• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrupääsylinterin valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Needle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka suurella männällä tuo gixun sylinteri on?

kävin katsomassa ja se olikin 3/4" eli noin 19mm. Se mahtaa olla liika järeä yhdelle levylle. Muutama vuosi sitten tosiaan tein motomuutoksen ja sillon totesin 16mm olevan sopiva yhdelle nelimäntäselle puristajalle. kyllä sillä vakiollakin sai jarrut, mutta ei niillä paljon stoppeja tehty jne. Eli ei vain saanut tehoa. Ilmaus toimii hyvin myös alakautta, eli pistää sellasen ison ruiskun perään sopivan letkun ja sen nippaan. Sit vaan nippaa auki ja ruiskulla painaa nesteen ilmauspropusta kunnes säiliö on täys/ilmaa ei tule

Eikös se kuitenkin mene yhä edelleen niin että jos haluaa pienemmällä työllä isomman paineen niin se tulee juuri pienemmällä pääsylinterin läpimitalla? Se on taas kokonaan eri asia riittääkö pääsylinterin liike tuuppaamaan riittävästi nestettä että neljä mäntää liikkuu tarpeeksi eteenpäin.Mun mielestä pitäisi riittää mutta mun mielipide on vaan olettamus.

Voipi se näin ollakkin. Jostain kumman syystä yleensä ainakin ratailussa noihin porukka vaihtelee pikkusen isompia 20mm bremboja yms ja pyörään tulee jarrut :) En ite ainakaan ala asiaa senkummemmin pohtiin kun nyt isommalla jarrut pelaa :)

Olisiko kellään vastausta tuohon aikaisemmin esittämääni kysymykseen? Vai avaanko uuden aiheen asiasta :dunno:

kävin katsomassa ja se olikin 3/4" eli noin 19mm. Se mahtaa olla liika järeä yhdelle levylle. Muutama vuosi sitten tosiaan tein motomuutoksen ja sillon totesin 16mm olevan sopiva yhdelle nelimäntäselle puristajalle. kyllä sillä vakiollakin sai jarrut, mutta ei niillä paljon stoppeja tehty jne. Eli ei vain saanut tehoa. Ilmaus toimii hyvin myös alakautta, eli pistää sellasen ison ruiskun perään sopivan letkun ja sen nippaan. Sit vaan nippaa auki ja ruiskulla painaa nesteen ilmauspropusta kunnes säiliö on täys/ilmaa ei tule

Jäi laittamatta aiempaan, että nesteet on myös tuupattu alakautta ruiskulla sisään, ja tilanne on aivan sama. Motokeidas myy KTM powerpartseissa 12mm radial sylinteriä 4 ja 6 männän satulalle. Täytynee yrittää saada jostain talven aikana 12-16mm lainaan ja kokeilla. Pitääköhän tässä alkaa tekemään lisää kierrereikiä satulan joka nurkkaan ilmausnipoille, että saa varmasti pahat ilmat häädettyä :D

Ja jeesatkaa tietäjät Salmon:iaki :orgmp:

Olisiko kellään vastausta tuohon aikaisemmin esittämääni kysymykseen? Vai avaanko uuden aiheen asiasta :dunno:

Minkä kokoinen sylkkä siinä on vakiona? (Sieltä löytyy aina joku valussa oleva kohokuvio/stanssasus kun pyörittelee) mulla on tollanen -91 750 ollu mutta ei millään muista mikä siinä oli :D Itse lähtisin kokeilemaan jotain pikkasen isompaa vakiota. Hajoittamoilla/käytettyinä noita saa kympeillä. Uudet "virimallit" taas maksaa sen 180e--> Tuosta normi/radiaali erosta en kyllä itse ottaisi juuri stressiä. Eli sellanen budjetille sopiva TOIMIVA puristin vain testiin. Jos omaan sylkkään saa korjaussarjaa niin sekin tekee jo vanhassa pelissä ihmeitä.

Ton mun sylkän kyllä saa ihan postikulut maksamalla joku kokeiluun jos haluaa. Ei siis todellakaan ratakäytössä mikään hyvä, mutta takuulla moneen vakioon verrattuna jopa viritys :)

Jos Lontoo taipuu:
Do you want to hardly increase your bike's braking power?
Choose a Brembo Radial Brake Master Cylinder, braking won't be the same.
16 mm diameter piston version fit one front diskbikes, while 19 mm is the right choice for twin front disk bikes.
16 mm is available in two versions, that differ for their wheelbase:
16 x 16: is the extremest version, the shorter wheelbase is preferred by riders who like more power and excellent progressiveness.
16 x 18: is the "ready" version, the longer the wheelbase is, the shorter lever runs, as well less power is transferred to the piston.

19 mm diameter piston version fit twin front disks bikes, while 16 mm is the right choice for one front disk bikes.
19 mm is available in four versions, that differ for their wheelbase:
19 x 16: is the extremest version, the shorter wheelbase is preferred by riders who like more power and excellent progressiveness. We do not suggest street use!
19 x 18: is an extreme version too, We do not suggest street use!
19 x 20 is the "ready" version, the longer the wheelbase is, the shorter lever runs, as well less power is transferred to the piston.

Salmon, kyllä luulisi jarrutuntuman parantuvan uudemman mallisella radiaalipuristimella. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä kun vaihdoin org lineaarisen puristimen Brembon 19x18 puristimeen. Valitset vaan pääsylinterin sellaisesta mallista, jossa on suunnilleen saman kokoiset männät jarrusatuloissa kuin omassasi.

Jäi laittamatta aiempaan, että nesteet on myös tuupattu alakautta ruiskulla sisään, ja tilanne on aivan sama. Motokeidas myy KTM powerpartseissa 12mm radial sylinteriä 4 ja 6 männän satulalle. Täytynee yrittää saada jostain talven aikana 12-16mm lainaan ja kokeilla. Pitääköhän tässä alkaa tekemään lisää kierrereikiä satulan joka nurkkaan ilmausnipoille, että saa varmasti pahat ilmat häädettyä :D

Ja jeesatkaa tietäjät Salmon:iaki :orgmp:

Kannattaa muuten sitten katsoa myös muualta maguran radiaalisylintereitä. Voipi löytyä halvemmalla kun "powerpartsina". Itse laitoin juuri maguran 20mm radiaalin ja se kyllä hyvä. Ainut miinus että kahvoja/varaosia ei löydy niin hyvin kun bremboon

Etsiessäni tietoja tuohon mun i/ö:n jarruasiaan löysin tälläisen sivun.

http://www.tlzone.net/forums/suzuki-tl1000r-tl1000s-forum/90743-alternative-front-brake-calipers.html

Mulla siis tuollaiset Nissin satulat jossa männät on 34mm ja 30mm, eli pitäisi olla saman kokoiset kuin gsxr1000 nelimäntäisessä Tokico:n satulassa. Näin ollen myös uudemman gixun pääsylinterin pitäisi olla sopiva.
Missä vuosimalleissa tuota nelimäntäistä Tokicoa on käytetty?

En nyt mistään löytänyt tuon i/ö pääsylkyn kokoa

Voipi se näin ollakkin. Jostain kumman syystä yleensä ainakin ratailussa noihin porukka vaihtelee pikkusen isompia 20mm bremboja yms ja pyörään tulee jarrut :) En ite ainakaan ala asiaa senkummemmin pohtiin kun nyt isommalla jarrut pelaa :)

Tää on vähän insinööripähkäilyä joka on osin töikseenkin tavallaan ergonomian kans tekemisissä.

Kyllähän pienemmällä pääsylinterillä saa voimaa sinne alas - jos vaan vivun liike ei kasva liikaa.
Mut liian pienellä pääsylinterillä jarrut tuntuu pehmeeltä kun kahvan liike on pitkä ja kevyt.
Lisäksi fysiologisesti liian löysän, pitkäliikeisen, kahva puristaminen voimalla on hankalaa -> tuntuu tehottomalta.

Kun pistetään isompi pääsylinteri, kahvan liike lyhenee ja se tuntuu "kovemmalta".
Sitä on helpompi puristaa-> tuntuu että jarrut on tehokkaammat mut oikeesti kyse lienee psygologista tunteesta että kahva vastaa puristukseen ja siihen liittyvästä fysiologisesta tilanteesta jossa puristaminen on luontevampaa kun kahvan liike on sopivan pieni.

Sit jos menee liian isoksi pääsylinteri, liike menee liian pieneksi - kahva on kova, tunnoton, jarrukontrolli on vaikeaa - ensin ei ota ja sit on lukossa. Ja voi jopa olla vaikeaa saada tarpeeksi painetta.

Ihmiskeho on siitä jännä että sen liikkeenaistiminen on tarkempaa kuin voiman -> voimaa on helpointa kontrolloida kun on liike feedback.

Esim (nyt en pikaisesti löytäny refernssiä tähän) mm F-16 hävittän kehittelyvaiheessa joystick tehtiin ensin pelkäksi voima-anturiksi, se ei liikkunut mihinkään->lentäjät valitti sitä tunnottomaksi, tarkka lentäminen oli liki mahdotonta. Siihen lisättiin pieni liike joka vastasi käytettyä voimaa - nyt en muista oliko +/- 7mm tai 14mm tms. Kuitenkin varsin pieni liike- verrattuna perinteisiin ja tällä saatiin siitä toimiva ja tarkka.

Etsiessäni tietoja tuohon mun i/ö:n jarruasiaan löysin tälläisen sivun.

http://www.tlzone.net/forums/suzuki-tl1000r-tl1000s-forum/90743-alternative-front-brake-calipers.html

Mulla siis tuollaiset Nissin satulat jossa männät on 34mm ja 30mm, eli pitäisi olla saman kokoiset kuin gsxr1000 nelimäntäisessä Tokico:n satulassa. Näin ollen myös uudemman gixun pääsylinterin pitäisi olla sopiva.
Missä vuosimalleissa tuota nelimäntäistä Tokicoa on käytetty?

En nyt mistään löytänyt tuon i/ö pääsylkyn kokoa

Gixuihin tuli radiaalisylkkä 04 600/750 ja 1000 03 tai vasta 05 lähtien. Satulat on suunnilleen samat molemmissa. Laadullisesti taitaa olla heikoimmasta päästä Suzukin käyttämät pääsylkät, mutta varmasti ovat parempia kuin moposi alkuperäinen.

Viimeksi muokattu:
Tää on vähän insinööripähkäilyä joka on osin töikseenkin tavallaan ergonomian kans tekemisissä.

Kyllähän pienemmällä pääsylinterillä saa voimaa sinne alas - jos vaan vivun liike ei kasva liikaa.
Mut liian pienellä pääsylinterillä jarrut tuntuu pehmeeltä kun kahvan liike on pitkä ja kevyt.
Lisäksi fysiologisesti liian löysän, pitkäliikeisen, kahva puristaminen voimalla on hankalaa -> tuntuu tehottomalta.

Kun pistetään isompi pääsylinteri, kahvan liike lyhenee ja se tuntuu "kovemmalta".
Sitä on helpompi puristaa-> tuntuu että jarrut on tehokkaammat mut oikeesti kyse lienee psygologista tunteesta että kahva vastaa puristukseen ja siihen liittyvästä fysiologisesta tilanteesta jossa puristaminen on luontevampaa kun kahvan liike on sopivan pieni.

Sit jos menee liian isoksi pääsylinteri, liike menee liian pieneksi - kahva on kova, tunnoton, jarrukontrolli on vaikeaa - ensin ei ota ja sit on lukossa. Ja voi jopa olla vaikeaa saada tarpeeksi painetta.

Ihmiskeho on siitä jännä että sen liikkeenaistiminen on tarkempaa kuin voiman -> voimaa on helpointa kontrolloida kun on liike feedback.

Esim (nyt en pikaisesti löytäny refernssiä tähän) mm F-16 hävittän kehittelyvaiheessa joystick tehtiin ensin pelkäksi voima-anturiksi, se ei liikkunut mihinkään->lentäjät valitti sitä tunnottomaksi, tarkka lentäminen oli liki mahdotonta. Siihen lisättiin pieni liike joka vastasi käytettyä voimaa - nyt en muista oliko +/- 7mm tai 14mm tms. Kuitenkin varsin pieni liike- verrattuna perinteisiin ja tällä saatiin siitä toimiva ja tarkka.

Kyllähän toi loogiselta kuullostaa. Itse vaihdoin isompaan sylinteriin juuri sen takia kun kahva alkoi painumaan liikaa muutaman kierroksen jälkeen. Tehoa kyllä oli ihan hyvin, mutta lopulta kahva oli sormissa kiinni jarrutuksessa. Isommalla sylkällä liike on lyhyempi ts. kahva ei painu niin syvälle ja tuntuma on parempi.

Prätkän jarrukahvasta tuskin edes saa sellaista että liike olisi liian lyhyt.

Stressitilanteessa, adrenaliinipäissään, käytetyn voiman aistiminen huononee entisestään, joten vähän kovempi kahva on hyvä vaan.

Omassa tapauksessa Yamahan orggis pääsylkyllä kahva alkoi hipomaan hanskojen nivelsuojiin välikaasua antaessa. Voi tosin olla että mulla on lyhyet sormet ja kahva siksi säädettynä tavallista lähemmäs tuppea.
Tämä siis kuitenkin punosletkuilla.

19X18 radiaalibrembolla ei ongelmaa esiintynyt ja sain jarrutettua sillä ylipäätään, samalla yrityksen tasolla, myöhemmin ja kovemmin.

Minkä kokoinen sylkkä siinä on vakiona? (Sieltä löytyy aina joku valussa oleva kohokuvio/stanssasus kun pyörittelee) mulla on tollanen -91 750 ollu mutta ei millään muista mikä siinä oli :D Itse lähtisin kokeilemaan jotain pikkasen isompaa vakiota. Hajoittamoilla/käytettyinä noita saa kympeillä. Uudet "virimallit" taas maksaa sen 180e--> Tuosta normi/radiaali erosta en kyllä itse ottaisi juuri stressiä. Eli sellanen budjetille sopiva TOIMIVA puristin vain testiin. Jos omaan sylkkään saa korjaussarjaa niin sekin tekee jo vanhassa pelissä ihmeitä.

Ton mun sylkän kyllä saa ihan postikulut maksamalla joku kokeiluun jos haluaa. Ei siis todellakaan ratakäytössä mikään hyvä, mutta takuulla moneen vakioon verrattuna jopa viritys :)

Kävin kylmettynyttä sutsukia halaamassa :p ja samalla tutkailin sitä pääsylinteriä. Siitä löytyi seuraavia numeroita.
14 ja sitten 9 ja 6. Olisko tuo sitten 14mm. Ja Nissin sekin on.

Viimeksi muokattu:
Kävin kylmettynyttä sutsukia halaamassa :p ja samalla tutkailin sitä pääsylinteriä. Siitä löytyi seuraavia numeroita.
14 ja sitten 9 ja 6. Olisko tuo sitten 14mm. Ja Nissin sekin on.

Kattelin ebaysta noita suzukin vanhempien pääsylkkiä ja näkyvät olevat 14mm, eli varmaan toikin sitten on sellainen. Ne merkinnät voi joskus olla aika kryptisiä. Niihin ainakin näkyy korjaussarjoja olevan hyvin myynnissä. Toki samalla hinnalla saa jonku käytetyn uudemmankin.

Palataanpa vanhaan aiheeseen näin kevään lähestyessä.

Onko mielipiteitä käykö k8 1000 giksun Nissin pääsylinteri tuohon mun i/ö:hön ilman suurempaa säätämistä?

No eipä olisi pahan hintainen brembo. Mutta luulen että meikäläisen tapauksessa riittäisi kun päivittäisi sen vuodelta-90 olevan pääsylkän tämän vuosituhannen radiaalisylkkään ja noita orggis radiaaleja näyttäis olevan myynnissä iipeissä

Back