Katalysaattori pois Monsterista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikuni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mikuni

New member
Terve taas!

Päätin tässä joku aika sitten että pyörä ei täksi kesäksi vaihdu vielä mutta silti johonkin ne rahat on tuhlattava niin pohdin hieman sitten nykyiseen pyörään jotain muutoksia. Pyörä on nyt täysin vakio pieniä koristeluja lukuunottamatta, mutta pohdinnoissa on ollut että voisiko Monsterista ottaa katalysaattorin pois säilyttäen kuitenkin alkuperäiset äänenvaimentimet, mahdollisesti myös ilmanputsarin voisi vaihtaa samalla vapaammin virtaavaksi. Kaverikseen nuo temput varmaan vaatisivat myös ECU:n säädön.

Millaisilla kustannuksilla jobista voisi selvitä? Decat putkenpätkiä löytyy eBaysta, ilmanputsari maksaa mitä maksaa (kannattaako edes vaihtaa?) mutta miten tuo ECU, joutuuko sen vaihtamaan vai voiko alkuperäisen flashata ja joutuuko/pitäisikö pyörä viedä säädettäväksi ihan ammattimiehelle vai voiko hommasta selvitä myös valmiilla kartalla?

Jostain syystä pidän noista Remuksen vakiopöntöistä joten jos niitä ei ole täysin typerää jättää vaihtamatta samassa yhteydessä (en vaihda niitä ainakaan mihinkään hiilikuitupönttöihin, alumiiniä pitää joka tapauksessa olla) niin niihin en koske.

Onko tuo täysin typerä ajatus? Tavoitteina projektissa voisi ainakin olla saada ruma katalysaattorinmöhkö pois pyörää rumentamasta ja saada pyörän vääntökäyrä paremmaksi, huipputehojen nousu sitten toisarvoista. Painoakin putoaisi ina... Kertokaa mielipiteenne ja valistakaa tyhmempää :thumbup:

Tossahan on ecuna tuo "vanha" malli, joten pääsisit näpräämään sitä tolla ranskalaisen softalla. Ilmansuodatinta turha vaihtaa, jos et teen bensansyötölle mitään(eculle).
Laita miellummin rahat putkiin, kun decat välipalaan. Sliparit voi vaihtaa ilman ongelmia, jos pidät imupuolen vakiona.

Sliparien vaihto ei jostain syystä niin kiinnosta... totesin joskus että pelkkien äänien takia en mene rahaa törsämään :)

Ebay tarjoaisi decat putken ja KN:n ilmanputsarin noin 200-250 eurolla, millanen operaatio tuo ecun säätö tuohon lisäksi olisi? Kaikenlaista on tullut foorumeilta luettua mutta käytännössä sitten ei hajua mitä operaatio vaatii, onko ihan dynokeikka ja päivän säätö vai ajaako valmis performance kartta lähes saman asian?

Sliparien vaihto ei jostain syystä niin kiinnosta... totesin joskus että pelkkien äänien takia en mene rahaa törsämään :)

Ebay tarjoaisi decat putken ja KN:n ilmanputsarin noin 200-250 eurolla, millanen operaatio tuo ecun säätö tuohon lisäksi olisi? Kaikenlaista on tullut foorumeilta luettua mutta käytännössä sitten ei hajua mitä operaatio vaatii, onko ihan dynokeikka ja päivän säätö vai ajaako valmis performance kartta lähes saman asian?

Edelleenkään näitä Ducatin Euro3 vakio ecuja ei pysty muokkaamaan liikkeissä mun tietääkseni, ei edes tyhjäkäynnillä.

Vaihtoehto, hommaat DP:n ecun(sikakallis) tai Powercommanderin. Ebaysta voi löytyä säkällä pelkkä ecu, tuon avulla lambda lähtee veke ja käynti paranee. Jos tuuppaat nuo ehdottamasi osat kiinni niin varmasti menee laihalle, kun käy laihalla jo muutenkin.

Eikös tuo originaali-ECU kuitenkin ole mahdollista flashata esim. DP:n kartalla? Välttämättä ei mun käyttöön tarvitsisi ihan sitä viimeistä säätöä tehdä käsin vaan esim. just DP:n kartta olisi kyllä parannus jo alkuperäsestä.

Eikös tuo originaali-ECU kuitenkin ole mahdollista flashata esim. DP:n kartalla? Välttämättä ei mun käyttöön tarvitsisi ihan sitä viimeistä säätöä tehdä käsin vaan esim. just DP:n kartta olisi kyllä parannus jo alkuperäsestä.

Ei ainakaan liikkeessä. Tuohan on mallia closed loop, eli lambda säätää sitä laihalle johonkin 3500-4000rpm asti. Tosta löytyy hyvää keskustelua ducatimonster.org sivustolta. Ilmeisesti tolla Ranskalaisen softalla on mahdollista tehdä itse.

http://www.protune.it/ita/

Tuo on myös yksi mahdollisuus, lähettävät yksikön sinulle ja kytket kiinni ja seuraat ohjeita. Flashaa ecun kartan uudelleen esim slipareille. Maksaa jotain 500€ hujakoilla. Tosta ei kyllä paljon hyödy mikäli ajelet vakiopöntöillä, mitä en kyllä ymmärrä :D

Miksei siihen voi heittää hiukan enemmän ruiskutuspainetta, jolloin seos olisi vähän rikkaampi koko alueella?

Ei ainakaan liikkeessä. Tuohan on mallia closed loop, eli lambda säätää sitä laihalle johonkin 3500-4000rpm asti. Tosta löytyy hyvää keskustelua ducatimonster.org sivustolta. Ilmeisesti tolla Ranskalaisen softalla on mahdollista tehdä itse.

http://www.protune.it/ita/

Tuo on myös yksi mahdollisuus, lähettävät yksikön sinulle ja kytket kiinni ja seuraat ohjeita. Flashaa ecun kartan uudelleen esim slipareille. Maksaa jotain 500€ hujakoilla. Tosta ei kyllä paljon hyödy mikäli ajelet vakiopöntöillä, mitä en kyllä ymmärrä :D

Kunhan vaan pyörittelen ajatusta näin aikani kuluksi, lopulta kai menen ihan samalla vanhalla ku se on tähänkin asti toiminu :) Tuossahan on just tuo toinen threadi 1098 vikakoodin lukemisesta, siellähän oli mainittu jonkun pikkupajan writer softa joka satasella vaihtaisi omistajaa, DP:n kartta löytyi myös... ehkä juuri toi tai vastaava löytyisi joltain jo valmiiksi niin tällöin pääsisi halvimmalla. Onhan se toki mahdollista että ECUsta saa tällä keinolla pelkän verkonpainon :)

Ja tohan juuri tässä myös pohdin että mikä tuon vakipöntön vaikutus on yhtälössä jos menen ja vaihdan vain decat putken ja ilmanputsarin... onhan noitakin nähty että DP ecu on käytössä ilman muita modeja.

Hankin Ducatin kun halusin olla erilainen nuori, nyt olisi mahollista olla vielä erilainen Ducatisti ilman termiksen tai muitakaan after market pönttöjä :grin:

Edelleenkään näitä Ducatin Euro3 vakio ecuja ei pysty muokkaamaan liikkeissä mun tietääkseni, ei edes tyhjäkäynnillä.

Vaihtoehto, hommaat DP:n ecun(sikakallis) tai Powercommanderin. Ebaysta voi löytyä säkällä pelkkä ecu, tuon avulla lambda lähtee veke ja käynti paranee. Jos tuuppaat nuo ehdottamasi osat kiinni niin varmasti menee laihalle, kun käy laihalla jo muutenkin.
Jake sulla kun näyttää allekirjoituksen mukaan olevan M1100 niin osaatko sanoa lähteekö DP:n slip-on eculla lambda pois käytöstä myös näissä Siemensin eculla varustetuissa Monstereissa?

Voimakomentaja on näissä tuoreemmissa omasta mielestä turha kapistus. 998sia ei sillä hyvin saa säätöihin monestakaan syystä, ainakaan tuolla nelosversiolla.

- ei säädä sytkäkarttaa, vain suuttimen aukioloaikaa
- ilmeisesti PC:n prossu on hitaampi kuin mopon oman ruiskun ja pientä nykimistä tulee mukaan varsinkin osakaasuavauksille jotka itelle tärkeitä
- D haukkaa virtaa startissa niin paljon, että mulla välillä PC sekoilee niin että ei syötä startatessa, eikä siis lähde käyntiin

Alunperin laitoin koko härvelin saadakseni shifterin, yllämainitut ajoi nakkaamaan koko kikottimella vesilintua. Olen ostanut muutaman ecun ebay.de:stä ja kalleimmasta maksanut 150€, suosittelen tätä vaihtoehtoa paljon mieluummin kuin komentajaa.

Jake sulla kun näyttää allekirjoituksen mukaan olevan M1100 niin osaatko sanoa lähteekö DP:n slip-on eculla lambda pois käytöstä myös näissä Siemensin eculla varustetuissa Monstereissa?

Mun käsitykseni mukaan Termin koko rännin ecu on sama, kun slipareilla oleva, näin muistaakseni mulle kerrottiin. Eli pitäis lähteä pois käytöstä. Ainakin ton ecun vaihdon myötä, käynti parani eikä seilaile kierrokset.
Siihen putkeen se kuitenkin jää paikalleen noilla slipareilla kuitenkin.

Mun käsitykseni mukaan Termin koko rännin ecu on sama, kun slipareilla oleva, näin muistaakseni mulle kerrottiin. Eli pitäis lähteä pois käytöstä. Ainakin ton ecun vaihdon myötä, käynti parani eikä seilaile kierrokset.
Siihen putkeen se kuitenkin jää paikalleen noilla slipareilla kuitenkin.
Okei..kokorännissä se lambda lähtee kaiketi myös putkesta. Ootko kokeillu ottaa lambdan piuhaa irti et syttyykö vikavalo mittariin?

Back