• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZZR/GTR etujoset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kartsap
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kartsap

New member
Moi,

Onko kukaan vaihtanut jäykempiä etujousia Zetoriin (1400)?
Olisko joku puoti tiedossa mistä kannattais kysellä; Sumekolla ei ollut tiedossa vakiojousien jäykkyyttä?
Itsellä on tuo matkalehmä GTR , mutta gtr -foorumilla on aika
hiljaista; sieltä en löytänyt tietoa jouituksesta/-modauksista.
Tosiaan etujouset on liian löysät tämmöselle 80kg kukkakepille.
Pyörä/Keula omalla painollaankin painuu jotain 35mm,tuntuis ett
paremmin toimii jousitus kun ei tarvi esijännitystä kiristää kovin
paljon.
Toisaalta puristusvaimennus on liian jäykkä; joutunee ohuemmilla öljyillä hakemaan sopivaa,kun ei ole säätöä.
ZZR:ssä ilmeisesti on tuo puristusvaimennuksen säätö?

Toivottavasti tästä sepustuksesta saa jotain tolkkua...
 
mitäs sä nyt haet?
jousitus toimis paremmin pienemmällä esijännityksellä ja puristusvaimennus nykyisellään liian jäykkä silti tarvetta jäykempiin jousiin?

ei nyt 80 kg luulis olevan vielä kuormituksen yläpääs mitä tulee jousien jäykkyyteen
nixweiss.gif
 
Keulassa jouset painuu liikaa jo ilman kuormaakin, ohjautuvuus paranee kun jouset on "jämäkämmät".Tuntuis että jäykemmällä
jousella jää kiristysvaraa silloin kun on enemmän kuormaa/keula toimii muutenkin paremmin.Jousellahan haetaan lähinnä ryhtiä pyörän asentoon se ei niinkään vaikuta vaimennukseen.
Kuitenkin iskunvaimennus on turhan kova eli hakkaa routapateissa y.m.
Puristusvaimennusta ei tuossa saa säädettyä muuten kuin ohuemmalla öljyllä koska erillistä säätöä ei oo puristusvaimennukselle.
 
Samaa kyselen itsekin, mutta lisäksi takapäähän. Isolla äijällä ajettavuus menee ääripäähän vakiojousilla...

Öhlinsin takapään säätötsydeemi maksoi Ebayssa noin 1150 €, mutta se lienee turha, jos vaan taakse saisi jäykemmän jousen. Lisäksi ne takapään öljyt pitää vaihtaa tiukempaan, koska suurempi jousivakio vaatii aina suuremman vaimennuksen.

-M
 
Mp-racing ainakin myy Öhlarin jousia. Alkuperäisten jäykkyyden saa selville viimeistään purkamalla ja mittaamalla ne. Siihen sitten vähän jäykemmät tilalle.

Jotkut GTR etujouset
 
Keulassa jouset painuu liikaa jo ilman kuormaakin, ohjautuvuus paranee kun jouset on "jämäkämmät".Tuntuis että jäykemmällä
jousella jää kiristysvaraa silloin kun on enemmän kuormaa/keula toimii muutenkin paremmin.Jousellahan haetaan lähinnä ryhtiä pyörän asentoon se ei niinkään vaikuta vaimennukseen.
Kuitenkin iskunvaimennus on turhan kova eli hakkaa routapateissa y.m.
Puristusvaimennusta ei tuossa saa säädettyä muuten kuin ohuemmalla öljyllä koska erillistä säätöä ei oo puristusvaimennukselle.
Onks sulla nipparit etuputkissa/ pohjaako keula helposti?

Jos sä olet vetänyt esijännityksen tappiin, niin keulasta tulee pintakova, eli siitä syystä keula hakkaa routapateista y.m.
 
Onko kukaan vaihtanut jäykempiä etujousia Zetoriin (1400)?
Olisko joku puoti tiedossa mistä kannattais kysellä; Sumekolla ei ollut tiedossa vakiojousien jäykkyyttä?
Itsellä on tuo matkalehmä GTR , mutta gtr -foorumilla on aika
hiljaista; sieltä en löytänyt tietoa jouituksesta/-modauksista.
Mitenkähän tossa toimis jonku yleisen kilosen ärräpärrän keulaputket? Niissä kun on yleensä vaimennuksien säätö valmiina, ja eri jousiakin löytyy helpommin.

10-ninjan Tociko-jarrusatuloita on suositeltu vaihdettavaksi juurikin tuon 1400n Nissin-jarrusatuloihin. Joten 10-ninjan etuputket vois mennä tohon? Eri asia tietty sitten miten putkien pituus ja paksuus mätsää? Mutta äkkiäkös joku ne 10-ninjastaan mittaa?
 
Keulassa jouset painuu liikaa jo ilman kuormaakin, ohjautuvuus paranee kun jouset on "jämäkämmät".Tuntuis että jäykemmällä
jousella jää kiristysvaraa silloin kun on enemmän kuormaa/keula toimii muutenkin paremmin.Jousellahan haetaan lähinnä ryhtiä pyörän asentoon se ei niinkään vaikuta vaimennukseen.
Kuitenkin iskunvaimennus on turhan kova eli hakkaa routapateissa y.m.
Puristusvaimennusta ei tuossa saa säädettyä muuten kuin ohuemmalla öljyllä koska erillistä säätöä ei oo puristusvaimennukselle.
Onks sulla nipparit etuputkissa/ pohjaako keula helposti?

Jos sä olet vetänyt esijännityksen tappiin, niin keulasta tulee pintakova, eli siitä syystä keula hakkaa routapateista y.m.
Ei jousitus pohjaa vaan esim.jyrkässä mutkassa pienellä vauhdilla keula jotenkin"haukkaa", vähän vaikea kuvailla mutta käännös ei ole tasainen.
Nyt kun esijännitystä kirrasi(ei tappiin asti), käännös on jotenkin
tasaisempi.
Pintakova tämä jousitus ei ole,lähinnä terävissä pateissa jousitus täräyttää aika napakasti.
Kokonaisuutena jousitus on vähän parempi kun esijännitys on suurempi, paluuvaimennusta pienensin aika paljon samalla.
 
Ei jousitus pohjaa vaan esim.jyrkässä mutkassa pienellä vauhdilla keula jotenkin"haukkaa", vähän vaikea kuvailla mutta käännös ei ole tasainen.
Veikkaisin että tuohon on ajotyylillä suurempi vaikutus. Eli tasanen veto ja enemmän yläkroppaa mutkaan, niin ei haukkaa.
Jos ajelee mutkaan nollakaasulla, ja työntää mopon nurin jättäen kropan pystyyn, niin kyllähän se haukkaa, niillä uusilla jousillakin.
 
lähinnä terävissä pateissa jousitus täräyttää aika napakasti.
Ymmärtääkseni tuo on juurikin tulosta siitä esijännityksen kiristämisestä.
Ei johdu siitä koska ajettavuus parani kun esijännitystä lisäsi ja
terävistä töyssyistä ajaessa tuo "täräytys" aavistuksen väheni.
Johtunee pääasiassa palautusvaimennuksen vähentämisestä.
Uskoisin että suurin syy on öljyissä /liika jäykkää ja ehkä liian löysissä etujousissa.
Samoin tuo haukkaamistaipumus poistui/väheni esijännitystä lisäämällä.Normi mutka-ajossa ei ollutkaan ongelmaa vaan niinkuin aiemmin kirjoitin pienessä vauhdissa(lähinnä esim. risteysalueella josta jarrun jälk. käännytään esim.90* ja kiihdytetään.Tuossa on vähän vaikeeta kroppaa siirrellä kun vauhti käy melkein nollassa.
Nämä on vähän vaikeita asioita kuvailla , helpompi olis radalla katsoa kellosta mikä muutos vaikuttaa mitäkin, tuskin vaan tälle kesälle enää tulee radalla käytyä.
Täytynee talven aikana mitata jossain vakiojousen jäykkyys ,
mahd. iskariöljyt vaihdan kokeeksi ohuempiin kun ehdin.
Täytynee lopettaa mutuilu ja ainakin vaihtaa iskariöljyt ensitöikseen.
 
mä laittelin HyperPron jäykemmät jouset Zetoriini... Painoa tosin itselläni oli siinä vaiheessa n. 130kg... Ajotuntuma muuttui kyllä totaalisesti siinä vaiheessa. Elikkäs pystyn suosittelemaan tuota vaihtoa.

Nyt en tosin kuollaksenikaan muista mistä paketin otin, mutta joku suomalainen nettikauppa tuo oli... Ja tiedon saan kaivettua ehtoon mittaan jos kiinnostusta/tarvetta löytyy...
 
Samoin tuo haukkaamistaipumus poistui/väheni esijännitystä lisäämällä.Normi mutka-ajossa ei ollutkaan ongelmaa vaan niinkuin aiemmin kirjoitin pienessä vauhdissa(lähinnä esim. risteysalueella josta jarrun jälk. käännytään esim.90* ja kiihdytetään.Tuossa on vähän vaikeeta kroppaa siirrellä kun vauhti käy melkein nollassa.
Noniinno, ihan samalla tavalla mun pikkuninja (jossa jouset molemmissa päissä vaihdettu mulle erittäin sopiviksi ja vaimennukset on kohdillaan) haukkailee jos ei nollavauhdeissa käytä yläkroppaa. Ihan samalla tavalla sitä kroppaa saa siirrettyy nollavauhdeissakin kun normi mutka-ajossa.
 
ZZR1400 keulajouset ei käy GTR:ään (ovat eri pituisia)
GTR:ään saa esim. Öhlinsiltä noita jonkun jo mainostamia 13N/mm keulajousia (vakiot on n. 11,5-12).

Vakioöljy siellä on Kayaba 01 jonka viskositeetti on n.15,5cSt@40c. Tuon ohuempia kaulaöljyjä ei juuri ole tarjolla, Motorex 2,5 on 15,1 mutta noin pienellä erolla ei ole mitään käytännön vaikutusta. Eikä se keulaoöjyn viskositeetti muutenkaan niin paljoa vaikuta, sensijaan sen määrällä on paljon isompi vaikutus keulan progressiivisuuteen.
 
mä laittelin HyperPron jäykemmät jouset Zetoriini... Painoa tosin itselläni oli siinä vaiheessa n. 130kg... Ajotuntuma muuttui kyllä totaalisesti siinä vaiheessa. Elikkäs pystyn suosittelemaan tuota vaihtoa.

Nyt en tosin kuollaksenikaan muista mistä paketin otin, mutta joku suomalainen nettikauppa tuo oli... Ja tiedon saan kaivettua ehtoon mittaan jos kiinnostusta/tarvetta löytyy...
Jep,

Ilmottele ,jos muistat mistä oot hankkinu jouset.
Aion kokeilla eri jousilla tuota "lehmää".
 
ZZR1400 keulajouset ei käy GTR:ään (ovat eri pituisia)
GTR:ään saa esim. Öhlinsiltä noita jonkun jo mainostamia 13N/mm keulajousia (vakiot on n. 11,5-12).

Vakioöljy siellä on Kayaba 01 jonka viskositeetti on n.15,5cSt@40c. Tuon ohuempia kaulaöljyjä ei juuri ole tarjolla, Motorex 2,5 on 15,1 mutta noin pienellä erolla ei ole mitään käytännön vaikutusta. Eikä se keulaoöjyn viskositeetti muutenkaan niin paljoa vaikuta, sensijaan sen määrällä on paljon isompi vaikutus keulan progressiivisuuteen.
Ehditkin  tässä välissä jo laittaa kommenttia , tuo jousen jäykkyyden  muutos vois olla sopiva 11,5/öhlinsin 13,0.

Kiitos tiedosta.
 
Back
Ylös