoa en oikein malttanut suorittaa.
mainittakoon, että tuossa pc,ssä on vasta ns.räätälöity kartta eli todennäköisesti tulee kulutus laskemaan kuhan saan keväällä mopon penkkiin. Noin näppis/nokkatuntumalla väittäsin, että nyt käy hieman rikkaalla.
Busasta ovat sanoneet aika käsittämättömän pieniä kulutuksia.Mene ja tiedä pitääkö paikkansa.
Mutta jos bensankulutus on tärkeä tekijä ettisin kyllä sitten toisen tyyppistä pyörää.Parinlitran heittoa tuskin kuitenkaan on noissa liki kahdensadanpollen pyörissä.
Itse en kyllä vaihtaisi seuraavalla laskukaavalla pyörää.
säästö 2 ltr/100 km.Ajettuja kilsoja kesässä 10tkm tulis säästöksi 200ltr alle 300 eur.
Kokonaiskuluja aattellen vaihtoa voisi, ehkä joskus harkita. Esim. syö tuota takanakkiakin jonkinverran enempi.
 
Itseä ainakin ottaa tuon oman kulutus päähän, kun tuntuu että saa olla koko ajan katselemassa tankkauspaikkaa. Jotain 7-7,5 litraa/100 km oma keskimäärin haukkaa.

Mutta tulipas mieleen että, onko joku löytänyt Zetorin etupäähän jämäkämpiä jousia. Oman etupää tuntuu niin onnettoman pehmeältä.
 
No eihan tolla kulutuksella sinänsä ole suurta merkitystä kustannuksissa. Mutta jos joutuu tankkaamaan 200-250 km välein, niin takkaustiheys alkaa kyllä harmittaa aika nopeasti. ja matkanteko hidastuu aika paljon.

7-7.5 l/100 kuulostaa aika paljolta vakiopyörälle. Tuohon ei moni tänä päivänä pysty.

t. Repa
 
No eihan tolla kulutuksella sinänsä ole suurta merkitystä kustannuksissa. Mutta jos joutuu tankkaamaan 200-250 km välein, niin takkaustiheys alkaa kyllä harmittaa aika nopeasti. ja matkanteko hidastuu aika paljon.

7-7.5 l/100 kuulostaa aika paljolta vakiopyörälle. Tuohon ei moni tänä päivänä pysty.

t. Repa
niin tuo zetori on melko sama vakiona kuin moni muu rutkasti viritettynä.
Jos ottaa huomioon et tuommonen tonninen 130 heppanen haukkaa 5,5-6,0 niin 7-7,5ltr  200 heppaselle niin.kohtuutontako?

tankkaustiheyden vaikutus matkan hidastumiseen?

Otetaan esimerkiksi tuollainen pitkähkö päivätaival..600 km.no jollakin menee yhdellä tankkauksella kun saa sovitettua tankkauspaikan kohilleen.no zetorilla vaatii yhden tankkauksen enempi.mitä ottaa aikaa 15 min..mitä merkitystä tekeekä 600 km taipaleen 15 min nopeammin vai hitaammin? ja montako loppujenlopuksi ajaa tuon matkan yhdellä ainoalla tauolla.

Tankkauksesta voisi ajatella olevan haittaa pitkillä taipaleilla.sitävastoin en näkis mitenkään järkevänä tollasia yli 200 km etappeja.
sanoi:
Mutta tulipas mieleen että, onko joku löytänyt Zetorin etupäähän jämäkämpiä jousia. Oman etupää tuntuu niin onnettoman pehmeältä.

tuo etupään pehmeys...

pyörähän on perussäädetty jousitukseltaan n.70 kiloselle..eli esijännitystä saa lisätä melkorutkasti jos kuskinpaino alkaa oleen 100kg...mut mun mielestä mitään jäykempiä jousia ei kyllä tarvi.
esijännitystä kireämälle,vaimenukseen parinapsua lisää ja  
062802moto_prv.gif
 
No eihan tolla kulutuksella sinänsä ole suurta merkitystä kustannuksissa. Mutta jos joutuu tankkaamaan 200-250 km välein, niin takkaustiheys alkaa kyllä harmittaa aika nopeasti. ja matkanteko hidastuu aika paljon.

7-7.5 l/100 kuulostaa aika paljolta vakiopyörälle. Tuohon ei moni tänä päivänä pysty.

t. Repa
niin tuo zetori on melko sama vakiona kuin moni muu rutkasti viritettynä.
Jos ottaa huomioon et tuommonen tonninen 130 heppanen haukkaa 5,5-6,0 niin 7-7,5ltr  200 heppaselle niin.kohtuutontako?

tankkaustiheyden vaikutus matkan hidastumiseen?

Otetaan esimerkiksi tuollainen pitkähkö päivätaival..600 km.no jollakin menee yhdellä tankkauksella kun saa sovitettua tankkauspaikan kohilleen.no zetorilla vaatii yhden tankkauksen enempi.mitä ottaa aikaa 15 min..mitä merkitystä tekeekä 600 km taipaleen 15 min nopeammin vai hitaammin? ja montako loppujenlopuksi ajaa tuon matkan yhdellä ainoalla tauolla.

Tankkauksesta voisi ajatella olevan haittaa pitkillä taipaleilla.sitävastoin en näkis mitenkään järkevänä tollasia yli 200 km etappeja.
sanoi:
Mutta tulipas mieleen että, onko joku löytänyt Zetorin etupäähän jämäkämpiä jousia. Oman etupää tuntuu niin onnettoman pehmeältä.

tuo etupään pehmeys...

pyörähän on perussäädetty jousitukseltaan n.70 kiloselle..eli esijännitystä saa lisätä melkorutkasti jos kuskinpaino alkaa oleen 100kg...mut mun mielestä mitään jäykempiä jousia ei kyllä tarvi.
esijännitystä kireämälle,vaimenukseen parinapsua lisää ja  
062802moto_prv.gif
No jos 167 heppainen BMW vie normaalisti noin viisi, oikeastaan selkeästi alle, ja reippaasti yli 250 heppaisena 6.7 niin on toi aika paljon. Muttei sotketa nyt bemariuskontoa tähän. Pidän henkilökohtaisesti tuota lukua suurena nykymopoon. Jos Hayabusa pääsee litran pienemmällä ja bemari yli kaksi litraa pienemmällä, niin ero on suuri.

Mitä sitten tankkausväliin tulee on toinen juttu. Ei ole järkevää ajaa 500 km siivuja pysähtelemättä, vaikka niitä itsekin teen silloin tällöin. Mutta mikään ei ole turhauttavampaa matkantekoa, kun vilkuilla 150 km välein jatkuvasti bensamittaria ja vilkuilla mahdollisia bensa-asemia koko ajan miettien mihin asti bensa riittää. Etenkin tuntemattomilla teillä tai vaikkapa pohjoisessa ajaessa, jossa asemat ovat harvassa. Tämä on suuri puute matkamopossa. Ja jos keskieurooppaan lähdetään, niin matkanopeus on suurempi ja tankkausvälit tiheämmät. Ja aikaakin kuluu enemmän. No onko sillä ajalla merkitystä? No se on toinen juttu. Joillekin on.

t. Repa
 
Back
Ylös