• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tyylikäs ensipyörä hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McStadey
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

McStadey

Captain Slow
Tyylikäs ensipyörä hakusessa

Tervehdys!

Viime syksynä tuli A-kortti vihdoin ajettua ja enskesäks pitäis joku mopo saada alle :cruising: Toistaiseksi varteenotettavia vaihtoehtoja on olleet Triumph Thunderbird ja Moto Guzzi Breva 750. Tuutti-Hondaakin kaveri ehdotti mutta jotenkin noi Eurooppalaiset houkuttelee enempi. Valintaan vaikuttaa toki myös kuskin koko, joka tässätapauksessa jää varsin pieneksi, eli matala istuinkorkeus (alle 800 mm)on plussaa. Minkälaisia kokemuksia raadilla on näistä tai muista pyöristä?

Jos tarkoitat "vanhaa" Thunderbird:iä sitä kolmesylinteristä, niin itse ajoin n 40000km, sisarmallilla Legend:illä, ilman murheita (yksi sytyspuola vaihdettiin) matalahko ja hyvä ajaa, jousitus pehmeänlainen varsinkin kyytiläisen kanssa.
Tehoja enämpi kuin Brevassa, jonka olen vain koeistunut, vielä harvinaisempia kuin Triumphit. Mutta Guzzi on aina Guzzi, siinäkin on sitä jotain.
Tätä uutta Thunderbirdiä olen sensijaan kokeillut muutaman kymmentä km, ja sekin, ollakseen customi, on hyvän tuntoinen pyörä. Eipä noissa taida olla moittimista missään,anna tunteen ratkaista.

Tarkennetaan vielä että TB 900 nimenomaan oli vaihtoehtona. Bonnevilleja oon myös katellu mutta niissä meinaa pyyntihinnat olla pilvissä täällä Suomessa.

Brutale

Tommoseen jos sais 748:n kesällä vaihdettua, tai mikä vielä parempaa 748:lle kaveriks. :wanna: Saattaa jäädä näin opiskeijabudjetilla haaveeks...

Brevan ulkonäöstä tuli mieleen oma Yamaha BT1100. Väärä kansallisuus mutta itse pyörä on suunniteltu Amsterdamissa ja valmistettu Italian Belgradassa. Istuin korkeus myös hieman korkea 812mm, saa tosin pienellä vaivalla 40mm alemmaksi.

Yamaha BT1100

Itse olen yhden kesän harjoitellut tällä eikä oikeasti mitään pahaa sanottavaa. Koulun ER-6 jälkeen tämä tuntui jo "oikealta" moottoripyörältä. Monet lyttää tehojen puolesta mutta eipä mulle ole vielä tullut fiilistä että tarvis enempää, vääntöä kun piisaa. Tosin mun yksilö on hieman piristetty, 75hv/100nm.
Vähän harvinaisempi mutta huoleton kardaanipeli jolla on helppoa keskittyä siihen olennaiseen.. :)

edit:
Tässä puolalainen vertailu Sportster 883, Breva 750 ja BT 1100:sta. Jos ei muuta niin saa hyvät naurut googlen käännöksestä :p
Motocykl test

Ittellä muutama vuosi sitten vaihtui toi ajatus pyörästä ja "tyylikkyyydestä" aika radikaalisti kun alkoi tulla niitä oikeita ajettuja kilometrejä mielikuva-kilometrien sijaan… :right: Tai siis ne pyörät on edelleen tyylikkäitä mitkä oli ennenkin, mutta en kyllä ihan heti harkitsisi sellaisten hankkimista. Pitäähän se mopoilu olla ennenkaikkea kivaa. Pääsääntöisestihän moottoripyöräily on helvetin kamalaa touhua ja omasta mielestä se tyylikkyys ei vaakakupissa paina tarpeeksi. Sitten kun pyörä on sopiva siihen omaan ajelumeininkiin niin vaakakuppi tasapainottuu kummasti niiden negatiivisten suhteen. Siks itte en suosittele ekapyöräks marginaalilaitetta joka valitaan tyylikkyyden perusteella. Musta ekaks on hyvä olla mopo millä saa oikeesti käsityksen mistä tässä on kyse. Lähinnä tietty kyse on rahasta… Kaikkeehan voi hankkia muuten vaan, tai ajoon vuosittain 17.6. jolloin on ehkä sopivaa keliä tyylittelyyn :p

Eipähän tuota pyörää koeajamatta uskalla lähtä hankkmaan, kun ei niillä mielikuvilla pelkästään sitten lopulta ajeta. Sekä Trumpan että Guzzin laadusta oon lukenu lähinnä hyvää mitä nyt internetin ihmeellisestä maailmasta matskua löytyy. Sen puoleen en oo kyseisten laitteiden marginaalisuudesta siis huolissani.
Ideana pyörän hankinnassa olis löytää sellanen peli joka toimii hyvin niin kaupungissa kuin maantielläkin, motarista ei niin oo väliä :) Samalla se pyörä sais näyttää juurikin sellaiselta "oikealta moottoripyörältä" :;):

Sais nää lumet sulaa niin pääsis kaupoille :right:

Triumph spede tai thunderbird 900 on hyvät valinnat kaupunkiin ja mukavaan mutkailuun. Tuosta guzzista en tiedä mitään. Mutta näyttäisi olevan hintahaarukassa tarjolla BMW R850R nettimotossa. Onko se tyylikäs?

Molemmat ovat varmaan persoonallinen ja hyvä vaihtoehto. Suht. matalaviritteisinä varmaan koneetkin kestävät.
Toi Breva ei ole itselle mieluinen, mutta Guzzista tehty bobberi kyllä kiinnostaisi...:wanna:
Toisaalta sama ajatus Bonnesta...

...siis kakkospyöräksi, sillä en millään halua luopua omasta T-birdistä. Uutena hankittu 2003 ja noin 60tkm yhteistä taivalta takana.:rakastunut:

Eipä paljon ole tullut näillä kilometreillä vastaavia eteen. Samalla väritykselläkin vain kolmesti tien päällä.

E: Mulla siis tällainen vastaava Toi on oikeasti 2003, koska 2004 malleja ei ole kuin Sportteja. Tuossa king&queen satula, joka saa sen näyttämään 80-luvun japsikustomilta.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tässäkin väitetään että olis 2004 vuosimallia todella hieno väri pyörällä.http://www.blocket.se/helsingborg/Triumph_Thunderbird_45706155.htm?ca=21&w=3.

Saattaapa ollakin, mutta kyseessä onkin Sport -malli.:;):

Tuo musta-oranssi oli värityksenä sporteissa ainakin -03 ja -04.
Ei napannut muhun, koska väritys on yhtä tylsä kuin mattamusta, eli tusina väritys...

Mitään Thunderbirdejä ei oikeasti taidettu tehdä 2002 tehdaspalon jälkeen, vaan kasattiin jo tehdyistä osista?? :dunno:

E: linkki lisätty

Viimeksi muokattu:
Brevaan kyllästyt äkkiä ja jos pikkulohkon ostat, osta V7. Griso 8V ei varsinaisesti ole aloittelupyörä, mutta kun sen kanssa sinuiksi pääsee, on siinä ihan oma fiiliksensä ja hyvä sellainen.

Mistä tuo oletus aina tulee, että "käy heti pieneksi" tai "kyllästyt äkkiä"?

Itse ajoin viisi-kuusi kesää pikkulohkolla, ennen kuin ostin isolohkon. Tosin pidin myös pikkulohkon ja ajan molemmilla.
Nevada, Breva ja V7, ovat kaikki sama pyörä eri ulkonäköosilla ja vanteilla. Silti täysin eri fiilis kaikissa. Moottori näissä on monipuolisempi, kuin etukäteen voi kuvitella; käy pikkukierroksilla putputteluun mutta ei pelkää kierroksiakaan. En silti aio sitä suositella, sen tietää koeajolla itse, onko Guzzi sun juttu.

Olisko tuolla kokemuksella mitään tekemistä asian kanssa? Brevaa saa moottorillakin jos löytyy ja se pienempi kone on omiaan siihen V7:aan ja niitäkin, kuten hyvin tiedät, on erilaisia.

Olisko tuolla kokemuksella mitään tekemistä asian kanssa? Brevaa saa moottorillakin jos löytyy ja se pienempi kone on omiaan siihen V7:aan ja niitäkin, kuten hyvin tiedät, on erilaisia.

Niin se iso (850cc->) Breva on täysin eri pyörä kuin pikkuinen. Ja tyystin erihintainen. Itselle kelpaisi talliin ihan nätisti V7 tai pikku-Breva, muiden lisäksi.

mistä se Breva tähän pääsi? eikös tarkoitus oli saada tyylikäs pyörä.?

Back