K1200 vai R1200, kas siinä pulma....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juke

New member
K1200 vai R1200, kas siinä pulma....

Meine Kameraden,

Pohdin nykyisen pyöräni päivittämistä ( toistaiseksi ilman vaimon lupaa) yli kymmenen vuotta uudempaan. Harkinnassa on vanhan generaation K1200 RS ja R1200 ST. RS:ssä ehkä ainoat negatiiviset seikat ovat pyörän paino, joka on noin 50 kg nykyistä raskaampi, sekä jonkinlainen pyörän ladamaisuus. ST:ssä puolestaan kiinnostaa sen erikoisen (ruman?) ulkonäön ohella puolestaan sen keveys ja jonkinlainen uudenaikaisuus RS:ään verrattuna. Lisäksi RS on hiukkasen ST:tä edukkaampi.

Mietinnässä olevat vaihtoehdot ovat vähän ajettuja (alle 50 tkm) mopedeja.

Omat ajoni rajoittuvat lähinnä muutaman kerran vuodessa ajettaviin mutkapätkiin, yhden viikon lomamatkailuun sekä rautaperseilyyn.

Toinen tykkää äidistä ja toinen äidin äidistä. Kommenttinne ovat tervetulleita.

Vielen Danke!

Kummankaan kohdalla ei tee isoa virhettä. K1200RS on kyllä moottoriltaan mielyttävämpi, mutta geometrialtaan 10v R1200ST'tä vanhempi. ELi isoin valinta noiden pyörien kategoriassa tulee kyllä moottoritekniikan välillä. Bokseri (vaikka moderni) vs. nelari.

Itse olen ajellut ST'llä ja tykkäsin. Ainoastaan ajoasento oli meikäläiselle pitkän päälle liian makaava ja ranne ei tuota kestänyt. K1200RS puolestaan on mielestäni ahdas mutta jos tuon hyväksyy, niin moottoritekniikaltaan helppo ja mukava. ST:n valitsisin noista kahdesta - ennenkaikkea uudemman suunnittelun / geometrian takia.

Ajoasento tuossa ratkaisee aika paljon. Koeaja ne ja mieti miten ne sopivat sinun mitoillesi ja ajotavallesi.
Hyviä pyöriä varmasti molemmat.
Kuten C-A-D kertoi niin ST:ssä on aika makaava ajoasento. Rautaperseen ajo ST:llä voi ottaa ranteisiin.
Vaimon voisit kanssa ottaa mukaan koeajolle. Sieltä takapenkiltä voi tulla tiukimmat kommentit.

Pekka
:O:O:O

Vielen Danke!

Ajoasentoasia onkin minulle tärkeä. Olen cycle-erco.comista tiiraillut. ST ei juuri poikkea nykyisestä RS:stä. Kaksi viikkoa sitten ajamani BB1500 jälkeen kaasukäsin on vieläkin voimaton. 1200 RS on selvästi pystympi.

Paljonkohan tuolla RS:llä pääsee tankillisella? Taitaa kuluttaa enemmän kuin nykyinen (5,4). Entäpä paino? Ei taida olla käytännön merkitystä ainakaan, kun vauhtiin pääsee.

Vaimoasia ei ole probleemi. Saan aina jaa yksin.

Jukka

Vielen Danke!

Ajoasentoasia onkin minulle tärkeä. Olen cycle-erco.comista tiiraillut. ST ei juuri poikkea nykyisestä RS:stä. Kaksi viikkoa sitten ajamani BB1500 jälkeen kaasukäsin on vieläkin voimaton. 1200 RS on selvästi pystympi.

Paljonkohan tuolla RS:llä pääsee tankillisella? Taitaa kuluttaa enemmän kuin nykyinen (5,4). Entäpä paino? Ei taida olla käytännön merkitystä ainakaan, kun vauhtiin pääsee.

Vaimoasia ei ole probleemi. Saan aina jaa yksin.

Jukka

Pystympi ja pystympi :-) Omaan makuun kaikkea muuta. Kyllä noi kulutukset on ihan samoilla haminoilla. LT:lläkin menee reilusti alle kuuden litran kotimaan nopeuksilla. Nätisti kasikympin maanteitä ajellessa menee jopa alle viidenkin litran. RS saattaa jopa olla ystävällisempi (ainakin nopeuksilla) kun ilmanvastus kuitenkin on jotain ihan muuta kuin LT:ssä.

Pystympi ja pystympi :-)
Heh. :p
Olen huoltanut muutamia RS pyöriä ja sitten koeajanut niitä. Ei tuo ajoasento sovi minullekaan. Muutaman kilometrin jälkeen alkaa kaivata omaa Gessuaan. Kyllä Gessulla on mukava ajella ryhdikkäässä pystyssä asennossa.
Kolme rautapersettäkin on mennyt mukavasti ilman kolotuksia.

No meitä on niin moneksi. Ihan ruumiinrakenteenkin ja mittojenkin puolesta.

Pekka
:O:O:O

Kummastakaan ei ole kokemusta, mutta harrastepelien hommaamisesta on.

Muistetaan se kultainen sääntö: "helpommin saa anteeksi kuin luvan", eli hommaat minkä ikinä vehkeen haluat, ja otat huudot jälkeenpäin. Hommattu se on kuitenkin :grin:

Juffe: Sinä et tunne vaimoani!:rant:

Gessua minäkin jonkin aikaa mietin, kun nuo valtion tiet alkavat olla siinä kunnossa. Mutta Gessu ei ole minun juttu.

Mopedeillani olen ajanut vajaat 200 tkm. Välissä oli yli 20 vuoden tauko. Erikoista lienee, että muistaakseni en ole koskaan ajanut muilla kuin omilla pyörilläni. Siksi kommenttejanne kinuan.

Yli 50 tkm tuli 1980-luvulla ajettua sen ajan kyykkypyörällä R100 RS:llä. Ranteet muistaakseni melkein koskettivat toisiaan.

K 12 RS:llä pääsi tankillisella kutakuinkin 300 km - muistelisin (käytännössä tankkausväli on +-250 km luokkaa) Ajoasennosta toisessa yhteydessä aiemmin mainitsinkin, eli RS:stä saa pikku toimenpiteillä monenmoista variaatiota. Tankoa voi säätää, satulassa on kaksi asentoa, kuten myös jalkatapeissa.
Jo pelkkä ohjaustangon säätö vaikuttaa käsittämättömän paljon ja niin teki ainakin minulle myös satulan nostaminen ylempään asentoon. Ja jos nuo ei riitä, niin tarvikkeena ko. pyörään löytyy vaikka mitä.

Mikä ihmeen ahdas, tai mikä tuonikäinen sport-touring sitten olisi tilavampi?? Tilavampi se vanha RS oli kuin tuo nykyinen 13 ässäni ja matkustajan polvikulmatkin taisi olla mukavammat..

Kiva pyörä tuo ST:kin on, en vaan jostain syystä ole noista boksereista koskaan innostunut. Mutta makuasioitahan nämä..

Viimeksi muokattu:
Se on sitten K1200 RS 2002.

Hinta oli tässä 45 tkm ajetussa Suomi-yksilössä kohillaan, joten päätös oli helppo.

Ajokokemusta on ainoastaan siirtoajosta Tampereelta Savonlinnaan. Huomattavasti "kevyempi" ajaa. K100 RS on selvästi aliohjautuvampi. Vaikka painoa pyörällä on 50 kiloa enemmän 30 hevosta tuntuu hyvin kompensoivan lisääntynyttä painoa.

Pari negatiivistakin asiaa: Kahvalämppärit selvästi jälkiasennettuja Oxfordeja heikommat. Tuuli / edessä ajavat / vastaantulevat autot aiheuttivat "turbulenssia". Taitaa ollaa pyörän ominaisuus. Mopedissa oli Bemun oma korotettu pleksi.

Erityiskiitokset J@ckille, jonka muutaman vuoden vanhoja kommentteja pyörästä luin orgin palstoilta. Taidettiin olla yhtä aikaa opettelemassa ajamista toukokuussa Joutsassa.

Jukka

p.s. Myynnissä olisi hyvin varusteltu K100 RS. Kannattaa vierailla Nettimotossa. Halvalla menee. Niin ja vaimokin antoi luvan pyörän vaihtoon mukisematta. Tätä vieläkin ihmettelen......:respect:

Pari negatiivistakin asiaa: Kahvalämppärit selvästi jälkiasennettuja Oxfordeja heikommat. Tuuli / edessä ajavat / vastaantulevat autot aiheuttivat "turbulenssia". Taitaa ollaa pyörän ominaisuus. Mopedissa oli Bemun oma korotettu pleksi.

Erityiskiitokset J@ckille, jonka muutaman vuoden vanhoja kommentteja pyörästä luin orgin palstoilta. Taidettiin olla yhtä aikaa opettelemassa ajamista toukokuussa Joutsassa.

Taidettiinpa olla :thumbup: Löysitkö todellisen nollakakkosen, siis sen tehostetuilla jarruilla varustetun, jossa on myös paremmin muotoiltu kate? Jos, niin kohtuuhyvää katetta saat vielä parannettua sellaisilla pienillä tuulenohjauspalikoilla. Ne tulee siihen katteen yläosaan ja ohjaavat aika hyvin ilmavirran (ja veden) sormien ohi. Kaipa niitä saa vielä nykyäänkin, ainakin Wunderlichiltä löytyy vaikka mitä ko. pyörään.
Jos alkaa tuntua tukkoiselta, niin pikku virityksellä saat tuohon 10-15 % tehoa lisää helposti ja eron todella huomaa. Siitä olen muistaakseni joskus aikoinaan kirjoitellutkin.

Korkeampaa pleksiäkin kokeilin RS:ään aikoinaan, mutta alkuperäinen sopi minulle parhaiten. Korkeampi aiheutti melkoisiä pyörteitä ja suhinat vaan lisääntyi.

Nyt kun pari tuhatta kilometriä on takana, niin tekisi mieleni muotoilla alkuperäistä kysymystä hieman toisin. K1200RS/GT (vanhan liiton) ja R1200** ovat hieman eri aikakauden pyöriä. Tiiliskivelle bokserikumppani löytyy lähinnä R1100RS/RT tai R1150RS/RT kikottimista. Nyt kun on pari tuhatta kilometriä takana tuollaisella R1100RT:llä, niin olen kyllä oikeasti positiivisen yllättynyt vehkeen ajettavuudesta, mukavuudesta, tavarankuljetuskyvystä ja yleisestä toimivuudesta.

Jos jotain huonoa pitää keksiä, niin onhan tuo vääntökäyrä aika onneton verrattuna nelariin ja värinät tietty pahemmat. Tosin uudempi K1200 ei alakierroksilla ole mikään vääntäjä/traktori sekään verrattuna esim vanhempaan LT:hen.

Noita Vanhempia boksereita saa pikku rahalla ja ajamallahan noita ei rikki saa...

Ajokokemusta on ainoastaan siirtoajosta Tampereelta Savonlinnaan. Huomattavasti "kevyempi" ajaa. K100 RS on selvästi aliohjautuvampi. Vaikka painoa pyörällä on 50 kiloa enemmän 30 hevosta tuntuu hyvin kompensoivan lisääntynyttä painoa.

Hommasin myös tälle ajokaudelle K1200RS:n ja vielä samaa vuosimallia. Samat negatiiviset asiat olen huomannut, herkkä edessä ajavien aiheuttamalle turbulenssille. Soppaa syö aika miehekkäästi mutta toisaalta pyörä on raskas, kuten myös kuskikin. Totuttelun jälkeen mainio jokapaikan juhta ja kohtuullisen hyvät ergonomian säätömahdollisuudet. Herkkä renkaiden suhteen, kantikkaat kumit saavat pyörän tuntumaan nopeasti huteralta. Muutoin menee kuin juna, mutta myös taittuu kuin juna. Tähän tottui äkkiä, mutta vrt. "monet muut pyörät" kääntely vaatii enemmän voimaa. Itse tykkään tästä mutta monet karsastavat. Vääntöä on sopivasti (enempikin toki kelpaisi) eikä tehot ole vielä loppuneet kesken. Omassani kytkin kolisee vapaalla joka lähinnä vituttaa valoissa seistessä. Korvatulppien kanssa tämäkin häiriöääni vaimenee ja ajamisen nautinto paranee :) Kolina on ymmärtääkseni ominaisuus eikä vika, joten en ole viitsinyt sen enempää huolestua.

Elämäni ensimmäinen BMW-pyörä ja ihailen saksalaisinsinöörien paneutumista ajofiiliksen maksimointiin. Pehmeä ajaa, lempeä mutta vahva moottori, teleleverkeula, vaihdenäyttö, oikeasti toimivat abs:t, peileistä näkee muutakin kuin olkapäänsä, laukut tilavat ja helppokäyttöiset, valoilla näkee pimeässä, hätävilkut :thumbup:, kardaani joka ei tunnu kardaanilta, mainiot takajousituksen ja iskunvaimennuksen säädöt... upee laite. Varmaan aika perus-BMW -laatua, mutta kaltaiselleni Japanista Saksaan siirtyneelle mahtava kokemus.

Negatiivisin juttu itselle oli liian kapea tanko, jonka takia ranteet kipeytyivät. "Levensin" tankoa irrottamalla pultit, jotka lukitsevat kahvojen kulman ja taas on mukavaa. Kulmalukituspulttien irroittaminen tosin saattaa heikentää turvallisuutta, sillä kahvat ovat enää etuputkiin kiinnittyvien alumiiniklamppien ja pulttien momentin varassa. Toisaiseksi ovat kahvat kuitenkin pysyneet asennossaan.

Kilometrejä on nyt tullut runsaat 4000 ja joka metrillä rakkaus syvenee... :rakastunut:

Meine Freunde,

Siirtoajon jälkeen olen ajanut paikallisen mutkapätkän Sulkava - Puumala. Kyllä nykyinen kääntyy mutkiin paljon helpommin kuin entinen Gunther, joka jatkaa elämäänsä Ilmajoen vainioilla. Toisaalta Guntherin siirtoajossa Jyväskylään aikana ei voinut muuta todeta, kuin kyllä sakasalainen ingenjör on melkoisen värkin keksinyt: On se 30-vuotta sitten kehitetty mopo edelleen erinomainen ajaa. Ei nykyinen paljon edellistä paljon parempi ole. Vain vähän erilainen.

Uuden mopon mukana tuli iskemätön vakiopleksi. Pitää kokeilla tätä versiota.

Nyt työn alla ovat xenon-valojen, lisäpitkien sekä navin (releen kautta) asennukset. Jos pyörä ei syty tuleen ja värkit toimivat toivotulla tavalla, olen jo voiton puolella. Toivoo nimimerkki "
Peukalo keskellä kämmentä".

Viikon päästä sunnuntaina 00.00 starttaan matkaan kohti Vaasaa ja vuono-Norjaa:jippikaijee:

Ja hetki sitten tuli viesti BB 1500 läpimenosta! Elämä on laiffii!

Turvallista loppuajokautta toivottaen

Juke

Back