• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liukas satula

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ttuttu

MotOrg ry
Mitähän voisi keksiä liukkaalle satulalle? Olen kuullut jostain "kumimatosta", jonka voisi pingottaa satulan päälle. Olisiko kellään parempaa tietoa?

Itse ostin kyytiläiselle triboseat:in, alko käsiä väsyttään kun eukko valu selkään joka jarrutuksessa :)

Mitähän voisi keksiä liukkaalle satulalle? Olen kuullut jostain "kumimatosta", jonka voisi pingottaa satulan päälle. Olisiko kellään parempaa tietoa?

Torilla on myynnissä juuri sellainen Triboseat, eikä ollut pahanhintainenkaan toimituskuluinen

Jos haluat siistin ja kestävän ratkaisun, niin käytä ammattilaisella verhoiltavana. Maksaa varmaan jonkun 150e (?). Olisin suositellut sellaista kuin Ticabo, mutta nettisivut ei näköjään toimi, joten olisiko lopettanut. Googlella kyllä löytyy edelleen numero, jota voi koittaa. Todella osaava verhoilija, koska motoristi itsekin.

Yksi hyvä vaihtoehto on Lampputien Etolan (teollisuuspuoli) myymä solukumi NR615. Itse laitoin satulaan ja tankin kylkiin. Solukumissa on tarrapinta valmiina, eikä maksa paljoa... Toimii!!

Viimeksi muokattu:
Ticabo ei ole lopettanut toimintaa, vaan nettisivut oli hetkellisesti pois käytöstä. Eli siellä onnistuu satulan verhoilu keinonahalla mikä ei ole liukasta.

Ticabo ei ole lopettanut toimintaa, vaan nettisivut oli hetkellisesti pois käytöstä. Eli siellä onnistuu satulan verhoilu keinonahalla mikä ei ole liukasta.

Ja Tiitin tuntien niin ennen venemessuja ei kande ees yrittää. On pikkusen kiiruinen tyttö siihen aikaan...

Yksi hyvä vaihtoehto on Lampputien Etolan (teollisuuspuoli) myymä solukumi NR615. Itse laitoin satulaan ja tankin kylkiin. Solukumissa on tarrapinta valmiina, eikä maksa paljoa... Toimii!!

Paitsi että ei toimi ainakaan kaikissa satuloissa, ainakaan niin että liimaa sen solukumin suoraan siihen orggis vinyylin päälle. Itsekin luin tällaisen vinkin toisaalta täältä ORGista ja toteutin hankkeen viime kesänä. Normaalilämpötilassa solumuovi pysyi ihan hyvin vinyylissä kiinni, mutta kuumentuessaan (esim. ratapäivillä helteessä) se liima muuttuikin takaisin kovin juoksevaksi eikä pitänyt. Varmistin kääntöpuolelta mutta aina se jostain nurkasta irvotti.

Oma näkemykseni on, että solukumi on sinänsä erinomainen pinta erityisesti ratakäyttöön. Veikkaisin, että kannattaa ostaa sitä liimatonta versiota, purkki sprayliimaa (onkohan se sitten "kontaktiliimaa" tyypiltään), pestä vinyyli hyvin ja pyyhkiä vielä Sinolilla, tällätä liimat purkin ohjeen mukaan ja vielä varmistaa kiinnitys ihan kunnon hakaniittikoneella kääntöpuolelta originaalin tapaan. Solukumi on halpaa, kalliimpaa neopreeniäkin ovat kuuleman mukaan käyttäneet.

Itse kyllästyin tuon kanssa touhuiluun ja kiikutin satulan juurikin tänään Kuutakoskelle, jossa siihen asennetaan tihäruutuinen Antislip-keinonahka. Hiivatin tyylikkään näköinen, toimivuus testataan ensi kesänä. Samalla laitetaan 5 mm korotusta satulan päälle (olen 186 cm pitkä ja mitä ilmeisimmin jonkin verran pitempi kuin SP-Veturin suunnitellut japanilaisinssi). Kuutakosken yrittäjä on nuorehko motoristiherra, jolta löytyy näkemystä asiaan eikä ainakaan tämä verhoilu ole hinnan kiroissa.

Nimenomaan ratakäyttöä varten solukumit liimailin. Hyvin on pysyneet. +pointtina mainittakoon että jos kyllästyy viritelmään, on helppo poistaa. Eikun solukumi irti ja mahdolliset tarrapinnan jäämät pyyhkäistään sopivalla liuottimella pois. Jos mennään tukevimmilla liimoilla leikkimään saattaa olla tiedossa satulan uudelleen verhoilu...

Onko tuo hihnan luistonestospray oikeasti toimiva, turvallinen penkin pinnoitteelle ja tahmaamaton tapa saada penkistä pitävä? Hornetin penkki on niin pirun liukas, pelkääjällä on triboseatti ja itsellekkin pitäisi saada pitoa. Tixtex housuilla ajelen, ei nahkahousuihin veny budjetti vielä (vaikka nahkatakin ostankin).

Back