TURVALLISET kypärät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joojoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joojoo

New member
TURVALLISET kypärät

Olen näitä rompetori kiertäjiä ja usein katsellut kun siellä myydään vanhoja kypäriä. Eihän kukaan motoristi nyt niitä osta, mutta jotkut nuoret mopopojat ja tytöt saattavat vahingossa ostaa.
Eilen sitten satuin pysähtymään yhden myyjän eteen ja katselin vanhaa kypärää, merkki oli laadukas mutta malli melko vanha ja jonkinverran naarmuinen, ei paha.
Tokaisi myyjälle että taitaa olla vastuutonta myydä noin vanha kypärä vaikkapa nuorelle mopoilialle, voi vaikka kolaritilanteessa käydä huonosti ja nuori loukkaantua pysyvästi. Myyjä oi ihmeissään kommintistani vastuullisuudesta. Meinaan kyllä toistekkin mainita asiasta samanlaisessa tilanteessa.
Olenpas minä ilkeä ihminen.

On neljä asiaa joita en koskaan itse ostaisi käytettyinä:
1) kypärä
2) jalkineet
3) kalsarit
4) hammasharja

syyt tähän eivät totta tosiaan ole tekemisissä pelkän vastuullisuuden kanssa :blink:

tuskin itsekkään ostaisin toisen päässä ollutta kypärää,mutta ei se naarmu kypärästä turvatonta tee.

Ratkaisuhan riippuu täysin siitä, onko vanha hyvä kypärä parempi vai huonompi kuin uusi samanhintainen huonompi kypärä. Jos kovin epäilyttää, niin voi yrittää naputella kynnellä pintaa ja kuunnella, muuttuuko sointi tuhnuiseksi jossain kohdin. Maalattu/pakkeloitu vanha kypärä voi olla jo oikeastikin huono.

Ostin aikoinaan jyväskylän romppeilta käyttämättömän ruotsin armeijan prätkälähetin kypärän vm -54. Mallia "O'hei". Käytän sitäkin aina toisinaan. Turvallinen se ei missään nimessä ole, mutta elän vieläkin.

No nyt selvis mistä disainerit on inspiraationsa saanu kun nykyajan avokypäriä on suunniteltu.

Tossa linkki, missä veli venäläinen tekee kypärätestiä, loppua kohden mäiskintä kiihtyy ja "naarmut" lisääntyy, mutta tuntuu kestävän......

Norjassa testasivat kypärien turvallisuutta pudottamalla 20m korkeudelta betonilattialle, vanha kunnon nahkapipo voitti, säilyi vaurioitta.

OT:

Pappa ajeli kirkonkylällä ilman kypärää sätkä suussa. Poliisipartio näki tapahtuneen ja perään....

Pysäytettiin mopoilija tienviereen ja vanhempi konstaapeli autosta pihalle. " Mihinkäs se papan kypäri jäi" ?

.....Pappa sylkäs nortinpätkän huulistaan ja tokasi; " No syvärillehän se jäi, prrr"....polkas tunturin käyntiin ja menoksi...

p1010161.jpg

Ehjältä näyttäs ainakin tämä..:D

Nuo paiskomis- ja pallinpäällävasarallatestit ei oikein puhuttele. Kypärä testataan pää sisällä ja silloin useimmiten katoaa kypärän tärkein ominaisuus: kyky jakaa iskuenergia styroksiin. Kypärän kuori torjuu terävien esineiden iskut. Mosauksen asfalttiin imee ne pehmukkeet. Kelpuuttaisin paljonkin paiskotun kypärän kunhan sillä ei ole oikeasti kipattu.

Nostan tätä ajankohtaiseksi.
http://www.ess.fi/?article=412138
Ja mulla kävi viime syksynä niin, että kiirehdin kotoa paikalliselle asemalle ostoksille. Aseman pihassa huomasinkin, että jukupliuta hihna oli unohtunut kiinnittää.:O
Ja mihinkäs muuanne oli kiire, kuin kaljaostoksille.:doh:

Minä olen kanssa tässä näitä kylän poikia aina kanssa huomautellut että ei se kypärä paljon auta kun se keikkuu siinä otsalla ja paras oli yhden pojan äiti kun sanoin hänelle että kannattais pitää pojalle puhuttelu tuosta kypärän käytöstä ja että se rekisteritön hyvin viritetty mini-crossi ei ole tarkoitettu yleiselle tielle äiti katsoi minua ja totes mikä poliisi sinä olet.

Back