ZZR 1400 moottoriöljy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

arppi

New member
Kertokaas poijjaat ja miksei tytötkin, että mikä on hyvä öljy zetoriin? Kiitos!
 
Sama öljy mikä muihinkin motskareihin joilla ajetaan samoissa lämpötiloissa (ja on märkäkytkin) (eli kuten 90+% kyykkymopoista)?

Sanon nyt ekana kun ehdin: DELVAC! =)
 
Kaikki käy missä on moottoripyörän kuva purkin kyljessä.

pail_group-copy.jpg
 
Jaahas, tämä meni tähän.
wink.gif

Meinaan että onko joku tietty merkki mikä toimii paremmin kuin toinen. Esim. VFR:ssä toimii GN4 parhaiten, minun mielestä.
 
Joo, ja täysin mahdotonta suositella mitään öljyä (paitti D), kun ei tiedä edes pyörän väriä tms asiaan vaikuttavaa. Jokainen pyörähän on yksilö, eikä voi toimia samalla öljyllä kun kaverin pyörä. Huoh.

Mulla oman pyörän vaihdelaatikko mallia äänekäs, mutta so not. Kerran vuoteen öljyt vaihtuu ihan valmistajan suosituksen mukaan vuosihuollossa, kun ajot on jääneet alle 10tkm kesässä. Hiljakkoin tarkistin omistajan käsikirjasta pyörän talvehtimisohjeetkin.
 
Ei perkele, ei tänne foorumille saa suoltaa tollasta p*skaa missä väitetään, että öljyissä on eroa. Kaikkihan ne tulee yhdestä isosta pumpusta saudi-arabiassa ja toisiin lätkitään traktoreiden kuvia ja toisiin mopojen kuvia että saadaan hölmöiltä rahat pois. Yksikään monikansallinen öljy-yhtiö ei voi oikeasti olla kiinnostunut öljyjen muokkaamisesta käyttötarkoitukseen vaan pelkästään maksimaalisesta voittojen tavoittelusta. Varmaan on maksettu toikin testi, kun ei kerta ollut D:kään mukana.
033102ass_1_prv.gif
 
Ei perkele, ei tänne foorumille saa suoltaa tollasta p*skaa missä väitetään, että öljyissä on eroa. Kaikkihan ne tulee yhdestä isosta pumpusta saudi-arabiassa ja toisiin lätkitään traktoreiden kuvia ja toisiin mopojen kuvia että saadaan hölmöiltä rahat pois. Yksikään monikansallinen öljy-yhtiö ei voi oikeasti olla kiinnostunut öljyjen muokkaamisesta käyttötarkoitukseen vaan pelkästään maksimaalisesta voittojen tavoittelusta. Varmaan on maksettu toikin testi, kun ei kerta ollut D:kään mukana.
033102ass_1_prv.gif
D on juuri sitä samaa, jota tulee yhdestä hanasta. Purkin teksti on vaan laitettu erilaiseksi, jotta kuorma-autoilijat ja jotkin motoristit ymmärtävät ostaa sitä omiin laitteisiinsa, eikä tunge sitä joka paikkaan. Kaikki muut öljyt onkin sitten pitkän kehityksen tulos... D on sitä samaa jo 50-luvulta saakka...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Niin no tossahan testissä todettiin, että nimenomaan mp-öljyjä on kehitetty entisestään verrattuna autonöljyihin. Vaikka ovatkin pysähtyneet vanhaan API-luokitukseen.

Sama mulle, ite käytän jäteöljyä. Paikalliselta nyrkkipajalta saa 200l tynnyrin vitosella.
lookaround_orig.gif
 
Hyvin tossa testissä huomaa erot täyssynteettisten, osasynteettisten ja mineraalien eroista...

ja hyvä huomio tossa on että kaikki "synteettiset" eivät oli ns. PAO öljyjä, eli "todellisia" täyssynteettisiä.

Jotkut öljyt kestää enemmän lämpöjä ja toisissa on enemmän jotain moottoria suojaavia lisäaineita. Todelisuudessahan pitäisi samanlaisiin pyöriin laittaa uudesta pitäen eri öljyä, ajaa 100tkm ja avata kone. Sitten näkis mikä on konetta suojannu paremmin. Mutta kyl toikin testi jotain öljyistä kertoo.
 
Synteettinenhän saa olla "jatkettua" ja tarkoittaa tosiaan eri asiaa kuin täyssynteettinen, on siis eri asia kumpaa ostaa.
 
Ymmärsin tosta testistä, että on toisinsanoen "kehitetty" 1-luokan mineraaliöljystä sitä.

Esim. Motorex top speed, mutta oli pärjänny lähes yhtä hyvin ku esim. Power synt. Ilmeisesti ovat parantuneet...
 
http://www.sportrider.com/tech/146_0308_oil/index.html

Tollasessa osotteessa on ihan hyvä kaksi sivuinen öljytesti, jos jotakuta muutenkin kiinnostaa.
Lainaus jutun ensimmäisestä kappaleesta:

"When motorcyclists discuss engine oil, they quickly polarize into two groups. There are those who think all oils are basically the same, and that anyone spending more for premium oils is wasting his money, and there are those who feel there is a difference and are willing to spend the money to get the best product available. However, both groups share a lack of scientific information allowing them to make an informed decision."

Eli suunnilleen:

"Kun moottoripyöräilijät keskustelevat moottoriöljyistä, he jakautuvat nopeasti kahteen eri ryhmään. On niitä, jotka ajattelevat, että kaikki öljyt ovat periaatteessa samoja, ja että kalliimman öljyn ostaminen on rahantuhlausta, ja on niitä, joiden mielestä niissä on eroja, ja ovat valmiita maksamaan enemmän saadakseen parhaan mahdollisen tuotteen. Kummallekin ryhmälle on yhteistä tieteellisen näytön puute, joka auttaisi tekemään tietoon perustuvan valinnan."

---

Mielestäni asia on juuri näin. Ei ole muuta näyttöä kuin korkeintaan omat kokemukset, jotka eivät muiden kokemuksiin ole täysin vertailukelpoisia, sekä pahimmillaan pelkät kuulopuheet tai "luin netistä"-uskomukset.

Ja siksi nämä öljykeskustelut myöskin ajautuvat oikeastaan aina siihen täysin typerään juupas-eipäs kinasteluun.
 
Pecha on asian ytimessä, tunne asioista tulee aina kiistaa, niinkuin eri uskonnoistakin.
bowdown.gif

Itse tunnustaudun Delvac-uskovaiseksi.
buttrock.gif
 
Ja siksi nämä öljykeskustelut myöskin ajautuvat oikeastaan aina siihen täysin typerään juupas-eipäs kinasteluun.
Ei ei ei...No ei ihan varmasti ajaudu.
biggrin.gif
Anteeksi. Oli IHAN pakko.

Olisiko niissä kuitenkin eroja...Vai miten voisi perustella esimerkiksi sitä tosiasiaa, että moottoripyörävalmistajat suosittelevat ajamaan lisäaineistamattomilla ensiasennusöljyillä muutamia satoja kilometrejä ennen niihin oikein lisäaineistettuihin öljyihin vaihtamista?

Toimiiko lastuava höylä paremmin toisilla öljyillä kuin toisilla...

Ai miten niin lisäaineistamattomilla öljyillä? No vaikkapa siksi, että esim. BMW ja Triumph hankkivat oman KIERRÄTYSensiasennusöljynsä samalta hankintakanavalta. No kumpikin mp-merkki toki toisen luokan kökkömerkkejä ja tietolähdekin vain netin ihmemaa.

Joko tolla lähtis kone käyntiin?
tounge.gif
 
Sisäänajoöljyllä lienee hieman erilaiset vaatimukset kuin normaalisti. Nehän useimmissa pyörissä menee myös vaihtoon jo 1000km kohdalla - siis JOS noudattaa tehtaan ohjetta, eli JOS tekee/teettää tonnin huollon ajallaan. Varmaan tuossakin on taas sata ja yksi ´toisinajattelijaa´, jotka tietää tehdasta paremmin, kuinka nuo hommat hoidetaan oikein.
 
Pieni arvoitus, saa arvailla, tai tietää..
Tämä ei tosin asiaan liity, tulipa vaan mieleen..

Joskus teini-ikäisenä olin huoltoasemalla töissä.
Tulipa manne kyselemään öljyä autoonsa ja pyysi sitä halvinta, eli "Tipiti-öljyä". Enpä silloin ymmärtänyt mistä oli kyse ja öljyt jäi myymättä.
Kenpä tietää / arvaa saa kymmenen pistettä ja papukaijamerkin
smile_org.gif
 
Back
Ylös