• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrupalat rata-ajoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tebow
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tebow

New member
Mun tonnisen Gixxerin -07 jarrupalat on aika finaalissa ja nyt haeskelen radalle nopean ryhmän käyttöön sopivia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä paloja. Hiilikuitupalat ja yhden kisan kestävät superpehmeät palat ei ole tarpeellisia näin harrastajalle, vaan ihan normi sintteripalat on hakusessa.

EBC:n paloista en ole foorumeilla lukenut kovinkaan hyviä arvosteluita, SBS:n ja Brembon paloista olen kuullut hyvää ja jenkeissä olen kuullut käytettävän Vesrah SRJL 17:n paloja, mutta ovat aika arvokkaita.

Kaipaisin kokemuksia palojen toimivuudesta ja suosituksia mistä niitä saa hommattua edullisesti (joko Suomesta tai netin kautta maailmalta).

Mun tonnisen Gixxerin -07 jarrupalat on aika finaalissa ja nyt haeskelen radalle nopean ryhmän käyttöön sopivia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä paloja. Hiilikuitupalat ja yhden kisan kestävät superpehmeät palat ei ole tarpeellisia näin harrastajalle, vaan ihan normi sintteripalat on hakusessa.

EBC:n paloista en ole foorumeilla lukenut kovinkaan hyviä arvosteluita, SBS:n ja Brembon paloista olen kuullut hyvää ja jenkeissä olen kuullut käytettävän Vesrah SRJL 17:n paloja, mutta ovat aika arvokkaita.

Kaipaisin kokemuksia palojen toimivuudesta ja suosituksia mistä niitä saa hommattua edullisesti (joko Suomesta tai netin kautta maailmalta).

Itsellänin on käytössä EBC:n extreme pro:t ja olen kyllä ollut niihin ihan tyytyväinen. Palat kestää huomattavasti pitempään kuin Brembot eivätkä pölyäkään yhtä paljon. Noi toimii kelvollisesti sateellakin sillä eivät aivan puuksi muutu kylmänäkään.

Itsellänin on käytössä EBC:n extreme pro:t ja olen kyllä ollut niihin ihan tyytyväinen. Palat kestää huomattavasti pitempään kuin Brembot eivätkä pölyäkään yhtä paljon. Noi toimii kelvollisesti sateellakin sillä eivät aivan puuksi muutu kylmänäkään.

Ja hommasit ne Stormilta 65e hintaan? Vai löysitkö jostain muualta halvemmalla?

Itse käytän juurikin noita orkkispaloja, 120€ / kierros olen noista maksanut ihan Suomesta jälleenmyyjältä hankittuna. Toimivat hyvin ja kestävät kohtuullisesti. Ainoa miinus on se, että kun pinnasta n. 50% jäljellä ei niillä kovin pitkää settiä saati kisaa viitsi ajaa, ilmeisesti laskevat sen verran enemmän lämpöä läpi että kahva painuu syvemmälle ja syvemmälle. Pitoa sinällään kyllä riittää. Mutta tuskin tuo lämpöongelma muillakaan paloilla poistuisi, joten näillä tarkoitus tämäkin kausi ajella...

Muistin hinnan väärin, eipä noissa orggiksissa mitään vikaa ollut.Päätin silti kokeilla muuta. Eikös toi kahvan painuminen johdu suzukin surkeista satuloista?

Motoville suositteli joku kerta kawan orggis paloja, sanoi niiden olevan eri materiaalia. Kuulemma toiset käyttävät niitä suzukeissaan. Ilmeisesti kawassa on samat satulat, ainakin joissain malleissa.

Jep, painuminen on gixxerin jarruissa tyypillistä, kun jarrut lämpiävät, mutta tuoreilla (=paksummilla) paloilla ilmiö vähäisempi. Tarkoittaa tietysti enemmän rahanmenoa jarrupaloihin, mutta kaikenhan tämä laji vie muutenkin...

Itse käytän juurikin noita orkkispaloja, 120€ / kierros olen noista maksanut ihan Suomesta jälleenmyyjältä hankittuna. Toimivat hyvin ja kestävät kohtuullisesti. Ainoa miinus on se, että kun pinnasta n. 50% jäljellä ei niillä kovin pitkää settiä saati kisaa viitsi ajaa, ilmeisesti laskevat sen verran enemmän lämpöä läpi että kahva painuu syvemmälle ja syvemmälle. Pitoa sinällään kyllä riittää. Mutta tuskin tuo lämpöongelma muillakaan paloilla poistuisi, joten näillä tarkoitus tämäkin kausi ajella...
Surullisen kuuluisat Tokicon satulat? (Jotain vm 04-06 tjsp)
Pistä titaanilevyt männän ja palan väliin, auttaa hiukan tohon lämpö ongelmaan.

Surullisen kuuluisat Tokicon satulat? (Jotain vm 04-06 tjsp)
Pistä titaanilevyt männän ja palan väliin, auttaa hiukan tohon lämpö ongelmaan.

07, jossa lienee hiukan parempi Tokicon versio kuin noissa mainituissa. Noita levyjä tosiaan kuulemma ovat käyttäneet aikoinaan, mutta toistaiseksi tuoreilla paloilla pärjätty omissa vauhdeissa enemmän kuin hyvin, kuluneilla paloilla ongelma tulee hiipien jossain 8-10 kierroksen jälkeen (Alastaro). Wehnä kokeili pyörääni semi-kuluneilla paloilla ja totesi, ettei ei jarruissa mitään vikaa ole. Kuskista se(kin) siis kiinni...tosin ei se sitä montaa kierrosta kiusannut joten jarrut tuskin ihan hirveästi lämpeni...

Mutta voisihan noita kokeilla, mistäköhän tuollaisia titaanipaloja kannattaisi metsästää? Onko hyllytavaraa sorvaamossa kuin sorvaamossa...?

Offtopic, onko nuo samat paskat Tokicot kuin C mallin ZX-10R? Jos, niin sitten satulat vaihtoon, instanttina..

Kuinkas paksut levyt sinne pitää laittaa?
"Sopivat." Jos sulla on loppuun kuluneet palat niin mahtuu vähän paksummat levyt, ja jos on ihan uudet palat niin mahtuu ohuemmat levyt. Paljonko ne sit taas on; riippuu vähän satuloistakin. Ts kato ensin mitä sinne mahtuu.

"Sopivat." Jos sulla on loppuun kuluneet palat niin mahtuu vähän paksummat levyt, ja jos on ihan uudet palat niin mahtuu ohuemmat levyt. Paljonko ne sit taas on; riippuu vähän satuloistakin. Ts kato ensin mitä sinne mahtuu.

Lähinnä aattelin että riittääkö ihan milliset titaanipalat korjaamaan tuon onkelman.

Lähinnä aattelin että riittääkö ihan milliset titaanipalat korjaamaan tuon onkelman.
Ei se täysin sitä korjaa, mutta auttaa. Titaanin lämmönjohtavuus on 4 kertaa pienempi kuin raudan, ja lisäksi tulee kaksi välipintaa lisää jonka yli lämpö yrittää siirtyä.
Kun sitten taasen jos se olisi yhtenäistä materiaalia, niin riittäisi että lämpö siirtyisi materiaalin sisällä. Ett siinä suhteessa se on aika sama onko levy millin vai kaks.

mulla on kawa 2004 zx 6rr tokicon jarrusatulalla eli nämäkö on nyt niitä pashoja
tossa stormin ebc paloissa näyttäis toimitettavan mukana ruostumaton teräslevy
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/kawasaki/zx-6r/2004/ebc-sintteriset-jarrupalat-142/
mahtaisko toi teräslevy olla riittävä .
Näyttäis olevan reijitetty toi teräslevy, ts siin käytetään ilmaa eristeenä. Eli joo, kyl se ainakin vähentää lämmön siirtymistä johtumalla. Testaamalla selviää sit ett kuin paljo se käytännössä auttaa.

Onkohan kyse jarrupalojen, jarruletkujen vai jarrupääsylinterin ominaisuudesta kun jarrujen lämmetessä kahvan vapaa liike ennenkuin palat ottaa kiinni kasvaa?

Tuntuma on kyllä kova ja tarkka aivan kuten kylmänäkin, mutta klappi jarrukahvassa ennenkuin jarrutus alkaa kasvaa, eli ei siis pehmene/häviä vaan tulee lisää välystä.

Milläs tuosta eroon? Nesteinä RBF ja paloina EBC HH sinter, puree hyvin ja tehoa piisaa, tuon välyksen kun vaan sais pois..

Onkohan kyse jarrupalojen, jarruletkujen vai jarrupääsylinterin ominaisuudesta kun jarrujen lämmetessä kahvan vapaa liike ennenkuin palat ottaa kiinni kasvaa?

Tuntuma on kyllä kova ja tarkka aivan kuten kylmänäkin, mutta klappi jarrukahvassa ennenkuin jarrutus alkaa kasvaa, eli ei siis pehmene/häviä vaan tulee lisää välystä.

Milläs tuosta eroon? Nesteinä RBF ja paloina EBC HH sinter, puree hyvin ja tehoa piisaa, tuon välyksen kun vaan sais pois..

Laita ny ensin ne rautapunosletkut kiinni, sen jälkeen vasta uutta sylinteriä.
Ite teetätin nuo jarruletkut, hinnaks tais jäädä alle 50e.

Laita ny ensin ne rautapunosletkut kiinni, sen jälkeen vasta uutta sylinteriä.
Ite teetätin nuo jarruletkut, hinnaks tais jäädä alle 50e.

Tietoa vai mutua? Koska alkuperäiset "kumiset" letkut ovat sisältä kuitenkin kuulemma jo punosletkua ja pehmeä jarruletku ilmaisisi nähdäkseni itseään pehmentyneellä jarrutuntumalla? Kyse siis ei pehmenemisestä, tuntuma on kivikova vielä 20 kierroksen jälkeen, vaan välykset kasvaa. :right:

Back